Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان تبریز - قاسم جعفروند مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی  گفت: بر مبنای آمار گمرک آذربایجان شرقی، در این مدت میزان صادرات محصول شیلات استان از مرز نوردوز ۴۱۲ تن و از مرز جلفا ۳۵۰ کیلوگرم بوده است.

عمده صادرات بخش آبزیان آذربایجان شرقی را در مدت یاد شده ۱۲ هزار قطعه آبزیان زینتی و بیش از ۳۰۰ تن خوراک ماهی و مکمل خوراک ماهی به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 میزان صادرات بخش شیلات آذربایجان شرقی در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۲ برابر افزایش داشته است.

با توجه به اینکه بیشتر حجم صادرات شیلات از استان در شش ماهه دوم سال اتفاق می‌افتد، پیش بینی می‌شود میزان صادرات امسال به میزان قابل توجهی نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد.

 امیدواریم روند افزایش صادرات محصولات شیلاتی در سال‌های آینده نیز ادامه داشته و شاهد ارزآوری بیشتری به کشور باشیم.

تولید هشت هزار و ۶۰۳ تن انواع آبزیان گرمابی، سردابی و خاویاری در سال گذشته از سطح ۱۲ هزار و ۲۰۱ هکتار مزرعه در استان  است که  از این مقدار ۲ هزار و ۷۳۳ تن انواع ماهی از منابع آبی استان صید شده است.

 شهرستان‌های سراب با صید یک هزار و ۳۱۱ تن ماهی و مراغه با صید یک هزار و ۳۰۰ تن ماهی در شیلات پیشتاز هستند.

پارسال ۲ تن آرتمیا، ۵۲ تن ماهیان خاویاری، ۶۵۰ هزار قطعه زالو و ۱۳ میلیون و ۷۵ هزار قطعه ماهی زینتی در استان تولید شد.

 سال گذشته پنج هزار و ۴۲۶ تن ماهی سردآبی و سه هزار و ۱۷۷ تن ماهی گرمابی در استان پرورش یافت که شهرستان مراغه با صید یک هزار و ۲۸۰ تن ماهی سردابی و خداآفرین با صید یک هزار و ۷۰ تن ماهی گرمابی رتبه نخست را کسب کردند.

 ظرفیت‌های توسعه آبزی پروری استان بدون لحاظ محدودیت‌های موجود افزون بر ۱۷ هزار و ۴۶ تن تولید انواع آبزیان است که براساس هفتمین برنامه پیشنهادی شیلات استان به سازمان شیلات کشور در خصوص نیازسنجی و پیش بینی تولید، در سال جاری با تخصیص ۱۰۷ میلیارد ریال اعتبار به این بخش، کل تولیدات بخش شیلات استان از هشت هزار و ۶۰۰ تن به ۹ هزار و ۲۰۰ تن در سال خواهد رسید.

براساس این برنامه، تولید سالانه بخش شیلات آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۴ به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد .

طرح‌های در دست اجرای این حوزه شامل شهرک شیلاتی پایاب سد حاجیلار چای ورزقان با ظرفیت تولید یک هزار و ۵۰۰ تن ماهی سردآبی، پرورش آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه در شهرستان عجب شیر با ظرفیت تولید ۲۰ تن بیوماس و چهار تن سیست و یک مجموعه کشت و صنعت با تولید ۱۲۵ تن قزل آلا، ۱۲۵ تن ماهی گرمابی و۱۲۵ تن خاویاری است.

 از طرح‌های دیگر بخش شیلات استان نیز می‌توان به طرح‌های پرورش ماهی در مخزن سد خداآفرین با ظرفیت تولید ۲ هزار تن ماهی گرمابی، شرکت پرورش ماهیان سردآبی با ظرفیت تولید یک هزار و ۴۴۰ تن قزل آلا و پرورش ماهی خاویاری در حاشیه رود ارس با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن گوشت ماهی خاویار اشاره کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ظرفیت تولید آبزیان صید یک هزار آذربایجان شرقی ظرفیت تولید تن ماهی گرمابی شیلات استان بخش شیلات ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۶۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان

رئیس انجمن ملی مزارع پرورش ماهی تاجیکستان در بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران همزمان با برپایی نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با مدیران برخی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، بازرگانان و فعالان بخش‌های تولیدی و تجاری تاجیکستان که برای بازدید از نمایشگاه ایران اکمسپو ۲۰۲۴ به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آمده‌اند، در بازدید از غرفه‌های مختلف عرضه محصولات شرکت‌های دانش بنیان در آی‌هیت (خانه نوآوری و فناوری ایران) استقبال قابل توجهی از تولیدات این شرکت‌ها داشتند و اکثر بازدیدکنندگان تحت تاثیر دستاوردهای دانش‌بنیان بخش کشاورزی قرار گرفتند.

بیش از ۷۰ درصد جمعیت کار تاجیکستان در بخش کشاورزی کار می‌کنند و فرسوده بودن و کمبود ادوات کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در تاجیکستان میزان تولید را در این کشور که بخش عمده آن به کشاورزی مشغول است، بسیار کاهش داده است.

تاجیکستان بستر بسیار مناسب و آماده‌ای برای عرضه ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی ایران است و تاجیک‌ها نیز در این نمایشگاه نشان دادند که از محصولات ایران به دلیل کیفیت بالا و سازگاربودن با شرایط کشاورزی تاجیکستان به گرمی استقبال می‌کنند.

به گفته باراتو، رئیس انجمن ملی مزارع پرورش ماهی جمهوری تاجیکستان برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تاثیر مستقیمی در روند افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور دارد.

باراتو با تاکید بر اینکه ما به دنبال تجارت و توسعه همکاری‌ها میان ایران و تاجیکستان هستیم، اظهار کرد: امیدوار هستیم بازدید امروز ما موجب آشنایی بیشتر تجار و بازرگانان تاجیک با دستاوردهای ایران و معرفی توانمندی‌های تولیدی و صنعتی ایرانیان شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، وی در ادامه به جذابیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه پرورش ماهی اشاره کرد و افزود: ما در خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت) با مدیرعامل یک شرکت پرورش ماهی که دارای بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در مناطق غیــرساحلی ایران است، مذاکراتی انجام دادیم. این شرکت با پیشرفتــه‌ترین تکنولوژی روز، سالانه ۱۲۰ تن گوشت و سه تن خاویار را به بازار عرضه می‌کند که این قابلیت و توانایی برای ما بسیار جذاب و کاربردی است. امیدوار هستیم در آینده نزدیک بتوانیم با این شرکت همکاری‌های خوبی را رقم بزنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیاردی پرورش ماهی در قفس قشم
  • ساینا اس اتوماتیک روانه عراق می شود / صادرات چندین هزار ساینا و کوئیک به ونزوئلا
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • صادرات بیش از یک میلیارد ریال محصولات چاپی غیر کتاب از خراسان رضوی
  • رشد ۶۲ درصدی صادرات آبزیان از خوزستان
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران