Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@18:08:55 GMT

نکات مهم در خصوص سلامت دهان و دندان

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۲۱۸۸

نکات مهم در خصوص سلامت دهان و دندان

آفتاب‌‌نیوز :

رضا رنجبر در خصوص سلامت دندان در کودکان و بزرگسالان، اظهار کرد: در گام اول توصیه می‌شود برای کودکان خمیردندان مناسب اطفال تهیه شود، زیرا کودکان ممکن است در حین مسواک زدن مقداری از خمیردندان را بخورند، همچنین برس مسواک کودکان باید نرم باشد، در بزرگسالان نیاز است هر سه ماه مسواک تعویض شود، اما برای اطفال باید در مدت زمان کمتر از سه ماه برای تعویض مسواک اقدام کرد، زیرا ممکن است در اثر گاز گرفتن کودک برس مسواک در زمان کمتری خراب شود و کارایی خود را از دست دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دندانپزشک افزود: در سنین دو تا چهار سالگی مسواک زدن خود کودک کافی نیست و بهتر است والدین در این کار به فرزند خود کمک کنند، زیرا کودکان به دلیل داشتن روحیه بازیگوشی توان انجام صحیح این کار را ندارند و نیازمند کمک هستند، اما حدودا از سن هفت سالگی می‌توان به‌صورت کامل مسواک زدن را برعهده کودک قرار داد.

وی ادامه داد: قند موجود در مواد غذایی منجر به پوسیدگی دندان‌ها می‌شود و کودکان نیز به این موادغذایی علاقه خاصی دارند، به همین دلیل والدین باید سعی کنند مصرف مواد غذایی قندی را برای کودکان محدود کرده و عادت مصرف مواد غذایی سالم را در فرزند خود ایجاد کنند.

رنجبر عنوان کرد: یکی دیگر از عاداتی که معمولا کودکان دارند، این موضوع است که در هنگام غذا خوردن موادغذایی را در دهان خود نگه می‌دارند، این موضوع نیز برای سلامت دندان‌ها مضر است و باید یک زمان محدود برای غذا خوردن کودک تعیین کرد، برای این منظور نیز می‌توان از برخی مشوق‌ها مانند ساعت شنی استفاده کرد، همچنین توصیه می‌شود از غذا دادن به کودک در زمان تماشای تلویزیون خودداری شود، زیرا این موضوع نیز در طولانی شدن زمان غذا خوردن موثر است.

این دندانپزشک اضافه کرد: برخی مواقع پوسیدگی موجود در دندان با چشم قابل مشاهده است، اما در بیشتر مواقع پوسیدگی در بین دندان‌ها رخ می‌دهد و دندان‌پزشک نیز برای مشاهده نیازمند بررسی رادیولوژی بوده، بنابراین توصیه می‌شود افراد حداقل سالی دو بار برای بررسی وضعیت دندان‌های خود به پزشک مراجعه کنند، زیرا این معاینات هزینه زیادی ندارد و این امکان را می‌هد که پوسیدگی‌های دندان در مراحل اولیه تشخیص و درمان شوند و با عمیق نشدن این پوسیدگی‌ها هزینه‌های درمان نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: درخصوص کودکان نیز از ابتدای زمانی که دندان‌های شیری در دهان ظاهر می‌شوند، باید به دندانپزشک متخصص اطفال مراجعه شود.

رنجبر در خصوص تاثیر دندان مصنوعی بر سلامت سایر دندان‌ها، بیان کرد: در مواقعی که شخص در کنار دندان‌های طبیعی خود از دندان مصنوعی استفاده می‌کند، لازم است به‌صورت جدی رسیدگی به بهداشت دندان‌های خود را پیگیری کند، زیرا در صورتیکه دندان‌های مصنوعی در طول روز از دهان خارج و تمیز نشوند، احتمال ایجاد پوسیدگی در این دندان‌ها وجود دارد، اما در صورتیکه شخص در طول روز دندان‌های مصنوعی و طبیعی خود را تمیز کرده و همچنین شب‌ها دندان مصنوعی را از دهان خارج کند پوسیدگی در دندان‌های طبیعی این فرد رخ نمی‌دهد.

این دندانپزشک گفت: این موضوع که برخی افراد دارای جنس دندان خوب یا بد هستند درست است و افرادی وجود دارند که جنس دندان‌های خوبی دارند که این موضوع نیز ارثی است، البته با پیش گرفتن سبک سالم زندگی نیز می‌تواند اکتسابی باشد، اما موضوع این است که افرادی که جنس دندان خوبی ندارند می‌توانند با رعایت دقیق‌تر بهداشت و استفاده صحیح از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه دندان‌های سالم داشته باشند، فقط این افراد نسبت به افرادی که جنس دندان خوبی دارند مراقبت بیشتری لازم دارند.

وی تصریح کرد: برای ایجاد پوسیدگی در دندان باید چند عامل به‌صورت همزمان وجود داشته باشد، این عوامل عبارت است از وجود مواد قندی بر روی دندان‌ها، وجود میکروب‌ها و زمان کافی برای ایجاد پوسیدگی و در صورتیکه هرکدام از این موارد حذف شود، می‌توان از پوسیدگی دندان پیشگیری کرد، البته بهتر است برای پیشگیری کامل از پوسیدگی دندان تمامی این موارد حذف شوند، البته موارد دیگر مانند برخی بیماری‌ها مثل دیابت، مصرف برخی داروها و... نیز در پوسیدگی دندان موثر است که جزو موارد خاص هستند، اما مواد قندی و میکروب‌ها در ایجاد پوسیدگی به عنوان علت اصلی محسوب می‌شوند.

رنجبر افزود: مهم‌ترین کار برای از بین بردن موادقندی و میکروب‌ها از سطح دندان و در نتیجه جلوگیری از پوسیدگی، مسواک زدن است که باید حداقل دو بار در روز انجام شود، اما روش صحیح مسواک زدن نیز اهمیت بالایی دارد، همچنین باید به جنس مسواک، استاندارد بودن خمیردندان، زمان کافی برای مسواک زدن و تعویض به موقع مسواک نیز توجه داشت.

این دندانپزشک خاطرنشان کرد: استفاده از نخ دندان نیز از اهمیت بالایی برخودار است، زیرا حدود ۲۰ دقیقه پس از مصرف موادغذایی روی دندان یک پلاک میکروبی تشکیل می‌شود که قابل دیدن نیست، اما با استفاده از نخ دندان می‌توان آن را تمیز کرد، بنابراین توصیه می‌شود افراد حتما از نخ دندان استفاده کنند و بهتر است نخ دندان نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

وی عنوان کرد: استفاده از دهان‌شویه نیز برای حفظ سلامت دندان‌ها و پیشگیری از پوسیدگی توصیه می‌شود، به‌ویژه در کودکان و سالمندانی که ممکن است در استفاده از نخ دندان دچار مشکل باشند، اما مسئله مهم این است که دهان‌شویه‌ها حاوی الکل هستند و استفاده از آن‌ها باید با تجویز دندان‌پزشک باشد و در طولانی مدت و در دفعات بالا نیز نباید از آن‌ها استفاده شود، زیرا ممکن است دارای تاثیر معکوس باشد و باکتری‌های مفید دهان را از بین ببرد و منجر به ایجاد خشکی، قارچ و... شود، بنابراین باید با تجویز پزشک از دهان‌شویه استفاده شود.

رنجبر اضافه کرد: داشتن رژیم غذایی سالم نیز در حفظ سلامت دندان‌ها موثر است، بنابراین افراد سعی کنند از میوه و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کرده و مصرف غذاهای اسیدی و قندی را نیز کاهش دهند، همچنین مصرف آب فراوان نیز بسیار مهم است.

این دندانپزشک خاطرنشان کرد: امروزه در برخی تبلیغات مشاهده می‌شود، استفاده از موادی برای سفید شدن دندان توصیه شده که متاسفانه این مواد در بسیاری از موارد موجب ایجاد پوسیدگی در دندان می‌شود، برای مثال مسواک زدن با نمک، استفاده از زردچوبه و گلاب و... مواردی هستند که در تبلیغات موجود در فضای مجازی مشاهده می‌شود، اما استفاده از این راهکارها توصیه نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سلامت دهان و دندان دندان ایجاد پوسیدگی پوسیدگی دندان توصیه می شود سلامت دندان نخ دندان مسواک زدن جنس دندان دهان شویه دندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۲۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر سلامت دهان و دندان بر تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت سلامت دهان و دندان را موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن دانست و از برگزاری پویش سلامت دهان و دندان با اهداف آموزش عمومی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، زهرا سید معملی اظهار کرد: سلامت دهان و دندان به نوعی منشأ سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می‌تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی افزود: سال جاری تمرکزمان این است که از تمام حوزه‌ها و رده‌های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان مردم استفاده کنیم و از بهورز در روستاها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه عواملی که می‌تواند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کند در سایر قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری می‌کند، گفت: به عنوان مثال بین بیماری‌های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد و این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار است، همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سید معملی ادامه داد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند، بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت‌های بدن کمک شایانی می‌کند، همچنین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مسئله تنها وظیفه بهداشت‌کاران دهان و دندان و دندان‌پزشکان نیست.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف مشخص در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که بیماری‌های دهان و بیماری‌های دیگر را ایجاد می‌کند، به مسئله بهداشت دهان و دندان پرداخته شود، البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت‌کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندان‌پزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می‌کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه هفدهم تا نوزدهم اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: در این سه روز برنامه‌های مختلفی برای دانش‌آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود، دندان‌پزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت می‌کنم.

کد خبر 748389

دیگر خبرها

  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • تاثیر سلامت دهان و دندان بر تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود