Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@06:09:48 GMT

مشکلات بیماران خاص در دوران همه گیری کووید ۱۹

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۳۷۰۵

مشکلات بیماران خاص در دوران همه گیری کووید ۱۹

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، دکتر غنچه راهب روز یکشنبه در پنل پیامدهای کووید ۱۹ در جمعیت آسیب پذیر در اولین کنگره ملی رصد اجتماعی کووید ۱۹ افزود: بیماران خاص جزو افراد آسیب پذیر در جامعه هستند. بیماری های خاص مزمن هستند، درمان قطعی ندارند، درمان این بیماری ها هزینه های زیادی دارد و نیازمند فناوری های مدرن و درمان های پیچیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بیماران خاص در حال حاضر شامل بیماران دچار نارسایی پیشرفته کلیه منجر به دیالیز، تالاسمی، هموفیلی و ام اس هستند. البته بیماران سرطانی و پروانه ای نیز از خدمت بنیاد بیماری های خاص بهره مند می شوند.

وی در خصوص مشکلات روانی و اجتماعی بیماران تالاسمی در دوره همه گیری کرونا گفت: حضور مدت زیاد در بیمارستان و ترس از ابتلا به کرونا، ترس از دست دادن خانواده و شبکه های حمایتی، ترس از ناتوانی مالی بر اثر از دست دادن شغل و بروز مشکلات خانوادگی، ترس از نداشتن دسترسی به فرآورده های خونی از نگرانی های بیماران مبتلا به تالاسمی در دوران همه گیری کرونا است.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی تصریح کرد: این بیماران با محدودیت های کم شدن تعداد اهدا کنندگان خون و دسترسی دشوار به فرآورده های خونی، کمبود دارو و افزایش قیمت داروها، اشتراک فضای درمانی بیماران تالاسمی با سایر بیماری های خاص که باعث تضعیف روحیه و شلوغی فضای درمانی شده، نبود دستگاه های ارزیابی کننده رسوبات آهن در قلب و کبد که به نیاز به سفر کردن به استان های دیگر منجر شده و مشکلات سفر به لحاظ مالی و بهداشتی و محدودیت در ارتباط با دوستان و جمع های موثر در بهبود روحیه بیماران تالاسمی دردوران کووید ۱۹ مواجه شدند.

راهب ادامه داد: سیستم ایمنی ضعیف بیماران تالاسمی، ضعف شدید حین خون گیری به دلیل استفاده نکردن از مواد غذایی در بیمارستان، اضطراب، افسردگی، انزوا، پرخاشگری از جمله مشکلات جسمی و روانشناختی  است که بیماران تالاسمی در دوران پاندمی کرونا با آن مواجه هستند.

وی در خصوص مشکلات بیماران مبتلا به سرطان در دوران کرونا نیز گفت: به تعویق انداختن درمان های لازم بیماری سرطان به دلیل ترس از ابتلا به کرونا، ترس از ابتلای خود و مراقب به دلیل حضور در مراکز درمانی، نگرانی از پیدا نکردن داروهای لازم برای درمان و کمبود اکسیژن و دشواری دسترسی به اکسیژن از جمله نگرانی های این بیماران است.

وی ادامه داد: از دست دادن شغل و از دست رفتن منابع مالی، هزینه های بالای درمان، هزینه های بسیار زیاد و سنگین برای قرنطینه شدن در شهری که درمان در آن انجام می شود، دشواری استفاده از وسایل نقلیه عمومی و امکان ابتلا به کرونا در این وسایل از جمله مشکلات اجتماعی و اقتصادی این بیماران است.

راهب ادامه داد: به تعویق انداختن پیوند کلیه به دلیل ترس از ابتلا به کرونا، ترس از ابتلا به کرونا، دوری کردن از اعضای خانواده به دلیل ترس از ابتلا به کرونا به دلیل حضور طولانی در بیمارستان، فوت تعداد زیادی از بیماران دیالیزی و امید به زندگی پایین در بین بیماران دیالیزی از مشکلات روانی و اجتماعی بیماران همودیالیز در دوره همه گیری کرونا است.

وی افزود: پایین بودن سطح ایمنی بدن، ضعف جسمی در حین انجام دیالیز، انجام دیالیز بطور همزمان و در یک مکان برای بیماران مبتلا به کرونا و سایر بیماران دیالیزی و نبود فرد همراه بیمار حین دیالیز به دلیل ترس از ابتلا به کرونا از محدودیت های بیماران همودیالیز در این دوران است.

وی گفت: نبود ارگان های حمایتی از بیماران کلیوی برای تامین هزینه های درمان و پیوند، از دست دادن شغل و بروز مشکلات اقتصادی، افزایش هزینه های درمان، دارو و پیوند و مراقبت افراطی خانواده و کاسته شدن از استقلال بیمار از مشکلات اجتماعی و اقتصادی بیماران همودیالیز است.

این پژوهشگر در خصوص مشکلات بیماران ایدز هم در دوره همه گیری کرونا افزود: بیماران مبتلا به ایدز در معرض خطر بیشتر مرگ در دوره همه گیری کرونا قرار دارند. میزان ابتلا به کرونا در بیماران مبتلا به ایدز بالا و امید به زندگی در این بیماران پایین است، سطح و میزان خودمراقبتی در این بیماران به شدت پایین است.

وی گفت: بیماران مبتلا به ایدز به دلیل رعایت ضعیف پروتکل های بهداشتی عوامل قوی انتشار ویروس کرونا هستند. این بیماران به دلیل فعال بودن ویروس در بدنشان تا ۴۰ روز عوامل فعال انتقال ویروس کرونا هستند، یعنی ویروس کرونا در بدن آنها نسبت به سایر افراد مدت زمان بیشتری فعال است. همچنین این بیماران به دلیل انگ و دید منفی نسبت به اجتماع عوامل بالقوه خطرآفرین انتقال ویروس کرونا هستند.

نخستین کنگره ملی « رصد اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ »، به همت رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹، با همکاری وزارت بهداشت، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و شهرداری تهران و با حضور مسئولان وزارت بهداشت، روزهای ۱۹ و ۲۰ دی ماه به صورت مجازی و حضوری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار می شود.

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی ویروس کرونا ایدز سرطان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی ویروس کرونا ایدز آسیب های اجتماعی ویروس کرونا ایدز سرطان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دوره همه گیری کرونا ترس از ابتلا به کرونا دلیل ترس از ابتلا بیماران مبتلا بیماران تالاسمی ویروس کرونا کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۳۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ ­ رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: دو سازمان بیمه گر بیش از ۲۶ همت بدهی به داروخانه‌ها دارند و مدت بدهی‌های این بیمه‌ها به بیش از ۱۰ ماه رسیده است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   احمدی ادامه داد: آخرین پرداخت‌های سازمان‌های بیمه گر مربوط اواسط سال قبل است. این در حالی است که سازمان غذا و دارو یک ماه قبل از کاهش کمبود‌های دارویی صحبت کرد رئیس اداره پایش مصرف دارو غذا و دارو در این باره گفت: کاهش ۶۷ درصدی در کمبود‌های دارویی داریم و از ۱۴۶ قلم دارو که کمبود داشت به ۱۱۲ قلم دارو رسیده ایم. همچنین در این هفته­ سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در خصوص علل کمبود دارو در کشور گفت: بخش کمی از پوشش ما به تفاوت ارز دارو از بیمه‌ها پرداخت شده که در بروز کمبود‌های دارویی نقش مستقیم دارد موضوعی که به تامین منابع آن از بانک مرکزی هم در بروز آن تاثیر داشته است.

دیگر خبرها

  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • انتظار یک روزه بیماران سکته کرده در انگلیس برای رسیدن آمبولانس
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران