سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نویدبخش تمدن نوین اسلامی است
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۷۱۹۳
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مهدی موحدی در گفت و گویی اظهار داشت: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی مراحل پنجگانهای هستند و اکنون در مرحله دولت سازی اسلامی قرار داریم.
استادیار دانشگاه شاهد ادامه داد: تحقق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان مصداقی از تحقق عملی دولت اسلامی، یکی از امور زمینهساز و نویدبخش تحقق تمدن نوین اسلامی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو اندیشکده اقتصاد مرکز ادامه داد: ازآنجاکه سند الگو از جامعیت و مانعیت لازم برخوردار است هر مقوله یا هر موهبت مطرح در گستره علوم اجتماعی اسلامی از جمله اقتصاد اسلامی به عنوان دانشهای مقدم، مؤثر و مُعین در ترسیم و تدوین الگو احصاء شده و بهرهمندی آحاد مردم جامعه از این مواهب با تکیه بر بستههای حقوق مالکیت استنباط شده از دین در قالب ساز و کارهایی طراحی شده است.
وی گفت: دانش فقه تعاملات اجتماعی به مثابه دانش طراحی ساز و کارهای بهرهمندی جامعه از مواهب، با تمسک به روش اجتهادی به دنبال کشف و وضع ساز و کارهای برآمده از دین به عنوان سازوکار مطلوب شارع است تا بهرهمندی بایسته و عادلانه آحاد مردم جامعه از مواهب را فراهم بیاورد، به عبارت دیگر، فقه تعاملات اجتماعی به دنبال ساز و کارهای رفع نیاز و رفع تعارض است تا با تمسک به این ساز و کارها به ارائه نظام حکمرانی مصادیق مختلف از مواهب بپردازد.
وی افزود: مواهبی چون حکمرانی کالاهای خصوصی یعنی آنچه توسط ساز و کار بازار تولید، توزیع و تخصیص می یابد. حکمرانی کالاهای عمومی یعنی مواهب عمومی مثل آموزش، بهداشت، امنیت و قضاوت، حکمرانی ثروتهای طبیعی یعنی منابع با استفاده های اشتراکی یا انفال مثل معادن، مخازن نفتی و جنگلها، حکمرانی پول یعنی امر خلق شده توسط بانک مرکزی و شبکه بانکی و همچنین حکمرانی قدرت یعنی به عنوان ارائه سازوکارهای بهرهمندی عادلانه از نیروی مؤثر بر تصمیمگیری.
موحدی خاطرنشان کرد: با این اوصاف اگر دانش اقتصاد، فقه تعاملات اجتماعی و یا اقتصاد اسلامی را به مثابه دانش حکمرانی جامعه و دانش اتخاذ تصمیمات و ایجاد ساز و کارهایی برای بهرهمندی عادلانه از مواهب و خیرات در اجتماع تعریف کنیم، آنگاه مهمترین مسائل و نابسامانی های موجود در سبک حکمروانی و حیات جامعه ایرانی، بهرهمندی غیر عادلانه از این مواهب و خیرات پیشگفته خواهد بود.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: تمدن نوین اسلامی بهره مندی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۷۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق میشود/ عینتبخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
ایسنا/هرمزگان مدیر سابق مرکز اسلامی استان هرمزگان گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید تمام ارکان جامعه اسلامی مشارکت کنند. نه شیعه و نه اهل سنت به تنهایی نمیتوانند به این مهم دست پیدا کنند؛ بلکه باید با اتحاد برای تحقق این تمدن تلاش کرد.
حجتالاسلام احمدرضا باوقار امروز (هشتم اردیبهشت ماه)، در آئین تودیع و معارفه خود که در سالن جلسات حوزه علمیه بانوان برگزار شد، با ذکر این نکته که مسلمان باید بلند بیندیشد، خاطرنشان کرد: مسلمانان باید حامی و پشتیبان یکدیگر باشند؛ اما متاسفانه امروز در مسئله غزه شاهد رفتاری غیر از این هستیم.
مدیر اسبق مرکز اسلامی استان هرمزگان بیان کرد: هموارسازی مسیر برای عینتبخشی به وحدت موجود در استان هرمزگان از جمله اصول اساسی برنامههایم در مرکز اسلامی بود.
در استان هرمزگان بیش از ۲۰ حوزه علمیه شیعه و حدود ۵۰ مدرسه دینی اهل سنت داریم که در حوزههای آموزشی، فرهنگی و خدماتی فعالیت میکنند.
وی، با اشاره به گستردگی فعالیت مرکز اسلامی، عنوان کرد:این مرکز در حوزه مساجد مانند مرکز رسیدکی به امور مساجد و در حوزه مدارس دینی مانند حوزه علمیه و مرکز خدمات فعالیت میکند که نشان دهنده حجم فعالیتها است.
حجتالاسلام باوقار منشاء اختلاف را جهل دانست و اظهار کرد: اختلاف باعث عدم تحقق اهداف جامعه اسلامی خواهد شد و همین امر باعث شکست جبهه اسلام میشود به همین جهت باید وحدت اسلامی را عینیت بخشید.
انتهای پیام