Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- توسعه سواحل مکران یکی از تاکیدات مهم مقام معظم رهبری و از خواسته‌های مهم مردم ساکن در این منطقه است، مردم از دولت سیزدهم انتظار دارند توسعه واقعی را در منطقه مکران ایجاد کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازبندرعباس، امروزه کمتر کسی در جنوب کشور پیدا می‌شود که نام مکران را نشنیده باشد، گر چه این نام که رگ و ریشه‌ای بلوچی دارد به اندازه سواحل انزلی، کیاشهر، آستارا، رامسر، محمودآباد، نمک آبرود و سی‌سنگان برای مردم ایران شناخته شده نیست اما زیبایی‌هایی دارد که کم از دریای شمال نیست و روایتگر تاریخی کهن از مردمانی سخت کوش و تمدن‌های قدیم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منطقه را می‌توان به دلیل قرابتش با تمدن‌هایی مانند شهر سوخته حتی مبدا دریانوردی دانست که اظهارنظر در این مورد و بررسی آن را برعهده کارشناسان و متخصصان امر می‌گذاریم هر چند تاریخ آن بسیار کهن است آن چنان که لوکیوس فلاویوس آریان مورخ نامدار یونانی که در قرن اول میلادی می‌زیسته است در یکی از کتاب‌های خود نامی از این منطقه آورده است، سواحل مکران در واقع  از شرق شهر بندرعباس آغاز می‌شود و تا مرز پاکستان و ایران ادامه دارد. 

رنج مردمان مکران تا به امروز رنج فراموشی بوده است چرا که مردم نجیب، بی‌آلایش، کم توقع و خونگرم مکران همواره بدون کمترین مطالبه‌ای به زیست مسالمت آمیز شیعه در کنار سنی ادامه داده‌اند. 

غفلت تاریخی مسئولان، مدیران و سیاستمداران این مرز بوم در حق این منطقه مهم و استراتژیک موجب شد که شخص رهبر معظم انقلاب در این باره به نیروهای تحت امرش فرمان دهد و از این رو سردار حبیب الله سیاری فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش در 24 خردادماه سال 87 با حضور در برنامه ثریا اعلام کرد که بحث توسعه سواحل مکران در سال 87 با پیگیری هوشمندانه رهبری در این رابطه آغاز شده و با دستور ایشان ما در این منطقه با رویکرد توسعه‌ای مستقر شده‌ایم.

آذرماه سال 1393 هم مقام معظم رهبری به توسعه منطقه مکران در جنوب کشور اشاره کردند و فرمودند "مسئله آبادسازی سواحل مکران نیز جزو کارهای اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه‌های مورد نظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود" همچنین رهبر معظم انقلاب در سال 94 در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش از اهمیت احیای منطقه مکران و تأکیداتش در این باره به مسئولان گفت که نشان اهمیت توسعه این منطقه در نگاه معظم له داشت.

از این رو نیروی دریایی ارتش با تاسیس منطقه دوم دریایی ولایت جاسک در سال 1387 نخستین قدم را برای خارج کردن منطقه مکران از انزوا و توسعه این منطقه برداشت اما پشت بند آن مسئولان دولت‌های وقت آن طور که باید و شاید پای کار می‌آمدند توجهی به این منطقه نکردند.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای نهم تیرماه سال 94 در نامه‌ای به رئیس جمهور وقت سیاست‌های کلی برنامه‌ی پنج‌ ساله‌ ششم توسعه را ابلاغ کرد که در بند بیست و یکم آن نوشته شده بود "توسعه‌ی اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور چابهار – خرمشهر با تأکید بر سواحل مکران" حال اگر از سال 87 صرف نظر کنیم و سال 94 را محور اول توسعه سواحل مکران بدانیم با سوالی چالش بر انگیز روبه‌رو خواهیم شد، آیا در این 6 سال شهرستان‌های موجود در سواحل مکران رنگ و بویی از توسعه پیدا کردند یا خیر؟ 

سه شهرستان میناب، جاسک و سیریک که حداقل 6 سال از توسعه آن هم در سطح ملی شان می‌گذرد الان در چه وضعیتی هستند؛ آیا جاده‌های این شهرستان‌ها به حد جاده یک شهرستان توسعه یافته در آمده است یا نه، هنوز هم نام این جاده‌ها، جاده‌های مرگ هرمزگان است و سالانه خانواده‌های زیادی را داغدار می‌کند.

آیا بهداشت و درمان در این مناطق به حد معمول رسیده است یا نه کمبود آمبولانس و دور بودن مراکز درمانی و صعب‌العبور بودن جاده‌ها تراژدی‌های تلخ مادران باردار و فرزندان عقرب گزیده و مار گزیده را رقم می‌زند.

روستاهای این مناطق راه دسترسی درستی دارند یا با کوچکترین بارندگی باید با هلی‌کوپتر به آنها امدادرسانی کرد؟

با وجود 2 سال مجازی بودن تحصیل دانش‌آموزان در مناطق 6 سال در حال توسعه مکران، اینترنت با سرعت معمول وجود دارد یا هنوز دانش‌آموزان باید خود را به بالای تپه‌ها و ارتفاعات در جستجوی اینترنت برسانند؟ آیا به صیادان این مناطق بها داده شده و یا هنوز هم سر مجوزهای صید و صیادی درگیر هستند؟‌ دانشگاه‌های این منطقه راه‌اندازی شده است یا نه؟ 

همه این‌ها که گفتیم نیمه خالی لیوان در منطقه مکران هستند و دولت یازدهم و دوازدهم و اسحاق جهانگیری رئیس وقت ستاد توسعه سواحل مکران یک نمره بد جهت رفوزه شدن در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در برنامه ششم توسعه دریافت می‌کند چرا که به واقع توسعه خاصی در این منطقه اتفاق نیفتاده است. 

افتتاح خط لوله نیمه تمام نمی‌تواند معنای توسعه سواحل مکران باشد، توسعه باید همه جانبه باشد؛ باید بر روی زندگی، رفاه مردم، اشتغال، آموزش، درمان و درآمدهای مردم تاثیرگذار باشد. 

یکی از مطالبات جدی مردم هرمزگان به ویژه در شرق هرمزگان و منطقه مکران این است که جلوی توسعه نمایشی سواحل مکران که از دولت روحانی به یادگار مانده است گرفته شود و با سرعت و جدیت آنچه مورد انتظار مقام معظم رهبری است در این مناطق توام با عدالت اجرا شود تا طعم شیرین توسعه زیر زبان مردم رنج دیده و محروم مکران حس شود. 

گزارش تسنیم از مصائب کشاورزان هرمزگانی/ دلالان دسترنج باغداران را به یغما می‌برند + فیلمبرگزاری اولین رویداد علم داده بندرعباس توسط فولاد هرمزگانمطالبات مردم هرمزگان از رئیس جمهور| اعتبارات لازم برای ساماندهی رودخانه‌ها و اصلاح نقاط سیل‌خیز تخصیص یابد + فیلم

حسین رئیسی رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: طرح توسعه سواحل مکران که در دولت گذشته آغاز شد انتظار داریم در دولت سیزدهم شتاب بیشتری به خود بگیرد و سبب رونق بیشتر منطقه شرق هرمزگان شود.

وی‌افزود: طبق این طرح صنایع بزرگی بنا است در استان ایجاد شود اما این صنایع بیشتر کارکرد ملی دارند و به منافع مردم محلی و بومی منطقه نیز باید در آن‌ها توجه شود که مطالبه ما از ریاست جمهوری این است که انتفاع مردم محلی نیز در این طرح دیده شود و فقط کارکرد ملی آن مورد توجه نباشد.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از مطالباتی که داریم این است که از نیروهای بومی در بحث مهارتی و تخصصی بیشتر استفاده شود و به دنبال این هستیم مصوبه‌ای را بگیریم که در صنایع مکران اکثر نیروهای غیرتخصصی از مردم بومی باشند و در بحث نیروهای تخصصی نیز حداقل 50درصد اولویت به‌کارگیری با مردم بومی‌ باشد. 

رئیسی تاکید کرد: در بحث مسئولیت‌های اجتماعی صنایع نیز انتظار داریم صنایع بیش از اینکه وجود دارد پای‌کار بیایند و خدمات خود را به صورت عادلانه افزایش دهند.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان تصریح‌کرد: مهم‌ترین مشکل استان به ویژه شرق هرمزگان بیکاری است، مردم می‌خواهند جوان‌هایشان با شغل مناسب بتوانند امرار معاش داشته باشند که برای این مهم نیز ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد که توجه به ظرفیت کشاورزی، صنایع، معادن، اقتصاد دریامحور، تجارت و مبادلات مرزی، شیلات، صید و صیادی و آبزی‌پروری می‌تواند این مشکلات را مرتفع کند.

وی‌ خاطرنشان‌کرد: در حوزه گمرکات و تجارت و مبادلات مرزی انتظار داریم قوانین و مقرراتی که وجود دارند با توجه به مسائل مردم بومی‌سازی شود تا مردم بتوانند به سهولت از این امر منتفع شوند و اشتغال‌هایی ایجاد شود. 

انتهای پیام/864/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: توسعه سواحل مکران رهبر معظم انقلاب منطقه مکران شرق هرمزگان جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۱۷۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد

رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهادها بود که باید به‌صورت ویژه در دستورکار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

به گزارش تسنیم، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جلسه عصر امروز یکشنبه هیئت دولت، سرکوب شدید اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی و ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌های غربی بویژه در آمریکا را برگ دیگری از رسوایی مدعیان آزادی بیان عنوان و تصریح کرد: امروز به برکت خون مطهر شهدای مظلوم غزه چهره واقعی تمدن غربی بیش از پیش برای مردم جهان آشکار و مشخص شده است که مدعیان آزادی بیان، به چیزی غیر از حفظ سلطه‌گری خود پایبند نیستند.

وی در ادامه، خیزش دانشجویان، اساتید و نخبگان غربی در حمایت از مردم مظلوم غزه را رویدادی بزرگ و دارای ابعادی گسترده توصیف کرد و ضمن تقدیر از نقش‌آفرینی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی در آشکار کردن و به تصویر کشیدن ماهیت بدون روتوش غربِ مدعی افزود: بدون تردید این خیزش و بیداری در مقابل ظلم و جنایت و سلطه‌گری با اعمال خشونت، ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه امروز هیئت دولت با تاکید بر اهمیت موضوع کنترل و نظارت مدیران بر عملکرد زیرمجموعه خود،‌ تصریح کرد‌:‌ آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهادها بود که باید به‌صورت ویژه در دستورکار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

رئیس جمهور در ادامه ضمن ابراز رضایت از گزارشات مسئولان اقتصادی دولت درباره کاهش تورم، کنترل و کاهش رشد نقدیندگی و کاهش قیمت ارز، استمرار این روند را نیازمند کنترل و مراقبت ویژه دستگاه‌های مربوط دانست و در این راستا تشکیل منظم شورای اقتصاد و ستاد تنظیم بازار را ضروری دانست.

رئیسی همچنین برنامه بازدید خود از مناطق 17 و 18 شهر تهران را اقدامی در راستای سفرهای استانی و ارتباط نزدیک با مردم این مناطق به منظور پیگیری و رفع مشکلات‌شان دانست وبا بیان اینکه حضور مسئولان در میان مردم و ارتباط نزدیک با آنها از نظر اثرگذاری هیچ جایگزینی ندارد،‌ از همه وزرا خواست ضمن توجه ویژه به ارتباط‌گیری با مردم و شنیدن مشکلات و مطالبات آنها برای آن بخش از مردم جامعه که امکان ارتباط مستقیم با دولتمردان ندارند نیز برنامه‌ریزی کنند.

وی ناظر به گزارش وزیر راه شهرسازی درباره ضرورت اصلاح نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های کشور، تصریح کرد‌: اقتضای قانون و تدبیر نیز آن است که ما با پیشگیری قبل از وقوع حادثه نسبت به رفع زمینه‌های آن اقدام و تا جایی که امکان دارد از وقوع خسارات و حوادث جلوگیری کنیم.    

در ابتدای این جلسه معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به حضور و بازدید رئیس جمهور و تعدادی از وزرا در مناطق 17 و 18 تهران ، این اقدام را اولین برنامه از سلسله برنامه‌های بازدید از مناطق مختلف پایتخت به منظور پیگیری و رفع مشکلات مردم تهران هم راستا با برنامه سفرهای استانی دانست و از تداوم آن در دیگر مناطق تهران با توجه به تراکم جمعیتی موجود در پایتخت خبر داد.

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین با اشاره به ورود دولت به موضوع کالاهای رسوبی در بنادر و گمرکات با دستور رئیس جمهور گفت‌: با اقدامات صورت گرفته میزان رسوب کالا در بنادر و گمرکات  به حداقل ممکن رسیده و از میزان متوسط دنیا هم پایین‌تر است که این از دستاورد مهم دولت در  دو سال و نیم گذشته  است.

وی در ادامه تصریح کرد‌: مشکل معدود کالاهایی که از این فرایند باقی‌مانده بود نیز  با پیگیری جدی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر جهاد کشاورزی در چند روز اخیر حل و فصل و مقرر شد این کالاها یا مرجوع شده یا برای مصرف دامی به کشور وارد شود.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای حل و فصل محموله حاوی روغن در بندر عباس که مورد تاکید جدی رئیس جمهور بود گفت: از سه کشتی حامل روغن که از سال 99 وارد بندر عباس شده بودند، محموله دو کشتی از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته و ترخیص شده‌اند و محموله سوم که مورد تایید مراجع ذی‌صلاح قرار نگرفت، نیز با پیگیری‌ها صورت گرفته از سوی معاون اول رئیس جمهور،‌ مالک محموله پذیرفت با پرداخت هزینه بارگیری و حل و نقل، محموله سوم را مرجوع کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در جلسه امروز به تقدیر رهبری معظم انقلاب از نظام سلامت کشور به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و بی‌نظیرترین نظامات سلامت در منطقه و همچنین خدمات وسیع درمانی و پزشکی به مناطق محروم که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر است اشاره کرد و گفت‌: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تلاش مضاعف این روند را ادامه خواهد داد و با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های نظارت بر سلامت و درمان به صورت مستمر سلامت مردم را پایش و کنترل می کند.

وزیر راه و شهرسازی نیز گزارشی از بهره برداری از 8 هزار 400 واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در استان آذربایجان شرقی ارائه کرد و گفت: خوشبختانه تا امروز عملیات اجرایی  2 میلیون و 540 هزار واحد مسکونی در بخش‌های مختلف از جمله 264 هزار واحد در بافت فرسوده و 500 هزار واحد روستایی آغاز شده و در فرایند ساخت قرار دارند و  همچنین 128 هزار و 500 مسکن مهر نیز تحویل شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به اقدامات صورت گرفته در اصلاح و رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای در دولت مردمی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 725 نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای اصلاح و رفع شده و  امسال با هدف‌گذاری صورت گرفته بنا داریم مشکل نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای را تا حد زیادی حل کنیم که البته این مهم  به 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وزیر دادگستری نیز در این جلسه از به صفر رسیدن پرونده پرداخت دیه از بیت المال خبر داد و افزود:‌ در سال گذشته برای اولین بار در این دولت توانسته‌ایم پرونده‌ پرداخت دیه‌هایی که به عهده دولت بوده با کمک سازمان برنامه و بودجه به صفر برسانیم و درصدد هستیم مشکل تعداد اندکی از پرونده‌های باقی‌مانده که دارای اشکال و ایراده بوده نیز رفع کنیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد
  • رئیسی: رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل است
  • رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد
  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • چرا رئیس‌جمهور به بازدید از تهران آمد؟