امام جمعه رفسنجان: اگر رهبری میفرمایند دوچرخهسواری شرعا حرام است، چرا مجلس این را تبدیل به قانون نکرده است؟
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۲۷۵۲۰
حجتالاسلام اصغر عسکری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص غیرت دینی، اظهار کرد: غیرت دینی عامل نجات کشور در همه حوادث و بحرانها بوده است، از قبل از انقلاب تا به امروز هر حضور و پیروزی در هر جا که رقم خورده غیرت انقلابی و دینی مردم جامعه را به حرکت وادار کرده است.
امام جمعه رفسنجان عنوان کرد: جمعیت عظیمی از شهدای بسیج داریم که بهدلیل غیرت دینی خود در صحنه به شهادت رسیدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: اگر افسار سگ را به دست دختر و پسر ما در کوچه و خیابان دادند برای خدشهدارکردن غیرت دینی است و اگر به مسائل مذهبی، نماز و روزه ما حمله کردند دیدند که غیرت دینی جامعه را از بحرانها نجات میدهد که باید خیلی به هوش باشیم و از سر این قضایا بهسادگی نگذریم و بگوییم دختر جوان دوست دارد دورچرخهسواری کند! خیر، باید هوشیار باشیم و نگذاریم چنین کاری در جامعه گسترش پیدا کند.
عسکری با بیان اینکه پیراهن ناموس ما اگر روزی در خانه روی بند رخت برای خشکشدن پهن بود، زمانی که میهمان میآمد آن را جمع میکردیم که کسی لباس دختر، همسر، مادر و خواهر ما را نبینند. چگونه امروز دختران را روی دورچرخه سوار میکنند که در خیابانها بچرخند و عدهای با حماقت تمام از این جریانها حمایت میکنند و اگر ندایی علیه این کار بلند شود اعتراض میکنند و به خود من هم ناسزا گفتند.
وی تصریح کرد: اگر ما آرام بنشینیم، بگذاریم غیرت دینی خدشهدار شود حجاب از سر دختران برداشته شود و غیرت دینی کمرنگ شود، دشمن بهراحتی میتواند به اهداف خود برسد.
عسکری خاطرنشان کرد: از کنار این قضایا راحت نگذریم و بهعنوان یک حادثه جزئی نگاه نکنیم و بگوییم سگ یک حیوان است چه میشود دست بگیریم و در خیابان حرکت کنیم. متأسفانه نیروی انتظامی به وظیفهاش در این خصوص عمل نمیکند. مردم باید با برخورد جدی و انقلابی از نیروی انتظامی بخواهند، چراکه وظیفه برخورد با جرایم مشهود ازجمله بیحجابی و سگ گردانی با نیروی انتظامی است اما اقدامی نمیکنند.
وی ابراز کرد: همه ما باید تعصب دینی داشته باشیم و نیروی انتظامی و دستگاه قضائی به وظایف خود عمل کنند و در مقابل جرایم و مجرم بایستند و اگر قانون نداریم قانون تصویب کنید. مجلس هم کمکاری کرده است اگر رهبری میفرمایند دوچرخهسواری شرعا حرام است، چرا مجلس این را تبدیل به قانون نکرده که امروز نیروی انتظامی کوتاهی میکند؟ وقتتان را صرف کارهای حاشیهای نکنید. غیرت دینی را در مردم زنده نگه دارید. این کوتاهیها جبرانناپذیر است باید با صراحت، شجاعت و قاطعیت این مسائل گفته شود و هر روز شاهد ناراحتی مردم متدین و انقلابیون نباشیم. نباید این همه بیبندوباری در جامعه رواج پیدا کند.
بیشتر بخوانید:
برای انتخاب امام جمعه و جماعت با مشکل روبرو هستیم «برخی طلبه ها می گویند به ما بی احترامی می کنند» / رحیم پور ازغدی چه پاسخی داد؟امام جمعه رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود سالروز وفات حضرت امالبنین(س) را تسلیت گفت و اظهار داشت: این روز بهنام روز تکریم مادران و همسران شهدا نامگذاری شده است.
وی به دور هشتم مذاکرات در وین نیز اشاره و ابراز کرد: ایران برای تعامل با دنیا در میدان است و با دنیا گفتوگو میکند، اما در مقابل خواستهها و حرف زور دشمن هرگز تسلیم نخواهد شد.شرایط ایران در مذاکات با قبل کاملا متفاوت است و دشمن هم این معنا را خوب میداند که شرایط ایران امروز از موضع ضعف نیست از موضع اقتدار و قدرت است و بنا به آنچه که رهبر انقلاب هم فرمودند؛ ما نمیتوانیم تحریمها را رفع کنیم اما توان خنثیکردن و بیاثرکردن تحریمها را داریم و کشورمان را به مذاکرات گره نمیزنیم.
21231
کد خبر 1592478منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: حیوان نماز جمعه ائمه جمعه نیروی انتظامی دوچرخه سواری امام جمعه غیرت دینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۷۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
غیرت؛ دگرگونی عقلانی
«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانیهایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» میشناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد.
به گزارش ایسنا، وطن امروز به مناسبت سالگرد شهادت حمیدرضا الداغی نوشت: غیرت، واژهای نامآشنا در بین مردم ایران است که در تعابیر مختلفی از آن یاد شده است. اغلب غیرت را برای مردان به کار بردهاند و آن را جزئی از ویژگیهای مردانه دانستهاند. به این واژه که در ادبیات عمومی ما نیز کاربردهای فراوانی دارد، میتوان با ادبیات مختلفی رجوع کرد. غیرت یکی از شاخههای «مسؤولیت اجتماعی» که به طور فطری در انسان نهفته است. از سوی دیگر برخی افراد در جامعه تلاش کردهاند تا مفهوم غیرت را به مفاهیم نازلتر تقلیل دهند؛ «حسادت جنسی»، «تعصب»، «حصربندی فعال» و... از جمله برچسبهایی است که در سالهای اخیر به مفهوم غیرت نسبت داده شدهاند، گویی که غیرت یک نقص است که باید آن را سرکوب کرد. برخی نیز پا را فراتر گذاشته و این مفهوم را به صفتی حیوانی تقلیل دادهاند. بر اساس ادعای این دسته از افراد، غیرت یک واکنش زیستشناختی است که نوعی واکنش به ربایش جنس مخالف قلمداد میشود؛ این دسته از افراد معتقدند در شرایط قانونمندی دنیای مدرن به دلیل اینکه ربایش افراد جرمانگاری شده است، لذا غیرت نیز امری سنتی تلقی شده و دیگر کاربردی ندارد! اما آیا میتوان مساله غیرت را به امری زیستشناختی تقلیل داد؟
ابنفارسی معتقد است غیرت دارای ۲ ریشه است: یکی از آنها به معنای «صلاح، اصلاح و منفعت» است و دیگری به «اختلاف بین ۲ چیز» دلالت دارد. در اصطلاح نیز غیرت به اشکال متعددی که تقریبا مشابه هستند، تعریف شده است. ملااحمد نراقی، غیرت را تلاش برای حفظ چیزی که نگهداری آن مهم است، میداند؛ چیزی که فضایل نفسانی است و ناشی از شجاعت، بزرگمنشی و قوت نفس است. اما میتوان یکی از دقیقترین تعبیرها را از علامه طباطبایی دریافت کرد. این مفسر و فیلسوف بزرگ معتقد است: غیرت یک اخلاق حمیده و ملکات فاضله است و عبارت است از دگرگونی حالت انسان از حالت عادی و اعتدال به طوری که انسان را برای دفاع و انتقام از کسی که به یکی از مقدساتش اعم از دین، ناموس یا جاه و امثال آن تجاور کرده از جای خود میکند و این صفت غریزی صفتی است که هیچ انسانی به طور کلی از آن بیبهره نیست. هر انسان را که فرض کنیم - هر قدر هم که از غیرت بیبهره باشد - باز در برخی موارد غیرت را از خود بروز میدهد.
علامه طباطبایی با عام دانستن مفهوم غیرت، این نکته را تبیین میکند که زمانی که شما در حراست از هر امر مقدسی از حالت اعتدال خروج میکنید و دگرگون میشوید، در واقع رگههای غیرت در شما فعال شده است. حال گاهی این غیرت نسبت به خانواده به کار گرفته میشود، گاهی عمومیتر نسبت به زنان و دختران استفاده میشود و گاهی نیز دفاع از وطن است.
بهتر است این مساله را با چند سوال پیش برد، اساسا امر مقدس برای یک جامعه چطور ساخته میشود و چه چیزهایی برای مردم مقدس شمرده میشود؟ این مساله از آن جهت دارای اهمیت است که اگر شما موضوعی را مقدس نشمارید طبعا فطرت شما نیز برای دفاع از آن فعال نمیشود. سوال بعد این است که دستهبندی امر مقدس توسط چه کسی یا چه کسانی انجام میشود؟ یعنی چه کسی این دستهبندی را پیش روی یک جامعه قرار میدهد که چه مسالهای مقدس است و در صورت تعرض و تجاوز به حدود آن، شما باید از خود غیرت نشان دهید. شاید در نگاه نخست پاسخ به این سوالات عرفی تلقی شود، یعنی آنچه در ادبیات عمومی جامعه مقدس شناخته شود در نتیجه همان است اما اساسا اینگونه نیست، بلکه غیرت امری فرهنگی است که از تاریخ یک جامعه برخاسته است. زمانی که آرش جان خود را در کمانی قرار میدهد و آن را رها میکند، در واقع نسبت به مرزهای یک سرزمین غیرت نشان میدهد. این فرهنگ به واسطه شاعران و نویسندگان و تاریخنگاران به نسلهای بعدی منتقل میشود و دولتها و حاکمیتها وظیفه دارند تا نسبت به آن اهتمام داشته باشند. این مساله از آنجا لازم توجه است که سست شدن پایههای غیرت در بین اقشار یک جامعه منجر به فروپاشی اجتماعی خواهد شد.
غیرت در متون اسلامی مبتنی بر ۵ مولفه است:
۱- مولفه بینشی است (ایمان و عدم کفرورزی)
۲- مولفه هیجانی عاطفی است (عدم سختدلی، حمیت و عزت نفس)
۳- مولفه رفتاری است (پرهیز از موسیقی و شجاعت)
۴- مولفه ارتباطی است (کنترل ارتباط با نامحرم، کنترل ظاهر همسر، جلوگیری از خرید غیرضروری، محافظت از همسر در برابر نگاه بیگانه و عدم سختگیری بیمورد)
۵- مولفه جنسی است (عدم ارتباط جنسی با نامحرم و عفتورزی)
آنطور که گفته شد، غیرت ابعاد گسترده و بههمپیوستهای دارد که فرد باید آنها را در خود پیدا کند و دولتها باید زمینه تقویت آنها را فراهم کنند.
«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانیهایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» میشناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد. او ساعت ٢١ هشتم اردیبهشت در یکی از معابر شهری سبزوار به منظور دفاع از همشهریان خود از سوی چند جوان بشدت مورد اصابت ضربات سلاح سرد قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.
حالا بهتر است مساله را به گونهای دیگر مورد بررسی قرار دهیم: «فردی که در برابر ظلم به یک فرد یا افراد دیگر وارد درگیری میشود، بدون آنکه پیش از آن شناختی نسبت به آن فرد مورد ظلم واقع شده داشته باشد، آیا رفتاری زیستشناختی از خود بروز داده است؟ امام صادق علیهالسلام میفرماید: مرد برای اداره منزل و خانواده خود به ۳ خصلت نیاز دارد که اگر در طبیعت او نباشد، باید خود را با تکلف به آنها وادارد: خوش رفتاری، گشادهدستی سنجیده و غیرت برای حفاظت از آنها.
جامعه ایرانی طی سالهای اخیر هجمههای زیادی را علیه مساله «غیرت» تجربه کرده است. کمپینهای مختلفی چون «زن ناموس هیچکس نیست» از جمله همین موارد است که هر از چند در شبکههای اجتماعی داغ میشود. این مساله با هدف سرکوب موضوع «غیرت» از سوی مهاجمان مورد استفاده قرار میگیرد و بهانههای مختلفی نیز دارد. لذا لازم است جامعه نسبت به مفاهیم غیرت همواره حساس باشد. البته هست اما در سالهای اخیر و بویژه پس از روزهای حوادث ۱۴۰۱، گویی نوعی وادادگی همراه با لجاجت وارد رفتار برخی از مردم جامعه شده است. در حالی که برخی مردم ما نسبت به عواقب این وضعیت آگاه هستند اما بر اساس نوعی فرهنگ تحمیلی گویی تمایل دارند از ریشههای فرهنگی و اعتقادی خود فاصله بگیرند یا اینکه القای این فاصله را نوعی بهروز بودن و امروزی بودن جلوه دهند. از این جهت شخصی چون شهید الداغی در بین مردم میروید و بار دیگر این مساله را به ما یاد آوری میکند. ۲ سال پیش در هشتم اردیبهشت ۱۴۰۱ ما دوباره به این موضوع فکر کردیم که زن در جامعه ایرانی امری مقدس است، فراتر از همه ادعاهای غرب که زن را یک موجود عادی ابزارگونه میبیند.
انتهای پیام