Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۲۱ دی ماه روز ملی خون های نادر است، ایران به عنوان تنها کشور مسلمان در جمع ۲۳ کشور عضو مجمع بین المللی خون های نادر در جهان است و در سال های اخیر توانسته است با شناسایی افرادی که در سراسر کشور دارای گروه های خونی نادر هستند، شرایطی را ایجاد کند که با ذخایر خون های اهدایی این افراد در سردخانه های پشتیبان کننده به بیماران با گروه های خونی در صورت نیاز کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه های خونی نادر

افرادی که حداقل در گروه خونی اصلی(O، A، B، AB) قرار نداشته باشند در رده بندی گروه های خونی نادر قرار می گیرند. اهداکنندگان گروه های خونی نادر به دو گروه تقسیم می شوند، گروه اول (اهداکنندگان نادر) افرادی هستند که در خون آنها چند آنتی ژن منفی وجود دارد و گروه دوم (اهداکنندگان بسیار نادر) که از افرادی تشکیل شده است که یک آنتی ژن با شیوع بالا در خون آنها منفی است، افراد دارای گروه خون‌های نادر، افرادی هستند که مشابه خون آنها فقط در هر پنج تا ۱۰ هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است.

گروه های خونی نادر گاهی به صورت تصادفی در بین اهداکنندگان خون شناسایی می شوند، عده ای از افرادی که دارای گروه های خونی نادر هستند نیز در بیمارستان ها به علت بیماری، سقط جنین، عمل جراحی یا برخی حوداث که نیاز به خون دارند اما برای تامین خون به اشکال بر می خوردند، شناسایی می شوند. پس از شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر تشکیل پرونده می شود، ‌ بعد از انجام تست های تکمیلی، این خون های اهدایی در بانک خون ذخیره تا درمواقع لازم برای بیماران و متقاضیان این گروه های خونی استفاده شود.

جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۹ به عضویت انجمن بین المللی خون های نادر دنیا درآمده و ایران به عنوان تنها کشور اسلامی عضو این انجمن است که دارای برنامه خون های نادر است.

دشواری تهیه خون در گروه های خونی نادر و بسیار نادر

با همه اقدامات پیشگیرانه که در نظام سلامت انجام می شود و همچنین همه اقداماتی اجتماعی که برای جلو گیری ازبروز حوادث و تصادفات می شود، اما بازم هم شاهدیم که سالیانه شمار زیادی از انسان های بی گناه به کام مرگ کشیده می شوند، اما مشکل زمانی رخ می دهد که با تمام پیش بینی ها، اتفاقی می افتد که خارج از انتظار است، انسانی در بستر بیماری می افتد یا تصادفی رخ می دهد و مصدوم یا بیمار نیاز شدید به تزریق خون پیدا می کند و برای نجات جان او فقط اکسیر حیات است که نجات بخش است، اما دریک بررسی دقیق مشخص می شود که گروه خون بیمار یا مصدوم یک گروه خونی نادر یا یک گروه خونی بسیار نادر است که به راحتی در دسترس نیست و شاید تعداد بسیار اندکی از افراد یک جامعه یا حتی جهان دارای آن گروه خونی هستند و می توانند به وی خون اهدا کنند.

اینجاست که اقدامات و تدابیر خاص که از سوی انتقال خون انجام شده است، می تواند نجات بخش باشد و به کمک بیمار و کادر درمان بیاید و جان یک انسان را نجات دهد، بانک های خون نادر یا بسیار نادر برای این اهداف راه اندازی شده اند و با ذخیره و شناسایی افراد دارای این گرو ه هایی خونی آماده اند تا در صورت نیاز، سریع وارد عمل شوند و خون مورد نیاز را تهیه کنند و حتی گاهی شاید نیاز باشد که این خون نادر یا بسیار نادر از دیگر کشورها تهیه شود.

افرادی که گروه خونی آنها در بین چهار گروه اصلی خون نباشد در رده گروه های خونی نادر قرار می گیرند و شاید هم بازهم گروه خونی آنها نادرتر باشد که در رده گروه های خونی بسیار نادر قرار می گیرد و تهیه خون برای این افراد  شاید گاهی غیر ممکن باشد، شاید فقط از بستگان نزدیک یا درون یک طایفه یا قبیله باشد که در بسیاری از موارد هم این افرد شناسایی نشده اند که بتوان از آنها کمک گرفت، گروه خون‌های نادر، افرادی هستند که مشابه خون آنها فقط در هر ۵تا ۱۰ هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است.

ثبت اطلاعات بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ ایرانی با گروه خونی نادر

 مصطفی مقدم کارشناس مسئول خون‌های نادر سازمان انتقال خون گفت: تا کنون اطلاعات بیش ازیک هزار ایرانی با گروه‌های خونی نادر در بانک اطلاعاتی سازمان انتقال خون ثبت شده است. این افراد از بین افرادی که غربالگری شده اند، شناسایی و اطلاعات آنها در بانک اطلاعاتی سازمان انتقال خون ثبت شده است.

وی تصریح کرد: درحال حاضر بیش از ۳۵۰ واحد خون نادر به صورت منجمد از این یک هزار و ۲۰۰ نفر گرفته و به صورت منجمد ذخیره سازی شده است که تا ۳۰ سال قابلیت نگهداری دارد  این خون‌های نادر در تهران ذخیره سازی شده است و در صورت لزوم برای افراد نیازمند به این گروه های خونی نادر در سراسر کشور از طریق سازمان انتقال خون ارسال می شود.

مقدم ادامه داد: خدماتی که سازمان انتقال خون به به افرادی با گروه های خونی نادر و بسیار نادر می دهد، رایگان است.

وی با اشاره به اینکه در جهان تا کنون ۳۳۴ گروه خونی نادر شناسایی شده است، گفت: در دنیا حدود ۸۰ گروه خونی بسیار نادر و در ایران نیز ۱۸ گروه خونی بسیار نادر شناسایی شده است.

کارشناس مسئول خون های نادر سازمان انتقال خون گفت: میزان فراوانی گروه های خونی در یک کشور بستگی به نوع گروه خونی نادر و جمعیت هر کشور دارد به عنوان مثال گروه خونی بمبی از جمله گروه های خونی بسیار نادر شناخته شده در ایران است.

گروه خون نادر در هر ۵ هزار تا ۱۰ هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است

 مقدم  افزود: معمولا تعریف خاص و معینی در مورد گروه های خونی نادر به طور مشترک وجود ندارد، اما افراد دارای گروه خون‌های نادر افرادی هستند که مشابه خون آنها فقط در هر ۵ هزار تا ۱۰ هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است.

این متخصص ایمونو هماتولوژی گفت: همچنین افرادی که حداقل در گروه خونی اصلی (O، A، B، AB) قرار نداشته باشند در رده بندی گروه های خونی نادر قرار می گیرند.

مقدم گفت : برخی افراد با آنتی ژن های گروه خون اصلی با نام ABO آشنا هستند و برای مثال اگر گروه خون فردی A باشد بر روی سطح گلبول قرمز خون وی آنتی ژن A و اگر گروه خونی B باشد، آنتی ژن B وجود دارد، افرادی که گلبول قرمز آنها حاوی آنتی ژن های A و B باشد، گروه خونی AB  و در صورتیکه هیچکدام از آنتی ژن های A و B بر روی سطح گلبول قرمز مشاهده نشود، فرد دارای گروه خونی O است.

وی ادامه داد: اما اطلاع از سایر آنتی ژن ها در بین جامعه کمتر است، زیرا این آنتی ژن ها در گروه خونی افراد کمتری در جامعه مشاهده می شود و گاهی اوقات عکس آن هم وجود دارد یعنی خون تقریبا همه افراد جامعه دارای آنتی ژن خاصی است و در صورتیکه در خون بسیار کمی از افراد جامعه آن آنتی ژن مشاهده نشود، می گوییم خون این افراد آنتی ژن منفی است و گروه خونی آنها نادر است.

وی ادامه داد: اهداکنندگان گروه های خونی نادر به دو گروه تقسیم می شوند، گروه اول (اهداکنندگان نادر) افرادی هستند که در خون آنها چند آنتی ژن منفی وجود دارد و گروه دوم (اهداکنندگان بسیار نادر) از افرادی تشکیل شده که یک آنتی ژن با شیوع بالا در خون آنها منفی است.

مقدم افزود: گروه های خونی نادر گاهی به صورت تصادفی در بین اهدا کنندگان خون شناسایی می شوند، عده ای از افرادی که دارای گروه های خونی نادر هستند نیز در بیمارستان ها به علت بیماری، سقط جنین، عمل جراحی یا برخی حوادث که نیاز به خون دارند اما برای تامین خون به اشکال برمی‌خوردند، شناسایی می شوند.

وی اعلام کرد: اهمیت گروه های خونی زمانی مشخص می شود که فرد نیاز به تزریق خون پیدا می کند و مجبور می شویم که به وی خون تزریق کنیم و در این زمان حتما باید به وی خون سازگار تزریق شود و به همین دلیل کمیاب بودن افراد با گروه خونی نادر، سازمان انتقال خون برا ی ارائه خدمت بهتر به کسانی که دارای خون نادر هستند با همکاری سازمان بهداشت جهانی استقرار برنامه ملی خون های نادر را درنظر گرفت و از اردیبهشت سال ۱۳۸۷ به عنوان مرکز آموزش فنی و علمی نگهداری و مدیریت برنامه خون های نادر سازمان بهداشت جهانی درسطح بین الملل فعالیت می کند.

وی افزود: ۲۳ کشور عضو رسمی کارگروه بین‌المللی انجمن خون های نادر هستند و ایران هم عضو این انجمن است و به دلیل فعالیت‌های خوب ایران در این زمینه، در زمره کشورهای توسعه یافته هستیم و همچنین ایران تنها کشور مسلمان عضو کارگروه بین المللی انجمن خون‌های نادر است.
وی گفت:‌ در این انجمن کشورهای آمریکا، انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل، نیوزلند، هلند، سوئیس، ایران، اسپانیا، هند، ژاپن، چین، آلمان، فنلاند، فرانسه و تایوان عضو هستند.

وی تصریح کرد: پس از شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر و بسیار نادر، تشکیل پرونده صورت می گیرد، ‌ بعد از انجام تست های تکمیلی، این خون های اهدایی در بانک خون ذخیره شده تا در مواقع لازم برای بیماران و متقاضیان این گروه های خونی استفاده شود.

از ناهید حاجی خانی

برچسب‌ها اختصاصی ایرنا سازمان انتقال خون ایران سازمان جهانی بهداشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اختصاصی ایرنا سازمان انتقال خون ایران سازمان جهانی بهداشت اختصاصی ایرنا سازمان انتقال خون ایران سازمان جهانی بهداشت افراد دارای گروه خون گروه های خونی نادر سازمان انتقال خون خونی بسیار نادر شناسایی می شوند افرادی هستند گروه خونی نادر شناسایی افراد نادر قرار خون های نادر خونی نادر خون آنها نادر هستند بین المللی آنتی ژن ها تنها کشور خون نادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۰۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بالا رفتن سن سالمندی از دیدگاه عموم

ایتنا - نتایج نشان می‌دهد افرادی که زودتر به دنیا می‌آیند، نسبت به افرادی که دیرتر به دنیا می‌آیند، تمایل به پیری زودتر دارند. با این حال، محققان دریافتند که روند به سمت شروع دیرتر پیری در سال‌های اخیر کند شده است.
مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که تصور مردم از «سالمندی» خود پیری است و افراد میانسال و سالمندان معتقدند که سالمندی دیرتر از همسالان دهه‌های قبل شروع می‌شود.
این مطالعه حول این سوال می‌چرخد که "در چه سنی فردی را پیر توصیف می کنید؟"

به گزارش ایتنا، محققان در 22 آوریل در مجله Psychology and Aging گزارش دادند که دهه‌ها پیش، افرادی که در سال 1911 متولد شده بودند، زمانی که این سوال از آنها در سن 65 سالگی پرسیده شد، شروع پیری را در 71 سالگی تعیین کردند.
اما محققان دریافتند افرادی که در سال 1956 متولد شده‌اند، وقتی از سن 65 سالگی پرسیده می شود، شروع پیری را از 74 سالگی شروع می‌دانستند.

مارکوس وتشتاین، محقق و روانشناس دانشگاه هومبولت در برلین گفت:« مشخص نیست که چرا مردم این روزها تاریخ دیرتری را برای شروع سالمندی تعیین می‌کنند. امید به زندگی افزایش یافته است، که ممکن است به شروع دیرتر سالمندی کمک کند. همچنین برخی از جنبه‌های سلامتی در طول زمان بهبود یافته‌اند، به طوری که افراد در سن خاصی که در گذشته پیر محسوب می‌شدند، امروزه دیگر مسن تلقی نمی‌شوند.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های بیش از 14000 شرکت‌کننده در مطالعه پیری آلمان را بررسی کردند که شامل افرادی است که بین سال‌های 1911 تا 1974 در آنجا متولد شده‌اند. شرکت‌کنندگان در طول 25 سال هشت بار به نظرسنجی‌ها پاسخ دادند و یک سوال به طور خاص سنی را مطرح کرد که در آن فردی می‌توان پیر در نظر گرفت.

 
نتایج نشان می‌دهد افرادی که زودتر به دنیا می‌آیند، نسبت به افرادی که دیرتر به دنیا می‌آیند، تمایل به پیری زودتر دارند. با این حال، محققان دریافتند که روند به سمت شروع دیرتر پیری در سال‌های اخیر کند شده است.

وتشتاین خاطرنشان کرد: «روند به تعویق انداختن سالمندی خطی نیست و ممکن است لزوماً در آینده ادامه پیدا نکند.»
این مطالعه همچنین در نظر گرفت که چگونه درک افراد از سالمندی با افزایش سن تغییر می‌کند. محققان دریافتند با افزایش سن، افراد تمایل داشتند تا شروع سالمندی را دورتر تصور کنند.

در سن 64 سالگی، میانگین شرکت‌کننده‌ها می‌گویند که سن از حدود 75 سالگی شروع شده است. اما در سن 74 سالگی، آنها می‌گویند که سن به 77 سالگی نزدیک‌تر شده است. نتایج نشان می دهد که به طور متوسط شروع درک سالمندی به ازای هر چهار تا پنج سال پیری واقعی حدود یک سال افزایش می یابد.

وتشتاین گفت:« معلوم نیست که روند به تعویق انداختن سالمندی تا چه اندازه منعکس‌کننده گرایش به دیدگاه‌های مثبت‌تر در مورد افراد مسن‌تر و پیری است، یا بهتر بگوییم برعکس - شاید شروع سالمندی به تعویق افتاده است زیرا افراد، سالخوردگی را حالتی نامطلوب می‌دانند.»

جنسیت و وضعیت سلامتی نیز به نظر می‌رسد که تصور فرد از سالمندی را شکل می‌دهد. زنان به طور متوسط دو سال دیرتر از مردان شروع به سالمندی می‌کنند که این تفاوت در طول زمان افزایش یافته است.

نتایج نشان می‌دهد، افرادی که احساس تنهایی بیشتری می‌کنند یا از سلامتی بدتری برخوردارند، تمایل دارند بگویند پیری زودتر از افرادی که احساس تنهایی کمتری دارند و سلامت بهتری دارند، آغاز می‌شود.

دیگر خبرها

  • بالا رفتن سن سالمندی از دیدگاه عموم
  • از چه سنی به بعد جزو افراد پیر محسوب می‌شویم؟
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • مدرسه، جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان
  • دیدار وزیر دفاع ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • قیمت رحم اجاره‌ای؛ ۴۰۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون تومان!
  • قیمت رحم اجاره‌ای
  • بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها
  • دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران
  • دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران