Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان گفتند، این مطالعه همچنین ممکن است طرحی بر ابداع نسل دوم واکسن کرونا در جهان ارائه دهد که می تواند از ابتلا به سویه های فعلی و آتی کووید-۱۹ پیشگیری کند.

دکتر «ریا کوندو»، نویسنده اول این مطالعه، از موسسه ملی قلب و ریه کالج امپریال لندن، گفت: قرار گرفتن در معرض ویروس SARS-CoV-۲ همیشه منجر به عفونت نمی شود؛ بنابراین مشتاق بودیم که علت این موضوع را دریابیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این مطالعه متوجه شدیم که سطوح بالای سلول‌های T که توسط بدن در هنگام آلوده شدن به سایر ویروس‌های کرونای انسانی مانند سرماخوردگی ایجاد می‌شوند، می‌توانند در برابر ابتلا به عفونت کووید-۱۹ محافظت ایجاد کنند.

این مطالعه که در سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد؛ شامل ۵۲ نفر در انگلیس می‌شد که با فردی که عفونت SARS-CoV-۲ داشت یا در معرض این ویروس قرار گرفته بود، زندگی می کردند. این شرکت کنندگان پس از مواجهه آزمایش های پی.سی.آر را انجام داده و چهار تا هفت روز بعد نیز دوباره این آزمایش ها را انجام دادند.

نمونه‌های خون آنها بین یک تا ۶ روز پس از قرار گرفتن در معرض فرد آلوده گرفته شد تا محققان بتوانند سطوح سلول‌های T ناشی از عفونت‌های سرماخوردگی قبلی را که همچنین پروتئین‌های SARS-CoV-۲ را نیز به طور متقاطع شناسایی می‌کردند، تجزیه و تحلیل کنند.

محققان متوجه شدند که سطوح سلول های واکنشگرا متقاطع T در ۲۶ فردی که آلوده شده بودند به طور قابل توجهی بالاتر از ۲۶ فرد دیگری بود که آلوده نشده بودند. سلول‌های T برای ایجاد محافظت در برابر عفونت SARS-CoV-۲، به جای اینکه پروتیین اسپایک روی سطح این ویروس را هدف قرار دهند که به ویروس کمک می کند به سلول های انسانی بچسبد، پروتئین‌های داخلی این ویروس را هدف قرار می‌دهند.

محققان گفتند: مطالعه ما واضح‌ترین شواهدی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد سلول‌های T ناشی از ویروس‌های کرونای سرماخوردگی نقش محافظتی در برابر عفونت SARS-CoV-۲ دارند.

به گفته محققان، واکسن‌های فعلی کووید-۱۹ پاسخ ایمنی به آن پروتئین‌ها را القا نمی‌کنند؛ بنابراین این موضوع هدفی را برای ابداع یک واکسن جدید ارائه می‌دهد که می‌تواند محافظت طولانی‌مدتی ارائه دهد. واکنش های سلول‌های T نسبت به واکنش های آنتی‌بادی که طی چند ماه پس از واکسیناسیون کاهش می‌یابد، به مراتب مدت طولانی تری باقی می مانند.

مشروح این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: الف

کلیدواژه: سلول های T کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۹۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟

از زمان های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن موهای سفید باعث زیاد شدن آنها می شود اما این فرضیه تا چه حد درست است.

رنگ مو توسط رنگدانه‌های موجود در سلول‌های ریشه مو تعیین می‌شود و با توقف تولید این رنگدانه‌ها، رنگ مو تغییر می‌کند و به اصطلاح سفید می‌شود.

سفید شدن مو ممکن است ناشی از برخی بیماری‌های داخلی یا بیماری‌های خودایمنی بدن باشد. همچنین کمبود ویتامین B۱۲ و کمبود آهن نیز می‌تواند باعث سفید شدن زودرس موها شود.

عواملی همچون پرکاری تیروئید و کمبود آهن می‌تواند باعث سفید شدن مو شود، اما ژنتیک دلیل اصلی سفید شدن زودرس موها است. سوال پرتکراری که در مورد موهای سفید وجود دارد، ارتباط زیاد شدن آنها با کندن این تار موهای دوست نداشتنی است در این بخش به آن اشاره خواهیم داشت.

آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟

خیر، کندن موی سفید باعث رشد بیشتر آن‌ها نمی‌شود. رنگدانه‌های مو، که عامل رنگ موی افراد هستند، در سلول‌های ریشه‌ای موها قرار دارند و با توقف ساخت این رنگدانه‌ها در سلول‌ها، مو سفید می‌شود. برعکس، کندن موی سفید باعث نابودی بخشی از سلول‌های ریشه‌ای مو می‌شود که موجب کاهش تعداد موهای سفید شده و کمتر شدن آن‌ها در آینده می‌شود. اما در هر صورت، کندن موهای سفید نمی‌تواند باعث رشد بیشتر آن‌ها شود.

شروع سفیدی مو در افراد سفیدپوست از سن ۳۵ سالگی و در افراد سیاهپوست از ۴۵ سالگی به طور طبیعی رخ می‌دهد. با این حال، در صورتی که سن شروع سفیدی مو در افراد سفیدپوست کمتر از ۲۰ سال و در افراد سیاهپوست کمتر از ۳۰ سال باشد، می‌توان گفت که فرد دچار سفیدی زودرس مو شده است و با استفاده از برخی داروها می‌توان از آن جلوگیری کرد.

فاکتورهای مؤثر بر سفیدی مو عبارتند از:

کمبود ویتامین‌ها، به خصوص ویتامین B۱۲

بیماری‌های سیستم ایمنی مانند برص و آلوپسی آره آتا

کمبود آهن و کم خونی

مصرف برخی داروها مثل کلروکین

رژیم غذایی نامناسب و ناپایدار

استفاده از شامپوها و محصولات شیمیایی مضر برای مو

بیماری‌های تیروئید

کمبود روی در بدن

مصرف دخانیات

درمان سفیدی مو

هیچ شامپویی توانایی درمان سفیدی مو را ندارد. استفاده از این شامپوها فقط می‌تواند به تیرگی یا روشنی موها کمک کند ولی در کاهش یا جلوگیری از سفیدی مو تاثیری ندارد. همچنین، رنگ مو نیز نمی‌تواند تاثیری در کاهش یا افزایش موهای سفید داشته باشد.

سفیدی زودرس مو توسط پزشکان پوست و با استفاده از داروها درمان می‌شود. پزشکان با استفاده از داروهایی که سلول‌های رنگدانه مو را تحریک می‌کنند، سن شروع سفید شدن مو را بالاتر می‌برند و این مشکل را درمان می‌کنند.

منبع
نمناک

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کمبود این ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث سفید شدن زودرس مو می‌شود چند راهکار ساده برای دیرتر سفید شدن موهای سر

دیگر خبرها

  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • چرا افراد مسن سرعت حرکت بدنشان کم می‌شود؟
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • دلیل غیبت سعید صادقی برابر آلومینیوم
  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند