Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر-احمد محمدی‌زاده که چهارم مهر سکان استانداری بوشهر را به دست گرفت، دیشب برای دومین بار در برنامه گفت‌وگوی شبکه استانی سیمای بوشهر حاضر شد تا از فعالیت‌هایی که در استان صورت گرفته به مردم گزارش دهد.

اکنون حدود ۱۰۸ روز از آغاز فعالیت استاندار بوشهر می‌گذرد. هنوز دو هفته از انتصاب استاندار نگذشته بود که هیات دولت در ششمین سفر استانی خود به بوشهر سفر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از این سفر، روند انتصاب فرمانداران، پیگیری مصوبات سفر هیات دولت و بررسی روند فعالیت‌های توسعه‌ای در استان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، استاندار بوشهر دیشب در برنامه گفت‌وگوی شبکه استانی سیمای بوشهر به موضوع ته‌لنجی پرداخت که ساماندهی آن یکی از مصوب‌های سفر هیات دولت بود.

محمدی‌زاده گفت: طرح پیشنهادی به رئیس جمهور در مورد ته لنجی با تغییرات ۱۵ درصدی نه فقط برای استان بوشهر بلکه برای استان‌های خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مصوب و در مرحله نوشتن آئین نامه‌های اجرایی آن هستند.

به گفته او، زندگی ۳۰۰ هزار نفر از مردم استان بوشهر تحت تاثیر تجارت و بازرگانی دریایی است و برای این استان که ۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد و از ۱۰ شهرستان، هشت شهرستان آن ساحلی، دارای ۲ هزار فروند لنج و صد‌ها شناور صیادی دارد بسیار مهم است.

توجه به جنبه‌های مختلف ته‌لنجی

استاندار بوشهر گفت: براساس دستور رئیس جمهور طرح پیشنهادی خود را مبتنی بر چند موضوع اصلی شامل ایجاد کار برای لنج و لنج‌داران، ایجاد شغل برای ملوانان، افرادی که به‌عنوان فرزندان ما در قالب ماشین‌های شوتی اقدام به جابه جایی کالا می‌کنند و تامین کالا برای مغازه‌ها تنظیم کردیم؛ در زمان حاضر هفت هزار مغازه در بوشهر و شهر‌های ساحلی کالا‌های لنج‌ها را به مسافران و گردشگران عرضه می‌کنند پس باید زمینه تامین کالا برای این واحد‌ها را فراهم کرد.

به گفته محمدی‌‎زاده، این طرح پیشنهادی با تغییرات ۱۵ درصدی نه فقط برای استان بوشهر بلکه برای استان‌های خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مصوب و در مرحله نوشتن آیین‌نامه‌های اجرایی آن هستند.

او گفت: از آنجایی که باید سفر دوم لنج‌ها را برای مردم پیگیری می‌کردیم تا کالا به اندازه کافی در مغازه‌ها باشد، منتظر ابلاغ آیین‌نامه‌های اجرایی نشدیم و با پیگیری انجام شده مجوز سفر دوم را برای لنج‌ها گرفتیم و پیگیری شد که همه لنج‌ها تا پایان آذر سفر نخست خود را رفته باشند.

استاندار بوشهر گفت: یک مشکلی که در این استان وجود دارد این است که صاحبان شناور‌های سفاری و صیادی به دلایلی از ملوان‌های غیر بومی در سفر‌ها استفاده می‌کنند که این کار خوبی نیست، چون در استان به اندازه کافی ملوان بومی وجود دارد.

به گفته محمدی زاده ایجاد شغل در استان یکی از هدف‌های مسئولان استان در راستای حمایت از ظرفیت ته لنجی است به همین دلیل تصمیم گرفته شد که از اول بهمن همه شناور‌های سفاری و صیادی با ملوانان بومی به سفر بروند و ابلاغ و سازو کار اجرایی آن نیز در حال انجام است.

او گفت: ارتباط مستقیم و تنگاتنگی میان موضوع گردشگری استان با موضوع ته لنجی، بازار، مغازه‌ها و پاساژ‌ها وجود دارد.

استاندار بوشهر گفت: این استان به دلیل برخورداری از گردشگری ارزان میزبان ضعیف‌ترین قشر‌های مردم شامل آن دسته از افرادی که نمی‌توانند به کیش و قشم سفر کنند، است و خیر و برکت و تحرک اقتصادی را در استان به همراه داشته است.

پیش‌بینی حضور ۱۲ میلیون مسافر در بوشهر

محمدی‌زاده گفت: پیش بینی می‌شود امسال از شروع فصل گردشگری در استان بوشهر (یک ماه پیش) تا پایان فروردین ۱۴۰۱ بیش از ۱۲ میلیون نفر گردشگر وارد این استان می‌شوند و تلاش شده در شهرستان‌های مختلف مقدمات آمدن این افراد فراهم شود

او گفت: تلاش شده با تامین امکانات و زیرساخت‌ها بوشهر و استان‌های جنوبی و خلیج فارس به تفریحگاه مردم در نیمه دوم سال تبدیل شود.

وحدت، امنیت و سلامت مولفه‌های اصلی همه فعالیت‌ها در استان

استاندار بوشهر گفت: تامین وحدت، امنیت و سلامت از مولفه‌های اصلی همه فعالیت‌ها در استان به شمار می‌رود که در این مدت بر آن‌ها تاکید و سعی شده این سه بستر برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم در جامعه حاکم شود.

محمدی زاده همچنین گفت: کرونا سلامت مردم را تهدید و بستر همه فعالیت‌ها را از بین برد به نحوی که تنها در مرداد ۳۴۴ نفر یر اثر کرونا در استان بوشهر جان دادند این درحالی است که در ۲ هفته گذشته هیچ فوتی ناشی از کرونا در استان به ثبت نرسید و در زمان حاضر کمتر از ۵۰ نفر در اثر کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند و شمار مبتلایان روزانه به کمتر از ۱۵ نفر رسیده است.

او گفت: امروز بالای ۹۰ درصد مردم واکسن نوبت اول، ۸۰ درصد نوبت دوم و ۱۲.۵ درصد نوبت سوم واکسن خود را دریافت کرده اند.

استاندار بوشهر ایجاد وحدت و همدلی را از دیگر مولفه‌های مهم توسعه در استان برشمرد و گفت: در سایه وحدت است که جامعه به پویایی، رشد و ترقی می‌رسد در همین ارتباط تلاش شده از هر رفتاری که موجب اختلاف شود و حتی از پاسخ به یک رفتار اختلاف افکنانه نیز پرهیز شده و امروز جامعه ما در استان بوشهر یک جامعه یک دست، متحد و همه به دنبال خدمت به مردم تبدیل شده است.

او گفت: به‎عنوان خدمتگزار مردم هیچ چیزی را از قلم نینداخته‌ام و سعی شده در راستای خدمت به مردم از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

سرنوشت آب شیرین‌کن‌ها مهمترین اولویت استان بوشهر

استانداربوشهر گفت: بیش از ۹۰ درصد آب استان بوشهر از خارج از استان تامین می‌شود در حالی که معتقدم این استان با استفاده از قابلیت‌ها و وجود خلیج فارس این ظرفیت را دارد که بتواند صادر کننده آب باشد.

به گفته محمدی‌زاده، اکنون ۵ هزار مترمکعب از آب‌شیرین کن ۱۷ هزار مترمکعبی نورویژه(در بوشهر) ماه گذشته وارد مدار شد و الان تمام تلاش ما این است که ۱۲ هزار مترمکعب باقی مانده تا پایان امسال یا اوایل بهار آینده وارد فاز بهره برداری می‌شود.

او گفت: روند اجرای آب‌شیرین‌کن ۳۵هزار مترمکعبی مپنا که از بزرگ‌ترین واحد‌های استان است، با حمایت صورت گرفته و برطرف کردن مسائل جنبی و حاشیه‌ای سرعت گرفته است.

استاندار بوشهر، به آب‌شیرین‌کن ۵ هزارمترمکعبی وحدتیه شهرستان دشتستان اشاره کرد و گفت: این آب‌شیرین‌کن آب مورد نیاز را از کانال آبی که به نخلستان‌ها می‌رسد دریافت می‌کند و مشکلاتی داشت که برطرف شد و براساس وعده داده شده قرار است تا پایان امسال وارد مدار شود.

محمدی‌زاده گفت: آب‌شیرین‌کن هزار مترمکعبی بخش آبپخش شهرستان دشتستان هم به دلیل برخی از مشکلات مدت‌ها تعطیل بود و پیمانکار آن خلع ید شده بود که با پیگیری انجام شده گروه دیگری انتخاب شده‌اند و در حال تجهیز کارگاه هستند.

به گفته او، یک واحد آب‌شیرین‌کن هزار مترمکعبی در بوستان لیان بوشهر برای تامین آب مورد نیاز روستا‌های هلیله و بندرگاه پیش بینی شده که به لحاظ ساختمانی پیشرفت داشته و منتظر تجهیزات و فیلتر‌ها هستند که تلاش می‌شود تا سال آینده به بهره برداری برسد.

نوید استاندار به جمی‌ها درباره تامین آب

استاندار بوشهر در خصوص آب‌شیرین‎کن سیراف - جم که قرار است ۲۸ هزار مترمکعب آب را به شهر جم و شهرک‌های نفت در آن منطقه برساند گفت: این آب‌شیرین کن به لحاظ پیشرفت کار دچار مشکلاتی است که به سرمایه گذار فشار آورده‌ایم که کار را به نتیجه برساند.

محمدی‌زاده گفت: این واحد آب‌‎شیرین‌کن شامل ۲ بخش آب‌شیرین‌کن و خطوط انتقال آب از سیراف به جم و یک شبکه برق است که باید ایجاد شود.

به گفته محمدی زاده در زمان حاضر شهرک‌های نفت در جم مجبور هستند روزانه 4 هزار مترمکعب آب را با تانکر به عسلویه منتقل کنند و این امر باعث شده افزون بر اینکه آسیب‌هایی به اتوبان ما بین عسلویه به جم وارد شود همیشه این مسیر شلوغ باشد و سالانه ۷۰ میلیارد تومان نفت بابت حمل آب از عسلویه به جم هزینه شود.

او گفت: سرمایه گذار قول داده که تا چهار ماه آینده حداقل ۱۰هزار مترمکعب از ۲۸ هزار مترمکعب آب را وارد مدار کند و در خط انتقال لوله گذاری انجام شده و ۵ مخزن در مسیر تکمیل شده و پمپ‌های آب نصب شده، اما خط انتقال برق که باید تا انتها برود و این پمپ‌ها از آن استفاده کند باید ایجاد شود که نشده است.

به گفته استاندار بوشهر، این خط انتقال برق ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که این اعتبار در آبفا وجود نداشت و در توافق با نفت قرار شد همین پولی که سالانه نفتی‌ها بابت اجاره تانکر می‌دهند، با استفاده از مصوبه سفر هیات دولت بابت این کار روی هم گذاشته و این اعتبار تامین شود.

محمدی‌زاده گفت: همچنین توافق شده به جای اینکه آب با تانکر به شهرک‌های نفت منتقل شود ۱۰ هزار مترمکعب آب از پالایشگاه‌هایی که الان آب تولید می‌کنند را ازطریق خط لوله محرم به منطقه جم منتقل شود

او به مردم جم و شهرک‌ها نفت نوید داد که تا خرداد ۱۴۰۱ آب به جای تامین روزانه 4 هزار مترمکعب با تانکر حداقل روزانه ۱۰ هزار مترمکعب از طریق خط لوله منتقل می‌کنیم.

روند اجرای سد‌ها در استان شتاب می‌گیرد

استاندار بوشهر گفت: احداث سد‌ها به موازات آب‌شیرین کن‌ها برای استان بوشهر مهم هستند و به طور جدی به دنبال سرعت بخشی در روند اجرای آن‌ها هستیم.

محمدی زاده گفت: به برکت لطف خدا در بارندگی هفته گذشته سد‌های اخند، ارغون و خائیز که عملیات اجرایی آن‌ها روبه پایان بود آبگیری شد.

بزرگ‌ترین مصوبه سفر هیات دولت مربوط به سد دالکی است

او با اشاره به سرعت بخشی در اجرای سد دشت پلنگ، گفت: یکی از مهم‌ترین سد‌های استان بوشهر سد مخزنی دالکی است که با ۲۷۰ میلیون مترمکعب ظرفیت مخزن قابل برداشت باید آبیاری نخلستان‌های شهرستان دشتستان را انجام دهد که امروز با ۳۷ درصد پیشرفت در حال اجرا است.

استاندار بوشهر گفت: بزرگ‌ترین مصوبه سفر هیات دولت به استان بوشهر با ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار مربوط به سد دالکی بود که الان بخش‌های اول این مصوبه تخصیص آن صادر شده واعتبار آن در حال تزریق است.

او گفت: ۵۰ میلیارد تومان برای خرید ابزار دقیق می‌خواستند که باید زیر سد به کار می‌گذاشتند که رفتار زیرین سد را کنترل کند که با تخصیص اعتباری که از محل سفر هیات دولت انجام شده حل و با خرید این تجهیزات سال آینده عملیات دیواره اصلی سد سرعت می‌گیرد.

به گفته استاندار بوشهر، برای منابع این سد موضوع تهاتر نفت قطعی شده و بخشی از منابع مورد نیاز سد دالکی نیز از محل تهاتر با نفت انجام و بخش دیگر نیز انجام و سال آینده شتاب بیشتری می‌گیرد.

محمدی‌زاده گفت: در زمان حاضر فرازبند، کانال‌ها و تونل‌های انتقال آب سد انجام شده، اما دیواره اصلی سد که تا زمانی که انجام نشود امکان آبگیری وجود ندارد، از سال آینده آغاز می‌شود.

به گفته محمدی زاده سالانه حدود ۲ میلیارد مترمکعب روان آب از طریق رودخانه‌های فصلی در این استان وارد دریا می‌شود؛ این امر برای کشوری که دچار بحران اب است و مردم در خیلی از شهرستان‌ها برای آب کشاورزی و حتی آب آشامیدنی تظاهرات می‌کنند امر مهمی است.

۲ میلیارد مترمکعب روان آب راهی دریا می‌شود

او ادامه داد: امروز شاهد هستیم ۲ میلیارد مترمکعب روان آب به این راحتی زمین‌های کشاوری را اینگونه تحت تاثیر منفی خود قرار دهد و خاک حاصلخیز را هم همراه آب وارد دریا می‌کند که از طریق مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو در حال پیگیری هستیم که حداقل مطالعات ساخت سد بر روی 5 رودخانه‌ اصلی و فصلی استان بوشهر که آب را از سرریز زاگرس جنوبی یعنی استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد وارد استان بوشهر و  راهی دریا می‌‎کنند در دستور کار قرار گیرد و با تکمیل مطالعه تلاش می‌شود در سال آینده با تخصیص اعتبار ساخت این سد‌ها را آغاز کنیم.

استاندار بوشهر همچنین به مردم منطقه تنگ ارم دشتستان نوید داد که سد دهرود از مصوبه‌های سفر هیات دولت به استان بوشهر بود و برهمین اساس اوایل سال آینده عملیات اجرایی این سد آغاز می‌شود.

راه آهن، طرحی حیاتی برای استان بوشهر

محمدی‌زاده همچنین گفت: راه آهن شیراز - بوشهر بعد از ۱۴ سال تنها هشت درصد پیشرفت فیزیکی داشته، چون در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ که اوج درآمد‌های نفتی ایران به شمار می‌رود و همه استان‌های کشور از این درآمد‌های نفتی بیشترین استفاده را برای ایجاد زیرساخت‌ها کردند استان بوشهر به دلیل وجود برخی اختلاف‌های موجود در بین مسئولان عقب ماندند و نتوانستند از این فرصت استفاده کنند به نحوی که در این مدت تنها ۳۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.

محمدی زاده ادامه داد: بعد از سفر رئیس جمهور و تاکید او برفعال شدن خط راه آهن شیراز - بوشهر با پیگیری‌های انجام شده  راه آهن شیراز - بوشهر به راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه تبدیل شد و محصولاتی که قرار بود به وسیله خط لوله از منطقه عسلویه به مرودشت منتقل شود حذف و مقرر شد این کار با قطار انجام شود.

او گفت: ۳۵ تا ۳۶ هزار میلیارد تومان منابع برای پروژه خط راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه نیاز است که قرار شد از محل تهاتر نفت اعتبار لازم برای سرعت گرفتن پروژه تامین شود و وزیر راه و شهرسازی نیز به دنبال ساز و کار‌هایی است که از این طریق برای این پروژه تامین اعتبار شود.

استاندار بوشهر گفت: همچنین برای سرعت بخشی در کار درخواست شده پیمانکار سومی نیز وارد شود که در کنار تزریق بخشی از اعتبارات مورد نیاز روند کار با سرعت انجام شود.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استاندار بوشهر ته لنجی کرونا ویروس بحران آب آب شیرین کن استاندار بوشهر گفت برای استان بوشهر هزار مترمکعب آب میلیارد تومان هزار مترمکعبی راه آهن شیراز سفر هیات دولت زمان حاضر آب شیرین کن سال آینده مورد نیاز فعالیت ها انجام شده اجرایی آن تا پایان شهرک ها ته لنجی لنج ها او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۰۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های مقابله با تنش آبی در نقاط مختلف استان بوشهر اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالحسن عالی صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته طرح و برنامه‌های متنوعی در استان بوشهر اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در شهر نخل تقی نیز با هدف افزایش پایداری آب شرب مشترکان، عملیات بهسازی و مهندسی مجدد ایستگاه پمپاژ مرکزی شهر با بروز رسانی کردن و تعمیرات اساسی الکترو پمپ‌های این ایستگاه در مخزن چهار هزار مترمکعبی این شهر صورت پذیرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تصریح کرد: در استان بوشهر طرح‌های مقابله با تنش آبی در مناطق مختلفی در دست اجرا است که سعی می‌شود تا قبل از آغاز فصل تابستان وارد مدار شوند.

عالی افزود: به تناسب تمامی اقدامات صورت گرفته باید هم استانی‌ها نسبت به بازنگری در نحوه مصرف و صرفه جویی در آب اهتمام لازم را داشته باشند.

وی اظهار کرد: در سال آبی جاری میزان بارش‌ها در استان بوشهر کاهشی ۵۰ درصدی داشته که با این میزان کاهش باید هم استانی‌ها بیش از پیش نسبت به مصرف بهینه آب حساس شوند.

کد خبر 6089600

دیگر خبرها

  • انقلاب اسلامی دشمنان را مستهلک کرده است
  • حضور۲۰ واحد تولیدی استان بوشهر در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت ادامه خواهد داشت
  • شوراها به‌عنوان نماد مردم سالاری تقویت شوند
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • بهسازی ایستگاه پمپاژ نخل تقی عسلویه
  • طرح‌های مقابله با تنش آبی در نقاط مختلف استان بوشهر اجرا می‌شود
  • شوراها باید به مردم پاسخگو باشند
  • طرح‌های توسعه و تجهیز مدارس امسال با جدیت دنبال می‌شود