Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، پیمان صالحی در نشست مدیران مراکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها که به صورت برخط برگزار شد، گفت: برای اینکه بتوانیم به هدف خود در اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها برسیم باید ورود دانشگاه‌ها و مراکز علمی را به حوزه نیاز جامعه بیشتر کنیم که در این راستا توجه به شبکه‌ای از عناصر مرتبط باهم ضرورت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت موجود رابطه دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت به شبکه‌ای از عناصر مختلف و مرتبط باهم نیاز داریم گفت: باید سهم هر یک از این عناصر و بخش‌ها را در پازل ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت مشخص کنیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید کرد: باید سهم آئین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی، سهم حوزه مهارت‌آموزی به دانشجویان، بحث مراکز تحقیق و توسعه شرکت‌ها و کارخانه‌ها، بحث پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی، بحث کارآموزی، مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و بحث قراردادهای پژوهشی دانشگاه را در یک شبکه هم افزا تحلیل کنیم و نقش هر بخش را تعریف و برای تحقق آن برنامه‌ریزی کنیم.

صالحی با اشاره به اینکه بحث هدایت شغلی و ایجاد مهارت کارآموزی و اشتغال برای دانش‌آموزان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است گفت: اگر ما نتوانیم دانشجویان را با مهارت‌های شغلی و حضور در بازار کار آماده کنیم در حقیقت زحمت‌ها، فعالیت‌ها و تلاش‌های ما در بخش آموزش چه آموزش ابتدایی و چه آموزش دانشگاهی به نتیجه دلخواه نخواهد رسید و ناتمام می‌ماند.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: بنا به اهمیتی که بحث اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی و بحث تجاری‌سازی دانش و حل نیازهای جامعه برای وزارت علوم داشت و با عنایت به تکثر و تنوع زیادی که در مأموریت‌های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم وجود داشت؛ معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم ایجاد شد تا این معاونت به بحث شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی محصولاتی که به یک سطح خاصی از فناوری رسیده‌اند کمک کند.

صالحی تاکید کرد: در بحث اشتغال دانش‌آموختگان کشور باید به این نکته توجه کرد که بخش زیادی از دانشجویان کشور در مراکز غیردولتی تحصیل می‌کنند لذا باید انتظار ما از وزارت علوم در خصوص اشتغال دانش آموختگان متناسب با تعداد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی باشد.

وی افزود: تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در سطح کشور یکسان نیست و در استان‌های مختلف ما درصدهای متفاوتی از میزان تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی را داریم به نحوی که در برخی از استان‌ها در حدود ۴۰ درصد و در برخی از استان‌ها نزدیک به ۸۰ درصد دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند که این آمار ما را به این نتیجه می‌رساند که در استان‌هایی که تعداد دانشگاه‌های دولتی کم است باید برنامه‌های دیگری را برای هدایت شغلی دانش آموختگان پیش‌بینی کنیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: اخیراً در وزارت علوم شیوه نامه ایجاد شورای مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای دانشجویان و دانش آموختگان مصوب و مجوز آن صادر شده است.

صالحی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از لحاظ میزان ارتباط با جامعه و صنعت با احتساب شاخص‌های نظیر میزان ثبت قراردادهای دانشگاه‌ها با لحاظ کردن تعداد اعضای هیئت علمی، محاسبه و به دانشگاه‌ها ارسال شد گفت: بخشی از این شاخص‌ها به دوره‌های مهارت‌افزایی که دانشگاه برای دانشجویان برگزار کردند و درصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و داشتن مراکز هدایت شغلی اختصاص داشت.

وی در پایان تاکید کرد: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای اجرای بهتر برنامه‌های مراکز هدایت شغلی و تحقق اهداف کارآموزی و کارورزی دانشجویان، ارتباط و همکاری‌های خود را با مراکز صنعتی سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی گسترش دهند

کد خبر 5397973 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت علوم پیمان صالحی مهارت افزایی دانشجویان اشتغال وزارت علوم تحقیقات و فناوری امتحانات پایان ترم دانشگاه های علوم پزشکی آموزش حضوری دانشگاه تهران دانشجویان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی آموزش پزشکی حکم انتصاب سازمان سنجش دانشگاه علوم پزشکی تهران خوابگاه دانشجویی اشتغال دانش آموختگان دانشگاه های دولتی دانشگاه ها دانشگاه ها وزارت علوم هدایت شغلی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۰۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمی‌رود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه می‌دانیم و از چه سطحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاع‌ها و اختلافات مستمر در جریان‌های مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشه‌ها بوده است.

حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل می‌دهد، علم چیست؟ تقسیم‌بندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکده‌های ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد می‌شود، اینها تأملات جدی است.

وی گفت: این چهل سال تجربه‌ای از غفلت‌ها و تلاش‌ها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیاد‌های معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد، اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم، اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • حمایت بسیج سازندگی از مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • کلاس تمام دانشگاه امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
  • جزییات تعطیلی کلاس‌ های دانشجویان امروز یکشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۴
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • وجود بیش از ۱۹ هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی در کردستان
  • تعدد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست
  • معرفی مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور