Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: هفتمین پایتخت کتاب و شهرهای خلاق ترویج کتاب‌خوانی ایران چندی پیش با حضور اهالی فرهنگ و مسؤولان فرهنگی حوزه کتاب و کتاب‌خوانی معرفی شدند. در این آیین، سنندج به دلیل استمرار در اجرای مناسب برنامه‌های سال‌های گذشته، راه‌اندازی پویش‌های مختلف در جهت ترویج کتاب‌خوانی، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و ایده‌های خلاقانه و تلاش در حوزه ترویج کتاب‌خوانی و توسعه کتابفروشی‌ها عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا شمس نویسنده کتاب‌های کودک معتقد است با انتخاب سالانه شهرهایی به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، سبب افزایش فعالیت ناشران و نویسندگان در این زمینه می‌شویم. طبیعتا مثبت و مثمر ثمر است. ولی نباید به این شکل باشد که به‌صورت باری به هر جهت باشد. باید سیستماتیک، روش‌مند، فکر شده، و با برنامه‌ریزی باشد. همچنین این موضوع سبب تشویق دوستانی که به هرحال یک سری محدودیت‌ها را دارند، می‌شود که باعث دیده شدن آن‌ها و آثارشان می‌شود. ناشرانی که در شهرهای مختلف فعالیت دارند، تشویق می‌شوند. طبیعتا مخاطب نیز با کتاب‌های بیشتر و پرتنوع‌تر آشنا می‌شود که همین موضوع سبب تشویق او به خواندن کتاب می‌شود. زیرا نه تنها محدود به موضوعات، ناشران و نویسندگان خاصی نیست بلکه متناسب با هر سلیقه‌ای کتاب وجود دارد. همچنین مخاطب با سبک نگارش نویسندگان دیگر نیز آشنا می‌شود.

وی افزود: مثلا نمایشگاه کتاب بگذارند، از شهرها و استان‌های دیگر کتاب برده شود، مسابقه برگزار شود، برنامه‌های گفت‌وگو بین نویسندگان شهرهای مختلف گذاشته شود و ... مطمئنا این‌ اقدامات حتما مثبت خواهد بود. اگر شما از یک چراغ تنها برای روشنایی محیط اطراف خود استفاده کنید فقط می‌توانید همان محیط را روشن کنید اما اگر این روشنایی فکر شده و با دیدی وسیع‌تر انجام شود، چه بسا که به ماهی پرنور که نور آن کره زمین را روشن می‌کند، تبدیل شود. اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد. زیرا به هیچ عنوان اطلاع‌رسانی خوب نیست. اگر در این زمینه فعال‌تر عمل شود، بهتر است. باید این فعالیت ادامه‌دار شود. همان‌طور که برای انتخاب یک کتاب پارامترها و معیارهایی مانند داور، نوع کتاب، ناشر و ... وجود دارد، معیارها و المان‌هایی نیز برای سنجش یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران وجود داشته باشد. همین موضوع سبب تشویق ناشران و نویسندگان می‌شود. و آن‌ها را وادار به شرکت در یک رقابت سالم می‌کند.

این‌نویسنده در پاسخ به این سوال که این اتفاق چه ظرفیت‌هایی دارد و آیا از آن‌ها به درستی استفاده شده، گفت: باید با استفاده از یک نمودار، دید که در طول مدت زمانی که این کار عملی شده، چند درصد مردم کتابخوان‌تر شدند. اما متاسفانه چون از ظرفیت‌های موجود استفاده نشده است، می‌بینیم این اتفاق چندان موثر نبوده است. زیرا هنگامی که یک کار فرهنگی انجام می‌دهیم، باید در کنار آن چندین کار دیگر هم انجام شود تا مثبت واقع شود. اما در حال حاضر این اتفاق نیفتاده است. انتخاب یک شهر به عنوان پایتخت کتاب، ایده خوبی است اما این ایده حرام می‌شود. زیرا برنامه‌ای درست و اصولی برای این که هر سال بهتر از سال قبل شود، وجود ندارد. طرحی که توسعه و رشد پیدا کند و همه‌گیر شود، نیست. ایده‌ خیلی خوب است اما روی آن کم کار شده است. باید روی این ایده کار شود و پخته شود. باید یک گروهی باشد که بر روی این ایده کار کنند که هر ساله به روند بهبود کیفیت کمک کنند. مطمئنا تمامی این اقدامات به ترویج کتابخوانی، ناشران کتاب و ... کمک می‌کند.

کد خبر 5395497 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: طرح پایتخت کتاب ایران محمدرضا شمس کتاب قاسم سلیمانی تازه های نشر دومین سالگرد شهید قاسم سلیمانی معرفی کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ترجمه رایزنی فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران کتاب و کتابخوانی ایام فاطمیه تجدید چاپ شعر آئینی فاطمیه پایتخت کتاب ترویج کتاب کتاب خوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۱۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی

شهریه مدارس و مراکز غیردولتی هرساله براساس ضوابط قانونی تعیین و افزایش می‌یابد که بخشنامه آن دوم اردیبهشت به استان‌ها ابلاغ شد؛ بر این اساس هزینه‌های قابل پرداخت مطابق با «الگوی تعیین شهریه» بابت ارائه برنامه هفتگی مصوب از سوی مدارس غیر دولتی و منطبق بر برنامه درسی ملی و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش تعیین خواهد شد.

به گزارش ایسنا، با نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی و بدنبال آن پیش‌ ثبت‌نام‌ها، شهریه‌های مدارس غیردولتی دغدغه بزرگ هرساله اولیاء است، هرچند هنوز شهریه سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ رسما اعلام نشده و فعلا مقرر شده پیش‌ثبت‌نام‌ها بر اساس نرخ شهریه سال گذشته صورت گیرد اما گفته شده کف و سقف میزان «شهریه» براساس عملکرد مدارس و بارگذاری مدارک و اطلاعات در سامانه مدارس و مرکز غیردولتی تعیین می‌شود.

بر اساس بخشنامه ابلاغی؛ «شهریه مصوب مدارس غیردولتی» براساس هزینه‌های قابل پرداخت مطابق با «الگوی تعیین شهریه» بابت ارائه برنامه هفتگی مصوب از سوی مدارس غیر دولتی منطبق بر برنامه درسی ملی و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش تعیین می شود.

«شهریه فعالیت‌های فوق برنامه» نیز بابت ارائه فعالیتهای آموزشی و پرورشی فوق برنامه دارای مجوز از اداره آموزش و پرورش شهرستان /منطقه (ناحیه) با هدف تنوع بخشی به فرصتهای تربیتی، تقویت روحیه علمی، ارتقای آداب و آیین زندگی متعالی و با بهره‌مندی از فناوریهای نوین و مبتنی بر نظام اسلامی، توسط اولیای دانش آموزان پرداخت می‌شود.

هفت الگوی تعیین شهریه

حداقل و حداکثر میزان شهریه بر اساس ۶ شاخص در ماده ۱۵ و ۱۶ قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی مشخص می‌شود. بر اساس ماده ۱۵ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، هفت الگوی تعیین شهریه با توجه به دوره تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق برنامه، فضای فیزیکی و تجهیزات، شرایط منطقه‌ای و نرخ تورم رسمی کشور که از سوی بانک مرکزی اعلام شده، توسط شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی تهیه می‌شود که این الگو پس از تأیید وزیر آموزش و پرورش قابل اجراء است.

بر اساس این شاخص‌ها فرمول گذاری شهریه هر مدرسه انجام و مدارس مدارک خود را برای تعیین میزان شهریه در سامانه بارگذاری می کنند. میزان دقیق افزایش شهریه بعد از فرآیند بارگذاری اعلام می‌شود و در نهایت دانش آموزان و والدین با مراجعه حضوری به مدرسه و یا سامانه مدارس غیردولتی می‌توانند از میزان شهریه سال تحصیلی دانش آموز خود با خبر شوند.

بر این اساس در حال حاضر پیش ثبت‌نام مدارس غیردولتی براساس شهریه سال گذشته انجام می‌شود و افزایش شهریه برای پیش ثبت نام تخلف است.

مزیت رتبه‌بندی مدارس غیردولتی در تعیین شهریه

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق آیین‌نامه جدید مدارس غیردولتی تکلیف رتبه‌بندی مدارس، شهریه دریافتی، ساعات تدریس معلمان، پوشش بیمه‌ای و نحوه برخورد با مدارسی که شهریه اضافی دریافت می‌کنند مشخص شده گفته است: مدارس غیردولتی بین رتبه‌های یک تا پنج متناسب با امکانات، فضا، تجهیرات، نیروی انسانی و کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی دسته‌بندی می‌شوند که خانواده‌ها می‌توانند رتبه‌ها را در سامانه مشاهده کنند. 

به گفته محمودزاده، رتبه‌ هر مدرسه در تعیین شهریه آن مدرسه اثرگذار است. شهریه‌های پایین این مدارس ترمیم، شهریه‌های بالا کنترل و شهریه‌های متوسط متوازن می‌شود، شهریه فوق برنامه نیز در مدارس غیردولتی نه اجباری است نه اختیاری و به تناسب شرایط درباره آن تصمیم گیری می شود.

همچنین مقرر شده سامانه نظارت بر وضعیت مدارس غیردولتی با هدف شفاف سازی ایجاد و مجلس و سازمان مدارس غیردولتی به عنوان ناظر ، سامانه مذکور را رصد کنند.

دیگر خبرها

  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • واکنش مژده لواسانی به گزارش‌های زبان معیار + فیلم
  • مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است