Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-شناسنامه دار کردن هنرمندان، نداشتن بیمه و نبود بازارچه‌های صنایع‌دستی از مهمترین مشکلات صنعت صنایع دستی در استان کهگیلویه و بویراحمد است درحالی که رونق صنایع دستی می‌تواند به اشتغال‌پایدار و ایجاد ارزش افزوده در منطقه منجر شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد با ساختار عشیره‌ای و ایلی با داشتن مردمانی با دو قومیت لر و قشقایی و دارا بودن فرهنگی اصیل و ماندگار در صورت برنامه‌ریزی اصولی و درست متولیان برنامه ریزی می‌تواند در زمینه صنعت صنایع دستی پیشرو بوده و در واقع فرهنگ و صنعت را با هم گره بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد است.

این استان از دیرباز به صورت 100 درصد عشایر بوده و زندگی کوچ رو  داشتند و در واقع شغل اصلی مردمان این دیار دامداری و کشاورزی بوده که به نوعی دست بافته‌های محلی از جمله گلیم، جاجیم و ....از هنرهای ماندگار آنان بوده هرچند به دلیل بی توجهی مسئولان صادرات این کالا در کمترین حد ممکن بوده و در واقع برندی در این زمینه نداریم.

بدون شک با توسعه صنایع دستی می‌توانستیم شاهد کاهش بیکاری، افزایش صادرات غیر نفتی و رونق تولید در استان باشیم و تاحدودی از این طریق فرهنگ تمدن ایرانی-اسلامی را به دیگر کشورهای دنیا انتقال دهیم زیرا شرایط برای تحقق این مهم در این دیار فراهم است.

زندگی ماشینی همه ساختارهای زندگی جامعه ایلیاتی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد را در هم می‌نوردد و هر روز سر از یک جا در می‌آورد تا جایی که دست بافت‌های محلی رو به فراموشی بوده و مستمر بر تعداد آبادی‌های خالی از سکنه اضافه می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد یکی از ارکان اقتصادی استان را دست بافته‌ها می‌داند و می‌گوید: بیش از50 روستای برخوردار از توانمندی‌های صنایع‌دستی در انواع دست بافت‌های داری در سطح استان وجود دارد که در شهرستان‌های دنا، گچساران، بویراحمد و کهگیلویه پراکنده است.

رحمانی افزود: روستای بیدزرد گچساران از جمله این روستاها بوده که باتوجه به بررسی‌های میدانی که اخیرأ از کارگاه‌های خانگی این هنرمندان صورت گرفت، مشاهده شده که با گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب کارهایی که می‌بایست دراین مناطق صورت می‌گرفت به طور جدی مورد توجه مسئولان قبلی قرار نگرفته است.

وی شناسنامه دارکردن هنرمندان، بیمه و نبود بازارچه‌های صنایع‌دستی از مهمترین مشکلات صنعت صنایع دستی دانست و گفت: به طور جد دنبال هستیم که مشکلات مطرح شده را برطرف نماییم و این نیاز به اعتبارات و مصوبات دارد.

رحمانی خاطرنشان کرد: اگر مشکل بیمه که یک مشکل کشوری است حل شود، هنرمندانی که 30سال ازعمر فعالیت‌شان می‌گذرد از مزایای بیمه برخوردار خواهند شد.

صنایع دستی زنجان به بازارهای جهانی معرفی می‌شودفرصت‌های مهم صنایع دستی کشور در "دولت تدبیر و امید" از دست رفت!

وی بیان کرد: برای اولین بار بحث ثبت ملی 3روستای میمند و رودشتی در شهرستان دنا و سربیشه در شهرستان گچساران را به وزارتخانه ارسال شد که بزودی این مهم محقق می‌شود.

رحمانی اظهار داشت: شناسنامه دار کردن هنرمندان فاقد شناسنامه هنرمندی و ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی از دیگر اولویت‌های استان بوده که پرونده آنها به وزارتخانه ارسال شده است.

به گزارش تسنیم، 35 هزار هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی در استان فعالیت دارند که 16 هزار بافنده صنایع دستی در استان کهگیلویه و بویراحمد در رشته‌های مختلف از جمله گلیم‌بافی، چرم‌دوزی، دوخت و طراحی البسه محلی و جاجیم بافی فعالیت می‌کنند که سالانه 218 هزار متر دست بافته دارند.

انتهای پیام/544/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد صنایع دستی صنایع دستی دست بافته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۸۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل ۶۱ طرح آبرسانی کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش جام جم آنلاین،منصوری در بازدید از سد بند خاکی کوهبرد کهگیلویه گفت: با توجه به مشکل تنش آبی در برخی از شهر‌های کهگیلویه و بویراحمد به خصوص مناطق گرمسیری با حمایت دولت در تامین منابع مالی روند عملیات اجرایی آنها تسریع داده می‌شود. وی آبرسانی به چهار شهر کهگیلویه بزرگ را یکی از طرح‌های مهم در رفع تنش ابی منطقه دانست و گفت: درصد پیشرفت کاری این طرح به ۶۵ درصد رسیده است. منصوری اضافه کرد: پنج هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح تامین آب چهار شهر کهگیلویه بزرگ نیاز است که با برنامه ریزی لازم تامین خواهد شد که با بهره برداری از این طرح علاوه بر رفع تنش آبی زمینه توسعه کشاورزی در این مناطق فراهم می شود.  طرح آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده و روستا‌های اطراف با جمعیت ٢٤٠ هزار نفر شامل ١٥٣ هزار نفر شهری و ٨٧ هزار نفر روستایی با هدف تامین ١٦ میلیون و ٩٤٠ هزار مترمکعب آب کلنگ‌زنی شد. در این طرح در مجموع ١٧ میلیون مترمکعب در سال آب شرب با دبی لحظه‌ای ٨٦٠ لیتر در ثانیه انتقال داده می‌شود و به نحوی طراحی شده که قابلیت افزایش ظرفیت تا سقف یک هزار و ٣٤٥ لیتر در ثانیه به منظور انتقال آب مورد نیاز صنعت را نیز تامین خواهد کرد. طرح آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده در اردیبهشت ۹۶ کلنگ زنی شد. برای تسریع در روند اجرایی ۱۰۰ میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور به طرح آبرسانی به اراضی کشاورزی حومه غربی دهدشت- سوق امسال اختصاص یافت.

دیگر خبرها

  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • استخدام ۵۸۱ نفر در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد
  • تامین ۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل ۶۱ طرح آبرسانی کهگیلویه و بویراحمد
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • پرداخت ۴۷ میلیارد تومان خسارت بدنی به علت حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد
  • برگزاری جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد
  • ۱۲۵ هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی