Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، حسن اکبری اظهارداشت: برای حفظ حیات وحش ایران، برنامه های متعددی داریم که اصلی ترین این برنامه ها، حفاظت فیزیکی است که بیشترین انرژی سازمان هم در این زمینه صرف می‌شود.

وی ماموریت نیروهای محیط‌بان را پیشگیری از شکار غیرمجاز و تخریب زیستگاه ها و همچنین برخورد با شکارچیان غیرمجاز عنوان کرد و افزود: در سراسر کشور بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ محیط‌بان داریم که کار حفاظت را دنبال می کنند، متاسفانه تاکنون ۱۴۶ نفر از محیط‌بانان هم در این راه به شهادت رسیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مشکل اساسی ما در حوزه حفاظت فیزیکی از ناحیه تعداد سلاح‌های نیمه خودکاری است که در سال های اخیر با اخذ مجوز در اختیار مردم قرار گرفته، برخی از این سلاح ها در اختیار عشایر قرار گرفته، برخی هم در اختیار افرادی گذاشته شده که تقاضای سلاح داشتند، ثبت نام کردند و سلاح تحویل گرفته اند و یا در مواردی هم این سلاح ها دست به دست شده است. 

اکبری تصریح کرد: اکنون تعداد سلاح های مجاز در اختیار مردم خیلی زیاد شده و در یکی دو مقطع هم سلاح های غیرمجاز به دلیل سیاستی که وجود داشت، تحویل و پس از اخذ مجوز به صاحبانشان بازگردانده شد، بنابراین حجم سلاح های در دست مردم نسبت به یک دهه قبل افزایش چشمگیری داشته است. 

وی با بیان اینکه سالانه تعداد مشخصی فشنگ به هر سلاح دارای مجوز اختصاص می یابد، خاطرنشان کرد: طبیعی است که حتی اگر بخش کوچکی از این سلاح ها و مهمات برای شکار استفاده شود، رقم شکار به شدت افزایش خواهد یافت، حجم زیادی از شکارچیان غیرمجازی که دستگیر می شوند افرادی هستند که با همین سلاح های مجاز و مهمات سهمیه ای اقدام به شکار کرده اند. 

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طبیعتا کسی که سلاح تحویل گرفته و مهمات هم به او می دهند، وسوسه می شود که از آنها استفاده کند، در کشور ما هم باشگاه های تیراندازی خیلی کم هستند بنابراین این افراد به طبیعت می روند و به شکار گونه های جانوری می پردازند. 

اکبری با اشاره به اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش شکار غیرمجاز در کشور گفت: برای مقابله با این مشکل، سازمان حفاظت محیط زیست مکاتبات متعددی با نیروهای مسلح برای محدود کردن تعداد سلاح هایی که به مردم تحویل می شود، انجام داده است. در کنار این، با وجود همه محدودیت هایی که دولت در سال های اخیر داشته، مجوزهای استخدامی برای جذب محیط‌بان گرفته شده است. 

وی، فرهنگسازی را از دیگر راهکارهای مقابله با شکار غیرمجاز عنوان کرد و افزود: بحث فرهنگسازی در دولت سیزدهم به جد در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و در حال برنامه ریزی برای آن هستیم تا بتوانیم میزان شکار غیرمجاز را پایین بیاوریم.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بعضی از گونه های آسیب پذیرتر مانند آهو و گورخر که در دشت ها زندگی می کنند و دسترسی به آنها آسان تر است از شکار غیرمجاز آسیب جدی‌تری دیده اند و وقتی یک گونه مانند آهو آسیب می بیند، طعمه خوارانش مانند یوزپلنگ هم آسیب می بینند، این آسیب ها به زنجیره های غذایی منتقل و باعث می ‌شود که با مشکلات زیادی مواجه شویم.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست شکارچیان غیرمجاز آهنگ حیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست شکارچیان غیرمجاز آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست شکارچیان غیرمجاز آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست شکار غیرمجاز سلاح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۱۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است

محمد جواد عسکری گفت: مسائل محیط زیسیت باید جزو اولویت‌های مهم دستگاه‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی باشد، امروز اثرات کم توجهی به این حوزه را با مشکلات به وجود آمده مشاهده می‌کنیم و برای جبران این کم توجهی‌ها لازم است در قالب برنامه حرکت کنیم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲۲۰ حکم مربوط به دستگاه‌های متولی در زمینه قانون هوای پاک وجود دارد که ۲۰ حکم آن اجرا شده، ۶۰ حکم ناقص اجرا شده و بقیه آن تاکنون اجرا نشده اند، ادامه داد: سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا فوت کرده و یا با مشکلات جدی مواجه می‌شوند، دستگاه‌هایی که در زمینه اجرای قانون هوای پاک کم کاری کرده‌اند به عنوان مصداق ترک فعل به دستگاه‌ قضائی معرفی کرده‌ایم.

این نماینده مردم با تاکید بر اینکه راهی جز ایجاد هم افزایی برای اجرای قانون هوای پاک نداریم، عنوان کرد: باید در کشور گفتمان محیط زیستی را ایجاد کنیم و همه عوام و خواص مسائل زیست محیطی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌ها و نظارت های میدانی انجام شده مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه را برطرف کردیم و روند احیای آن امیدی را ایجاد کرده است، گفت: باید مسائل محیط زیست را جدی تر از گذشته ببینیم، درحال حاضر مسائلی از قبیل آلودگی دریاها و دریاچه‌ها با ورود فاضلاب را شاهد هستیم و از سوی دیگر شاهد خشک شدن دریاچه‌های آب شور هستیم که ریزگرد آن ها خسارت زیادی را به همراه دارد.

عسکری با اشاره به اینکه باید مسائل محیط زیستی را به صورت جدی‌تر در کتاب های درسی آورده شود، افزود: واحدهای تولیدی و معادن باید به تعهد خود در زمینه کنترل آلایندگی حاصل از فعالیت عمل کنند. وزارت نفت نیز باید در حوزه زیست محیطی به وظایف خود عمل کند و متاسفانه کم کاری این وزارتخانه پیگیری نشده است.

وی با اشاره به نشست کمیسیون متبوع خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تاکید بر اینکه باید حوزه محیط زیست را دانش بنیان کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه در مناطق حفاظت شده با اقداماتی که صورت گرفته جمعیت قوچ، میش، کل، بز و گوزن زرد ایرانی درحال افزایش است که جای تقدیر دارد و باید این فعالیت ها باید تقویت و حمایت قانونی شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا هرگونه حمایتی را در زمینه تقنینی از سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشیم، ادامه داد: کم بودن نیروی کار و محیط بان در سازمان حفاظت محیط زیست مشکل ساز است و باید هرچه سریع تر این کسری جبران شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، اّ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای کانون های ریزگردها اقدامات جدی و فوری انجام شود، تصریح کرد: در برخی نقاط کشت درخت اکالیپتوس با توجه به رشد سریع ترویج داده شده اما باید توجه شود که این نوع درخت بسیار آب‌بر بوده و موجب از بین رفتن منابع آبی می‌شود.

منبع: خانه ملت

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • توقیف ۲۰ خودرو متخلف تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم