Web Analytics Made Easy - Statcounter

آتش نشانان استانهای قزوین و البرز روز گذشته علیرغم کمبود امکانات با شجاعت به دل آتش زدند و با مهار حریق گسترده در کارخانه تصفیه روغن از فاجعه ای بزرگتر جلوگیری کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ آتش سوزی گسترده روز گذشته در یکی از واحدهای صنعتی تصفیه روغن پس از 12 ساعت تلاش مستمر نیروهای آتش نشانی با کمک سایر نیروهای امدادی مهار شد و در این میان گفتگوهای خبری با مسئولان مختلف از جمله مدیرکل مدیریت بحران، مدیر اورژانس، معاون عمرانی، فرماندار منطقه و نماینده مجلس و سایر نیروها صورت گرفت اما مسئولان آتش نشانی که به طور کامل درگیر اطفای حریق بودند کمتر خدماتشان منعکس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تماس های مکرری که دیروز و دیشب با مسئولان آتش نشانی گرفته شد به دلیل حضور همه جانبه و حساس آتش نشانان در اطفای حریق این امکان را ایجاد نکرد تا بتوانیم گفتگویی برای انعکاس جزئیات حادثه تهیه کنیم.

با اطفای حریق سرانجام امروز موفق شدیم ضمن تماس با قدیر موسی خانی مدیرعامل پر تلاش آتش نشانی قزوین جزئیات بیشتری از این حریق را منعکس کنیم.

قدیر موسی خوانی در گفتگو با خبرگزاری برنا در خصوص این حادثه اظهارداشت: همانگونه که در رسانه ها منتشر شد آتش سوزی حدود ساعت 8.45 دقیقه صبح روز پنجشنبه به آتش نشانی اعلام شد و ما بلافاصله 5 اکیپ از قزوین به محل حادثه در منطقه چرم سازی در مرز استان قزوین و البرز در شهرستان بویین زهرا اعزام کردیم.

وی بیان کرد: به دلیل حجم گسترده آتش و نیز اشتعالزا بودن مخازن نفتی، مهار این آتش بسیار پیچیده و خطرناک بود و هر لحظه آتش بیشتر می شد و ما بسرعت از استانهای تهران و البرز هم تقاضای کمک کردیم و 7 اکیپ دیگر از استان البرز به منطقه اعزام شدند.

کمبود آب و دوری مسافت تامین آب، مهار آتش را طولانی کرد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی قزوین یادآورشد: حریق در واحدهای صنعتی که فرآورده های نفتی دارند بسیار پیچیده است و مهار آن به آب بسیار زیاد و فوم آتش نشانی نیاز دارد و ما به دلیل کمبود آب مجبور بودیم که مدتی را برای رفت و آمد خودروها برای تامین آب به اطراف سپری کنیم.

موسی خانی اضافه کرد: لحظات اولیه حریق با انفجار مهیب یکی از مخازن بزرگ نفتی که بیش از 250 هزار لیتر ظرفیت دارد شاهد پرتاب قطعات مخزن به 100 متری خارج از کارخانه بودیم و یکی از نگرانی های ما، سرایت آتش به واحدهای صنعتی همجوار بود که آنها نیز مواد آتش زا تولید می کردند و می توانست فاجعه ای بزرگ ایجاد کند.

وی گفت: در این گونه حوادث که حرارت آتش بسیار بالاست و نمی توانیم نزدیک آتش شویم ، نیازمند خودروهای آب پاش از راه دور هستیم که کمبود جدی داریم و به همین دلیل همکاران من بدون اغراق با امکانات کمی که داشتند به دل آتش زدند و ایثارگرانه نزدیک کانون آتش شدند و جان خود را به خطر انداختند که دو نفر هم مصدوم شدند که خوشبختانه وضعیت آنها بهتر شده است.

موسی خانی اظهارداشت: در اثر گستردگی آتش و انفجار مخازن متاسفانه یک نفر از کارگران کشته شد و 4 نفر مصدوم شدند و دو نفر هم مفقودی داریم که هنوز اثری از آنها پیدا نشده و 6 دستگاه خودروی سواری کارکنان این شرکت نیز در آتش سوخته است.

امکانات اطفای حریق در استان قزوین کافی نیست

مدیرعامل سازمان آتش نشانی قزوین با اشاره به کمبودهای امکانات اطفای حریق بیان کرد: معمولا حریق در شرکت های صنعتی بویژه واحدهای تولید مواد صنعتی، شیمیایی و نفتی بسیار حجیم و گسترده است لذا توصیه می شود حتما این واحدها به حداقل امکانات اطفای حریق در داخل کارخانه مجهز باشند و با ایجاد استخر ذخیره آب و لوله کشی آب در مسیرهای مختلف کارخانه و تامین فوم برای کاهش خسارت های حریق آماده باشند.

وی بیان کرد: یکی از علت های طولانی شدن اطفای حریق این واحد صنعتی کمبود آب بود و ما مجبور بودیم مسافتی را در خارج از کارخانه طی کنیم و سپس برای اطفای حریق به محل بازگردیم در حالی که اگر این کارخانه به توصیه های ایمنی آتش نشانی توجه کرده بود و یک استخر ذخیره آب در محل داشت حتما سرعت اطفای حریق بالا می رفت.

موسی خانی اضافه کرد: از مسئولان صنعتی استان انتظار داریم در زمان راه اندازی شهرک های صنعتی و واحدهایی که در تولید فرآورده های نفتی فعالیت می کنند حتما تکلیف کنند که استخر ذخیره آب نیز در محوطه واحد خود احداث کنند تا در این مواقع بتوان بسرعت وارد عمل شد و از خسارتهای آتش سوزی کم کرد.

وی گفت: رعایت ایمنی در سطح بالا در کارخانه های تولید مواد آتش زا و شیمیایی بسیار حیاتی است و متاسفانه این کارخانه که هنوز تکمیل نشده و به افتتاح رسمی هم نرسیده بود دچار این حریق گسترده شد که اگر به رعایت نکات ایمنی بویژه در هنگام جوشکاری در کنار مخازن آتش زا توجه بیشتری می شد شاید این حادثه رخ نمی داد یا خسارات کمتری داشت.

موسی خانی بار دیگر خواستار توجه مسئولان استان برای تامین تجهیزات آتش نشانی به روز و مدرن از جمله نردبان های بلند، خودروهای آب پاش با فشار زیاد از راه دور و فوم و سایر امکانات ایمنی شد.

یادآوری:

استان قزوین با داشتن واحدهای متعدد صنعتی بویژه واحدهایی که فرآورده های نفتی، شیمیایی، بهداشتی و خطرناک تولید می کنند همواره در معرض حوادث بویژه حریق است و هر سال شاهد چند حادثه ناگوار مشابه هستیم و هر حادثه مانند حریق روز گذشته می تواند فاجعه ای بزرگ را موجب شود لذا از استاندار محترم و مدیرکل مدیریت بحران و نیز مسئولان کشوری انتظار می رود نسبت به تامین امکانات مورد نیاز برای اطفای حریق های بزرگ قبل از بروز هر فاجعه ای اقدام کنند.

قزوین مستعد حوادث غیر مترقبه فراوانی است و پیشگیری از حوادث مستلزم برنامه ریزی، هوشیاری، ارائه راهکار و شناسایی مشکلات و آسیب ها و کمبودهاست تا بسرعت و قبل از حادثه بعدی برای مهار و کاهش خسارت های ناشی از آن خود را آماده کنیم تا نیروهای انسانی بیشتری که سرمایه های کشور هستند را از دست ندهیم.

انتهای پیام  

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا معاون فرماندار مجلس آتش نشانی رسانه استان قزوین استان البرز سازمان آتش نشانی فرآورده های نفتی آتش سوزی مدیریت بحران مشکلات سرمایه اطفای حریق موسی خانی آتش نشانی فاجعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۵۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شستن دست با ماده مشتعل تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت

سردار فداکار مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مهاباد گفت: غروب امروز یک مورد آتش سوزی در سه راه سیدنظام مهاباد به این سازمان گزارش شد و تیم اطفای حریق پایگاه مرکزی این شهرستان خود را به محل رساندند.

وی اضافه کرد: در بررسی اولیه مشخص شد که این مرد کهنسالی (حدود ۷۵ سال) که با استفاده از ماده مشتعل تینر در حمام مشغول شستشو دستانش بود، بر اثر اشتعال تینر دچار آتش‌سوزی شده و پس از ریختن این ماده بر بدنش سایر قسمت‌های بدن وی نیز صدمه شده دیده بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مهاباد ادامه داد: ماموران آتش‌نشانی ضمن مهار این حریق از گسترش آن به سایر بخش‌های این خانه و خانه‌های اطراف جلوگیری کردند.

وی اظهار کرد: در این حادثه این مرد کهنسال به شدت آسیب دید و توسط آمبولانس فوریت‌های پزشکی به بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد منتقل شد و به سقف و قسمتی از خانه نیز خسارتی وارد شد.

وی تاکید کرد: شهروندان برای برخورداری از هرگونه راهنمایی و مشاوره ایمنی می‌توانند با شماره تلفن ۱۲۵، این سازمان در طول شبانه‌روز تماس حاصل کنند.

وی یادآور شد: هم‌اکنون این سازمان در مهاباد در قالب سه ایستگاه، بیش از ۴۵ نفر پرسنل عملیاتی و با برخورداری از هشت دستگاه خودرو سبک و نیمه سنگین، عملیات امداد و نجات و اطفای حریق را انجام می‌دهد.

کمال آهمند جانشین مسئول اورژانس و فوریت‌های پزشکی مهاباد نیز گفت: پس از اعلام مصدومیت شدید یک مردم کهنسال در یکی از محلات این شهر، آمبولانس فوریت‌های پزشکی اعزام شد و با توجه سوختگی شدید بالای ۸۰ درصد مصدوم به بیمارستان منتقل شد.

وی افزود: این مصدوم دقایقی بعد از رسیدن به بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد به دلیل شدت سوختگی جان خود را از دست داد.

آهمند اضافه کرد: علت اصلی این حادثه توسط نیروی انتظامی و سایر ارگان‌های مرتبط در دست بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • آتش سوزی در کارخانه ایزوگام در جاده کلات
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • مهار آتش در آپارتمان چهار طبقه در زاهدان
  • فرماندار شفت: حریق شهرک امامزاده ابراهیم شفت تلفات جانی نداشت / ۴۰ واحد طعمه حریق شد
  • فرماندار شفت:حریق شهرک امامزاده ابراهیم شفت تلفات جانی نداشت/۴۰ واحد طعمه حریق شد
  • شستن دست با ماده مشتعل تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • هفته بیست و پنجم لیگ برتر| پیکان دقیقه 90 چپ شد/شمس آذر با برد باخت به استقلال را فراموش کرد
  • کمبود بیش از ۵هزار شیر هیدرانت آتش‌نشانی در مشهد