Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان تبریز -  محمد مقتومی   شهردار مراغه در جلسه هماهنگی اجرای طرح جامع اوحدیه مراغه  گفت: این طرح باهمکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز آموزش و پرورش با هدف توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و تاریخی مراغه اجرا خواهد شد.

 این طرح فرهنگی به عنوان یکی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی این شهرستان اجرا خواهد شد و زمینه ساز توسعه مقبره اوحدی مراغی و احداث موزه اوحدی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این طرح با تملک ملک‌های واقع شده در مسیر، حدود ۲ هزار هزار متر مربع به فضای فعلی مقبره اوحدی مراغی افزوده خواهد شد.

 همچنین با حفظ بافت و ماهیت موزه فعلی ایلخانی، فضای مناسبی برای توسعه مقبره اوحدی به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی، تاریخی و گردشگری ایجاد خواهد شد.

 با اخذ مجوز‌های لازم و تملک املاک واقع شده در مسیر این طرح، ساماندهی موزه و مقبره اوحدی در قالب طرح جامع اوحدیه سال آینده در دستور کار مجموعه مدیریت شهری مراغه قرار خواهد گرفت.

 رویکرد فرهنگی شهرداری احیای آثار تاریخی این شهرستان بوده که نمونه بارز آن ساماندهی محوطه گنبد سرخ و رصدخانه تاریخی مراغه است.

شهرداری مراغه آماده احداث پارکینگ‌های عمومی در مناطق پرترافیک شهری است و تحقق و اجرای این طرح‌ها نیازمند همکاری بیش از پیش آموزش و پرورش و سایر نهاده‌ها خواهد بود.

یعقوب طالبی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه هم گفت: طرح اوحدیه به عنوان طرح توسعه موزه و مقبره اوحدی در سند توسعه فرهنگی آذربایجان شرقی و شهرستان مراغه مورد تاکید قرار گرفته است.

 اجرای این طرح می‌تواند فضای کم نظیر فرهنگی و گردشگری در شهر تاریخی مراغه ایجاد کند.

 تاکنون خیابان فرهنگی در مراغه وجود نداشته  و اجرای طرح اوحدیه می‌تواند معبر و گذری فرهنگی ایجاد کند که در آن شاهد بهره گیری از معماری و هویت اصیل تاریخی در قالب رواق‌های سنتی و واحد‌های صنفی و فرهنگی باشیم.

ناصر رحمتی رئیس شورای اسلامی شهر مراغه نیز گفت: اجرای طرح‌های فرهنگی به ویژه احیا و ساماندهی آثار تاریخی اولویتی انکارناپذیر برای شورای ششم و شهرداری است.

در این راستا، اجرای طرح‌های فرهنگی از جمله ساماندهی آثار تاریخی نیازمند همراهی و همکاری بیشتر ادارات شهرستان به ویژه اداره اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی موقوفه‌های موجود سطح شهر مراغه است.

حسین اکبریان مدیر آموزش و پرورش مراغه گفت: تغییر نگرش‌ها در دستگاه‌های اجرایی نسبت به مسائل فرهنگی و آموزشی زمینه ساز رفع مشکلات در ین بخش‌ها خواهد بود.

 آموزش پرورش در راستای رسالت فرهنگی خود آماده همکاری و همراهی با میراث فرهنگی و شهرداری برای احیای امکان تاریخی است.

اجرای طرح اوحدیه و توسعه مقبره اوحدی حرکتی ارزنده در راستای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و تاریخی این شهرستان است.

احمد دادرس فیاض افزود: در این راستا باید از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی برای رفع موانع پیش روی اجرای طرح اوحدیه استفاده کرد.

در این جلسه از تندیس‌های چوبی استاد حیدر عباسی و استاد کریمی مراغی برای نصب در یکی از اماکن فرهنگی و تاریخی مراغه رونمایی شد.

رکن‌الدین اوحدی اصفهانی مراغه‌ای (۶۷۳–۷۳۸ قمری) عارف و شاعر پارسی‌گوی ایران در قرن هشتم هجری و اهل مراغه است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تملک املاک تاریخی مراغه اجرای طرح خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۵۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود

حسین حیدری در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شورا‌های اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: بازآفرینی شهری در واقع یکی از رویکرد‌ها و ره‌یافت در موضوع شهری بود و دنیا در ادامه تفکرات نوسازی به آن رسیده است.

وی بیان داشت: تمام تلاش بازآفرینی و خلق فضا‌ها و مکان‌های شهری برای این است که مردم زندگی استاندارد و با کیفیت داشته باشند.

شهردار بوشهر افزود: توجه به اجتماعات محلی در قالب ایده‌های بازآفرینی تلاش می‌شود بر خلاف روال سابق در ایده بازآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

حیدری بیان داشت: اگر با منطق بازآفرینی به این فضا‌ها نگاه شود می‌توان به رفع کمبود مسکن و ایجاد فرصت‌هایی برای زندگی از طریق بازگرداندن مکان زیست و زندگی در زیستگاه‌های شهر کمک شود.

وی گفت: همچنین نابرابری‌های فضایی ترمیم، و اشتغال و کار ایجاد و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق کنترل و در نهایت استاندارد و کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند.

شهردار بوشهر با بیان اینکه بازآفرینی شهری بدون مشارکت مردم به نتیجه مورد نظر نمی‌رسد اظهار داشت: مردم بهره بردار نهایی و اصلی هستند و بازآفرینی با سه رکن سازمان‌ها، سمن‌ها و جامعه محلی و بخش خصوصی قابل اجراست.

وی گفت: مهمترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری عدم هماهنگی و نگاه شهری سازمان‌ها به عنوان ذی مدخل در کشور است، همین عدم هماهنگی مشکلات عدیده را به وجود آورده است.

حیدری بیان داشت: وقتی سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و منافع سازمانی خود را بسیار مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها زمان بر و هزینه بر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • افتتاح کارگاه کامپیوتری هنرستان فنی شهید شکاری مراغه
  • اراک با مدیریت تعاملی به سمت توسعه و تعالی پیش می‌رود
  • اجرای برنامه‌های نکوداشت هفته شیراز از ۱۲ اردیبهشت
  • دولت اجرای قانون مدیریت واحد شهری را تا تحقق کامل دنبال کند
  • فاز دوم خط ۲ مترو ؛ چهارمین بازدید شبانه مدیریت شهری شیراز
  • توجه مدیریت شهری به توسعه زیرساختی شهر چالوس
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • اصلاح روشنایی میادین و مثلثی‌های شهر تاریخی یزد
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی