Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از اینکه رئیس پارلمان جدید عراق اعلام کرد که کُرد‌ها پانزده روز برای معرفی نامزد خود برای پست ریاست جمهوری فرصت دارند، آن‌ها برای دامنه رایزنی‌های خود افزودند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «غیاث السورچی»، از سران اتحادیه میهنی کردستان از توافق اولیه حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان درخصوص منصب ریاست جمهوری عراق خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: تاکنون توافق نهایی بر سر نامزد ریاست جمهوری عراق صورت نگرفته است.

السورچی در ادامه افزود:. اتحادیه میهنی اصرار دارد که نامزد ریاست جمهوری «برهم صالح» باشد، اما حزب دموکرات کردستان ملاحظاتی بر سر برهم صالح دارد و اصل اختلاف بین دو طرف همین است.

وی اشاره کرد که مهلت ۱۵ روزه برای معرفی نامزد ریاست جمهوری برای حل اختلافات کافی است و به زودی نامزدی که بر سر آن توافق شده باشد، معرفی می‌شود.

السورچی اظهار داشت اتحادیه میهنی کردستان با آنکه مُصر به ریاست جمهوری مجدد برهم صالح است، اما شاید دو نامزد برای این منصب معرفی کند.

مهلت دو هفته‌ای برای انتخاب رئیس جمهوری و توپ در زمین کُرد‌ها

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق روز یکشنبه از آغاز نامزدی برای منصب ریاست جمهوری عراق خبر داد و دور جدیدی از گفتگو‌های سیاسی که باید طی دو هفته به نتیجه برسد، آغاز شد.

براساس عرف سیاسی حاکم در عراق از زمان اولین انتخاباتی که در سال ۲۰۰۵ برگزار شد، نیرو‌های کرد، نامزد ریاست جمهوری عراق را معرفی می‌کنند.

طی ۱۷ سال گذشته در عراق، سه رئیس جمهور کرد از سال ۲۰۰۵ تاکنون بر سر کار آمدند؛ جلال طالبانی از سال ۲۰۰۵-۲۰۱۴، فؤاد معصوم از سال ۲۱۴-۲۰۱۸ و برهم صالح از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲.

الحلبوسی در نخستین جلسه پارلمان عراق تاکید کرد که امکان نامزد شدن برای ریاست جمهوری عراق به مدت ۱۵ روز وجود دارد و نهایتا در روز آخر باید رای گیری شود و این بدین معناست که نیرو‌های سیاسی تا ۱۵ روز مهلت دارند گزینه‌های خود را نهایی کنند.

 

منابع سیاسی نزدیک به حزب دموکرات کردستان به ریاست «مسعود بارزانی»، تاکید کردند که این حزب طی روز‌های گذشته مشغول انتخاب ریاست پارلمان بوده و از روز دوشنبه رایزنی‌های خود برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری را آغاز کرده و این رایزنی‌ها در دو سطح انجام می‌شود؛ نخست با سایر احزاب کُرد برای توافق بر سر یک شخص و دوم با سایر نیرو‌های سیاسی برای متقاعد کردن آن‌ها نسبت به نامزد ریاست جمهوری.

این منابع اشاره کردند که این گفتگو‌ها پیش از تشکیل جلسه برای رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور باید به تفاهمات سیاسی منجر شود و انتخاب رئیس جمهور نیز به موافقت یک سوم اعضای پارلمان یعنی ۲۲۰ نماینده از ۳۲۹ نماینده پارلمان نیاز دارد.

اخیرا «محمود محمد»، سخنگوی حزب دموکرات کردستان اعلام کرده است که هنوز برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری زمان وجود دارد.

حزب دموکرات کردستان تاکنون نامزدی برای منصب ریاست جمهوری معرفی نکرده و رؤسای جمهور عراق از سال‌های ۲۰۰۵ تاکنون از اتحادیه میهنی کردستان که دومین حزب بزرگ اقلیم کردستان محسوب می‌شود، انتخاب شده است.

هفته گذشته «ستران عبدالله»، از سران اتحادیه میهنی کردستان تاکید کرد که ریاست جمهوری سهم اتحادیه میهنی کردستان است و گفتگو‌ها با سایر احزاب کرد در این خصوص ادامه دارد.

پارلمان عراق روز یکشنبه آغاز به کار کرد و «محمد الحلبوسی»، رئیس پیشین عراق مجددا به عنوان رئیس جدید پارلمان عراق انتخاب شد. «حاکم الزاملی»، نامزد جریان صدر به عنوان نائب رئیس اول و «شاخوان عبدالله»، نامزد اتحادیه میهنی کردستان به عنوان نائب رئیس دوم پارلمان عراق انتخاب شد.

در گام بعدی نامزدی برای ریاست جمهوری عراق تعیین می‌شود و پس از رای گیری و انتخاب رئیس جمهوری عراق، نامزد فراکسیون اکثریت پارلمان از سوی رئیس جمهور مکلف به تشکیل دولت می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عراق رئیس جمهور عراق پارلمان عراق کردستان عراق اتحادیه میهنی کردستان حزب دموکرات کردستان نامزد ریاست جمهوری ریاست جمهوری عراق انتخاب رئیس جمهور پارلمان عراق برای انتخاب برهم صالح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۲۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت

رئیس جمهور در پیامی فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را به دولت و ملت این کشور تبریک گفت. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در پیامی با تبریک فرا رسیدن روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی به «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور و مردم این کشور ابراز امیداوری کرد با مساعی و تلاش‌های مجدانه مقامات عالی‌رتبه آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران، دو کشور و دو ملت شاهد توسعه و تقویت روزافزون روابط دوجانبه و اشتراک نظر در عرصه‌های بین‌المللی باشند.

نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است به گزارش تسنیم، «دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا» روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور کشورمان و سران برخی کشورهای آفریقایی در تهران برگزار شد و رئیسی در آن مراسم طی سخنانی بیان کرده بود تفاوت معناداری در نگاه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی به قاره آفریقا وجود دارد، ما به دنبال همکاری با کشورهای آفریقایی برای این کشورها و پیشرفت آنها هستیم، اما کشورهای غربی به گواهی تاریخ صرفاً به دنبال چپاول منابع و ثروت‌های کشورهای آفریقایی بوده و هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کونسیسائو: مشکلی با رئیس جدید پورتو ندارم
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • آیا رئیس جمهور آرژانتین مشکل روانی دارد؟
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • هرگز تحریم‌ها در ایران به نتیجه نخواهد رسید
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • رئیس جمهور روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • پیام تبریک رئیس جمهور برای روز ملی آفریقای جنوبی
  • رئیسی روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت