Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، قاسم جعفروند در جلسه بررسی وضعیت مراکز پرورش ماهی آذربایجان شرقی اظهار کرد: عمده صادارت بخش آبزیان آذربایجان شرقی را در مدت یاد شده ۱۲ هزار قطعه آبزیان زینتی و بیش از ۳۰۰ تن خوراک ماهی و مکمل خوراک ماهی به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، میزان صادرات بخش شیلات آذربایجان شرقی در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۲ برابر افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تولید هشت هزار و ۶۰۳ تن انواع آبزیان گرمابی، سردابی و خاویاری در سال گذشته از سطح ۱۲ هزار و ۲۰۱ هکتار مزرعه در استان خبر داد و گفت: از این مقدار ۲ هزار و ۷۳۳ تن انواع ماهی از منابع آبی استان صید شده است.

وی با بیان این‌که شهرستان های سراب با صید یک هزار و ۳۱۱ تن ماهی و مراغه با صید یک هزار و ۳۰۰ تن ماهی در شیلات پیشتاز هستند، اظهار کرد: پارسال ۲ تن آرتمیا، ۵۲ تن ماهیان خاویاری، ۶۵۰ هزار قطعه زالو و ۱۳ میلیون و ۷۵ هزار قطعه ماهی زینتی در استان تولید شد.

جعفروند با اشاره به وضعیت شهرستان های آذربایجان شرقی در تولید انواع ماهی، افزود: سال گذشته پنج هزار و ۴۲۶ تن ماهی سردآبی و سه هزار و ۱۷۷ تن ماهی گرمابی در استان پرورش یافت که شهرستان مراغه با صید یک هزار و ۲۸۰ تن ماهی سردابی و خداآفرین با صید یک هزار و ۷۰ تن ماهی گرمابی رتبه نخست را کسب کردند.

وی با بیان اینکه ظرفیت های توسعه آبزی‌ پروری استان بدون لحاظ محدودیت های موجود افزون  بر ۱۷ هزار و ۴۶ تن تولید انواع آبزیان است، ادامه داد: براساس هفتمین برنامه پیشنهادی شیلات استان به سازمان شیلات کشور در خصوص نیازسنجی و پیش بینی تولید، در سال جاری با تخصیص ۱۰۷ میلیارد ریال اعتبار به این بخش، کل تولیدات بخش شیلات استان از هشت هزار و ۶۰۰ تن به ۹ هزار و ۲۰۰ تن در سال خواهد رسید.

جعفروند با بیان این‌که براساس این برنامه، تولید سالانه بخش شیلات آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۴ به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد، گفت:  طرح های در دست اجرای این حوزه شامل شهرک شیلاتی پایاب سد حاجیلار چای ورزقان با ظرفیت تولید یک هزار و ۵۰۰ تن ماهی سردآبی، پرورش آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه در شهرستان عجب شیر با ظرفیت تولید ۲۰ تن بیوماس و چهار تن سیست و یک مجموعه کشت و صنعت با تولید ۱۲۵ تن قزل آلا، ۱۲۵ تن ماهی گرمابی و۱۲۵ تن خاویاری است.

وی ادامه داد: از طرح های دیگر بخش شیلات استان نیز می‌توان به طرح های پرورش ماهی در مخزن سد خداآفرین با ظرفیت تولید ۲ هزار تن ماهی گرمابی، شرکت پرورش ماهیان سردآبی با ظرفیت تولید یک هزار و ۴۴۰ تن قزل آلا و پرورش ماهی خاویاری در حاشیه رود ارس با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن گوشت ماهی خاویار اشاره کرد.

وی در خصوص مهم ترین مشکلات و چالش‌های بخش آبزی‌پروری آذربایجان شرقی نیز تشریح کرد: نظام نامه آبزی پروری موجود در آب های داخلی که دوره آزمایشی آن در سال ۹۳ به اتمام رسیده است، دارای مشکلات بسیاری بوده و نوسانات شدید قیمت نهاده‌ها و افزایش قیمت تمام شده نیز بهره برداران این حوزه را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

 مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با انتقاد از عدم توجه وزارت نیرو به مفاد ماده ۲۴ آئین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهره‏برداری از منابع آبزی مبنی بر تخصیص سهم  آبزی‏ پروری از تاسیسات آبی احداثی خود، افزود: نبود بخش تحقیقات شیلات در مرکز تحقیقات و عدم وجود کارشناس تکثیر و پرورش آبزیان در سطح استان جزو مهمترین مشکلاتی است که بخش شیلات استان با آن درگیر است.

جعفروند با اشاره به سایر مشکلات این بخش، اظهار کرد: آذربایجان شرقی با وجود این‌که دارای هیچ دریایی نیست اما یکی از استان های دارای ظرفیت در بخش شیلات محسوب می‌شود که سرمایه گذاران می‌توانند با ورود به این حوزه هم در گسترش تولیدات آبزیان استان سهیم باشند و هم به سودهایی در این حوزه دست یابند.

۴۶

کد خبر 1590765

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: صید یک هزار آذربایجان شرقی ظرفیت تولید تن ماهی گرمابی شیلات استان پرورش ماهی بخش شیلات ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۱۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن انواع آبزیان در کشور تولید شد گفت: امسال میزان تولید آبزیان با افزایش ۲۲۰ هزار تن به بیش از ۱.۵ میلیون تن خواهد رسید. - اخبار استانها -

سیدحسین حسینی در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به اینکه زیرساخت‌های پرورش آبزیان در سواحل ‌سراسر کشور برای تولید محصولات توسعه می‌یابد اظهار داشت: 5 هزار و 800 کیلومتر ساحل در سراسر کشور یکی از ظرفیت‌های اصلی در حوزه تولید غذا، پرورش آبزیان و اشتغال محسوب می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان بوشهر از توانمندی بالایی در عرصه تولید آبزیان دارد گفت: استان بوشهر در عرصه تولید آبزیان از سابقه طولانی برخوردار است و همواره توسعه طرح‌های دریا محور در سواحل در دستور کار خود قرار داده است.

وی از ایجاد شهرهای مولد در سواحل خبر داد و تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم ایجاد خانه و خانواده‌های مولد در قالب کانون یا شهر مولد و استان بوشهر در این عرصه پیشتاز است.

رئیس سازمان شیلات ایران از اجرایی شدن مصوبه سفر رئیس جمهور در زمینه ایجاد خانه و یا شهر مولد در استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: در این راستا اراضی مورد نظر در اجرایی شدن شهر مولد از منابع طبیعی به شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر تحویل شد و امسال این مهم به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

حسینی بیان کرد: در شهرهای مولد در واگذاری اراضی در قالب زمین مسکونی، تولید هم در دستور کار قرار می‌گیرد و در سواحل طرح‌های پرورش آبزیان اجرایی می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی توسعه سواحل در اجرایی شدن شهرها و کانون‌های مولد را یکی از طرح‌های مهم شیلات دانست و تأکید کرد: نگاه سازمان شیلات به دریا و سواحل توسعه دریامحور است.

وی در ادامه تولید یک‌میلیون و 480 هزار تن آبزیان در کشور را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: این میزان تولید در سال گذشته محقق شد و در مجموع در دولت سیزدهم تاکنون میزان تولید آبزیان 220 هزار تن افزایش یافته است.

رئیس سازمان شیلات ایران از افزایش تولید آبزیان پرورشی در آب‌های شور، دریا، کرانه و پس‌کرانه خبر داد و گفت: امسال میزان تولید آبزیان پرورشی با افزایش 220 هزار تن به بیش از 1.5 میلیون تن خواهد رسید.

.

انتهای پیام/190/.

دیگر خبرها

  • پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور نتیجه زحمات و تلاش‌های نیروی کار است
  • کارگری نماد بالندگی، رشد و اثربخشی است/ کارگران حرف اول و آخر را در جهش تولید می‌زنند
  • ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیاردی پرورش ماهی در قفس قشم
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • رشد ۶۲ درصدی صادرات آبزیان از خوزستان
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو