Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی در طول دو سال گذشته، تشخیص عفونت کروناویروس اغلب از طریق نمونه‌برداری از بینی بوده است. کارکنان مراقبت‌های بهداشتی سواب‌های باریکی را در عمق مجرای بینی قرار می‌دهند و کیت‌های آزمایش خانگی(رپید تست) نیز از بینی نمونه‌برداری می‌کنند.

به گزارش نیویورک تایمز، دکتر دونالد میلتون، متخصص ویروس‌های تنفسی در دانشگاه مریلند ایالات‌متحده می‌گوید: رویکرد سنتی برای تشخیص عفونت‌های تنفسی، تست از راه بینی بوده است اما گسترش سریع نوع اُمیکرون و سوالاتی در مورد حساسیت تست‌های خانگی بحث را در مورد اینکه آیا بهترین راه برای تشخیص ویروس، نمونه‌برداری از بینی است یا خیر، برانگیخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر میلتون ابراز کرد: ویروس ابتدا در دهان و گلوی شما ظاهر می‌شود به این معنی که رویکرد ما برای آزمایش مشکلاتی دارد.

نتیجه برخی تحقیقات نیز نشان می‌دهد که جمع‌آوری نمونه‌های بزاق می‌تواند به شناسایی زودتر افراد آلوده شده به ویروس کمک کند.

البته آزمایش‌های مبتنی بر بزاق محدودیت‌های خاص خود را دارند. در حال حاضر بسیاری از آزمایشگاه‌ها امکان پردازش بزاق را ندارند  همچنین آزمایش‌های آنتی‌ژن خانگی در ایالات ‌متحده برای آن مجاز نیستند.

اما بسیاری از متخصصان نسبت به نمونه بزاق اذعان دارند که نمونه‌های دهانی دارای مزایای منحصر به فردی هستند و با شیوع اُمیکرون برخی از کارشناسان می‌گویند که آزمایشگاه‌ها باید با فوریت بیشتری برای تعیین بهترین روش‌ها و انواع نمونه‌برداری‌ها از ویروس کار کنند.

آن ویلی، میکروبیولوژیست دانشکده بهداشت عمومی ییل که یکی از توسعه‌دهندگان روش SalivaDirect(یک P.C.R غیرتجاری) گفت: ما باید با انواع روش‌ها سازگار باشیم. من بسیاری از آزمایشگاه‌ها یا دولت‌ها را می‌بینم که آنقدر روی یک نوع نمونه خاص یا یک آزمایش خاص متمرکز شده‌اند که حتی با تغییر داده‌ها یا اولویت‌های آزمایشی سازگاری‌های لازم را با برنامه‌های آزمایشی خود انجام نمی‌دهند.

دانشمندان در ماه‌های اولیه همه‌گیری بررسی آزمایش بزاق را آغاز کردند. آنان مشتاق بودند روش آزمایشی را بیابند که راحت‌تر از سواب‌های عمیق نازوفارنکس باشد که هم فقط کارکنان مراقبت‌های بهداشتی آموزش‌دیده می‌توانستند با این سواب‌ها کار کنند هم کمبود در نیرو و سواب وجود داشت. با بزاق، افراد به سادگی می‌توانستند آب دهان را داخل یک لوله ریخته و آن را برای پردازش تحویل دهند.

برخی از متخصصان آزمایشگاهی تردید داشتند که آزمایش بزاق راهی قابل اعتماد برای تشخیص عفونت باشد اما در پاییز ۲۰۲۰، نتیجه ده‌ها مطالعه نشان داده بودند که بزاق نمونه مناسبی برای آزمایش است.

به گفته دکتر ویلی شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد اگر بزاق به درستی جمع‌آوری شود یا به‌درستی پردازش شود، عملکرد بهتری دارد.

همچنین شواهدی به دست آمد مبنی بر اینکه این ویروس قبل از اینکه در بینی جمع شود در بزاق ظاهر می‌شود و نشان می‌دهد که نمونه بزاق ممکن است بهترین راه برای تشخیص زودهنگام عفونت باشد.

به تازگی دکتر میلتون و همکاران وی دریافتند که در سه روز قبل از ظهور علائم و دو روز پس از آن، نمونه‌های بزاق حاوی حدود سه برابر بیشتر از نمونه‌های بینی ویروس بوده و احتمال تولید P.C.R مثبت ۱۲ برابر بیشتر است.

مزایای آزمایش بزاق ممکن است با ظهور اُمیکرون آشکارتر باشد و به نظر می‌رسد سریع‌تر در دستگاه تنفسی فوقانی تکثیر می‌شود و دوره کمون کوتاه‌تری نسبت به انواع قبلی دارد. به گفته کارشناسان، هر روش آزمایشی که بتواند به‌طور قابل اعتماد ویروس را زودتر شناسایی کند بسیار ارزشمند است.

برخی از کارشناسان همچنین این نظریه را مطرح کرده‌اند که اُمیکرون ممکن است در تکثیر در سلول‌های دهان و گلو بهتر از انواع دیگر باشد.

گروهی از محققان آفریقای جنوبی اخیرا دریافتند، در حالی که سواب‌های بینی هنگام تشخیص نوع دلتا بهتر از سواب‌های بزاق عمل می‌کنند، عکس آن در مورد اُمیکرون صادق است.

البته تحقیقات بیشتری نیاز است مثلا در یک تحقیق کوچک جدید دیگر که در یک سایت آزمایشی در سانفرانسیسکو انجام شد، از ۲۲ نفری که تست آنتی‌ژن سریع با استفاده از سواب‌های بینی معمول انجام دادند، تنها جواب آزمایش دو نفر با آزمایش بزاق مثبت شد. دانشمندان در حال حاضر در حال مطالعه هستند که آیا سواب گلو عملکرد بهتری دارد یا خیر.

در حالی که به نظر می‌رسد ویروس در تشخیص زود هنگام در بزاق جمع می‌شود، بینی ممکن است مکان بهتری برای تشخیص آن در مراحل بعدی عفونت باشد.

به گفته دکتر هیدن، نتیجه تحقیقات جدید را باید با احتیاط تفسیر کرد زیرا سال‌ها تحقیقات نشان داده است که نمونه‌های نازوفارنکس برای تشخیص ویروس‌های تنفسی بهترین هستند.

برخی از دانشمندان نیز نگرانی‌های عملی دارند. جوزف دریسی، بیوشیمیدان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو اظهار کرد: دهان در مقایسه با مجرای بینی تاحدودی محیطی کنترل نشده است. به‌طور مثال اگر قبل از آزمایش بزاق نوشابه استفاده کرده باشید pH متفاوت خواهد بود و بر روی نتیجه آزمایش تاثیر خواهد داشت.

دکتر ماری لوئیز لندری، مدیر آزمایشگاه ویروس‌شناسی بالینی در بیمارستان ییل نیوهون در ایمیلی ابراز کرد: بزاق می‌تواند لزج و کار با آن دشوار باشد به خصوص زمانی که بیماران دچار کم آبی هستند.

در نهایت، ممکن است در شرایط مختلف، رویکردهای متفاوتی مورد نیاز باشد. به عقیده دکتر هیدن برای همه‌گیری‌های آینده به انعطاف‌پذیری در سیستم‌های آزمایشی نیاز است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کرونای ا میکرون کرونا در جهان تست کرونا نمونه برداری آزمایش بزاق برای تشخیص ا میکرون سواب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۳۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که یک آزمایش انجام شده توسط ابزار هوش مصنوعی روی یک قطره خون خشک شده می‌تواند سه نوع سرطان مرگبار را تشخیص دهد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: محققان چینی دریافتند این ابزار می‌تواند سرطان روده، معده و پانکراس را در عرض چند دقیقه شناسایی کند.

به نوشته روزنامه سان، این مطالعه که در نشریه «نیچر ساستینبیلیتی» (Nature Sustainability) منتشر شده ، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه یک آزمایش جدید می‌تواند با استفاده از عملکردهای خون خشک شده سه بیماری مرگبار را غربالگری کند. در این آزمایش از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل نشانگرهای زیستی در خون استفاده می‌شود.

محققان شرکت کننده در این مطالعه تخمین می زنند که اگر این آزمایش‌ها در کشورهای کمتر توسعه یافته انجام شود، نسبت موارد سرطان روده تشخیص داده نشده می تواند از ۸۴ به ۲۹ درصد کاهش یابد.

این محققان اعلام کردند این آزمایش با استفاده از توانایی هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به کاهش موارد تشخیص داده نشده سرطان در کشورهای کمتر توسعه یافته در سراسر جهان تا ۵۵ درصد کمک کند. رومین وانگ، نویسنده اصلی این تحقیق، از دانشگاه شانگهای جیائو تونگ، گفت: بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان نرخ بالایی از عدم تشخیص بیماری سرطان را تجربه می‌کنند. این نیاز به ابزارهای تشخیصی را نشان می‌دهد که دقت و مقرون به صرفه بودن را افزایش دهد. رویکرد ما امکان تشخیص سرطان های متعدد را در عرض چند دقیقه با هزینه مقرون به صرفه می‌دهد.

اگر سرطان زودتر تشخیص داده شود، نرخ بقای بیماران بسیار بیشتر خواهد بود، به همین دلیل محققان دائما به دنبال بهبود روش‌های آزمایش این بیماری هستند. اکثر آزمایش‌های خون فعلی برای این بیماری‌ها از خون مایع برای شناسایی نشانگرهای سرطان استفاده می‌کنند که به اندازه کافی برای تشخیص هر یک از سرطان‌های روده، معده و پانکراس به صورت جداگانه قدرتمند نیستند. دکتر چائویوان کوانگ، از کالج پزشکی آلبرت انیشتین، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: استفاده از خون خشک شده می‌تواند بازی را تغییردهد.

او گفت که خون خشک شده را می توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع‌آوری، ذخیره و حمل کرد. دکتر کوانگ به لایو ساینس گفت: این می‌تواند به در دسترس بودن آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان در سراسر جهان کمک کند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899356

دیگر خبرها

  • آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران : آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • تشخیص چند دقیقه‌ای سرطان با یک قطره خون
  • شناسایی ۳ نوع سرطان با یک قطره خون
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند