Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@15:38:12 GMT

استاندار زنجان: ‌در فضای مجازی ضعف داریم‌

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۰۳۷۱۴

استاندار زنجان: ‌در فضای مجازی ضعف داریم‌

گروه استان‌ها ـ استاندار زنجان با بیان این‌که ما در فضای مجازی ضعف داریم گفت: در اکوسیستم تولید محتوا در "جنگ شناختی" باید به سمت استفاده از ظرفیت فضای مجازی بیشتر حرکت کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان‌، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر روز سه شنبه 21 دی ماه در سالن شهید شهریاری صدا و سیما برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جشنواره محسن افشارچی استاندار زنجان اظهار داشت: در طول چند سال اخیر در حوزه تولید محتوا اتفاقات خوبی در کشور در حال رخ دادن است و در حال حاضر جریان انقلاب در حوزه‌های مستندسازی با جوانان انقلابی و آتش به اختیار وارد عمل شده است.

وی با اشاره به این‌که دشمن با استفاده از ماهواره‌های مختلف ما را تحت فشار قرار داده است افزود : خوشبختانه دیگر حملات و جنگ نرم دشمن یک طرفه نیست و توانایی این به وجود آمده است که با استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی جواب دشمنان را بدهیم.

استاندار زنجان با بیان این‌که ما در فضای مجازی ضعف داریم گفت: در اکوسیستم تولید محتوا در "جنگ شناختی" باید به سمت استفاده از ظرفیت فضای مجازی بیشتر حرکت کنیم.

وی با اشاره به این‌که نظام جمهوری اسلامی ایران تنها نظامی است که در مقابل استکبار ایستاده است گفت: سربازان جنگ نرم باید بدانند در کجا و چگونه عمل کنند و مقابل تهاجمات فرهنگی دشمنان را بگیرند.

تجلیل از برترین‌های هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر زنجان + تصاویرخبرنگاران تسنیم در هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان زنجان درخشیدند

افشارچی بیان کرد: در جنگ شناختی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران باید یک اکوسیستم دفاعی داشته باشیم که تولید محتوا مهمترین مولفه دفاعی در این جنگ است.

وی با تقدیر از جشنواره عمار گفت: باید جشنواره ابوذر هم همانند عمار به سمت مردمی شدن حرکت کند تا جوانان حزب‌اللهی محتواهای مفید خود را تولید کنند و شانش خود را در جشنواره محک بزنند.

افشارچی تاکید کرد: برای بنده تولید محتوا بسیار مفید است؛ باید بتوانیم به سمت تولید محتوای با کیفیت و اثرگذار حرکت کنیم. دشمنان در تلاشند با "غفلت" به‌دنبال خوی استعماری خود باشند.

در ادامه سردار جهانبخش کرمی فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان نیز در این آیین گفت: با گذشت حدود 43 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی ملت ایران با بحران‌های متعدد مواجه بوده که بحران‌های بسیار سخت و بزرگی بود.

وی افزود: در این نبرد تمام عیار 43 ساله، استکبار علیه ملت ایران بوده و خوشبختانه همواره جمهوری اسلامی ایران پیروز این میدان‌ها بوده است.

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج)  استان زنجان گفت: این جنگ هنوز هم تمام نشده و به شکل جنگ نرم، سیاسی، عقیدتی استکبار و صهیونیست‌ها و هم پیمانانشان علیه ایران تبدیل شده است و در تلاش هستند که کاری انجام بدن تا شکست و حقارت‌های گذشته خود را جبران کنند.

وی با اشاره به این که دشمنان با تجهیزات رسانه‌ای قدرتمند و زیاد به جنگ علیه ملت ایران آمده است بیان کرد: امروزه رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران مسئولیت بزرگ و حساسی دارند و توانسته‌اند با امکانات کم تا به امروز مقابل دشمنان بایستند.

سردار کرمی بیان کرد: از اصحاب رسانه انتظار می‌رود مثل شهدا بدرخشند  و مثل آن‌ها برای دفاع از جمهوری اسلامی عمل کرده و قلم بزنند و جمهوری اسلامی ایران را به همه دنیا معرفی کنند.

در پایان سید محسن لطیفی مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان نیز گفت: طبق اذعان کارشناسان "فرهنگ" زیربنای توسعه است اما متاسفانه در عمل هیچ جایی برای فرهنگ متصور نشده است و کمترین اهمیت به فرهنگ داده می شود.

وی افزود: قرآن و پیامبران همگی اصحاب رسانه بودند و امروزه رسانه‌های ما در این دو حوزه باید به جد عمل کنند، مخصوصاً در امید دهی به جامعه که شبکه‌های بیگانه بذر ناامیدی می‌پاشند.

لطیفی با اشاره به تاثیرگذاری ماهواره‌ها و فضای مجازی دشمنان افزود: تلاش دشمنان همواره بر علیه خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی و از هم پاشیدن آن است و متاسفانه به دلیل ضعف فرهنگی تقریباً در این کار با توجه به مسائل طلاق  و ازدواج‌های سفید که در جامعه مشاهده می شود موفق بوده‌اند.

وی با اشاره به این‌که امروز روزی نیست که در مقابل دشمن آرام بنشینیم گفت: 150 شبکه معاند فارسی زبان بر علیه ایران فعالیت می‌کنند که در مقابل اینها وظایف بسیار سنگینی بر عهده رسانه‌های کشور است از تهاجمات فرهنگی آن‌ها بر علیه خانواده‌ها جلوگیری کنند و باید جلوتر از دشمن حرکت کرده و نقشه‌های آنها را خنثی کنیم.

به گزارش تسنیم، در پایان مراسم از برترین‌های جشنواره رسانه‌ای ابوذر تقدیر و تجلیل شد؛ لازم به ذکر است که خبرنگاران تسنیم در این جشنواره خوش درخشیدند و پس از خبرگزاری صدا و سیما بیشترین تعداد جایزه را از آن خود کردند.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استانداری زنجان استانداری زنجان جشنواره رسانه ای ابوذر جمهوری اسلامی ایران استاندار زنجان تولید محتوا فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۳۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!

نگار علی- تنها چند ماه تا دو ساله شدن فیلترینگ در ایران فاصله است. البته فیلترینگ در ابعادی گسترده که از واتساپ گرفته تا اینستاگرام و گوگل‌پلی را گردن زد؛ پیش از آن نیز بودند پلتفرم‌هایی که در بازه‌های زمانی قبل‌تر فیلتر شده بودند، از میان آن‌ها می‌توان به توییتر، تلگرام و یوتیوب اشاره کرد، گویا موتور فیلترینگ در ایران به سرعت تولید پلتفرم‌های جدید، در حال کار است و یکی پس از دیگری به سینه آن‌ها دست رد می‌زند.

کوچ اجباری کاربران ایرانی

کاربران ایرانی همواره به‌اجبار در حال کوچ بودند؛ کوچ از لاین به وایبر، از وایبر به تلگرام، از تلگرام به واتساپ و حالا از واتساپ به پلتفرم‌های بومی. گفتنی است که در برهه‌ای از زمان و پس از فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام در ایران کاربران ایرانی به سمت اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام طلایی، هاتگرام و ویسپی نیز کوچ کردند که باعث شد برای مثال تلگرام طلایی بیش از ۳۰ میلیون کاربر را در مدت کوتاهی جذب کند.

آنچه از این کوچ اجباری نصیب کاربران شده است اما از دست دادن کسب‌وکار خود با هر فیلترینگ بوده است؛ در مهرماه سال ۱۴۰۱ بلافاصله پس از گذشت یک ماه از فیلترینگ، گزارشی از شرکت پادرو که در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین فعالیت می‌کند، منتشر شد؛ در این گزارش آمده بود که در کشور یک‌میلیون شغل مستقیم و معاش ۹ میلیون نفر از کسب‌وکارهای موجود در اینستاگرام متأثر می‌شود که هم‌زمان با فیلترینگ در شهریور، ۸۵ تا صد درصد از فروش فروشگاه‌ها افت کرد».

از طرف دیگر انجمن تجارت الکترونیک ایران نیز در دومین گزارش خود به فیلترینگ به‌عنوان مانعی برای توسعه کسب‌وکار کارآفرینان ایرانی اشاره کرد؛ در این گزارش آمده است که نیمی از فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی به مهاجرت فکر می‌کنند و بدون فیلترشکن، استفاده از اینترنت برای ایرانی‌ها ممکن نیست و این سیاست اشتباه حتی هزینه سنگینی بر روی دوش اپراتورها برای ارائه اینترنت گذاشته است.

با وجود آنکه این سیاست اشتباه تاکنون کاربران ایرانی، فعالان حوزه کسب‌وکار و پیکره کم‌جان اقتصاد ایران را مورد هدف قرار داده اما همچنان پرقدرت در حال اجرا است. خبرآنلاین در گفت‌وگویی که با کامبیز نوروزی، حقوقدان، داشته است، به بررسی ابعاد حقوقی فیلترینگ پرداخته است:

فیلترینگ در نظام حقوقی ایران غیرقانونی است

کامبیز نوروزی، حقوقدان، در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: «قوانین ما در این بخش ناقص است اما از نظر حقوقی این موضوع غیرقابل‌بررسی نیست؛ چه از نظر حقوقی و چه از نظر فقهی، اصل بر آزادی است. در فقه اصلی وجود دارد به نام اصل اباحه، به این معنا که هر آن چیزی که ممنوع نشده باشد، مجاز است. کسب‌وکارهای مشروع و قانونی مجاز هستند و کسب‌وکارهایی که موضوع کار آن‌ها مشروع و قانونی نیست، مانند خریدوفروش مواد مخدر، خریدوفروش اسلحه گرم و یا تجارت سکس طبق قوانین ایران مجاز نیستند، چراکه کالا و خدمات غیرقانونی است.»

او در ادامه گفت: «افرادی که کسب‌وکاری را با خدمات و کالاهای مجاز راه می‌اندازند، هیچ ممنوعیت قانونی برای فعالیت ندارند؛ درنتیجه صاحبان کسب‌وکار درصورتی‌که این کسب‌وکارها در محیط آنلاین اداره می‌شوند، حق دارند که به فعالیت خود ادامه دهند؛ ممانعت در روند کار این کسب‌وکارها از طرق مختلف مانند فیلترینگ، تضییع حق این افراد است، به‌خصوص که فیلترینگ در نظام حقوقی ایران غیرقانونی است و تمام اقداماتی که تا به امروز برای فیلترینگ انجام گرفته است نیز، غیرقانونی است و هیچ قانونی وجود ندارد که اجازه فیلترینگ را صادر کرده باشد.»

شورای عالی فضای مجازی و کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه هیچ‌یک پایه‌های قانونی ندارند

این حقوقدان در ادامه گفت: « تنها چیزی که می‌تواند اختیاری را به دولت و نهادهای حاکمیتی بدهد، قانون است. هیچ‌چیزی غیر از قانون اجازه نمی‌دهد، حقوق مشروع ملت سلب شود. در حوزه اینترنت نیز به همین شکل است؛ در مسئله اینترنت بسیاری از رفتارهایی که اتفاق می‌افتد، غیرقانونی است. شورای عالی فضای مجازی و یا کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه هیچ‌یک پایه‌های قانونی ندارند اما محیط اینترنت را با محدودیت‌های گسترده‌ای مواجه کردند.»

طرحی برای تبعیض ناروا در فضای آنلاین

درحالی‌که فیلترینگ در ابعاد گسترده، روزی قشر عظیمی از مردم را هدف قرار داده است اما هم‌زمان طرح اینترنت طبقاتی و تخصیص اینترنت آزاد به اقشار خاصی از جامعه در حال جریان است؛ نوروزی در ادامه در واکنش به این موضوع گفت: «این اقدام تبعیض ناروا است؛ عده‌ای بدون فیلترینگ به شکل نامحدود به اینترنت دسترسی داشته باشند و اکثریت مردم محروم از حق اساسی باشند، یک تبعیض ناروا است که از این قبیل تبعیض‌ها کم نداریم و یک نوع رانت است که به دلیل نزدیکی به قدرت به عده‌ای داده شده است و اکثریت مردم از آن حق محروم هستند و تبعیض ناروا نیز همواره نامشروع است.»

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900787

دیگر خبرها

  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • واکنش فعالان فضای مجازی به ادعای بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • پیشنهاد بی‌سابقه و عجیب در فضای مجازی برای مهاجران افغان در ایران! | تصویر
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • وزیر ارشاد: به کنسرت رپ مجوز ندادیم
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد