Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: در اراک، ساوه و زرندیه حفر بیش از اندازه چاه و در نتیجه بیشترین مرگ قنات‌ها اتفاق افتاده است.

فرزاد کوهدانی، اظهار کرد: سه هزار و ۶۰۶ رشته قنات در استان مرکزی وجود دارد که در حال حاضر ۲۳۸۷ رشته از این تعداد فعال هستند، این قنات‌ها تقریبا ۱۴ درصد از منابع اراضی تحت شرب را در استان تامین می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی درخصوص علت غیرفعال شدن تعدادی از قنات‌ها افزود: خشکسالی در سنوات اخیر و حفر بی رویه چاه‌های مجاز و غیرمجاز از جمله دلایل این مهم بوده است، در حال حاضر حدود ۷۴۰۰ چاه مجاز و حدود ۴ هزار چاه غیرمجاز در سطح استان وجود دارد که برداشت‌های بی رویه از این چاه‌ها در مرگ قنات‌ها تاثیر گذاشته است.

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی استان مرکزی بیان کرد: بیشترین قنات در سطح استان در شهرستان شازند با ۳۶۳ رشته، اراک با ۳۰۰ رشته و ساوه و خمین هستند و بیشترین مرگ قنات‌ها در مناطقی بوده که حفر چاه‌ها بیشتر بوده است. در مناطقی مثل شازند، تفرش، آشتیان، چون امکان حفر چاه زیادی ندارند، قنات‌ها کمتر تحت تاثیر قرار گرفته اند، اما در اراک، ساوه و زرندیه حفر بیش از اندازه چاه و در نتیجه بیشترین مرگ قنات‌ها اتفاق افتاده است.

کوهدانی بیان کرد: برای قنوات منابعی از محل اعتبارات ملی و استانی وجود دارد، عمده اعتبارات، اعتبارات ملی است و از طریق استانی این اعتبارات محدود است، اما وضعیت اعتبارات و تخصیص اعتبارات پاسخگوی نیاز استان نیست. طول قنوات استان ۳۶۰۰ کیلومتر است که هزینه متوسط احیای هر متر قنات ۷۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود. در مجموع سالیانه حدود ۲۵ میلیارد تومان به استان برای این مهم اختصاص می‌یابد که با این میزان اعتبار می‌توان سالانه حدود ۳۰ کیلومتر را احیا کرد که در مقایسه با ۳۶۰۰ کیلومتر زمان زیادی برای احیای این قنوات لازم است.

وی ادامه داد: پس از احیای قنات، نگهداری آن هم اهمیت دارد، اما متاسفانه کشاورزان این مهم را رها کرده و آن را وظیفه دولت می‌دانند لذا ممکن است بعد از گذشت چند سال مجبور به احیا و لایروبی شویم که نمونه این مهم در گذشته مشاهده شده است.

کوهدانی در خصوص مشکلات قنوات گفت: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به علت خشکسالی، احیای مجدد قنات‌ها و عدم رعایت حریم از سوی کشاورزان، ساخت و ساز‌های انجام گرفته در محدوده قنوات در محدوده شهر‌ها یا بافت مسکونی روستا‌ها و کمبود اعتبارات عمرانی نسبت به حجم بالای کار و... از جمله مشکلات در این خصوص است که سبب آسیب به قنوات می‌شود.


/ایسنا

برچسب ها: مرگ قنات‌ها ، استان مرکزی ، جهادکشاورزی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000QJg

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: مرگ قنات ها استان مرکزی جهادکشاورزی استان مرکزی مرگ قنات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۸۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از فیبر نوری قدمی برای افزایش سرعت اینترنت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیر مخابرات استان مرکزی در خصوص اجرایی شدن طرح فیبر نوری در سطح استان در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: هدف از اجرای شبکه فیبر نوری توسعه شبکه ملی اطلاعات و افزایش سرعت اینترنت در سطح استان است. 
لطفی با اشاره به اقدامات انجام شده در این راستا در سال گذشته افزود: سال گذشته در استان مرکزی ۴۳۶ کیلومتر فیبرنوری اجرا شد که حدود ۴۰۰ کیلومتر آن در شهر‌ها انجام شده و حدود ۳۰ إلی ۶۰ درصد شهر‌ها تحت پوشش قرار گرفته است. 
مدیر مخابرات استان مرکزی ادامه داد: شاید کمترین توسعه مربوط به شهر اراک است که با تعامل و همکاری شهرداری و شورای شهر می‌توان تا انتهای امسال این وضعیت را به بیش از ۹۰ درصد رساند.
او عنوان کرد: برای استفاده از ۴۳۶ کیلومتر فیبرنوری صورت گرفته تاکنون حدود ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص شده و همین رقم برای سال جاری نیز در برنامه گنجانده شده است.

دیگر خبرها

  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • توانیر : قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود
  • میانیگن قبض برق مشترکان با کولر گازی بالای دو میلیون تومان می‌شود
  • اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان به حوزه رسانه در سال جاری
  • استفاده از فیبر نوری قدمی برای افزایش سرعت اینترنت
  • تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی شود / تلاش دولت برای تثبیت قیمت نان در 1403 با سه برابر کردن یارانه
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟