Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: فرونشست دشت مشهد خط راه آهن تهران_ مشهد را تهدید می کند.

به گزارش قدس آنلاین، دشت مشهد اصلی ترین و مهمترین منبع آب شرب  این شهر  و همچنین یکی از قطب های مهم کشاورزی و صنعتی استان خراسان رضوی می باشد. استفاده بیش از ظرفیت ازمنابع آب زیر زمینی این  دشت، باعث بروز مشکلات فرونشستی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
درحال حاضر در بین۳۵ دشت ممنوعه استان، ۱۲ دشت در شرایط بحرانی و دشت مشهد در شرایط فوق بحرانی به سر می برند، زیر این دشت به طور کلی نیمی ازجمعیت استان را درخود گنجانده است. برپایه مطالعات انجام شده از ۲ هزار و ۷۱۸ کیلومتر مربع مساحت دشت مشهد، حدود ۱۰۰کیلومتر مربع در محدوده فرونشست قرار دارد.
 علایی، مدیرعامل آب منطقه‌ای  خراسان رضوی نیز  تنها راه جبران این فرونشست و جلوگیری از ازبین رفتن آبخوان‌های استان را یک اقدام می‌داند، آن هم عمل کردن به روش نیاکانمان است. او می‌گوید: گذشتگان ما چه کار می‌کردند؟ به همان اندازه که طبیعت آب در اختیار آن‌ها قرار داده بود، مصرف می‌کردند. ما ۴۰ سال با چاه زدن و کف شکنی آب را بیش از آنچه تأمین شود، کشیدیم. اکنون چاره‌ای نداریم جز آنکه سند سازگاری با کم آبی را اجرایی کنیم و به اندازه آب موجود استفاده کنیم.
  راه دومی که او به آن اشاره می‌کند، انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان است. البته به اعتقاد او، این انتقال آب به نوعی قرض گرفتن آب از طبیعت است و آنچه باید به آن توجه کنیم، همان استفاده از منابع آبی موجود به اندازه نیاز است. برای اطلاعات بیشتر اینجا بخوانید اما حمید ضمیری،  رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد نیز بر این عقیده است که یکی از مشکلاتی که در چند سال اخیر به مشکلات کشور اضافه شده، بحث فرونشست زمین در شهر بوده است. بسیاری از دشت های کشور با این معضل دست و پنجه نرم می کنند و به تازگی مخاطرات آن را از نزدیک لمس کرده اند. وی افزود: دشت مشهد جز مناطقی از کشور است که فرونشست زمین در آن به مرحله بحرانی رسیده و بسیاری از پروژه‌های عمرانی آن را با مشکل مواجه کرده است؛ فرونشست در خط راه آهن تهران_ مشهد یکی از نمونه های بارز مخاطرات فرونشست در این استان است. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، ضمیری در ادامه گفت:بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مهم‌ترین عامل فرونشست در دشت مشهد، برداشت بی رویه و بیش از حدمجاز آب زیرزمینی و ممانعت از نفوذ آب برگشتی شرب، صنعت و کشاورزی به دشت بوده است. به صورتی است که ۳۰ سال از منابع آب زیرزمینی برداشت غیرمجاز شده و سپس آرام آرام عارضه ایجاد می شود.  وی افزود: اگر این موضوع مدیریت شود، نرخ فرونشست اندک اندک کاهش می یابد، یعنی اگر استفاده از منابع آب زیرزمینی کاهش چشمگیری پیدا کند، می توان گفت که بعد از ۵ تا ۱۰ سال بعد، فرونشست به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد. ضمیری در ادامه گفت: موضوع کاهش فرونشست زمین در دشت مشهد همیاری و همکاری همه جانبه دستگاه های اجرایی را در سطح شهر و استان می طلبد. انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دشت مشهد خط راه آهن تهران محمد علایی دشت مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۳۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: پرواز کاسپین۶۹۸۶ از نوع MD۸۲ تهران زاهدان مشهدساعت ۱۹:۰۵ پنجشنبه بعلت رگبار شدید باران، تگرگ و رعد وبرق از ۴۰ مایلی جنوب غربی زاهدان به فرودگاه کرمان رفت.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • تاخیر ۵ ساعته در پرواز مشهد- تهران
  • پرواز مشهد به تهران با ۵۰۰ دقیقه تاخیر انجام شد
  • فیلم/ تأخیر ۵ ساعته در پرواز مشهد تهران
  • فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد
  • فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد
  • فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
  • روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد
  • تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی
  • تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد