پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۲۸۹۳
فیلم سینمایی «دینامیت» با فروش ۳۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان توانست رکورد فیلم «مطرب» با فروش ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را بشکند. ناطقان: مهسا بهادری: سینمای ایران در هفتهای که گذشت (۱۱ تا ۱۷ دی)، فروش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی را با ۲۷۴ هزار و ۹۰۴ مخاطب تجربه کرد. این رقم نسبت به هفته گذشته، با کاهش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی مواجه بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با مشخص شدن مجموع فروش فیلم «دینامیت» به قیمت ۳۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان این فیلم رکورد فروش سینمای ایران را شکست. در دو سال گذشته تنها فیلم سینمایی «مطرب» این رکورد را برای خود ثبت کرده بود اما «دینامیت» که در اوج بحران کرونا و اوایل تیر اکران خود را آغاز کرد، با ۲۴ هفته اکران، رکورد فروش فیلم در دوسال اخیر را به نام خود ثبت کرده است. پس از آن نیز «گشت ارشاد ۳» با فروش ۳۱ میلیارد تومانی در دنبال رسیدن به رکورد فیلم «دینامیت» است و در جایگاه سوم نیز «قهرمان» با فروش ۱۱ میلیارد تومانی قرار دارد.
فروش گیشه فیلم سینمایی «مطرب» ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود، البته نمیتوان گفت که «دینامیت» رکورد «مطرب» را شکسته یا خیر، چون آن زمان قیمت بلیت ۲۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر ۳۰ هزار تومان است. اگر صرفا بخواهیم فروش گیشه را در نظر بگیریم ساخته مسعود اطیابی
هیچ فیلمی اکران نشدباتوجه به ترافیک اکران، در شش ماه گذشته، هر هفته تقریبا یک فیلم سینمایی اکران شد، اما در هفتهای گه پشت سرگذاشتیم، هیچ فیلمی اکران نشد.
سه فیلمی که همچنان پرفروش گیشهاندطبق آخرین امار مشخص شد فیلم سینمایی «دینامیت» در شش ماه اکران خود، بیشترین فروش را داشته و تا کنون ۳۸ میلیارد تومان فروخته و در هفته گذشته نیز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را برای خود ثبت کرد. فیلم «گشت ارشاد ۳» که در فروش هفتگی، جایگاه دوم گیشه را دارد و تا کنون ۳۱ میلیارد تومان فروخته، این فیلم در هفته گذشته نیز فروش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی را برای خودثبت کرد. فیلم سینمایی «بی همه چیز» که جایگاه سوم جدول فروش را در اختیار دارد، در هفته گذشته یک میلیارد تومان فروش داشت.
فروشهای زیر ده میلیون تومانفیلم سینمایی «عطر شیرین، عطر تلخ» به کارگردانی ناصر محمدی، که ده روز پیش اکران شد تا کنون ۶ میلیون و ۴۰۰ هرار تومان فروخته است. فیلم سینمایی «حکم تجدید نظر» به کارگردانی محمدامین کریمپور نیز فیلمی است که در ابتدا کار خود را خوب شروع کرد اما با گذشت زمان با کاهش فروش زیادی مواجه شد. در هفته گذشته، این فیلم تنها ۴۵۰ هزار تومان فروخت. فیلم سینمایی«رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغزاده در هفته گذشته، از بین ۲۱ فیلم، با فروش یک میلیون و دویست هرزار تومانی جایگاه نوزدهم را به خود اختصاص داد. فیلم «بندر بند» با کارگردانی منیژه حکمت، نیز تنها ۸۰۰ هزار تومان فروخت که افزایش بسیار اندکی نسبته به دو هفته قبل داشت.
فیلم سینمایی «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف نیز تنها ۳ میلیون تومان و فیلم «پوست» به کارگردانی برادران ارک تنها ۴ میلیون تومان فروش را تجربه کردند. فیلم «پوست» در هفتههای اول اکران، جایگاه سوم گیشه را به خود اختصاص داده بود.
جدول فروش فیلمهای روی پرده را که اطلاعات آن از سامانه سمفا، تنظیم شده است، در زیر میبینید:
فیلمها کارگردان زمان اکران فروش هفتگی مخاطب هفتگی فروش کل مخاطب کل «دینامیت» مسعود اطیابی ۱۰ تیر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ۷۴ هزار و ۳۴۶ نفر ۳۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان یک میلیون و ۷۴۵ هزار و ۶۶۳ نفر «گشت ارشاد ۳» سعید سهیلی ۲۶ آبان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ۷۶ هزار و ۶۷۹ نفر ۳۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۹۴۹ نفر «بی همه چیز» محسن قرایی ۲۴ آذر یک میلیارد تومان ۴۴ هزار و ۸۹۲ نفر چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان ۱۷۸ هزار و ۴۹۳ نفر «شهر گربهها» سید جواد هاشمی ۳ آذر ۳۰۰ میلیون تومان ۱۵ هزا و ۷۹۶ نفر سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ۱۶۶ هزار و ۷۵۰ نفر «آتابای» نیکی کریمی ۳ آذر ۲۷۷ میلیون تومان ۱۲هزار و ۷۵۳ نفر چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ۱۹۸ هزار و ۷۴۰ نفر «قهرمان» اصغرفرهادی ۵ آبان ۲۷۰ میلیون تومان ۱۱ هزار و ۳۱۲ نفر ۱۱ میلیارد و ۱۷۴ میلیون تومان ۴۶۴ هزار و ۴۷۴ نفر «گربه سیاه» کریم امینی ۲۴ آذر ۲۱۷ میلیون تومان ۹ هزار و ۶۲۱ نفر یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان ۴۹ هزار و ۷۶۶ نفر «صحنه زنی» علیرضا صمدی ۱ دی ۲۱۰ میلیون تومان ۹ هزار و ۶۱۵ نفر ۸۴ میلیون تومان ۳۶ هزار و ۸۷۹ نفر مستند «قاسم» مهدی فارسی ۱۳ دی ۴۳۰ هزار تومان ۱۲ هزار و ۷۹۲ نفر ۴۳۰ هزار تومان ۱۲ هزار و ۷۹۲ نفر «منصور» سیاوش سرمدی ۱۹ آبان ۴۱ میلیون تومان ۲ هزار و ۱۹۸ نفر سه میلیارد تومان ۱۴۴ هزار نفر «ازدواج جنجالی» اصغر نصیری ۸ دی ۳۳ میلیون ۸۰۰ هزار تومان هزار و ۴۹۱ نفر ۵۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ۲هزار و ۱۵۶ نفر «جنایت بیدقت» شهرام مکری ۱۷ آذر ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزار و ۷۰ نفر ۲۰۴ میلیون تومان هشت هزار و ۲۹۹ نفر «آپاچی» آرش معیریان ۲۶ آبان ۱۱ میلیون تومان ۶۴۸ نفر ۴۵۰ میلیون تومان ۲۲ هزار و ۵۷۴ نفر «درخت گردو» محمد حسین مهدویان ۱۰ شهریور ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ۴۵۲ نفر ۳ میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان ۱۶۴ هزار و ۱۱۷نفر «اتومبیل» علی میریرامشه ۲۴ آذر ۷ میلیون تومان ۳۵۲ نفر ۵۰ میلیون تومان ۲ هزار و ۶۷ نفر «عطر شیرین، عطر تلخ» ناصر محمدی ۸ دی پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ۲۴۰ نفر شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ۲۸۱ نفر «پوست» برادران ارک ۲۱ مهر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۲۰۹ نفر ۸۱۶ میلیون تومان ۳۷ هزار و ۴۱۲ نفر «تومان» مرتضی فرشباف ۱۲ آبان ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۱۶۹ نفر ۱۲۹ میلیون تومان پنج هزار و ۸۴۳ نفر «رمانتیسم عماد و طوبا» کاوه صباغزاده ۳ آذر یک میلیون و دویست هزار تومان ۶۳ نفر ۱۵۴ میلیون تومان شش هزار و ۷۷۴ نفر «بندربند» منیژه حکمت ۱۰ آذر ۸۱۵ هزار تومان ۳۹ نفر ۷۰ میلیون تومان سه هزار و ۸۳ نفر «حکم تجدید نظر» محمد امین کریمپور ۲۶ آبان ۲۶۰ هزار تومان ۲۵ نفر ۲۶۴ میلیون تومان ۱۰ هزار و ۹۷۳ نفر منبع: خبر انلاین برچسب ها: سینما ، ناطقان ، دینامیت ، مطرب ، تومانمنبع: ناطقان
کلیدواژه: سینما ناطقان دینامیت مطرب تومان میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان میلیارد تومان هفته گذشته فیلم سینمایی ۳۸ میلیارد یک میلیارد میلیون و ۴۰۰ یک میلیون هزار تومان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۲۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درآمد میلیون دلاری شبکههای ماهوارهای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
اینکه پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکههای ماهوارهای دنبال کردهاند، نکاتی نگرانکننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن میآورد که موارد متعددی را از حیفومیل و خروج ارز و البته از همه مهمتر کاهش مرجعیت رسانهای تلویزیون شامل میشود.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه شهروند، یکی از نقاط قوت مدیریت سینمای ایران در این چند وقت اخیر فروش هزار یا به روایتی دقیقتر هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در نزدیک به یک سال اخیر عنوان شده است. دستاوردی رکوردشکن و نویدبخش که البته با توجه به حقایقی که در ارتباط با این آمار رسانهای شده، سوالات و تردیدهایی را نیز در فضای سینمای ایران به وجود آورده است، بهخصوص از این نظر که این دستاورد آماری متعلق به تمامیت سینمای ایران در اکران یک سال اخیر نبوده و تنها و تنها به درصدی از فیلمهای روی پرده تعلق دارد. بگذارید اینگونه بگوییم که از مجموع فروش هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در سال گذشته بیش از یکمیلیارد تومان مربوط به هفت فیلم «فسیل»، «هتل»، «تمساح خونی»، «هاوایی»، «شهر هرت»، «ویلای ساحلی» و «بچهزرنگ» بوده و در نقطه مقابل نیز نزدیک به ٦٠ فیلم دیگری که روی پرده آمدهاند، روی هم کمتر از ٢٠٠میلیارد تومان فروختهاند، یعنی پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران -البته اگر «بچهزرنگ» را از فهرست خارج کنیم- ٦ فیلم کمدی هستند. فیلمهایی که البته در نگاهی دقیقتر، علاوه بر کمدیبودن از یک نظر دیگر نیز با هم مشابهت و پیوند دارند: تبلیغات خارج از تلویزیون، به خصوص در شبکههای ماهوارهای!
این مطلب با نگاه به این وجه از پیوند ٦ فیلم پرفروش سینمای ایران در یک سال گذشته به رشته تحریر درآمده است.
اینکه پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکههای ماهوارهای دنبال کردهاند، نکاتی نگرانکننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن میآورد که موارد متعددی را از حیفومیل و خروج ارز و البته از همه مهمتر کاهش مرجعیت رسانهای تلویزیون شامل میشود.
در واقع این واقعیت که تمام ٦ فیلم پرفروش سال گذشته، فیلمهایی هستند که تبلیغاتشان از شبکههای ماهوارهای پخش شده؛ چه از نظر آماری و چه از منظر شرایطی که منجر به این وضع شده و البته پیامدهایی که این اتفاق میتواند به دنبال داشته باشد، به نحو طعنهآمیزی آزاردهنده و البته در عین حال، آموزنده است و نشان میدهد که سیاستهای نسنجیده شماری از مدیران میانی فرهنگ چگونه میتواند سیاستهای عمومی فرهنگ کشور را دچار اختلال و خدشه کند.
آمار و ارقام ترسناک
دادههایی که درباره تبلیغات فیلمهای سینمایی ایرانی در شبکههای ماهوارهای منتشر شده، عجیب و ترسناک هستند:
سال گذشته کارگردان فیلم «فصل ماهی سفید» گفته بود که «رسانههای خارجی هفتهای ۵ تا ۱۵هزار دلار برای تبلیغ فیلمهای ایرانی میگیرند.» این فیلمساز البته بلافاصله یکی از فیلمهای روی پرده را مثال زده بود که مبلغ گزافی -حدود ۲۵۰هزار دلار- داده و تمام باکس تبلیغات آن شبکههای ماهوارهای را برای فیلمش گرفته، تا با تبلیغ تماموقت، هم فروش بالای فیلمش را تضمین کند و هم اینکه فرصت تبلیغ برای فیلمهای رقیب باقی نگذارد.
دادههای ترسناک در این زمینه ادامه دارند: «چندی پیش یک خبرگزاری نوشته بود که سال گذشته سینمای ایران بیش از صدمیلیارد تومان تنها به یکی از شبکههای ماهوارهای تبلیغبگیر داده، به این معنا که تنها برای امری غیرضروری مانند تبلیغ فیلم که در شرایط درست در داخل کشور باکیفیتتر و بهتر هم میتواند انجام گیرد، رقمی تقریبا معادل یکونیم میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.
یک حسابوکتاب ساده
سال گذشته یکی از روزنامهها از قول یکی از مدیران بازاریابی شبکههای ماهوارهای نقل کرده بود که «برای پخش تیزر یکماهه فیلمها که شامل ٢٤٠ نوبت طی ٣٠ روز میشود، مبلغ ١٠هزار دلار دریافت میشود. برای پکیج ٥٤٠ نوبت پخش یک دقیقهای برای تبلیغ آثار هم صاحبان آثار باید بین ٦٠ تا ٨٠هزار دلار کنار بگذارند.»
حالا در شرایطی که سال گذشته بالای ۱۰ فیلم تنها در شبکه جم تبلیغ داشتند -آن هم نه یکبار و ١٠ بار، بلکه به طرز مشمئزکنندهای بیشتر از هزار بار- و این وضع همین حالا هم برای فیلمهای «تمساح خونی»، «بیبدن» و «سال گربه» ادامه دارد؛ با یک حساب سرانگشتی میتوان متوجه شد که سینمای ایران تنها در یک سال گذشته برای تبلیغات فیلمها چقدر هزینه کرده است!
آغاز ماجرا
اما اینکه چه شد که تبلیغات آثار سینمایی سر از شبکههای ماهوارهای درآورد، باید به روزهایی برگشت که تلویزیون که زمانی به محصولات فرهنگی روی خوش نشان میداد و به تریبونی برای بهتر دیدهشدن آثار سینمایی تبدیل شده بود، تغییر رویه داد و شروع کرد به مقاومت مقابل پخش تبلیغات سینمایی و انداختن انواع و اقسام سنگهای مختلف پیشپای محصولات سینمایی که از این میان میتوان از سختگیریهای فراوان تا ممیزیهای مستقل سازمان صداوسیما فراتر از آنچه وزارت ارشاد مصوب کرده، اشاره کرد.
این موارد که نارضایتیهای بسیاری را موجب شدند، کمکم کنداکتور تلویزیون را خالی از تبلیغات محصولات سینمایی کردند و در ادامه نیز با قواعد و مقرراتی جدید از قبیل لزوم انجام ممیزیهایی عجیب و جدید صاحبان آثار را به سمت شبکههای ماهوارهای کوچ دادند.
چندی پیش سعید خانی، پخشکننده سینما و تهیهکننده آثاری مانند «من»، «دوزیست»، «حرفهای» و «سال گربه» در این زمینه گفته بود که «مشکل اینجاست که شماری از مدیران تلویزیون درک درستی از محصول فرهنگی ندارند و در نتیجه نمیتوانند ارتباط خوبی با سینما برقرار کنند. همه ما در یک کشور زندگی میکنیم و این طبیعی است که حق داشته باشیم سینما به تلویزیون کمک کند. اما متاسفانه چنین نگاهی در سازمان صداوسیما وجود ندارد و چنین میشود که حتی فیلمی مانند «دسته دختران» هم که یک فیلم ارزشی و دفاع مقدسی و در راستای سیاستهای تلویزیون است، از تیزر بیبهره میماند. اتفاقی که البته یک زمانی کاملا برعکس بود، ولی حالا دیگر آن نگاه کلان در مدیران تلویزیون وجود ندارد.»
چرا تلویزیون نه؟!
اما در شرایطی که تقریبا تکتک صاحبان فیلمها به لزوم جلوگیری از خروج ارز از کشور واقفند و در عین حال، به تازگی نیز از موضعگیری شدید دولت و به خصوص عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات ارشاد، مبنی بر لزوم مقابله با پدیده خروج ارز و سرمایه از کشور و البته برخورد با فیلمهای تبلیغشده در ماهواره آگاهی یافتهاند؛ پس چرا فیلمسازان و صاحبان فیلمها چنین تصمیمی میگیرند و تبلیغ فیلمشان را به ماهوارهها میدهند؟
شماری از سینماگران به تازگی در پاسخ به این پرسش، از کاهش ضریب نفوذ تلویزیون و کاهش شمار مخاطبان این رسانه به عنوان یکی از دلایل این امر نام بردهاند. این همان چیزی است که چندی پیش رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما هم گفته بود که دیگر نمیتوانیم انتظار مخاطبان ۸۰ و ۹۰درصدی داشته باشیم.
نکته دیگری که در این میان وجود دارد، عدم صرفه مالی تبلیغات در تلویزیون است. به گزارش ایدنا، رسانه جامع تبلیغات تجاری ایران، تا قبل از ریاست پیمان جبلی، صداوسیما بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ تیزر تبلیغاتی را به فیلمهای سینمایی اختصاص میداد که نوعی یارانه به کالاهای فرهنگی بود، اما در دوره جدید صداوسیما این معادله برعکس شده و تنها ۱۰ تا ۱۵ تیزر تبلیغاتی به فیلمها اختصاص داده میشود و سازندگان باید هزینه تبلیغات بیشتر را پرداخت کنند.
امیرحسین علمالهدی، یکی از مدیران فرهنگی دولتهای گذشته و کارشناس اقتصاد سینما، با اشاره به اینکه «دلیل رجوع صاحبان آثار سینمایی به تبلیغات ماهوارهای کاهش ضریب نفوذ تلویزیون است که البته این هم تنها در مورد ۴۰درصد از سینمای ایران صدق میکند و روی ۶۰درصد باقی فیلمها تاثیر چندانی ندارد»، میگوید: «علاوه بر این، تبلیغات در تلویزیون بر اساس اعداد و ارقام صرف مالی چندانی برای سازندگان آثار ندارد، بنابراین آنها ترجیح میدهند تبلیغ کارشان را با هزینهای کمتر انجام دهند. البته در حال حاضر عدد دقیقی از میزان پول دریافتی تلویزیون بابت پخش تیزر ندارم، اما آخرین رقمی که در ذهنم هست، این استدلال را به من میدهد که تبلیغ فیلم در تلویزیون شاید بهصرفه نباشد.»
حرف آخر
نتیجه این تصمیم مقرونبهصرفه نبودن تبلیغات در تلویزیون برای فیلمهای سینمای ایران و کوچ تبلیغات سینمایی به ماهوارههاست که همانطور که گفته شد باعث خروج یکونیم میلیون دلار ارز شده و این پرسش را در شماری از خبرگزاریها به وجود آورده است که «با ادامه این روند، آیا غیر از این است که سود رکوردشکنیهای سینمای ایران بیش از اینکه به نفع سینما یا حتی تلویزیون ایران تمام شود، به جیب یکسری ماهوارهها ریخته میشود؟»
واقعا آیا رواست که سرمایههای کشور اینگونه از کشور خارج شود؟ آیا نباید کاری کرد و به خصوص نهادهای نظارتی نباید تلویزیون را وادار کنند در این راستا گامی بردارد؟!
انتهای پیام