Web Analytics Made Easy - Statcounter

مریم جوادی بایگی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشاورزی حفاظتی گام موثری در بهبود و افزایش تولیدات کشاورزی است.

وی بیان کرد: توسعه کشاورزی حفاظتی به عنوان رویکردی برای مقابله با چالش‌های بخش کشاورزی به منظور دستیابی به تولید و مدیریت پایدار منابع آب و خاک از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: محدودیت منابع آب و خاک همچنین پایین بودن ماده آلی خاک، بهره‌گیری از کشاورزی حفاظتی را ضروری کرده است و این روش کشاورزی به دو شکل کاشت مستقیم بدون شخم و کاشت با خاک‌ورزی‌های حفاظتی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کشاورزی حفاظتی شامل کشت بی‌خاک‌ورزی و کم‌خاک‌ورزی است که از فواید آن می‌توان به جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش هزینه‌های تولید، حفظ مواد آلی خاک اشاره کرد و در کشاورزی حفاظتی ورود و خروج ماشین‌آلات به اراضی زراعی و خاک به حداقل ممکن می‌رسد.

جوادی بایگی اظهار داشت: همچنین سربیشه بالاترین تعداد دستگاه کشت مستقیم را نسبت به سطح زیرکشت در خراسان جنوبی دارد و تاکنون کشت مستقیم در ۸۰ هکتار از اراضی شهرستان انجام شده است.

وی گفت: امروزه دستگاه‌های کشت مستقیم از اجزای بسیار مهم کشاورزی حفاظتی محسوب می‌شود و ترویج و کاربرد آن در کشت غلات از ضروریات توسعه کشاورزی پایدار است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه افزود: در کشاورزی حفاظتی اصل بر کاهش حداکثری عملیات خاک‌ورزی سنتی (شخم با گاوآهن) و باقی گذاردن بقایای گیاهی بوده تا در درازمدت حاصلخیزی خاک کاهش کمتری داشته باشد.

وی گفت: باقی ماندن بقایای گیاهی در سطح خاک و وجود انبوه ریشه‌های سطحی گیاهان در مقایسه با زمین لخت و عاری از مواد یادشده، فشردگی خاک را به میزان ۳.۲ کاهش می‌دهد.

جوادی بایگی افزود: وجود بقایای گیاهای در سطح خاک موجب ایجاد محیط مناسب برای نفوذ آب در خاک و کاهش تبخیر از سطح آن می‌شود لذا با توجه به موارد ذکر شده با اجرای کشت مستقیم تعداد دور آبیاری ۲ تا سه بار کاهش یافته و در صورت ایجاد شیب مناسب زمین، در مصرف آب حدود ۲۰ درصد صرفه‌جویی می‌شود.

وی گفت: از طرفی افزایش ماده آلی خاک چه در زراعت چه باغبانی برای مقابله با تنش‌های خشکسالی و در جهت اجرای پروژه‌های سازگار با کم‌آبی می‌تواند در پایدارسازی چرخه تولید بسیار موثر باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه عنوان کرد: این شهرستان با جذب چهار دستگاه کشت مستقیم در سال جاری و رسیدن تعداد این دستگاه‌ها به ۱۱ مورد در حال حاضر از نظر تعداد دستگاه‌ها نسبت به درصد زیر کشت رتبه اول استان و از نظر تعداد دستگاه، رتبه دوم استان را دارد.

برچسب‌ها شهرستان سربیشه کشاورزی خراسان جنوبی آبیاری محصولات زیستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرستان سربیشه کشاورزی خراسان جنوبی شهرستان سربیشه کشاورزی خراسان جنوبی آبیاری محصولات زیستی کشاورزی حفاظتی شهرستان سربیشه کشت مستقیم خاک ورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۴۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان

سرپرست فرمانداری کاشان ضمن اشاره به فرا رسیدن ایام گل و گلاب در کاشان گفت: ۶۰۰ هکتار از اراضی کاشان به کشت گل‌محمدی اختصاص دارد. - اخبار استانها -

حمیدرضا محمدی فشارکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به فرا رسیدن ایام گل و گلاب در منطقه کاشان اظهار داشت: با فرا رسیدن این ایام عطر خوش گل محمدی در این منطقه پیچیده است.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشان تحت کشت گل محمدی است، افزود: حدود 10هزار تن از باغات گل برداشت می‌شود و در این راستا 26 واحد صنعتی و دو هزار واحد سنتی مشغول به گلابگیری هستند.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان کاشان با بیان اینکه صنعت گل و گلاب 10هزار اشتغال را در سال به خود اختصاص داده است، ابراز داشت: واحدهای صنعتی و سنتی آمادگی برداشت 25 هزار تن گل و تولید 45 هزار تن گلاب را دارند.

وی گفت: از میزان حضور گردشگران در ایام گل و گلاب در اردیبهشت و خرداد باید گفت که بیش از 2 میلیون گردشگر در کاشان ویژه این ایام حضور پیدا می‌کنند و سال‌های گذشته همین میزان گردشگر را کاشان پذیرایی کرد.

وجود 33 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان راور

محمدی فشارکی ضمن اشاره به برگزاری جلسات خدمات سفر تصریح کرد: دستگاه‌های مرتبط با حوزه گردشگری آمادگی کامل را برای پذیرایی از مسافران و گردشگران در ایام گل و گلاب در شهرستان کاشان دارند و از تمامی مردم و گردشگران داخلی و خارجی برای حضور در کاشان دعوت به عمل می‌آید.

انتهای پیام/801

دیگر خبرها

  • کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان
  • نظارت میدانی بر اجرای عملیات حفاظتی قنوات شهرستان یزد
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است