Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:06:15 GMT

ماموریت بورس کالا برای تقویت اقتصاد رقابتی

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۲۴۸۲

ماموریت بورس کالا برای تقویت اقتصاد رقابتی

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه خبری بورس کالا، «پیمان مولوی» در رابطه با بورس کالا و جایگاه آن در اقتصاد کشور اظهار داشت: قبل از اصلاح اصل ۴۴ قانون اساسی، تصور غالب در کشور این بود که در اقتصاد ایران بسترهای لازم برای شکل‌گیری اقتصاد رقابتی وجود ندارد.

وی بیان‌داشت: با رویکردهایی که در اقتصاد کشور پس از پایان جنگ تحمیلی اتخاذ شد، تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در کشور به‌گونه‌ای انجام شد که نقش دولت در اقتصاد کمرنگ شود و این رویکرد در قوانین برنامه‌های توسعه مورد توجه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل انجمن اقتصاددانان گفت: پس‌ از آن نیز تلاش شد تا با حذف یک سلسله امتیازات و انحصارها، فضا برای ورود بخش خصوصی به عرصه رقابت‌های اقتصادی بیشتر شود تا اقتصاد رقابتی شکل بگیرد و در سایه آن کارایی افزایش یابد.

مولوی افزود: بر این اساس، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تصویب و ابلاغ و متعاقب آن قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تصویب شد.

ماموریت برای تقویت اقتصاد رقابتی

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: با حرکت کشور به سمت رقابتی کردن اقتصاد، تشکیل برخی از زیرساخت‌ها که بسترساز اقتصاد رقابتی است موردتوجه قرار گرفت که تشکیل بورس‌های کالا از جمله آن‌هاست.

وی اظهار داشت: بی‌شک تشکیل هرکدام از بورس‌ها مانند بورس کالا و بورس  انرژی، به وجود بسترها و مکانیسم خاص خود نیاز دارد که در این سال‌ها و با وجود فراز و نشیب‌های خاص اقتصاد ایران، شاهد توسعه بورس‌های کالایی و به تبع آن رشد رقابت در میان صنایع هستیم.

مولوی در ادامه افزود: شاید بتوان یکی از کارکردهای اصلی بورس‌های کالایی در کنار کشف نرخ‌های شفاف و عادلانه و همچنین ارائه ابزارهای مناسب برای مدیریت ریسک ناشی از نوسان قیمت را تسهیل فرآیند عرضه محصولات و کالاهای تولیدی بخش‌های مختلف اقتصاد دانست.

مدیریت ریسک با ابزار بورس

دبیرکل انجمن اقتصاددانان بیان‌داشت: بورس‌های کالایی نقش مهمی در مدیریت و کنترل ریسک، فراهم کردن منابع مالی برای تولیدکنندگان و کمک به برنامه‌ریزی و مدیریت شرکت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده کالاها ایفا می‌کنند. این بورس‌ها به‌طور عمده فضایی رقابتی و آزاد برای قیمت‌گذاری منصفانه کالاها فراهم می‌کنند و رانت‌های موجود در بازارهای غیررسمی و غیر شفاف را از بین می‌برند.

وی ادامه‌داد: بررسی روند پیدایش و تکامل بورس‌های کالا در جهان حکایت از آن دارد که ظهور و گسترش فعالیت این‌گونه بازارها در عرصه اقتصاد کشورها از قرن ۱۹ به بعد به دنبال پاسخگویی به برخی از نیازهای اقتصادی و در بسیاری موارد رفع برخی تنگناها و موانع در بازار کالاها بوده است. به‌عبارت‌دیگر، وجود برخی مشکلات در بازار کالا و به‌تبع آن نوسان قیمت کالاها در کنار برخی از نارسایی‌ها و ناکارآمدی‌های بازار سنتی، از مهم‌ترین عواملی بوده که موجب پدیدار شدن بورس‌های کالا در صحنه اقتصاد کشورهای مختلف شده است.

مولوی خاطرنشان‌کرد: بورس‌های کالای جهان از جمله بورس تجاری شیکاگو با بیش از ۱۷۰ سال سابقه، بورس لندن با ۱۳۰ سال سابقه و در ادامه بورس کالای نیویورک، بورس کالای توکیو، بورس کالای شانگهای و بورس کالای هند راه‌اندازی شده‌اند و هر یک خدمات متنوعی را به فعالان اقتصادی و صنایع ارایه می دهند.

دبیرکل انجمن اقتصاددانان تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی بورس‌های کالا، سازمان‌یافته بودن، قانونمندی و امکان نظارت مستمر بر روند معاملات آن است.

به گفته وی، در ایران نیز برای بهره‌مندی از کارکردهای بورس‌های کالایی پس از تصویب قانون برنامه سوم توسعه، ایجاد این بورس‌ها در دستور کار دولت قرار گرفت.

برچسب‌ها بورس کالا بازار سهام بورس سازمان بورس و اوراق بهادار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بورس کالا بازار سهام بورس بورس کالا بازار سهام بورس سازمان بورس و اوراق بهادار بورس های کالایی بورس های کالای اقتصاد رقابتی بورس های کالا اقتصاد کشور بورس کالای بورس کالا بورس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۲۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا

بیش از ۳ میلیون تن انواع محصول به ارزش ۳۶ همت هفته گذشته در بورس کالا دادوستد شد و سیمان، سنگ آهن و فولاد بیشترین حجم معاملات را در تالار صنعتی و معدنی، و وکیوم باتوم، قیر و مواد پلیمری بیشترین حجم معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را داشتند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در معاملات هفته گذشته بازار فیزیکی بورس کالای ایران 3 میلیون و 284 هزار و 326 تن انواع محصول به ارزش 36 هزار میلیارد تومان دادوستد شد. به لحاظ حجم سیمان، سنگ آهن و فولاد بیشترین حجم معاملات را در تالار صنعتی و معدنی و وکیوم باتوم، قیر و مواد پلیمری نیز بیشترین حجم معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را به خود اختصاص داده بودند.

بر اساس این گزارش، تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله 2 میلیون و 719 هزار و 651 تن انواع کالا به ارزش 24.7 هزار میلیارد تومان در هفته گذشته بود.

در این تالار یک میلیون و 297 هزار و 938 تن سیمان، 741 هزار تن سنگ آهن، 422 هزار و 238 تن فولاد، 231 هزار و 250 تن آهن اسفنجی، 17 هزار و 210 تن آلومینیوم معامله، 7 هزار و 930 تن مس، یک هزار و 185 تن روی، 200 تن کک و 200 تن کنسانتره مولیبدن شد.

از طرفی در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی 421 هزار و 768 تن انواع کالا و محصول به ارزش 9.1 هزار میلیارد تومان به فروش رسید.

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی 184 هزار و 900 تن وکیوم باتوم، 140 هزار و 449 تن قیر، 102 هزار و 877 تن مواد پلیمری، 54 هزار و 500 تن لوب کات، 39 هزار و 103 تن مواد شیمیایی، 13 هزار و 970 تن گوگرد، 5 هزار و 521 تن روغن و 570 تن گازها و خوراک ها معامله شد.

همچنین تالار کشاورزی نیز شاهد معامله یک و نیم تن زعفران به ارزش 150 میلیارد تومان بود و بازار فرعی هم معامله 22 هزار و 623 تن انواع کالا و محصول به ارزش72.2 میلیارد تومان بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • کشف بیش از ۵۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان اردبیل
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد کالای قاچاق در ایلام
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • تقویت اقتصاد کشور دشمنان را ناامید خواهد کرد
  • کشف کالای خارجی قاچاق در یک منزل مسکونی در امیدیه