Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@07:31:26 GMT

لوکاشنکو: ازبکستان از حوادث قزاقستان درس بگیرد

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۳۶۲۴

لوکاشنکو: ازبکستان از حوادث قزاقستان درس بگیرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس ضمن سخنرانی در نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: از آنچه که در قزاقستان رخ داد، ازبکستان باید درس بگیرد. چون نگاه سازمان دهندگان ناآرامی‌ها به آن کشور دوخته شده است.

وی بر این نکته تاکید کرد که اوضاع قزاقستان نه تنها عوامل خارجی، بلکه عوامل داخلی نیز داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور بلاروس افزود: حوادث قزاقستان از موجودیت عوامل خارجی گواهی می‌دهد. سناریوی آنها قابل درک است. لازم نیست برای این قبیل حوادث دور بروید؛ یوگسلاوی، عراق، لیبی، سوریه، اوکراین، افغانستان از آن جمله است. چندی پیش بلاروس نیز چنین حمله ترکیبی را تجربه کرد. البته، این کشورها ویژگی‌های خاص خود را داشتند. اما روش عمومی مشهود است.

لوکاشنکو در این میان خاطرنشان کرد: عامل خارجی هرگز تنها نخواهد بود. پشت همه این عوامل خارجی عوامل داخلی نیز وجود دارند. این درسی است که ما از حوادث بلاروس یاد گرفتیم.

رئیس جمهور بلاروس عنوان کرد: باید درک کرد که در اطراف مردم ما و دولت قزاقستان افراد زیادی وجود دارند که می‌خواهند اوضاع جمهوری‌های آسیای مرکزی پساشوروی را منفجر کنند. اخیرا افغانستان به آن اضافه شد.

وی همچنین گفت: همانطور که رویدادها نشان داد، در مرزهای قزاقستان تروریست‌های بین المللی بسیاری تجمع کردند.

لوکاشنکو تاکید کرد: این چالش را نمی‌توان فقط در چارچوب قزاقستان حل و فصل کرد. من کاملاً مطمئن هستم که نزدیکترین مردم قزاقستان و قرقیزستان باید با هم تلاش کنند تا مشکلات دشواری را که به ارث رسیده و توسط خودمان در دوران پساشوروی ایجاد شده است، حل و فصل کنند.

وی بار دیگر تاکید کرد که ناآرامی‌ها، نه تنها دلایل خارجی، بلکه داخلی نیز دارند.

رئیس جمهور بلاروس همچنین گفت: این را باید به طور دقیق درک کرد. اگر ما این را درک نکنیم و فقط عامل خارجی را مقصر بدانیم، آن وقت می‌توانیم شاهد تکرار رویدادها باشیم. اجازه دهید یادآوری کنم که «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در مورد خطرات و تهدیدات مربوط به ایجاد «هسته‌های منفعل تروریست‌ها» و افراط گرایان در منطقه آسیای مرکزی که ممکن است هر لحظه از خواب بیدار شوند، بارها گفته بود.

رئیس جمهور بلاروس در این ارتباط به سران سازمان پیمان امنیت جمعی پیشنهاد کرد: باید دور هم جمع شویم و در مورد تاجیکستان که نیازمند به حمایت از جمله فناوری‌های نظامی است، صحبت کنیم. تاجیکستان سال‌هاست که از ما درخواست حمایت مادی، به ویژه فناوری‌های نظامی می‌کند. ما باید این کار را انجام دهیم که بعداً مانند قزاقستان برای ما گران تمام نشود.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: الکساندر لوکاشنکو سازمان پیمان امنیت جمعی اوضاع قزاقستان ازبکستان رئیس جمهور بلاروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۳۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شگرد جالب محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان

به گزارش «تابناک»، تصاویری از شگرد متفاوت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور دولت های نهم و دهم برای دست ندادن با زنان خارجی در سفرهای رئیس جمهور سابق به کشورهای مختلف را ببینید.

 

دیگر خبرها

  • پخش زنده| جشنواره ملی امتنان از کارگران با حضور رئیس‌جمهور
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات
  • ایران در سید اول جام جهانی فوتسال
  • شگرد جالب محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان
  • ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین
  • ببینید | حواشی جالب سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • برقراری ۶۴ هزار تماس با اورژانس تهران در هفته گذشته/ انجام ۴۲۴۲ تماس مزاحمت آمیز
  • مرگ ۱۷۸ نفر در حوادث هفته گذشته در کشور/ بیش از ۱۳۰۰ تن مصدوم شدند
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت