معنویت نقطه تفاوت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باالگوهای توسعه غربی است
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۳۸۰۴
استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: یکی از تفاوتهای بنیادین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با الگوهای توسعه غربی، استوار شدن سند الگو بر معنویت است. معنویتی حقیقی که در توحید و اعتقاد به جهان غیب ریشه دارد.
به گزارش ایسنا به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سیدحسین سیدی در گفتوگویی گفت: یکی از آرمانهای سند الگو، تربیت معنوی و خودسازی درونی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: یکی از راهبردهای اساسی تربیت معنوی، مدیریت بر خویشتن است به شرطی که این خود مدیریتی بر اساس آموزههای ارزشمند اسلام باشد. تربیتی که نهتنها هدف الگوی پیشرفت است ، بلکه مقدمه آن نیز هست .به گونهای که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مرحله اجرا، چه در رده مسئولان و چه در رده عموم، به حرکتِ خودانگیخته، درونی و مداوم جامعه در مسیر دستیابی به اهدافش نیاز دارد. امام علی (ع) در نهجالبلاغه، رهنمودهای ارزشمندی برای مدیریت بر خویشتن عرضه میکنند که تمسک جامعه امروز به آنها، نهتنها تربیت معنوی را ممکن میکند، بلکه نیل به اهداف الگوی پیشرفت را تسهیل مینماید.
استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود ادامه داد: از نظر ایشان، مدیریت بر خویشتن، دارای سه بخش اساسی کنترل نفس، تربیت نفس و رفتار و اخلاق عملی است که هر یک از این سه، به یکدیگر وابسته است و در یکدیگر اثرگذار است. کنترل نفس، ناظر به سه عامل اصلی مؤثر در نفس انسان یعنی قوای شهوت، قوای غضب و آرزوها و خیالهاست که هر سه مورد باید تحت تسلط انسان قرار گیرد و خروج آنها از تسلط انسان باعث سقوط وی خواهد شد. در اینجا با توجه به اصل تقدم دوری از گناهان بر فعل خیر، کنترل نفس بر تربیت نفس، تقدم دارد.
وی خاطرنشان کرد : بخش دوم، تربیت نفس انسان است که شامل دو بخش تربیت درونی و بیرونی است. تربیت درونی، ناظر به ابعاد نامشهود انسان همانند عقاید، افکار، احساسات، ارزشهاست از این رو، راهکارهای آن نیز متناسب با ابعاد درونی انسان همچون خداترسی، عبادت، کسب دانش و ... است.
سیدی ادامه داد: تربیت بیرونی، ناظر به ابعاد مشهود و رفتاری انسان است. در سخنان امام علی (ع) برای تربیت رفتاری انسان، راهکارهایی همچون تنبیه نفس، شوق پاداش و ترس از کیفر الهی آمده است. در نهایت، کنترل و تربیت نفس، نتایج خود را بر رفتار و اخلاق انسان خواهد گذاشت به عبارت دیگر تغییر درونی، پیامدهای بیرونی خواهد داشت که این پیامدها در رفتار و اخلاق انسان به صورت فردی مانند اعتدال در پوشش، آراستگی و نشاط نمودار میشود. این پیامدها در رفتار با دیگران نیز به صورت تواضع، صداقت، میانهروی و ... نمودار میشود.
وی تصریح کرد: همان طور که گفته شد این سه بخش، نهتنها هدف الگوست، بلکه در آغاز اجرا نیز بدان نیاز است اما کاربست این راهکارها در کارگزاران جامعه اسلامی حائز اهمیت بیشتری است، زیرا همانگونه که حضرت علی (ع) میفرمایند «انسان قبل از رهبری دیگران باید خود را تعلیم دهد.»
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تربیت نفس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۳۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معلمی سنگینترین مسوولیت عالم است
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام حبیب الله غفوری بعد از ظهر یکشنبه در دیدار با مدیرکل آموزشوپرورش استان و اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم، ضمن گرامیداشتن یاد معلم شهید آیتالله مطهری و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد، اظهار کرد: اهمیت کار معلم و استاد بهحدی است که اگر بخواهیم شرایط آینده کشور را بدانیم، باید به شرایط و تلاش امروز اساتید نگاه کنیم.
وی با بیان اینکه در هر دورهای نسلی که منشأ تحول و پیشرفت میشود، ریشه آن در تلاش معلمهای نسل قبل است، گفت: نسل امروزی که در حال تحصیل است، در آینده نزدیک عهدهدار مدیریت کشور در همه جهات خواهد شد.
نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه اهمیت کار تعلیم و تربیت در این است که معلم با انسان، بهعنوان پیچیدهترین موجودات، عالم سروکار دارد؛ تصریح کرد: انسان اشرف مخلوقات است و خداوند او را بهدست معلمان بشریت سپرده است تا او را رشد بدهند و به کمال برسانند. در رأس معلمان عالم انبیای الهی بودهاند که وظیفه داشتند انسانها را از رذائل اخلاقی پاک کنند و به آنها حکمت بیاموزند؛ تا هم خودشان عالم بشوند و هم نسلهای بعد را آموزش دهند.
امامجمعه کرمانشاه با تصریح اینکه اسلام و قرآن جهل را در مقابل عقل قرار دادهاند، عنوان کرد: عقل و جهل هر دو جنودی دارند که جنود عقل انسان را به اعلا علیین انسانیت میرساند و جنود جهل او را تا پایینترین درجات، تنزل میدهد. هنر معلم این است که شاگردان را با کتاب وحی الهی که منشأ همه علوم است آشنا کند و عقل و تدبیر را در او تقویت نماید.
وی افزود: جایگاه تعلیم و تربیت معنوی و آسمانی است و این وظیفه در امتداد مسیر انبیا و اولیای الهی به معلمان سپرده شده است.
حجتالاسلام غفوری با یادآوری اینکه قلوب بهدست خداوند است، اضافه کرد: کار تربیتی با عالم معنا پیوند دارد و معلم باید در این مسیر از خداوند منان استمداد کند؛ زیرا توفیق در تعلیم و تربیت باید از سمت حضرت حق عطا بشود.
نماینده ولیفقیه در استان با ذکر این نکته که بههمان اندازه که تعلیم و تربیت عظیم است؛ مسئولیت آن نیز بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: میشود گفت که معلمی سنگینترین مسئولیت عالم است؛ زیرا امانتهایی که بهدست معلم سپرده میشود در عالم هستی بینظیر و بسیار حساس هستند. ما که عهدهدار این عنوان شدهایم در پیشگاه خدا از ما سوال خواهد شد.
وی با ذکر این نکته که معلم باید با توکل و توسل در کلاس درس حاضر بشود و ضمن بهکارگیری تمام همت خود اساس کار را از خدا بداند، بیان کرد: حق معلم قابل اداکردن نیست؛ چرا که جنس کار، معنویت محض است. آنچه که حکومتها میپردازند صرفاً حقالقدم معلم است و ارزش آموزههای معلم بههیچعنوان قابل قیمتگذاری نیست.
کد خبر 6091332