Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@02:18:53 GMT

غذاخوری‌های روباز؛ ایده‌ای درست یا نادرست؟

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۳۰۷۸۵

غذاخوری‌های روباز؛ ایده‌ای درست یا نادرست؟

شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ بسیاری از غذاخوری‌ها و رستوران‌ها، خصوصاً در بخش‌های کوچک و متوسط، را بر آن داشت که ارائه امکانات و خدمات خود را به محیط بیرون از فضاهای بسته خود انتقال دهند، بااین‌حال صحیح بودن یا نبودن این ایده مورد بحث است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وقوع و گسترش کرونا در سال‌های اخیر به‌طور مداوم آسیب‌های بسیاری بر صاحبان رستوران‌های سراسر جهان، خصوصاً مشغولان در بخش‌های کوچک و متوسط، وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته امیدوارکننده این است که بسیاری از کشورها پس از گذراندن این تجربه سخت، در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، سیاست‌های مقابله‌ای خود در برابر کووید -۱۹ را تعدیل کرده و به رستوران‌ها اجازه داده‌اند تا به‌عنوان راهکاری در راستای حفظ کسب‌وکار خود، سرپناه‌هایی موقتی در خیابان و پیاده‌روها ایجاد کنند. با این حال ادامه فعالیت بدین روند برای دوران پساکرونا و حفظ شکل صرف غذا در فضای روباز در آینده مورد سوال است.

ایجاد غذاخوری‌های روباز در دوران کرونا

هرچند سابقه ایجاد رستوران‌ها و غذاخوری‌های روباز محدود به چند سال اخیر و به وقوع کووید -۱۹ نمی‌شود، شتاب گرفتن در ایجاد آن‌ها تحت تأثیر همه‌گیری قرار داشت زیرا تقریباً به همان سرعتی که شاغلین در اصناف مختلف دورکاری را پذیرفته و با آن تطابق یافتند رستوران‌ها نیز در راستای دوام در دوران بیماری تکامل یافتند، میزها را به بیرون از فضاهای بسته منتقل و شکل استفاده را خیابان‌ها را متحول کردند. بخش عمده این روند تکاملی به‌صورت ایجاد سرپناه‌هایی موقتی در قالب ایگلو، محفظه‌هایی کوچک و حتی آلاچیق‌ها و چارچوب‌هایی مسقف، مجهز به تهویه مطبوع، واحدهای گرمایشی، تلویزیون، مبلمان دنج و پریزهای برق و بازسازی فضاهای راحت شبیه منزل در فضاهای بیرونی، به نوعی حالت دائمی پیدا کردند.

معایب ایجاد غذاخوری‌های روباز

ایجاد محیط‌هایی تحت عنوان غذاخوری‌های روباز معایبی دارد و بسیاری از مسئولین و سیاست‌گذاران این بخش‌ها را در رابطه با حصول اطمینان از مسائلی مانند ایمنی، بهداشت، حمل‌ونقل عمومی و سودآوری رستوران‌ها به شک انداخته و سردرگم کرده است. این تردید، از قوانین موجود درباره شکل ظاهری و عملکرد این نوع از غذاخوری‌ها ناشی می‌شود.

در شرایطی که طراحان و معماران شهری در حال ایجاد طرح‌هایی نوآورانه و مدولار برای این فضاهای بیرونی و شرکت در رقابت‌های موجود در این زمینه هستند و آینده این فضاها را مجدداً مورد بررسی قرار داده‌اند، بسیاری از صاحبان غذاخوری‌ها در حال بازگرداندن امکانات خدمات‌رسانی خود به فضاهای داخلی هستند زیرا علی‌رغم اینکه رستوران‌ها قسمت‌هایی برای قرار دادن میز و صندلی‌های خود در فضای بیرونی به دست آورده‌اند، مردم جای پارک، فضاهای بارگیری و بخش‌هایی از پیاده‌روهای خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر سرو غذا در فضاهای بیرونی و رفت‌وآمد مداوم گارسون‌ها به فضای داخلی و خارجی رستوران باعث کاهش قابل توجه ایمنی می‌شود. قرار گرفتن بسیاری از این فضاها در خیابان نیز با افزایش ترافیک و بالا رفتن احتمال تصادفات همراه است. از سوی دیگر زندگی در چنین شرایطی برای افراد دارای معلولیت و نیز کسانی که خواهان بازگرداندن فضاهای عمومی شهری برای استفاده‌های غیرخصوصی هستند بسیار دشوار است.

در این راستا تعدادی از شهرها هم‌چون سیاتل، نیویورک، لس‌آنجلس، بوستون، تامپا و سینسیناتی در بعضی از کشورهای بزرگ در حال تغییر دائمی شرایط در راستای منفعت عموم هستند و بعضی شهرداری‌ها نیز به بررسی و تعیین مسئولین نگهداری از این سرپناه‌ها و هزینه‌های آن‌ها پرداخته‌اند. مسئولان شهری همچنین در تلاشند که نیاز یا غیر ضروری بودن ایجاد یک خط پایه برای جنبه‌های طراحی و مقررات ایمنی چنین فضاهایی را مورد سنجش قرار دهند که نوعی کد ساختمانی مختصر به‌منظور ایمن‌تر و قابل دسترس‌تر بودن این سازه‌ها به حساب می‌آید. مسئله مورد بررسی دیگر در این شهرها دریافت کردن یا نکردن مالیات از این فضاها و چگونگی صرف مالیات‌ها در صورت دریافت است.

با این وجود نظرسنجی‌های عمومی در شرایط فعلی حاکی است که اکثر مردم با ادامه فعالیت غذاخوری‌های روباز موافق بوده و علی‌رغم وجود نقص در نحوه خدمات‌رسانی این فضاها ترجیح داده‌اند از صرف غذا در غذاخوری‌های مورد علاقه خود و بهره بردن از گرمای لذت‌بخش آفتاب در فصول گرم و هوای پاک در فصول سردتر برخوردار باشند.

کد خبر 548815

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کرونا کویید ۱۹ کرونا و رستوران غذا خوردن در رستوران رستوران در کرونا رستوران و کرونا رستوران های روباز طراحی شهری و کرونا کرونا و شهرها کرونا و شهرسازی کرونا و شهرنشینی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق غذاخوری ها رستوران ها داده اند بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۰۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرایی «شایسته» از عادل فردوسی پور

کافه رستوران شایسته میزبان عادل فردوسی پور بود.

عادل فردوسی پور مجری نام آشنای دنیای فوتبال شبی را به همراه عوامل اجرایی تیم رسانه ورزش در کافه رستوران شایسته واقع در منطقه درکه گذراند.

کافه رستوران شایسته یکی از زیباترین مراکز تفریحی و پذیرایی در شمال تهران است که امکانات متنوعی را در اختیار مهمانان قرار می دهد. گروه رسانه ورزش با سرپرستی فردوسی پور، ضیافت مجلل و رنگارنگ خود را در این مجموعه برگزار کرده و از امکانات آن لذت بردند.

اگر تجربه این مجری محبوب و قدیمی برای شما هم جذاب است بد نیست سری به مجموعه بزرگ شایسته واقع در درکه پشت خانه معلم بزنید.

برخی امکانات رستوران شایسته عبارتند از:
-پارکینگ مستقل
-فضای بازی کودکان
-آلاچیق و فضای سبز
-موسیقی زنده
-انواع غذاهای ایرانی و خارجی
-تالارپذیرایی
-کافی شاپ
-روف گاردن

دیگر خبرها

  • پورموسوی: انتخاب داور شمالی برای بازی با سپاهان درست نبود؛ ذهنیت‌ها قبل از بازی نباید ایجاد شود
  • پذیرایی «شایسته» از عادل فردوسی پور
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • تکذیب حمایت رابرت دنیرو از اسرائیل
  • دروغ پردازی صهیونیست‌ها/ نتفلیکس و رابرت دنیرو تکذیب کردند
  • بنیاد دانشگاهی فردوسی؛ حامی دانشجویان صاحب ایده 
  • چطور یک کولر گازی مناسب انتخاب کنیم
  • رسم نادرست تیراندازی در عروسی پرواز‌های یک استان را لغو کرد!
  • ۱۰ کشور با بهترین غذا‌ها در جهان