Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: مشکلی در تامین کالای اساسی شب عید وجود ندارد و ذخیره لازم صورت گرفته است.

صفری ۲۲ دیماه ۱۴۰۰ در جلسه ستاد تنظیم بازار استان مرکزی با بیان اینکه مسلما با روان بودن کار در زمینه تولید، عرضه نیز به خوبی انجام می گیرد، اظهار کرد: در تولید محصولات کشاورزی بویژه محصولات دامی در استان مشکلی وجود ندارد و شرایط کاملا تثبیت شده است هر چند که هنوز از تمامی زیرساخت های موجود به صورت کامل استفاده نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در بحث تولید مرغ ۵۹۴ واحد پرورش طیور در استان وجود دارد که ظرفیت جوجه ریزی در استان ۱۲ میلیون قطعه است، ظرفیت فعلی تولید ماهانه در این محصول ۶۵ هزار تن است که در شرایط معمولی، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مازاد تولید وجود دارد که به سایر استان ها ارسال می شود و البته این ظرفیت به ۱۰۰ هزار تن نیز قابل افزایش است و در تولید این محصول نیز رتبه ۱۰ کشور در اختیار استان مرکزی است.

صفری با اشاره به رشد ۱۴ درصدی در جوجه ریزی در سال جاری، گفت: تا روز گذشته یک میلیون و ۹۰۰ قطعه جوجه ریزی داشتیم و به نظر می رسد تا پایان دی ماه به ۲.۵ میلیون قطعه جوجه ریزی دست یابیم و اگر جوجه ریزی بهمن و اسفند به این روال انجام گیرد قطعا مشکلی برای پایان سال و ماه رمضان وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در ماه های اخیر روزانه حدود ۱۵۰ تن کشتار مرغ در استان انجام گرفته است و در مواردی به ۲۰۰ تن هم رسید و با توجه به مازاد تولید، صادرات به سایر استان ها انجام می گیرد.

سرپرست جهاد کشاورزی استان مرکزی قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ را ۳۱ هزار تومان بیان کرد و افزود: در حال حاضر مرغ به قیمت پایین تر از این قیمت عرضه می شود، مرغداری ها نهاده دولتی را به صورت کامل دریافت می کنند و با توجه به اینکه عرضه نسبت به تقاضا در حال حاضر پیشی گرفته است، قیمت از قیمت مصوب پایین تر آمده است هر چند که باید تهمیداتی برای جلوگیری از ضرر تولیدکننده اندیشیده شود.

وی با تاکید بر اینکه در بازار عرضه آرامش کاملی حاکم است و مشکلی وجود ندارد، گفت: در بحث تولید تخم مرغ ۹۳ واحد با ظرفیت تولید ۴.۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان وجود دارد و در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه ۴۱ هزار تن است که بخشی از آن مازاد است و حتی توان تولید سالانه ۶۰ هزار تن وجود دارد و جایگاه نهم کشور در اختیار این استان قرار دارد.

صفری قیمت هر شانه تخم مرغ را ۴۳ هزار تومان برشمرد و افزود: ظاهرا روز گذشته قیمت کاهش یافته است هرچند که با قیمت متعادل در حال عرضه است و مشکلی وجود ندارد و نهاده در اختیار تولید کننده قرار دارد هرچند که گاهی نهاده به موقع عرضه نمی شود.

وی تصریح کرد: استان مرکزی شبکه ریلی در اختیار دارد و می توان از طریق این شبکه بخشی از نهاده ها را به موقع به دست تولیدکننده رساند.

سرپرست جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه گوشت قرمز قیمت مصوب ندارد و بر همین اساس دامدار نهاده خود را به صورت کامل دریافت نمی کند، گفت: تولید گوشت قرمز در استان سالانه به ۵۶ هزار تن می رسد و در این راستا رتبه سوم تولید در کشور به استان اختصاص دارد و ۳۰ هزار تن مازاد تولید نیز گزارش شده است که به سایر استان ها صادر می شود.

وی قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در استان را متعادل دانست و افزود: استان با مازاد و انباشت دام روبرو بود که معاونت پشتیبانی امور دام مداخله و خرید کرد و در حال حاضر درخواست فروش دام بسیار کم شده است، از ۱۳ آذرماه تا ۱۴ دی ماه، ۱۸ میلیارد تومان خرید دام انجام شده است و سرعت خرید به دلیل نبود کشتارگاه بهداشتی و صنعتی و انجماد پایین است.

صفری با بیان اینکه درصدد فعال شدن کشتارگاه داوودآباد هستیم تا بتوان سرعت خرید را بالا برد، گفت: در تولید شیر ظرفیت استان به ۴۰۰ هزار تن در سال می رسد که بخشی از آن مازاد است و تا سال آینده ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن دیگر افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب هر کیلوگرم شیر ۶۴۰۰ تومان است، اظهار کرد: دو واحد در استان ظرفیت تولید شیر خشک دارند که فعالند، و برای مشوق صادرات، تعرفه صادرات از هر کیلوگرم ۱۶ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان کاهش یافته، تا امکان صادرات شیر خشک افزایش یابد، اما متاسفانه به دلیل افزایش قیمت شیر، سرانه مصرف در داخل کاهش یافته است.

سرپرست جهاد کشاورزی استان مرکزی با تاکید بر اینکه در استان هیچ مشکلی در زمینه تولید وجود ندارد، گفت: برای ادامه دار بودن تولید در استان واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی روبرو هستند که امیدواریم سیستم بانکی پشتیبانی داشته باشند.

وی تصریح کرد: اخیرا تنظیم بازار محصولات کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی سپرده شده است و در حال گذار و تثبیت امور هستیم و لازم است که حمایت از مجموعه صورت گیرد.

صفری با بیان اینکه جهاد کشاورزی با گستردگی و تعدد وظایف روبروست، گفت: واگذاری وظیفه تنظیم بازار بدون در اختیار قرار دادن امکانات لازم انجام شده است هرچند که در این راستا تمام اهتمام برای انجام وظایف به کار گرفته شده، بازرسی ها در حال انجام است، اما نیاز به حمایت ویژه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هستیم و اگر حذف ارز ترجیحی رخ دهد قطعا نمی توانیم تکانه ها را کنترل کنیم و باید توجه ویژه به سازمان صورت گیرد تا تعداد تیم های بازرسی و نظارت بر تولید و بازار افزایش یابد و قطعا در امر تامین میوه شب عید نیز ورود خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: یکی از ابزارهای تنظیم بازار در حوزه میوه و تره بار ایجاد مراکز عرضه است که در صدد همکاری با شهرداری ها در جهت ایجاد مراکز هستیم، همچنین دربحث عرضه آنلاین میوه نیز با بخش خصوصی مذاکراتی صورت گرفته است که میتوان به عنوان یک ابزار مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

سرپرست جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به برخی گمانه زنی ها مبنی بر حذف ارز ترجیحی گفت: امیداریم این اقدام باعث تلاطم در بازار نشود، البته با اصلاح یارانه ها بیشترین تاثیر را جهاد کشاوری می پذیرد چراکه بیشترین نهاده ها وارداتی است، پیشنهاد می شود که قرارگاه اصلاح یارانه و قیمت ها در استان و شهرستان ها تشکیل شود تا بتوان شرایط را رصد و پیشنهادات لازم را اخذ کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی ستاد تنظيم بازار استان مرکزی استان مرکزی ظرفیت تولید تنظیم بازار حال حاضر هزار تومان وجود ندارد قیمت مصوب جوجه ریزی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۵۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلی در تأمین و تدارک کودهای پتاسه و فسفاته نداریم

ایسنا/گلستان مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین و تدارک کودهای پتاسه و فسفاته وجود ندارد، گفت: در حال حاضر نیز ذخایر استراتژیک ،بیش از سه هزار و ۴۰۰ تن کود فسفاته و شش هزار و۳۰۰ تن پتاسه است که جهت مصرف در کشت‌های بهاره در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

 سیدصمد ضیائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کودهای پتاسه و فسفاته در مقابل تنش های محیطی مانند سرماو گرما، توان گیاهان را افزایش می دهند، گفت: با مصرف این کودها شاهد تولید محصولات سالم خواهیم بود.

وی تصریح کرد: مادر یک دهه اخیر و قبل از سال۱۴۰۱در مصرف کودهای فسفاته وپتاسه نسبت به میانگین جهانی و پیشنهاد موسسه تحقیقات آب و خاک کشوردچار کم‌مصرفی شده بودیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان طی سال های۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با افزایش آگاهی و دانش کشاورزان به لزوم مصرف بهینه و متوازن‌کودهای فسفاته پتاسه‌و ازته در مزارع موجب افزایش ضریب امنیت غذایی و ارتقای بهره وری در تولید شده است.

این مقام مسئول از استقبال کشاورزان از مصرف این محصولات کودی خبر داد و یاد آور شد: در حال حاضر نیز ذخایر استراتژیک ،بیش از سه هزار و ۴۰۰ تن کود فسفاته و شش هزار و ۳۰۰ تن پتاسه است که جهت مصرف در کشت های بهاره در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

ضیائی با تاکید اینکه مشکلی در تامین و تدارک کود های پتاسه و فسفاته وجود ندارد، خاطرنشان کرد: امسال باید بر اساس سهمیه ابلاغی سالیانه،۳۳ هزارو۸۱۳ تن انواع کود فسفاته تامین شود که تاکنون ۱۹ درصد به میزان شش هزار و۳۱۲ تن تامین شده است و این موضوع برای کودهای پتاسه با توجه به۲۴ هزار و ۵۹۰ تن سهمیه تعیین شده به میزان هفت و ۴۴۴ تن محقق شده است.

ضیائی در پایان از کشاورزان خواست تا نهاده‌های مورد نظر خود از جمله انواع کودهای شیمیایی را با قیمت مصوب جدید ابلاغ شده از شبکه‌های رسمی این شرکت تهیه کنند تا شاهد اثربخشی مصرف کودهای کشاورزی در محصولات خود باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این دو کالای اساسی مشمول ارز ترجیجی شد
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • مشکلی در تأمین و تدارک کودهای پتاسه و فسفاته نداریم
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • پایش و نظارت۱۴۴ فروشگاه کالای اساسی در عباس آباد
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • برای ۴ سال آتی مشکلی برای تامین آب سیستان و بلوچستان وجود ندارد