Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@22:41:40 GMT

بال دوم انقلاب

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۱۵۰۰

بال دوم انقلاب

روز آزادی زن تاریخ شفاهی اولین راهپیمایی و تظاهرات زنان را در جریان انقلاب اسلامی و قیام ۱۷دی۱۳۵۶ در مشهد، علیه سیاست‌های ضدفرهنگی رژیم پهلوی و با شعار «حفظ حجاب»، از زبان بازماندگان و شاهدان عینی آن واقعه روایت می‌کند.

روزنامه ایران:روز آزادی زن تاریخ شفاهی اولین راهپیمایی و تظاهرات زنان را در جریان انقلاب اسلامی و قیام ۱۷دی۱۳۵۶ در مشهد، علیه سیاست‌های ضدفرهنگی رژیم پهلوی و با شعار «حفظ حجاب»، از زبان بازماندگان و شاهدان عینی آن واقعه روایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رژیم پهلوی سالروز اعلام کشف حجاب رضاخانی در ۱۷دی۱۳۱۴ را «روز آزادی زن» نامیده بود و تمامی سیاست‌های رژیم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده ‌بود که بی‌حجابی را آزادی و باعث رشد و ترقی زن وانمود کنند. در سال ۱۳۵۵، قانونی برای ممنوعیت پوشش چادر در اماکن عمومی تصویب شد. این مسأله در کنار وابستگی سیاسی شاه به کشورهایی مانند امریکا، باعث ایجاد این اعتراض و راهپیمایی شد. راهپیمایان مسیری طولانی را طی کردند؛ بدون اینکه کسی مانع شان شود؛ چون نیروهای شهربانی مشغول برگزاری مراسم سالروز کشف حجاب بودند و از طرف دیگر، فکر نمی‌کردند این تعداد خانم چادری در چنین روزی، به قصد اعتراض بیرون آمده باشند. همچنین، از نوشته‌ای با عنوان «ما زنان مسلمان خراسان، آزادی خواهران در بند خود را خواهانیم» که در دست داشتند، معناهای متفاوتی برداشت می‌شد و مشخص نبود منظورشان از زنان در بند، زنان زندانی هستند، یا اینکه خود را در بند حجاب می‌بینند و به آن اعتراض دارند. در آن روز، راهپیمایی از فلکه آب شروع شد و معترضان، مسیری را در سکوت طی کردند؛ اما در نهایت در میدان شهدا، نیروهای شهربانی و ساواک، جمعیت را بر هم زدند و تعدادی از آنها را دستگیر کردند. در این کتاب جنبه‌هایی از واقعه تظاهرات اعتراضی روز ۱۷دی۱۳۵۶ به تصویر کشیده شده است. در آن روز، بیش از 200 زن مسلمان و شجاع و مبارز مشهدی تظاهراتی را از فلکه آب به‌سمت میدان شهدا برگزار کردند و با حمله رژیم، ۲۴ نفر از این زنان دستگیر شدند. وقتی سخن از کشف حجاب در دوره پهلوی می‌شود، ذهن‌ها به دوران اوج دشمنی استکبار با دین و عقیده مردم معطوف می‌شود. حماسه‌آفرینی بانوان در عرصه انقلاب اسلامی ایران هرچند پوشیده و مستور است، به‌قدری مهم و مؤثر بوده که به یکی از عوامل جدی تقویت انقلاب اسلامی سال 1357 تبدیل شده است. بانوان انقلابی با اصالت، کینه و خصم دشمن را در هم شکستند و آبرو خریدند. نقش‌آفرینان این واقعه، زنان مذهبی و انقلابی ما هستند. آنها پیروان واقعی مکتب اسلام ناب‌ هستند و گام‌‌های پیشرفت را با اقتدار برمی‌دارند و هیچ ترس و هراسی از ملامت‌شدن ندارند.  این کتاب می‌تواند یکی از هزاران شواهدی باشد که بخوبی نقش مقتدرانه بانوان را در فعالیت‌های اجتماعی ضد رژیم نشان می‌دهد. آنها همواره در تمامی عرصه‌های علمی، فرهنگی و...، با تفکر انقلابی و جهادی خود نقش پررنگ و مؤثری داشته و در بدنه نظام به‌عنوان عنصری فعال حضور دارند.
سمیه ذوقی دانشجوی مقطع دکترای رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و نویسنده کتاب روز آزادی زن است. این نویسنده جوان با نگارش کتاب روز آزادی زن توانست توجه بسیاری از تاریخ‌نگاران و کارشناسان حوزه تاریخ معاصر را به خود جلب کند. ذوقی در کتابش، تاریخ شفاهی اولین راهپیمایی زنان را در جریان انقلاب اسلامی و قیام ۱۷دی۱۳۵۶ در مشهد روایت می‌کند.

از چه زمانی نگارش این اثر را آغاز کردید و چه مدت به طول انجامید؟
از سال 1395 و با پایان مصاحبه‌های اولیه، کار نگارش آغاز شد و در سال 1398، به پایان رسید؛ البته، تدوین اولیه کتاب سال 1396 تمام شد. بعد از این مرحله، مصاحبه‌های تکمیلی با برخی افراد تازه شناسایی‌ شده صورت گرفت و کار بازنویسی نهایی با همراهی مشاور محترم، سرکار خانم حسینی، شروع شد.
منابع موجود در حوزه تاریخ معاصر، چقدر کمک‌کننده هستند؟ آیا به اندازه کافی، اسناد و منابع وجود دارد؟
متأسفانه در خصوص این واقعه، جز دو،سه اثر که در حد یک پاراگراف به آن اشاره کرده‌اند، منبع خاصی وجود ندارد. بیشتر، اسناد خود ساواک که مربوط به دستگیری شرکت‌کنندگان و گزارش حرکت توسط نیروهای ساواک بود، کمک‌کننده
بود.
بازخوردهایی که از نگارش کتاب روز آزادی زن گرفته‌اید، چگونه بوده است؟
عمده بازخوردها از سوی دغدغه‌مندان حوزه زن و خانواده بوده است که شکر خدا، نظر مثبتی داشته‌اند. علتش هم موضوعی است که کتاب به آن می‌پردازد؛ یعنی روایت وضعیت زنان در دوران پهلوی، ضمن بیان واقعه 17دی1356.
البته بعضی از هنرمندان هم به کتاب توجه نشان دادند؛ برای مثال، یکی از عکاسان خراسانی واقعه 17دی1356 را بازسازی کرد و عکسش در حوزه هنری رونمایی شد.
روایت صحیح تاریخ معاصر چگونه می‌تواند مانعی در برابر تحریف تاریخ باشد؟
اولین کاری که با روایت مکتوب تاریخ معاصر صورت می‌گیرد، ثبت و ضبط آن است که همین، عامل اصلی در جلوگیری از تحریف، یا حتی فراموشی وقایع است؛ برای مثال، در خصوص واقعه 17دی1356، با اینکه در زمان شروع پروژه تحقیق (سال 1393) هنوز چهل سال از آن نگذشته بود، علاوه بر آنکه عده زیادی از شرکت‌کنندگان جزئیات مهم آن را فراموش کرده بودند، عده دیگری آن را با وقایع مشابه خلط می‌کردند و همین کار را دشوار می‌کرد؛ در حالی که اگر همان سال‌های اولیه انقلاب، ثبت و ضبط این واقعه صورت می‌گرفت، قطعاً اکنون جزئیات مهم و جذاب بیشتری از این حادثه در دست داشتیم.
تحریف تاریخ معاصر بر اساس چه اهدافی صورت می‌گیرد؟
علت عمده تحریف تاریخ، علاوه بر تغییر تصویرسازی‌ها از یک دوره یا یک واقعه، جابه‌جاکردن موضوعات مهم در ذهن خوانندگان یا شنوندگان تاریخ است.
در سال‌های اخیر، چقدر به قشرهای مختلفی که در انقلاب نقش ایفا کردند، توجه شده است؟
شکر خدا در سال‌های اخیر، در روایت تاریخ انقلاب، توجه به قشرهای مختلف، خصوصاً اقشار مردمی، بیشتر از قبل شده است؛ گرچه این میزان پرداخت، نسبت به سهمی که آنها در انقلاب داشتند، ناچیز است و همچنان برخی اقشار فراموش‌شده هستند؛ مثل روستاییان، دانش‌آموزان و....فراموش نکنیم ثبت و ضبط روایت‌های مردمی از این گروه‌ها، علاوه بر بیان فضای زندگی مردم عادی در دوران پهلوی، زوایای پنهان اجتماعی و فرهنگی وقایع مرتبط با انقلاب را بخوبی آشکار می‌کند و این، هم در جلوگیری از تحریف تاریخ و هم در تحلیل درست از تاریخ اثرگذار خواهد بود. علاوه بر این‌ها، حافظه تاریخی مردمی که با این وقایع درگیر بودند، فعال می‌شود.
به نظر شما چه خلأهایی در حوزه تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب وجود دارد که هنوز به شکل جدی به آن پرداخته نشده است؟
روایت‌های خانوادگی از انقلاب.
از نظر خود شما که نویسنده این اثر هستید، مهم‌ترین ویژگی این اثر چیست؟
پرداختن به یکی از سیاست‌های فرهنگی دوران پهلوی (ماجرای حجاب) و نحوه مواجهه مردم با آن؛ خصوصاً زنان که مخاطب اصلی آن سیاست بودند.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: انقلاب اسلامی روز آزادی زن تاریخ معاصر تحریف تاریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۱۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن چگونه سعی در عرفی‌سازی بی‌حجابی در جامعه‌ دارد؟

«شعارشان زن، زندگی، آزادی بود، اما عمل و هدف‌شان زن، زندگی، عریانی را نشان داد» این جمله‌ای است که فاطمه رحمانی، مشاور زنان و خانواده فرماندار تهران در بخشی از گفت‌وگوی خود با جام‌جم در توصیف نقشه دشمنان علیه حجاب زنان ایران می‌گوید.

با نگاهی به سیر تاریخی ایران مشخص می‌شود، بعد از انقلاب اسلامی با رویکرد تازه‌ای که با بهره گیری از آیات قرآن و احکام اسلامی به زن شد و مقام معظم رهبری نیز از آن به‌عنوان الگوی سوم زن مسلمان یاد می‌کنند، «مسأله حجاب زنان» و به موازات آن، حضور فعال در عرصه‌های مختلف جامعه و حذف نگاه ابزاری به آنها، تبدیل به خاری در چشم دشمنان شده که بار‌ها با استفاده از روش‌های مختلف مثل شخصی نشان دادن این موضوع و استفاده از تعابیر مختلفی، چون حجاب اجباری، سعی در مقابله با آن با هدف ضربه به نظام جمهوری اسلامی و تحقق اغراض خود کرده‌اند. در گفتگو با مشاور زنان و خانواده فرماندار تهران به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم. 

علت اهمیت حجاب در کشور چیست؟ 

مسأله حجاب یک تاریخچه عمیق و با سابقه به بلندای تمدن ایران در کشورمان دارد. حتی در کشور‌های اروپایی و آمریکایی که ۱۰۰ سال پیش پوشش زن‌ها، به شکل اکنون نبود و به مرور با اجرای سیاست‌های منفعت‌طلبانه و هوس‌بازانه، تبدیل به وضع فعلی شد، بعد از انقلاب صنعتی، استفاده ابزاری و جنسی از زنان باعث تغییر و تحولاتی در پوشش زنان غرب شد و سپس تلاش کردند این سبک از پوشش زنان خود را به زنان کشورهای دیگر همچون کشور‌های اسلامی تحمیل‌کنند. زمان رضاشاه تا حد زیادی این سیاست‌ها محقق شد، اما بعد از انقلاب، با رویکرد و نگاه عمیق دینی و اسلامی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، الگوی جدیدی در مقابل فرهنگ غربی نسبت به زن شکل گرفت که در این نگاه، زن در عین حفظ لطافت و ظرافت زنانه خود و گرم نگهداشتن کانون خانواده و فرزندآوری، با رعایت حجاب و عفاف، هم پوشش و هم عفت رفتاری و کلامی در عرصه‌های مختلف اجتماعی حضور داشته‌باشد. بیش از نیمی از جامعه، را زنان تشکیل می‌دهند و شاهدیم زنان با داشتن پوشش اسلامی در همه عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، دانشگاهی و ... حضور دارند و در برخی عرصه‌ها در حوزه زنان متخصص به خودکفایی رسیده‌ایم. 

چرا دشمنان از دیرباز به‌ویژه در سال‌های اخیر بر مسأله بی‌حجابی زنان تأکید دارند؟

زن فطرتا موجودی انسان‌ساز، تمدن‌ساز و منشأ عطوفت و برکات الهی است. زن می‌تواند ستون یک زندگی، خانواده و جامعه باشد. آنها در تربیت انسان‌های بزرگ و نابغه، نقش مستقیم دارند. بسیاری از افراد شایسته و برجسته تربیت‌یافته زنانی هستند که خود آراسته به خلقیات حسنه و پایبندی‌های اخلاقی بوده‌اند. این امر پذیرفته شده‌ای است که زن، مأموریت و مسئولیت تربیت انسان‌ها را به‌عهده داشته و سرشار از عاطفه، محبت، هدایتگری و تمدن‌سازی است، اما فرهنگ ۱۰۰‌ساله غرب تلاش می‌کند این ودیعه الهی را از او بگیرد و او را به انسانی بی‌مسئولیت و غیرمقدس تبدیل سازد. نقش اصلی قدرت نرم بسیار بالاست.

مسلما وقتی زن با این خصوصیات در نظام خلقت در مسیر درست و پیشرفت یک جامعه باشد، سبب سعادت جامعه می‌شود. منشأ اثر بودن زن اگر باور و پذیرفته شود در هر سمت و سویی که برود، اثر خود را می‌گذارد و باعث سعادت یا شقاوت جامعه می‌شود. رهبر معظم انقلاب در سخنان خود فرموده‌اند دشمنان از پیشرفت زنان ما عصبانی‌اند، زیرا زنان ما بعد از انقلاب با حفظ حجاب و نگهداشتن حریم خانواده و در عرصه‌های گوناگون اجتماعی و حکمرانی، حضور فعال داشتند که این موضوع برای دشمنان، غیر‌قابل تحمل است؛ لذا می‌کوشند به زن ایرانی القا کنند که زن با حجاب فعلی، امکان تعالی و رشد ندارد و زمانی می‌تواند به اوج قله موفقیت و رضایت برسد که عریان‌تر باشد. دشمنان خوب می‌دانند اگر بخواهند کشور را از مسیر توسعه و پیشرفت بازدارند، بهترین روش، انحراف زنان از مسیر درست الهی و فطری و تقدس‌زدا‌یی و هویت‌زدایی از زن مسلمان است.

دشمن چگونه سعی در عرفی‌سازی بی‌حجابی در جامعه دارد؟

تکرار حضور مداوم و روزمره بی‌حجاب‌ها در جامعه و جنبه روانی این‌مساله که اگر هرروز دیده شود، عادی می‌شود، یکی از روش‌های دشمن برای تحقق عرفی‌سازی بی‌حجابی است. القای شبهات در بین جوانان و عدم پاسخگویی درست به آنها، زمینه را برای باورسازی دروغین فراهم می‌کند. یکی از مواردی که مطرح می‌کنند این است که چرا عدم پوشش و حجاب در کشور‌های اسلامی عادی است، اما در ایران نسبت به این موضوع سختگیری می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت: جمهوری اسلامی بعد از انقلاب؛ تغییر و تحولاتی در تدوین قانون اساسی بر پایه شرع و دین پایه‌ریزی کرد؛ لذا قوانینی که وضع می‌کند نیز بر پایه شرع است. این‌طور نیست که ما از کشور‌های دیگر الگوبرداری کنیم بلکه کشور‌های دیگر هستند که باید مواضع خود را نسبت به حرام‌های شرعی اصلاح کنند چرا که این کشور‌ها پوسته اسلامی دارند، اما خلاف اسلام عمل می‌کنند.

 آنها شراب‌فروشی هم دارند، آیا ما باید از آنها پیروی کنیم؟ انقلاب اسلامی کاری کرد که احکام شرع و دین خدا را در جامعه اجرا سازد لذا آنچه کشور‌های به ظاهر اسلامی انجام می‌دهند، عجیب و غریب است، نه رعایت مسائل شرعی و دینی در ایران! شعار زن، زندگی، آزادی در واقع شعار اصلی حکومت اسلامی است، اما بستگی به این دارد که آزادی را چگونه تعریف و تعبیر می‌کنیم. دشمنان ما آزادی را عریانی و برهنگی تعریف می‌کنند. متأسفانه در جریان اغتشاشات نیز به صورت جنگ ترکیبی و کاملا هدفمند و سازماندهی شده، در داخل و خارج از کشور دشمنی را به حد اعلای خود نسبت به زن ایرانی که مظهر قداست، حیات‌بخشی و تمدن‌سازی است، نشان دادند؛ لذا این شعار آن‌طور که ادعا می‌کردند زن، زندگی آزادی نبود بلکه زن، زندگی، عریانی بود. دشمنان درحالی این شعار را می‌دادند که حالا شش ماه است در فلسطین زنان را از بین می‌برند! این وقایع نشان می‌دهد که این شعار‌های توخالی و دروغ، وسیله‌ای برای فریب زنان کشور ما است. زنان ما باید مراقب باشند که سرباز پیاده‌نظام دشمن نباشند. اطاعت از قوانین کشور، لازم الاجراست. قطعا مردم نسبت به بی‌حرمتی به شأن زن و عادی‌سازی بی‌حجابی در کشور، واکنش نشان خواهند داد. امیدواریم با اقداماتی که فراجا اکنون با طرح نور در پیش گرفته است، اتفاقات خوبی رقم بخورد.

منبع: جام جم 

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • روایت خسروپناه از سجایای اخلاقی محمدرضا سنگری
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • فیلم| روایت دیدار آینده‌سازان با رهبر انقلاب
  • آغاز بکار مدرسه ملی روایت در سمنان
  • ادارات کردستان خارج از بروکراسی اداری به کمک راهیان نور بیایند
  • هشدار مشاور قالیباف در واکنش به گشت ارشاد: «وقوع واقعه برنامه ریزی شده کف خیابان»
  • به اسم آزادی به کام برهنگی!
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به تربیت مبتنی بر روایت تاریخ توجه می‌کند
  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی
  • دشمن چگونه سعی در عرفی‌سازی بی‌حجابی در جامعه‌ دارد؟