Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دنبال ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان، دو عضو خانواده نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور از ریاست شرکت‌های دولتی نفت و گاز استعفا دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نظربایف که برای سه دهه رهبری قزاقستان را بر عهده داشت و در سال ۲۰۱۹ استعفا داد، تا همین اواخر اختیارات گسترده‌ای در دست داشت و در نهایت قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهوری کنونی قزاقستان او را در بحبوحه ناآرامی‌ خشونت‌آمیز از ریاست شورای امنیت ملی کشورش کنار گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رهبر سابق ۸۱ ساله از زمان آغاز اعتراضات در چهارم ژانویه در انظار عمومی ظاهر نشده است و سخنان انتقادی توکایف درباره او این گمانه‌زنی را ایجاد کرده که پیش از آنکه او حامی سابق خود را به حاشیه براند، احتمالا با هم مشاجره داشته‌اند.

روز شنبه صندوق دولتی «سامروک – کازینا» در بیانیه‌ای اعلام کرد، «غیرت شریفبایف» و «دیماش دوسانف» به ترتیب از مدیریت اجرایی شرک دولتی خط لوله نفت «کزترانس‌اویل» و اپراتور خط لوله گاز طبیعی «قزاق‌گاز» کناره‌گیری کرده‌اند.

به گفته نوه نظربایف، شریفبایف همسر «داریا نظربایوا» دختر بزرگ رئیس‌جمهوری پیشین قزاقستان است. با این حال داریا و شریفبایف درباره روابط خودشان اظهارنظر نکرده‌اند. دوسانف هم همسر «عالیه نظربایوا» دختر کوچک نظربایف است.

شرکت سامروک – کازینا هیچ دلیلی برای استعفای آنها ذکر نکرده است.

رئیس‌جمهوری قزاقستان این هفته گفت که از نزدیکان نظربایف می‌خواهد که دارایی‌های خود را با اهدای منظم به یک بنیاد خیریه جدید با مردم به اشتراک بگذارند.

اعتراضات هفته‌ گذشته در این کشور غنی از نفت، با افزایش بهای سوخت گاز مایع برای خودروها در استان منگستائو، واقع در غرب قزاقستان کلید خورد. روز شنبه مقام‌های قزاقستان از بازداشت معاون وزیر نیرو و چندین مقام دیگر که به گفته آنها مسوول افزایش بهای «غیر قابل توجیه» سوخت بوده‌اند، خبر دادند.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قزاقستان نورسلطان نظربایف بحران در قزاقستان رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۰۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت، تصویب شد

معاونت حقوقی ریاست جمهوری از تصویب لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت خبر داد.

به گزارش ایسنا، با حضور وزرای دادگستری، ارتباطات و معاون حقوقی، برخی معاونان رئیس‌جمهوری، اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی دولت و با مشارکت رئیس مرکز ملی فضای مجازی و برگزاری ٨ جلسه سه‌ساعته در روزهای تعطیل رسمی، لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» به تصویب این کمیسیون رسید.

این لایحه یکی اقدام‌های مهم برای حفاظت از حقوق مردم در فضای مجازی و افزایش اعتماد به سکوهای بومی است. این لایحه بعد از تصویب در هیئت دولت برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رایزنی گروسی و امیر عبداللهیان در تهران
  • ببینید | ادعای یک اصولگرا درباره دخالت‌های خاص همسر و داماد رئیسی در تصمیمات دولت!
  • نویدکیا: باید حساب‌شده به باخت مقابل صنعت نفت نگاه کنیم
  • درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران
  • ایران با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • دانش‌آموزی که داماد معلمش شد! | ویدئو
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت، تصویب شد
  • کارگاه اموزشی هنرمند ایرانی در قزاقستان
  • رهبر حزب سعادت ترکیه از سمت خود کناره گیری می‌کند