Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: باید با روش تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها یارانه پنهان عادلانه گردد اما شرطش این است که عواید ناشی از آن به صنعت انرژی برگردانده شود.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مشکلات امروز کشور در حوزه‌ی انرژی بر کسی پوشیده نیست. قطعی‌های برق در تابستان و احتمال مواجهه با کمبود گاز در زمستان مسائلی هستند که تمامی ایرانی‌ها با آن آشنایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چاره جویی‌هایی نیز در این زمینه تا کنون انجام شده است که به نظر کافی نمی رسد.  

 

نظرات مختلفی در مورد دلیل بروز مشکلات در حوزه‌ی انرژی کشور وجود دارد. برخی، نبود مدیریت صحیح در بخش مصرف را عامل اصلی‌ می‌دانند و برخی بر کم کاری دولت در تولید انرژی، افزایش نیروگاه سازی و مسائل اینچنینی تأکید دارند. به منظور فهم بهتر موضوع بر آن شدیم تا با دست اندر کاران این حوزه گفتگو داشته باشیم. در این رابطه با حسینعلی ‌حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس به گفتگو نشستیم که در ادامه تقدیم می شود.

 

عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس با بیان اینکه که مشکلات کشور در حوزه‌ی انرژی از یک طرف به نحوه‌ی مصرف مربوط‌ می‌شود و از طرف دیگر به بخش تولید ارتباط دارد گفت: همزمان باید بر مدیریت مصرف و افزایش تولید مبادرت کنیم تا بتوانیم به حل مشکلات کشور در این حوزه بپردازیم.

 

این عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس در ارتباط با یارانه‌های پنهان نیز تصریح کرد که این موضوع مجموعا باعث ایجاد شکاف طبقاتی شده و مردم فقیر را فقیرتر و مردم ثروتمند را ثروتمندتر کرده است. به گفته‌ی وی، یارانه‌های پنهان به بروز شرایطی منجر شده است که در آن دهک‌های بالای جامعه بیشتر از سهمشان سود کرده‌اند و در حق دهک‌های پایین جامعه نیز اجهاف شده است.

 

وی ادامه توضیح داد: تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها و اصلاح قیمتی‌ می‌تواند روشی موثر برای حل و فصل مشکلات مربوط به حوزه‌ی انرژی باشد اما شرطش این است که عواید ناشی از آن به صنعت انرژی برگردانده شود. باید با روش تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها یارانه پنهان عادلانه گردد

 

‌حاجی‌دلیگانی ادامه داد: اگر قرار است یارانه‌ای داده شود، باید تدابیر لازم اندیشیده شود که این یارانه به صورت مفید در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. به زعم این نماینده‌ی مجلس، به طور کلی باید برنامه ریزی‌ها به سمتی باشد که از اسراف جلوگیری شود. متاسفانه دلسوزی لازم در مجموعه‌های اداری نسبت به انرژی وجود دارد. در برخی موارد شاهد مصارف بالا و گاهاً اسراف هستیم.

 

این عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس همچنین تصریح کرد که برای اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی و اصلاح قیمتی در ابتدا باید در مورد بالا بردن درآمد مردم چاره اندیشی کنیم. در مرحله‌ی بعد باید این طرح توسط وزارت نیرو مطرح شود و کارهای کارشناسی روی آن صورت بگیرد که جزئیات طرح چطور خواهد بود و در عمل چطور عملیاتی خواهد شد.

 

حسینعلی ‌حاجی‌دلیگانی‌، عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس همچنین توضیح داد که به منظور حل مشکلات حوزه‌ی انرژی نیاز به سرمایه گذاری‌های جدید در این بخش داریم. اگر‌ می‌خواهیم تبدیل به یکی از کشورهای صادرکننده‌ی انرژی در منطقه شویم، باید از پتانسیل بخش خصوصی بهره ببریم و با این وضعیت فعلی بخش خصوصی جلو نخواهد آمد.

 

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: اگر بخش خصوصی در حوزه‌ی انرژی فعال شود، هم برای خودش سودآوری دارد و هم به نفع کشور است. در حال حاضر، با توجه به ظرفیتی که در تأمین خوراک و نفت خام برای واحد‌های پالایشی و پتروشیمی داریم، امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود دارد. لیکن باید این روند تسهیل شود.

 

به زعم این نماینده‌ی مجلس، بهتر است با حذف یارانه‌های پنهان به سمت ارائه‌ی یارانه‌ی نقدی به مردم گام برداریم تا بتوانیم از بار مشکلات دهک‌های پایین جامعه کم کنیم. البته این موضوع هم مستلزم بررسی‌های دقیق است تا یارانه به گونه ای به مردم اختصاص یابد که از بروز مشکلات دیگر جلوگیری به عمل آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حسینعلی حاجی دلیگانی تعرفه گذاری پلکانی یارانه پنهان عدالت اجتماعی مصرف انرژی عضو هیئت رئیسه ی مجلس تعرفه گذاری پلکانی یارانه های پنهان حوزه ی انرژی حاجی دلیگانی بخش خصوصی پرمصرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۹۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاجی بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است

به گزارش «نماینده»، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: گاهی گفته می‌شود که مجلس را عده‌ای تضعیف می‌کنند اما نیازی به این تضعیف‌ها نیست و ما خودمان در داخل این کار را می‌کنیم. آنچه که تلفیق تصویب کرده است شفاف بوده و درباره ریال آن پاسخگو هستیم و به کسی اجازه ورود ندادیم.

وی افزود: همه اعداد و ارقام شفاف است و برای اولین بار کاری انقلابی در خصوص جداول انجام شد و برادر عزیزم آقای زنگنه باید در برابر تهمتی که به مجلس زدند پاسخگو باشند، چرا که اظهارات ایشان بی انصافی بود و حتی جداول را هم ندیده‌اند.

حاجی بابایی تاکید کرد: جداول بودجه تحویل شده و نمایندگان بدانند صفر تا صد آن در اختیار شما قرار می‌گیرد و همه آنها در اختیار هیات رئیسه قرار گرفته و در خصوص ریال به ریال آن اگر کسی حرف و حدیث و مطلبی دارد می‌تواند مطرح کند و تلاش می‌کنیم در عین صداقت برای شما عمل کنیم.

دیگر خبرها

  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس
  • صدور دستور اصلاح قبوض گازبهای تأسیسات گردشگری به یک‌چهارم
  • اصلاح قبوض گازبهای تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی
  • حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود
  • حاجی بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • رقابت ۹۰ نفر برای ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /خبر ستاد انتخابات درباره تعرفه ها
  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • رمزگشایی از علنی شدن اختلاف دولت و مجلس /آصفری: حذف قالیباف؟ بعید است /حاجی دلیگانی: تا روز آخر بر مجلس نظارت خواهیم کرد
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی