Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@17:17:47 GMT

دولت به‌دنبال ارتقای صنعت چاپ و تحول در آن است

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۱۶۷۰۵

دولت به‌دنبال ارتقای صنعت چاپ و تحول در آن است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نور، علی‌اکبر ابراهیمی در بیست و یکمین همایش صنعت چاپ استان مازندران که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و با همکاری اتحادیه صنفی چاپخانه‌داران استان در مجتمع دیدی ایزدشهر نور برگزار شد، اظهار کرد: صنعت چاپ پیشران صنایع محسوب می‌شود و در بسیاری از کشورها سرآمد صنایع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: صنعت چاپ در حوزه‌های دارو، لوازم بهداشتی، صنایع غذایی، مایعات، دخانیات و... فعال است و تاثیر بسزایی در عرضه این محصولات دارد.

وی عنوان کرد: وزارت ارشاد در دولت سیزدهم بنای حمایت و تحول در صنعت چاپ را دارد و ارتقای صنعت چاپ از جمله حوزه آموزش و تحول، در اولویت دستور کاری وزارتخانه است.

*مازندران می‌تواند قطب چاپ کشور باشد

 مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد با بیان اینکه مازندران می‌تواند قطب چاپ کشور باشد، ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های طبیعی و اقلیمی، توسعه صنعت چاپ در استان نیاز به برنامه‌ریزی، حمایت و سرمایه‌گذاری دارد.

 ابراهیمی گفت: کاغذ مواد اولیه صنعت چاپ است اما با بی‌توجهی به ظرفیت استان و مواهب الهی در تولید کاغذ دچار مشکلاتی هستیم و این صنعت رو به تعطیلی است.

وی با طرح سوال از مسوولان، اظهار کرد: چرا برای کارخانه‌های نئوپان سازی، تخت سه لا و ام.دی. اف از همین چوب استفاده می‌کنند ولی کارخانه کاغذسازی نمی‌تواند؟ کارخانه‌ای که می‌تواند ۵۰ درصد نیاز کشور به کاغذ را تامین کند رو به تعطیلی است و مرتب مسئول عوض می‌کند.

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد تصریح کرد: کارخانه کاغذ مازندران در سال ۱۳۹۷ تقاضای واردات ۲۰ هزار تن کاغذ از روسیه داشت ولی کارخانجات نئوپان از چوب جنگل‌ها استفاده می‌کنند، کدام یک از این کارخانه‌ها مزرعه زراعت چوب دارد؟

 این مسوول با اشاره به اینکه عمده‌ترین نقش قیمت چاپ را کاغذ دارد تأمین مواد اولیه کارخانه کاغذ سازی را ضروری دانست و افزود: باید مزرعه تولید چوب در اختیار  کارخانه قرار گیرد. 

ابراهیمی گفت: مازندران می‌تواند در خدمت تولید سلولزی باشد و این نیازمند نگاه خاص مسوولان استان است.

*خام‌فروشی از مشکلات مازندران 

عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران نیز در این همایش با اشاره به وجود ۱۵۰ واحد چاپخانه در استان، نگاه ویژه زیر ساختی در حوزه صنایع تبدیلی و بسته بندی را ضروری دانست.

وی افزود: یکی از مشکلات استان که به اقتصاد آسیب جدی می‌زند خام‌فروشی است اما صنعت بسته‌بندی می‌تواند این مشکل را کاهش دهد بنابراین احیا و پویایی صنعت چاپ به پویایی صنعت بسته‌بندی می‌انجامد.

 این مسوول با اذعان به قیمت بالای مواد اولیه کاغذ و شرایط سخت چاپخانه‌داران گفت: با همراهی، همدلی و حمایت شاهد رفع مشکلات و رونق این صنعت باشیم.

*برگزاری انتخابات اتحادیه استانی چاپ‌خانه‌داران

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران نیز در این جلسه از برگزاری انتخابات اتحادیه استانی چاپخانه‌داران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: صنعت چاپ در استان مهم و اثرگذار است ولی برای جذب مشتری نیاز به افزایش کیفیت، کاهش قیمت و رقابت است.

*تاثیر بسزای صنعت چاپ

حسینعلی زارع رئیس کارگروه صنعت چاپ مازندران نیز در این همایش تصریح کرد: بهترین تولیدات با بسته بندی مناسب قابل عرضه و ارزش افزوده است.

وی افزود: همپای تولید با کیفیت باید به صنعت چاپ و بسته بندی توجه ویژه داشت؛ زیرا صنعت چاپ در شکوفایی اقتصاد و بسته‌بندی تاثیر بسزایی دارد.

*حیاتی بودن صنعت چاپ

 مدیر ارشد پروژه فروش صنعت چاپ نیز در این مراسم اظهار کرد:  برخی استان‌ها مثل تهران، تبریز، اصفهان و ... در صنعت چاپ مطرح هستند اما همه استان‌ها با آشکار  کردن ظرفیت‌ها و فعال کردن صنعت علاوه بر ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری می‌توانند نگرانی  صاحبان این صنعت را هم برطرف کنند.

علی ظریف با اشاره به تاریخچه و فعالیت‌های متعدد صنعت چاپ و نقش آن در بسته بندی و ارزش افزوده گفت: نباید اجازه داد صنعت چاپخانه بعد از دو یا سه نسل جای خود را به چیز دیگری بدهد و از استان خارج شود.

وی صنعت چاپ را حیاتی دانست و تصریح کرد: چاپ تبلیغاتی، محصولات انتشاراتی، چاپ بسته‌بندی، اوراق و برگه‌های اداری از جمله خدمات صنعت چاپ است که حتی در شرایط کرونایی ارزش آن بیشتر شد.

  ظریف، بسته بندی‌های دارویی، بهداشتی، مایعات، علائم، اوراق بهادار امنیتی و ... را حاصل صنعت چاپ دانست و گفت: چون نتوانستیم در بسته بندی دخانیات(سیگار) خوب عمل کنیم یک شرکت اتریشی در ایران بدون هیچ مشکلی فعال است و نگران تعطیلی نیست.

*ضرورت آموزش و سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ

غلام‌رضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگراف داران کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه صنعت چاپ فقیر است آموزش و سرمایه‌گذاری در این صنعت را ضروری دانست و اظهار کرد: صاحبان واحدهای کوچک باید با هم تجمیع و یک واحد بزرگ چاپ ایجاد و همکاری کند تا از بین نروند.

 شجاع از دیگر مشکلات صنعت چاپ را فقر آمار و هدایت سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: با ایجاد کارگروه حمایت تخصصی ضمن حمایت از این صنعت اجازه ندهید تا کارهای دولتی از استان خارج شود.

*ایجاد سامانه برای پیشگیری از فرار مالیاتی

موسوی معاون امور مالیاتی سازمان امور مالیاتی مازندران نیز در این همایش اظهار کرد: با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۵ رویکرد سازمان مالیاتی به سمت اخذ مالیات واقعی رفت، برای اخذ مالیات‌های واقعی نیاز به اطلاعات واقعی است و باید بانک اطلاعاتی در اختیار همکاران سازمان قرار گیرد و این نیازمند همکاری دو طرفه است.

 موسوی افزود: سازمان امور مالیاتی در پی جمع آوری اطلاعات است و هر یک از مودیان دارای کار پوشه می‌شوند، این کار فرار مالیاتی را کاهش و سبب شفاف‌سازی مالیات خواهد شد.

 وی با اشاره به ایجاد سامانه گزارش‌دهی برای پیشگیری از فرار مالیاتی، گفت: اگر پرونده‌ای سلیقه‌ای به بیراهه رفته یا برود قابل پیگیری و احقاق حق است. در حاشیه مراسم نیز دو تن از فعالان فروش و خدمات پشتیبانی شرکت‌های چاپ در مازندران با اشاره به مشکلات موجود از عدم حمایت از سوی چاپخانه داران و دولتی‌ها گلایه کردند.

عامر عابدینی و رضا جوادی از ارشاد خواستند تا از نیروهای جوان که در صنعت چاپ فعالیت دارند حمایت و چاپخانه‌داران را جهت خرید مواد مصرفی به سمت شرکت‌ها و نمایندگی‌های داخل استان هدایت کنند.

این دو فعال صنعت چاپ افزودند:  متاسفانه چاپخانه‌داران فقط خدمات پشتیبانی و سرویس را از ما تقاضا می‌کنند ولی قطعات و مواد مصرفی خود را از خارج از استان تامین می‌کنند در حالی که سود در فروش  مواد مصرفی دستگاه‌های چاپ است.

 عابدینی و جوادی با اشاره به اشتغال حدود ۲۰ نفر در حوزه کاری خود تأکید کردند چون ظرفیت اشتغال بالایی وجود دارد چنانچه حمایت شویم قطعا  نفرات بیشتری مشغول به کار می‌شوند.

انتهای پیام/ ۸۶۰۲۳/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: کاغذ چاپ مواداولیه مازندران نیز سرمایه گذاری چاپخانه داران صنعت چاپ صنعت چاپ بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۶۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد

محمد محمدنژاد معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد استان کرمانشاه گفت : طی بازرسی کارشناسان این اداره کل از واحد تولیدی در استان کرمانشاه ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد به دلیل عدم رعایت الزامات استاندارد کشف و توقیف شد.

وی ضمن تأکید بر نظارت جدی و بازرسی‌های مداوم کارشناسان استاندارد کرمانشاه از کلیه مراکز تولید، عرضه و فروش کالا افزود: در راستای اهداف سازمانی خویش کارشناسان این اداره کل تمام سعی و تلاش خود را برای انجام بهینه مسئولیت‌های محوله به کار بسته و همواره نظارت دقیق خود را بر تولید و عرضه کالا‌های مشمول مقررات استاندارد اجباری انجام می‌دهد.

معاونت ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد استان کرمانشاه ضمن تصریح اینکه دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد و درج کد ده‌رقمی در زیر نشان ملی استاندارد، برای تولید فرآورده‌های مشمول مقررات استاندارد، اجباری است، گفت: چنانچه واحد‌های تولیدی محصولات بدون کیفیت و فاقد استاندارد‌های لازم تولید کنند بنا بر مقررات مصرحه در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، با برخورد قضایی اعم از جریمه نقدی و حبس مواجه می‌شوند.

محمد نژاد ضمن تأکید بر لزوم استانداردسازی واحد‌های تولیدی مشمول مقررات استاندارد خاطرنشان کرد: شهروندان برای آگاهی از اصالت و اعتبار پروانه کاربرد نشان استاندارد، کد ده‌رقمی درج‌شده زیر نشان استاندارد را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال نمایند و در صورت مشاهده محصولات فاقد نشان استاندارد یا فاقد کد ده‌رقمی درج‌شده زیر نشان استاندارد، موضوع را به اداره کل استاندارد اعلام نمایند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی دانشگاه بیرجند
  • دستور رئیسی برای طراحی جت ۱۰۰ نفره / معاون علمی رییس جمهور: پیش‌قرارداد‌های ۱۲ جت بسته شده
  • زندانیان شاغل در روز کارگر هدیه گرفتند
  • راهنمای خرید، چاپ لیبل فوری ارزان 1 روزه از کجا ؟
  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • شناسایی سه واحد متخلف غیراستاندارد در یزد
  • توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد
  • بازدید مدیران صدای رسانه ملی از طرحهای عمرانی حرم رضوی
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد