Web Analytics Made Easy - Statcounter

پانزدهمین دوره حراج تهران عصر روز جمعه ـ ۲۴ دی ماه ۱۴۰۰ ـ آغاز به کار کرد و در مجموع به فروش ۱۵۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان دست یافت.

به گزارش  ایسنا، این مراسم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ساعت ۱۸:۱۶ آغاز شد، با اجرای حسین پاکدل و با حضور علیرضا سمیع‌آذر (مدیر حراج تهران) و جمع محدودی از نمایندگان رسانه‌ها و فعالان حوزه‌ی هنرهای تجسمی و خریداران آثار همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸۰ اثر از  ۶۰ هنرمند در این دوره از حراج تهران شرکت داشتند که از این تعداد ۳۵ اثر با قیمت پایه بالای یک میلیارد تومان برآورد شده‌ بودند.

در پانزدهمین مراسم حراج تهران عنوان گران ترین اثر، به پرویز تناولی اختصاص پیدا کرد که با رقم ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. این اثر با عنوان «شاعر نشسته» با کمینه و بیشینه ۱۲ـ ۱۴ میلیارد تومان پیشتر هم بیشترین قیمت تخمین زده شده در این حراج را به خود اختصاص داده بود. مجسمه ساخته تناولی در سال ۱۳۸۸ به صورت تک نسخه در ابعاد ۵۸×۵۳×۱۴۲ سانتی متر با متریال برنز خلق شده است.

پانزدهمین حراج تهران

در پانزدهمین حراج تهران اثر حسین زنده رودی متعلق به سال ۱۳۵۲ از گران ترین ها بود و به قیمت ۱۱ میلیارد تومان فروخته شد. در این اثر هنرمند با تهی‌کردن کلام و نوشتار از معنا، مبانی زیبایی‌شناختی و ساختار فرهنگ تصویری ایرانی‌ ـ اسلامی را دگرگون ساخته است تا اثرش در مرز میان نقاشی و نوشتار بایستند.

در حراجی پانزدهم باز هم سهراب سپهری از گران ها بود و اثری از او که در دهه ۱۳۴۰ خلق و در کتاب «نقاشی‌ها و طرح‌های سهراب سپهری» به چاپ با قیمت ۶ میلیارد تومان فروخته شد. تابلوی سهراب سپهری در چهارمین حراج تهران هم ارائه شده بود.

همچنین تابلوی نگارگری سه لته‌ای «شکار آبی آسمان» اثر رضا درخشانی که در سال ۱۳۹۳ هم در سومین حراج تهران ارایه شده بود، ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

مجموعه شکار در واقع گستره جست‌وجوی عصری و محتوایی رضا درخشانی در نگارگری ایرانی است که همواره یکی از منابع الهام آثار وی بوده است.

در حراج پانزدهم تهران اثر بدون عنوان منوچهر یکتایی که با ابعداد ۱۰۰ در ۱۱۰ و تکنیک رنگ‌روغن روی بوم خلق و سال ۲۰۱۷ در حراج ساتبیز لندن و در سال ۱۳۹۷ در نهمین حراج تهران ارائه شده است، ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

همچنین تابلوی نقاشی خط «یزدان» اثر سیدمحمد احصایی که با تکنیک رنگ‌روغن و ورق طلا روی بوم در سال ۱۳۹۸ خلق شده است، ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خورد. این اثر در مارچ ۲۰۲۱ در حراج بونامز لندن (آنلاین) ارایه شده بود.

در مراسم جمعه شب، اثر مسعود عربشاهی در ابعاد ۱۵۵×۱۵۵ سانتیمتر، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش رفت و اثر بدون عنوان محسن وزیری مقدم با تکنیک رنگ‌روغن و شن روی بوم،  ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

امشب اثر بدون عنوان صادق تبریزی که از تکنیک اکریلیک روی بوم در خلق آن بهره گرفته شده، به قیمت ۲ میلیارد تومان به فروش رسید. همچنین اثر دیگری از این هنرمند با عنوان «سقاخانه» که در دهه ۱۳۶۰ خلق شد، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

همچنین اثر غیرحجمی ژازه تباتبایی که در پنجمین حراج تهران نیز حضور داشت، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش رفت. از ژازه تباتبایی اثری دیگر با عنوان «درویش» (مجسمه فلزی) ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد. اثر حجمی فلزی این هنرمند هم ۵۵۰ میلیون تومان به فروش رسید.

در جریان پانزدهمین حراج تهران، تابلوی «پهلوانان» اثر قاسم حاجی زاده که در حراج کریستیتز دوبی و هشتمین حراج تهران حضور داشته، یک میلیارد تومان فروش رفت.

از دیگر آثاری که بالای یک میلیارد فروش رفت، تابلوی نقاشی خط نصرالله افجه‌ای بود که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد. در این اثر افجه‌ای کمپوزیسیون‌های نقاشیخط خود را که ترکیبی از خطوط کوفی و نوعی محقق متمایل به نسخ هستند، با الهام از زیبایی‌شناسی یک فرم مواج و رها، در سطور موازی و تکرارشونده با ظرافت و کیفیتی نظام‌یافته به تصویر کشیده است.

اثر افجه ای که به عنوان اولین اثر حراج پانزدهم چکش خورد

نقاشی رنگ روغن بدون عنوان از محمدعلی ترقی‌جاه از دیگر آثار با فروش بالای یک میلیارد بود که با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد. هنرمند این اثر را در سال ۱۳۸۰ خلق کرده است.

تابلوی چهار لته‌ای «عقل سرخ» اثر ایرج اسکندری که در سال ۱۴۰۰ خلق شده و ترکیب موارد روی تخته است، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

در این حراجی اثر عبدالرضا دریابیگی با قیمت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

چهاردهمین دوره حراج تهران با مجموع فروش ۴۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان به پایان رسیده بود که رقم فروش در مقایسه با حراج سیزدهم به کمتر از نصف رسیده بود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان میلیون تومان به فروش رسید میلیون تومان چکش خورد پانزدهمین حراج تهران تومان فروخته شد تومان فروش رفت میلیارد تومان یک میلیارد ۲ میلیارد بدون عنوان رنگ روغن روی بوم خلق شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۲۹۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرم و شکل در مجسمه‌های شهری

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهرهای امروز سرشار از عناصرهای ناهنجار است و این شهروندان هستند که نیازمند فضاهای مناسب برای آرامش هرچه بیشتر هستند. ورود هنر به ویژه مجسمه های شهری به عرصه فضاهای شهری، یکی از مناسب‌ترین راه حل‌ها، برای زیباسازی محیط و ساختن فضاهایی به منظور تعامل شهروندان در شهرها است.

پیش‌تر در گزارشی با عنوان «عوامل موثر بر کیفیت آثار حجمی در فضاهای شهری» تلاش کردیم به نسبت بین مجسمه و شهر و همچنین موضوعاتی چون کیفیت و کارکرد مجسمه‌های شهری تهران بپردازیم. این گزارش بخش دومی است از نتایج استخراج شده از مقاله‌ «بررسی عوامل موثر در کیفیت مجسمه‌­سازی شهری» که توسط محسن موسیوند (دکتری پژوهش هنر) نگارش شده است.

* بررسی آثار حجمی از لحاظ فرم و شکل

این پژوهشگر می‌نویسد امروزه اگرچه دنیا آکنده از دستاوردهای نوین بشر است؛ آورده­‌هایی که با هدف ایجاد رفاه و آسایش بیشتر خلق شده­است، اما این مصنوعات، انسان امروزی را به نوعی قربانی خودخواهی‌­های خود کرده است. در جای­جای نقاط شهری بار بصری سنگین عناصر مصنوع در فضاها و ازدحام پدیده‌­های ناموزون و ناهماهنگ، همگی به اغتشاش و آشفتگی فضاها انجامیده است و شهروندان را به بسیاری از مشکلات روحی و به­‌ویژه عدم آرامش بصری دچار ساخته است.

موسیوند در این پژوهش به برخی از عوامل و فاکتورهایی که در میزان کیفیت آثار حجمی در فضاهای شهری موثر و با اهمیت است می‌پردازد:

* تاثیر تناسبات در ارتباط مخاطبان با عناصر شهری

به زعم این پژوهشگر آنچه که اندازه ظاهری و شکل و فرم اثر را می‌رساند. از مشخصات بصری فرم، جدای از شکل، می‌توان به اندازه یعنی ابعاد واقعی فرم، طول، عرض و عمق آن اشاره نمود. در حالی که این ابعاد تناسب را معین می‌کنند، مقیاس فرم توسط نسبت اندازه آن به اندازه سایر فرم‌های موجود در محیطش تعیین می‌شود.

مشخصات بصری فرم، جدای از شکل، می‌توان به اندازه یعنی ابعاد واقعی فرم، طول، عرض و عمق آن اشاره نمود

او در ادامه می‌نویسد در مبحث مجسمه‌سازی شهری، توجه به ابعاد، شکل و فرم اثر بسیار حائز اهمیت است. زیرا هنرمند نمی‌تواند فقط به بیان شخصی و ویژه خود بیاندیشد، بلکه یک مجسمه شهری قرار است به عنوان عنصری در کلیت یک فضای شهری تعریف شود و لذا با مخاطبان اندک خاص و مخاطبان بی‌شمار عام مواجه است. پس در فرم اثر علاوه بر لحاظ کردن اصول زیبایی‌شناسانه، لازم است که به قابل هضم بودن فرم اثر و ارتباط اکثریت شهروندان با آن، توجه کافی نماید.

* تاثیر رنگ مناسب بر فرم مجسمه شهری با فضای محیطی

موسیوند در این مقاله می‌نویسد در فرآیند مجسمه‌سازی شهری، توجه ویژه به رنگ محیطی فضا و به تبع آن گزینش رنگ اثر بسیار حائز اهمیت است. رنگ؛ مشخص‌ترین صفتی است که یک فرم را از محیطش متمایز می‌نماید. در زندگی اجتماعی، رنگ نقش مهمی دارد و سعی می‌کند که امور جاری و یکنواخت روزانه را بپوشاند.همچنین در بار بصری فرم اثر دارد.

این پژوهش به این مهم اشاره می‌کند که رنگ پیش از بافت، فرم و مواد مصرفی دریافت می‌شود و به همین دلیل اثرش بیشتر است. ولی در این میان آنچه که ضروری است، حرکت منسجم تمامی عناصر یک طرح به سوی هماهنگی با محیط است. رنگ باید جزئی از کل فرض شود؛ کلی که به سوی وحدت و یگانگی رو دارد. همچنین عامل دیگر، در گزینش رنگ، کاربرد اثر است. رنگ نباید برای دوره‌ای کوتاه و تنها به قصد جلب نظر رهگذران به کار رود.

یکی از راه‌های رسیدن به نتیجه مطلوب و تاثیرگزاری هرچه بیشتر در هنر محسمه‌سازی شهری، انتخاب رنگ اثر است و طبیعتا تضاد آن با رنگ محیط

از دیدگاه نویسنده این پژوهش انتخاب رنگ مناسب هم در ارتباط موثر فرم مجسمه شهری با فضای محیطی موثر خواهد بود و هم در پیام احتمالی اثر؛ مثلا اگر برای یک فضای شهری اثری مرتبط با مفهوم تضاد و کنتراست طراحی شود، بی‌شک یکی از راه‌های رسیدن به نتیجه مطلوب، انتخاب رنگ اثر است و طبیعتا تضاد آن با رنگ محیط.

* نسبت نور و مجسمه‌های شهری

در ادامه این پژوهش آمده است که  نور طبیعی یا مصنوعی نیز می‌تواند دید احساسی خاصی را ارائه دهد. انعکاس و تغییر نور بر روی سطح صیقلی فرم، مفهوم حرکت را تقویت می‌کند. وقتی نور از میان فرم‌هایی که در فضا ایجاد شده عبور می‌کند، نقش‌ها و تصویر‌هایی پدید می‌آیند که می‌توانند احساس متحیر‌کننده‌ای را به وجود آورند، به همین دلیل در محتوای احساسی فضا، نور نقش اساسی ایفا می‌کند.

در این پژوهش آمده است که در طراحی یک اثر حجمی، همان اندازه که رنگ تاثیرگذار و مهم است، نور نیز به‌ویژه به هنگام شب دارای اهمیت فراوان است. مساله‌ای که اغلب با کم‌توجهی روبروست و بیشتر آثار حجمی در شب، یا به خوبی دیده نمی‌شود و یا به دلیل نورپردازی نامناسب آن‌گونه که باید دیده نمی‌شود و این خود ضعف تخصصی سازندگان اثر را در شیوه نمایش و ارائه اثر می‌رساند. وجود نورپردازی مناسب، می‌تواند یک اثر حجمی را ـ هنگام شب ـ به بهترین حالت و البته با فضای احساسی متفاوتی نسبت به روز، معرفی کند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که با توجه به روند رو به رشد شهرها، و البته افزایش تصاعدی عناصر و آرایه‌های جوامع شهری مدرن و به نوعی آشفتگی‌های بصری که شهروندان را به تقابل می‌خوانند. لزوم پرداختن به نوعی نظم حاکم بر فضا‌های شهری و به نوعی جبران تلاطم و پیچیدگی‌های صوری در شهر‌ها امری اجتناب ناپذیراست. مجسمه‌‌ها نقش بسیاری در غنی ساختن زندگی شهری از طريق بيان هنری دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرم و شکل در مجسمه‌های شهری
  • فروش ۳ تن طلا در ۲۲ حراج/امروز چقدر شمش فروش رفت؟+قیمت
  • ببینید | چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم| چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • شاخص کل بورس تهران با کاهش روبرو شد
  • گران فروشی در نمایندگی فروش خودرو، گران تمام شد
  • رونالدو هر دو باشگاهش را فروخت!
  • حراج نفت ایران به قیمت مال‌دزدی است؟
  • منچستریونایتد حراج تابستانی راه می‌اندازد: شیاطین سرخ در آستانه یک خانه تکانی بزرگ
  • برادران وارنر موفق‌ترین استودیوی سال/فروش قابل توجه۲ فیلم فانتزی