Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، توسعه و رشد باغ شهرها در استان فارس تبعات وخیم زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری داشته و هزینه های سنگینی به جامعه تحمیل کرده است.

هیچ دستگاهی خود را متولی ویلا باغ ها نمی داند و حاضر به پذیرش مسئولیت آنها نیست و هنوز هم معلوم نیست چه کسی به باغ شهرها مجوز ایجاد و احداث می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مرگ کشاورزی خرد

همزمانی شکل گیری باغ شهرها در اواسط دهه 80 و توسعه آن در دهه 90 با تغییرات اقلیمی، کاهش شدید بارندگی و شیوع گستره خشکسالی در استان سبب شد بسیاری از روستاییان که به دلیل بی آبی در سرگردانی و آشفتگی بسر می بردند، زمین های کشاورزی خود را با قیمت هایی نازل به سرمایه گذاران باغ شهر بفروشند و با تغییر کاربری زمین، برای بسیاری از متمولین و یا طبقات متوسط به بالای اجتماع تبدیل به ویلا باغ شود.

به این شیوه کشاورزی خرد بین رفت و روستایی که پیش از این خود مالک و صاحب کشت و زرع بود در تفریح گاه های شخصی متمولین مشغول به کار شود.

در نتیجه این اتفاق بافت بکر  فرهنگی و اجتماعی روستا نیز به خطر افتاده و فرهنگ تجمل و مصرف گرایی به محیط روستا منتقل شود.

از سویی دیگر در حالیکه جامعه با خشکسالی روبرو است به شکلی که بسیاری از خرده کشاورزان از کشت دست کشیدند، باغ شهرها که متعلق به طبقات بالای اجتماع هستند با حفر چاههای عمیق یا دست درازی به آب معدود رودهای باقی مانده، آخرین رگه های آب را کشیده و بر شدت بحران افزودند.

تخلیه آبهای زیرزمینی

جلال کامران نیا، دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی در سال 95 در خصوص تنش آبی ایجاد شده توسط باغ شهرها در شیراز گفته باغ‌شهرهای شیراز با تمسک به چاه‌های عمیق، افت سفره‌های زیرزمینی که مهمترین منابع تامین آب شرب شهروندان بود را به‌دنبال داشت و اکنون تداوم تخلیه آب‌های زیرزمینی توسط باغ‌شهرهای شمال‌غرب شیراز، غیر از افت سطح منابع آب زیرزمینی، خشکیدن قنات‌ها و از بین رفتن باغ‌های کهن‌سال شیراز را به‌دنبال داشت.

 

اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس دهم و رئیس وقت کمیسیون کشاورزی درسال 97 از وجود 120 هزار باغ شهر در حومه شیراز خبرداده و گفته تنها در شعاع 40 کیلومتری شهر شیراز حدود 120 هزار باغ شهر در وجود دارد، افرادی در یک مقطع زمانی خاص اراضی اطراف این شهر را به 1000 تا5000 متر تفکیک کردند، این زمین ها اکنون حصار کشی شده و اکثراً دارای استخر هستند و آب آنها توسط چاه‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

این زمین ها حالت ملک شخصی پیدا کرده و افراد مجوز‌های قانونی برای آنها اخذ کرده اند. این موضوع دیگر قابل برگشت نیست و به منابع آبهای زیر زمینی آسیب جدی وارد کردند.

قره آغاج قربانی باغ شهرها

در شهریور ماه جاری نیز پس از آنکه آب رودخانه قره آغاج آنقدر فروکش کرد که جان ماهی ها و گونه های آبزی این رود به خطر افتاد، کامران اسلاملو، مسوول کمیته بحران حفاظت محیط زیست فارس در توضیح این بحران گفت: دلیل این بحران را عدم تخصیص حق آبه، استفاده بی رویه تانکرها برای مصارف باغ شهری و پمپ های بسیار زیادی که در مسیر رودخانه  قره آغاج به صورت غیر مجاز برای مصارف باغداری آب بر می دارند و عدم نظارت دستگاه های ذیربط را از جمله عوامل رخداد این مشکل زیست محیطی عنوان کرد. 

این مقام مسوول بیان کرد: متاسفانه با عدم رعایت تخصیص حقابه و برداشت بی رویه آب از این رودخانه در آینده نه چندان دور با تبعات جبران ناپذیر بیشتری روبرو خواهیم شد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: مدارس روستایی باغ شهر ویلا باغ خشکسالی بحران آب توسعه باغ شهرها قره آغاج باغ شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۳۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!

به گزارش خبرآنلاین ،معامله‌گران، کاهش انتظارات تورمی همزمان با آرامش سیاسی را دلیل کاهش قیمت در بازارهای مالی می‌دانند.

نوسانات بازار طلا که معاملات نقره را هم دربر می‌گیرد طی دو روز اخیر بالا بوده و همین موضوع، معامله‌گران بازار طلا و سکه را در لاک احتیاطی قرار داده است؛ علاوه بر آن، افت ارزش فاکتورهای تعیین قیمت در بازار طلا باعث کاهش قیمت در بازار طلا با تلرانس ۱۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی شده است.

گفتنی است بازارهای جهانی در تعطیلات پایان هفته قرار دارند. بر همین اساس، امروز اونس جهانی نقره روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۲ ثابت ایستاده است. قیمت هر گرم نقره ۹۹۹ در بازار داخلی با قیمت ۵۴ هزار و ۱۲۰ تومان در حال معامله است و نسبت به روز گذشته ۵۰۰ تومان کاهش قیمت پیدا کرده است.

227217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900651

دیگر خبرها

  • تأمین آب کامل شهر توپ آغاج بیجار با اجرای ۴ کیلومتر خط انتقال آب
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در البرز
  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی
  • نتانیاهو دست به دامن مقامات غربی شد
  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!