Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@14:18:18 GMT

«شکارچی گوش‌برها» در بازار کتاب

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۳۶۶۹۵

«شکارچی گوش‌برها» در بازار کتاب

«شکارچی گوش‌برها» خاطرات سردار شهید حاج ‌یادگار امیدی، فرمانده اطلاعات لشکر ۱۱ امیرالمومین به قلم محمدعلی قاسمی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب در ۴۳۹ صفحه از سوی انتشارات سوره مهر در دسترس علاقه‌مندان حوزه دفاع مقدس و پژوهش جنگ قرار گرفته است.

در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: "اولین شعله‌های آتش‌افروزی جنگ هشت‌ساله و تجاوز ارتش عراق به خاک ایران در مناطق مرزی استان ایلام از جمله موسیان، میمک و مهران رقم خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اسناد و مدارک وزارت امور خارجه، نخستین درگیری‌های مرزی بین مرزداران ایرانی با سربازان عراقی در پایگاه‌های رضاآباد، بیات و چیلات در خردادماه سال ۱۳۵۸ ثبت و ضبط شده است.
پس از تجاوز قوای عراقی به خاک ایران و اشغال بخش‌های مهمی از آن، اولین درگیری‌های گروه‌های مردمی با ارتش زرهی عراق در ایلام رقم خورد. علاوه بر این موارد، اولین دستاورد نیروهای ایرانی در عملیات آفندی و نقش گروه‌های عشایری در این پیروزی که به حماسه فتح میمک معروف است، در ایلام به وقوع پیوست. تشکیل اولین گروه‌های گشت و شناسایی قبل از آغاز رسمی جنگ نیز در خردادماه ۱۳۵۹ در ایلام شکل گرفت، اما متأسفانه در تاریخ مکتوب دفاع مقدس به نقش، کارکرد و حوادثی که در جبهه ایلام به وقوع پیوست به درستی اشاره نشده است.
براساس یک بررسی اجمالی از انتشار مکتوباتی که درباره دفاع مقدس توسط سازمان‌ها، ارگان‌ها و مراکز نظامی چاپ و منتشر شده است، متأسفانه نقش و حضور مردم ایلام و یگان رزم آن در این آثار به قدری کم‌رنگ و سطحی است، و کمتر کسی باور می‌کند که حوزه سرزمینی استان ایلام، طی هشت سال تمام و به طور مستقیم درگیر جنگ و اثرات آن بوده است. از همین‌رو نام و یاد فرماندهان و نیروهای زبده آن در حاشیه تاریخ گمنام و مهجور مانده است و بیم آن می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور، نقش و حضور مردم ایلام در تاریخ دفاع مقدس کاملا محو و نادیده گرفته شود.
شکارچی گوش‌برها شاید اولین اثری است که به طور اجمالی در مورد یکی از سرداران و قهرمانان شهید استان، تهیه و گردآوری شده است. در این کتاب سعی شده است ابعاد شخصیتی سردار رشید اسلام شهید «حاج یادگار امیدی» به نقل از خانواده، دوستان و همرزمانش در قالب خاطره پیش روی علاقه‌مندان به تاریخ شفاهی قرار گیرد."


 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شکارچی گوش برها دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۶۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

«موسیو کمال» داستانی است از زندگی جوانی فرانسوی به نام ژروم است. او بعد از مسلمان شدن در جنگ تحمیلی ایران شرکت می‌کند.

به گزارش مشرق، بهزاد دانشگر با کتاب «موسیو کمال» به نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران می‌آید. این کتاب داستانی است از زندگی جوانی فرانسوی به نام ژروم. او بعد از مسلمان شدن برای تقویت باورهای دینی خود به ایران سفر می‌کند، در قم درس طلبگی می‌خواند و در آخرین روزهای جنگ تحمیلی به آرزوی دیرینش می‌رسد و می‌شود تنها شهید اروپایی دفاع مقدس.

در بخشی از این کتاب می‌خوانید:

«گفت: مادرت برات بمیره! پس تو چرا هیچ زنی دنبال تابوتت نیست قربونت برم؟!» یکدفعه انگار همه ساکت شدند. نفس نمی‌کشیدیم انگار. به خودمان آمدیم. همه‌مان مرد بودیم. یک تعدادی سیاه آفریقایی. یک تعدادی با جثه‌های ریز مالزیایی. چندتایی سرخ و سفیدِ ترک. بقیه هم ایرانی؛ اما همه مَرد. بعد یکی از بین جمعیت در آمد گفت: مادرش مرده خانوم. اگه نمرده بود هم، نمی‌تونست بیاد بالا سر بچه‌ش. همه کس‌وکارش فرانسه‌ن. زن زیر لب ذکری گفت و بعد گفت: پس برید اون‌طرف تا من بیام به‌جای مادرش براش گریه کنم.»

«ژروم ایمانوئل» معروف به «کمال کورسل» ۹ آوریل ۱۹۶۴ در پاریس از مادری فرانسوی و پدری تونسی چشم به جهان گشود. پدرش با نام محمد از مهاجرین تونسی بود که برای کار به فرانسه آمده و در همانجا ماندگار شده بود. ژروم به تبعیت از مادرش آیین مسیحیت را برگزیده بود. وی در دوران نوجوانی سفری به تونس داشت و در آنجا با اسلام آشنا شد و در سن ۱۷ سالگی به دین مبین اسلام و مذهب اهل تسنن گرایش یافت.

شهید کورسل، مسیر طولانی از پاریس تا مرصاد، از مسیحیت تا تشیّع، از زندگی در قلب اروپا تا شهادت در جنگ میان ایران اسلامی و همه دنیای کفر را در هفت سال طی کرد و نامش به عنوان تنها شهید اروپایی دفاع مقدس ثبت شد.. مزار مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای علی‌بن‌جعفر (ع) قم، قطعه ۱۸ ردیف دوم قرار دارد.

دیگر خبرها

  • اولین سرمربی مارادونا هم به ال‌دیه‌گو پیوست
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • خوزستانی‌ها در انتهای جدول؛ اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر ایران افتاد
  • یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟
  • چرا صهیونیست‌ها از اسامی مقدس برای نامگذاری تسلیحات و عملیات‌های نظامی استفاده می‌کند؟
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • «محمد پورجعفری» یک نمایش جنایی به صحنه می‌برد
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • حضور استاندار ایلام در منزل شهید تازه‌تفحص‌شده دوران دفاع مقدس