Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، علی اصغر شالبافیان در نشست جمع‌بندی سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به رفسنجان افزود: انتظار می‌رود با حمایت یکی از شرکت‌های صنعتی و معدنی منطقه مشکلات پیش روی خانه تاریخی حاج‌آقا علی رفسنجان برطرف شود و وزارت میراث‌فرهنگی آمادگی دارد از محل تبصره ماده ۱۸ به بهره‌بردار جدید این بنا تسهیلات اعطا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: مرمت سایر بناهای جانبی خانه حاج آقا علی رفسنجان (۱۰۰ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان) نیز باید انجام شود و امیدواریم اوقاف نیز در این زمینه همکاری کند.

مجموعه تاریخی حاج آقاعلی رفسنجان در پنج کیلومتری جنوب شرقی رفسنجان در روستای قاسم‌آباد واقع شده، مربوط به دوره قاجار و سال ۱۳۷۷ثبت ملی شده است.

 معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: بیشتر بناهای تاریخی تحت مالکیت وزارت میراث‌فرهنگی از طریق صندوق حفظ و احیا بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده است و اگر هر بنای تاریخی سرمایه‌گذار داشته باشد میراث‌فرهنگی آمادگی اعطای تسهیلات و تامین زیرساخت‌ها را دارد.

وی با بیان اینکه بیشتر بناهای در تملک این وزارتخانه در استان کرمان مرمت شده‌اند گفت: اگر بنایی در استان کرمان وجود دارد که مرمت نشده است مالکیت آن در اختیار سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی است.

مالکیت بیشتر بناهای تاریخی در اختیار میراث نیست

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز با بیان اینکه  با اسناد خزانه سه ساله نمی‌توان آثار تاریخی را مرمت و بهسازی کرد گفت: بیشتر بناها و خانه‌های تاریخی در مالکیت و تصرف سایر دستگاه‌های دولتی از قبیل اوقاف است و میراث‌فرهنگی نمی‌تواند برای حفاظت و نگهداری این قبیل بناها وارد عمل شود.

محمدرضا کارگر با بیان اینکه وقتی به میراث‌فرهنگی توجه می‌شود به سبک زندگی نیز توجه صورت می گیرد افزود: نسل‌های گذشته نیز با بیکاری، خشکسالی، سیل و سایر بحران‌ها و بلاهای طبیعی مواجه بوده‌اند، اما از تجربه گذشتگان استفاده می‌کردند امری که نسل امروز از آن بی‌بهره است.

وی با اشاره به اینکه وقتی یک اثر حفظ می‌شود بخشی از حافظه تاریخی نیز حفظ می‌شود بیان کرد: متاسفانه با اسناد خزانه سه ساله نمی‌توان اقدامی برای مرمت و نگهداری آثار تاریخی انجام داد.

امدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواهان همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها برای حفظ آثار فرهنگی و تاریخی شد و تاکید کرد: بخش زیادی از این آثار در تملک ارگان‌های دولتی است که کارشناسان میراث‌فرهنگی حتی امکان انجام بازدیدهای دوره‌ای از آنها را ندارند.

برچسب‌ها کرمان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرمان مرمت میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرمان مرمت کرمان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرمان مرمت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی استان کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۴۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی

سجاد دادفر با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری فراوان کرمانشاه، گفت : کرمانشاه استانی سرشار از ظرفیت‌های گردشگری در حوزه‌های مختلف طبیعت گردی، روستاگردی، فرهنگی، تاریخی، دفاع مقدس و مذهبی است. 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: با وجود اینکه ظرفیت‌های گردشگری کرمانشاه در حوزه گردشگری بسیار زیاد است، اما متاسفانه تاکنون رشته گردشگری در کرمانشاه راه اندازی نشده است. 

وی به توجهی که در سال‌های اخیر به مقوله گردشگری در کرمانشاه شده اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه استاندار کرمانشاه، گردشگری را به عنوان اولویت توسعه استان معرفی کرده و از طرفی در سطح کلان کشوری نیز نوع نگاه از اقتصاد نفتی به سمت شاخص‌های دیگر تغییر یافته، ما نیز در دانشگاه رویکرد توجه به گردشگری را در دستور کار قرار داده ایم. 

دادفر از آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی خبرداد و افزود: پروسه اخذ مجوز راه اندازی این رشته از وزارت علوم را آغاز کرده ایم و امیدواریم با پیگیری و حمایت مسئولین استانی در ماه‌های آینده آن را به سرانجام برسانیم. 

وی تاکید کرد: در کنار اقداماتی که برای اخذ مجوز راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی آغاز شده، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم همچون جذب اساتید این رشته در دستورکار قرار گرفته است. 

وی افزود: باتوجه به اینکه در این استان حدود ۴۲۰۰ اثر تاریخی از ادوار مختلف وجود دارد و این استان را به یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور در حوزه آثار تاریخی تبدیل کرده، طی سال‌های گذشته رشته باستان شناسی در دانشگاه رازی ایجاد شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • بازدید معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی