Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-29@18:22:52 GMT

سیل بخشی از گندمزار‌های کرمان را از بین برد

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۷۰۰۳

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه سیل بخشی از گندمزار‌های کرمان را از بین برده است، گفت: در برخی استان‌ها از جمله گلستان همچنان با خشکسالی شدید مواجه هستیم.

به گزارش بازارنیوز، علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه تا قبل از بارندگی‌های اخیر میزان کشت دیم گندم به حدود ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ میلیون هکتار و کشت آبی آن به حدود ۱.۸ میلیون هکتار رسیده بود، گفت: به دنبال بارندگی‌های اخیر کشت در برخی دیگر از مناطق کشور نیز آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه کشت گندم ابتدا در مناطق سرد بعد مناطق معتدل و بعد از آن در مناطق گرم انجام می‌شود، افزود: کشت گندم در کشور معمولاً باید تا ۱۵ دی ماه به اتمام برسد، اما امسال به دلیل کمبود بارش‌ها، کشت با تأخیر انجام می‌شود.

ایمانی با بیان اینکه در برخی از استان‌های کشور همچنان با خشکسالی شدید مواجه هستیم، گفت: این استان‌ها وضعیت خوبی ندارند به عنوان مثال امسال در استان گلستان حدود ۱۰۰ هزار هکتار کشت دیم انجام شده، اما به دلیل عدم بارندگی این مزارع سبز نشده است.

وی اضافه کرد: اگر بارندگی اتفاق بیفتد احتمال دارد این مزارع سبز شوند در غیر این صورت کشت انجام شده در آنجا، از بین خواهد رفت.

ایمانی تصریح کرد: علاوه بر این سیلی که در کرمان اتفاق افتاد بخشی از اراضی کشت گندم را از بین برده است.

وی درباره اینکه پیش بینی می‌کنید امسال میزان کشت نسبت به سال گذشته چه تغییری کند؟، افزود: با توجه به اینکه در سنوات اخیر میزان کشت گندم همواره در حدود شش میلیون هکتار بوده است به احتمال قوی امسال نیز به همین رقم خواهیم رسید، اما درباره میزان تولید نمی‌توان فعلاً اظهارنظری کرد.

ایمانی توضیح داد: با این میزان کشت باید میزان تولید به حدود ۱۳ میلیون تن برسد، اما این در صورتی رخ می‌دهد که اتفاق خاصی نیفتد و با مشکلاتی مانند خشکسالی و سیل و سایر حوادث مواجه نباشیم.





/مهر

برچسب ها: گندم ، گندمزار ، کرمان ، محصولات کشاورزی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000QK2

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: گندم گندمزار کرمان محصولات کشاورزی میزان کشت کشت گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۷۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، سعید معین افزود: به سبب جلوگیری از کاهش عملکرد تولید گندم، کشاورزان هرچه سریعتر مبارزه علیه سن گندم را انجام دهند.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه در کشور ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و دیم است، اظهارداشت: مبارزه با سن غلات در سطح کشور از بهمن ماه سال گذشته آغاز و ادامه دارد.

وی گفت: با توجه به اثر آفت سن گندم در عملکرد تولید، تاکنون سطح مبارزه به یک میلیون و ۲۰۰ هزارهکتار رسیده است.

معین اظهار داشت: از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می‌شود، بنابراین تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره باید مبارزه به موقع صورت بگیرد.

بر اساس این گزارش، درسال زراعی گذشته استان‌های کردستان، کرمانشاه و اصفهان بهترین نتیجه را در عدم سن زدگی داشته اند.

در استان کردستان تاکنون ۲۳۰ هزار هکتار گندم علیه سن سمپاشی شده است و قرار است ۱۵۰ هزار هکتار دیگر صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان