Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی مطرح شدن اتهام‌هایی درباره دست داشتن نیروهای خارجی در ناآرامی‌های اخیر قزاقستان، وزیر خارجه چین گفت، مسکو و پکن باید برای مقاومت در برابر مداخله خارجی در آسیای میانه با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از شبکه خبری راشا تودی، اظهارات «وانگ یی» وزیر خارجه چین پس از گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف،‌ همتای روسش مطرح شد که در آن، دو طرف درباره اوضاع در قزاقستان صحبت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخیرا سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی برای فرونشاندن اعتراضات به قزاقستان اعزام کرد. در همین چند وقت پیش اعتراضات مسالمت‌آمیز بر سر قیمت سوخت به خشونت کشیده شد و پکن از پاسخ مسکو به این بحران حمایت کرده است.

چین و روسیه هر دو مرز زمینی با قزاقستان دارند و ثبات آن برای صلح در منطقه ضروری است.

وزیر خارجه چین افزود: دو طرف باید به تقویت هماهنگی و تعامل ادامه دهند، در برابر مداخله نیروهای خارجی در امور داخلی کشورهای آسیای میانه مقاومت کنند و از ایجاد هرج و مرج توسط "انقلاب‌های رنگی" و "سه نیروی شر" (تروریسم، افراط‌گرایی، تجزیه‌طلبی) جلوگیری به عمل بیاورند.

این دیپلمات ارشد چینی همچنین گفت: روسیه و چین باید برای کمک به کشورهای آسیای میانه برای مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ و همچنین کمک به توسعه اقتصادی خود با یکدیگر همکاری کنند.

پس از این تماس تلفنی، بیانیه‌ای از سوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که وزرای خارجی چین و روسیه در ارزیابی خود از رویدادهای قزاقستان اتفاق نظر داشتند.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: ‌آنها بر نگرانی خود در مورد مداخله نیروهای خارجی از جمله مشارکت مزدوران خارجی در حملات به غیرنظامیان و نیروهای اجرای قانون، تصرف مؤسسات دولتی و سایر تاسیسات تاکید کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روسيه چین بحران در قزاقستان نیروهای خارجی آسیای میانه خارجه چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۲۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، تلفات نظامی ارتش اوکراین در محورهای مختلف نبرد با روسیه ادامه دارد.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که ارتش اوکراین در درگیری های ۲۴ ساعت گذشته ۴۳۰ تلفات نظامی خود را در محور دونتسک (DPR) از دست داد.

بنا به این گزارش، گروه جنگی یوگ، وابسته به ارتش روسیه یک حمله ارتش اوکراین را در نزدیکی شهرک نولسکویه دونتسک دفع کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در این محور ارتش اوکراین دو خودروی زرهی و ۶ خودرو دیگر خود را از دست داد.

بنا به این گزارش، در درگیری میان نیروهای یگان وستوک روسیه و ارتش اوکراین، تلفات دشمن به ۱۰۵ نیروی نظامی رسید.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای واحد مرکزی ارتش روسیه ۸ حمله نیروهای مسلح اوکراین را دفع کرد. در این محور اوکراین حدود ۴۱۵ نظامی خود را از دست داد.

کد خبر 6089227

دیگر خبرها

  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • تداوم سریال شناسایی جاسوسان روسیه و چین در انگلیس
  • روسیه: اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی
  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی
  • روسیه از حضور بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد
  • چین و روسیه؛ تنها شرکت‌ کنندگان خارجی نمایشگاه ریلی