Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، دکتر ناصر سیم فروش در نشست جمعیت و حمایت از خانواده که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب طی سال‎ های مختلف و به دفعات نسبت به کاهش و سالمندی جمعیت هشدار داده‌ اند و بر مسئولان فرض است که زمینه‎ های پیشگیری از بروز این خطر جدی را فراهم کنند.

وی افزود: واقعیت این است که نرخ رشد جمعیت و میزان باروری در ایران به شدت رو به کاهش است؛ در حالیکه این رقم در دهه ۶۰ بسیار خوب بود ولی اکنون نرخ باروری به زیر حد جانشینی دو فرزند رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، مشاور عالی وزیر بهداشت در جمعیت با اشاره به شروع برنامه‎ های کنترل جمعیت گفت: همان زمان هشدارهای لازم را از طریق رسانه‎‌ها مطرح کردیم، ولی مورد توجه قرار نگرفت در حالیکه بسیاری از شیوه‎ های عقیم‎ سازی غیر قابل بازگشت بودند ولی تبلیغات سمت و سویی دیگر داشت. بستن لوله‎ ها در آن سال‎ ها به رایگان انجام می‎ شد ولی برای عمل بازگشت، چند میلیون هزینه لازم بود که البته همیشه هم موفقیت‎ آمیز نبودند.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تغییرات درصد رشد جمعیت ایران در پنج سال اخیر را مورد توجه قرار داد و افزود: ایران تنها یک درصد جمعیت جهان را دارد و رتبه ۱۸ را از نظر جمعیت در دنیا به خود اختصاص داده است در حالی که ظرفیت‎ های بیشتری داریم.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی به هم خوردن توازن جمعیت، عدم توزیع صحیح امکانات است نه افزایش جمعیت گفت: در عین حال شاهد هستیم که صندوق جمعیت ملل متحد وامی ۱۵۰ میلیون دلاری برای تنظیم خانواده به ایران اختصاص داده و تنها جایزه‎ ای که در حوزه بهداشتی دریافت کرده‎ ایم، برای همین کاهش جمعیت بوده است.

سیم فروش با بیان اینکه ازدواج و فرزندآوری در قرآن و روایات مورد توجه جدی قرار گرفته است، عنوان کرد: در آیات مختلفی می‎ خوانیم که خداوند امر به ازدواج و ساده گرفتن تشکیل خانواده داده و البته مسئله اقتصادی را هم در کنار این موضوع مورد توجه قرار داده است.

مشاور عالی وزیر بهداشت در جمعیت به روایات متعددی در زمینه فرزندآوری اشاره و ابراز کرد: مجموعه این احادیث، ناظر به کثرت فرزند و تلاش برای کسب روزی حلال هستند.

وی گفت: لازم است ائمه جمعه و جماعات پیشگام شوند و احادیث و روایات را با استفاده از ظرفیت حضور مردم در مساجد و مراکز مذهبی و دینی تبیین و ترویج کنند؛ به عبارتی همه بخش‌ های جامعه و همه افراد به ویژه آنهایی که تریبون دارند باید برای افزایش جمعیت بسیج شوند.

سیم فروش با بیان اینکه فرصت طلایی افزایش جمعیت در اختیار جامعه امروز قرار دارد، افزود: ۲۵ درصد جمعیت کنونی در سن فعال هستند و اگر از فرصت باقیمانده به درستی استفاده شود، دغدغه کشور از نظر سالمندی جمعیت ایران کاهش می‌ یابد؛ زیرا پنجره جمعیتی هنوز باز است.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را یکی از مهمترین گام‌ ها در این زمینه دانست و تصریح کرد: راهکارهای مختلفی برای اجرای این قانون پیش‎ بینی شده که البته راهکارهای فرهنگی اهمیت ویژه‎ ای دارند و در کنار آن، مشوق‎ های اقتصادی هم تاثیرگذار خواهند بود.

وی ادامه داد: ازدواج به هنگام، فرزندآوری به موقع و توجه به افزایش جمعیت باید فرهنگی عمومی بین ایرانیان باشد.

منبع: الف

کلیدواژه: افزایش جمعیت مورد توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۴۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط راه‌آهن تهران ـ اهواز منتقل می‌شود

شهردار منطقه ۱۷ گفت: موضوع خط راه آهن تهران ـ اهواز جزو مباحث مهم این مناطق است و مردم خواستار آن هستند که این خط همچون خط راه آهن تهران ـ تبریز یا به زیر زمین یا در صورت امکان به خارج از این دو منطقه منتقل شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضا سیفی؛ شهردار منطقه 17 با اشاره به اولین برنامه از سلسله بازدیدهای رئیس جمهور و برخی از وزرای دولت از محلات شهر تهران و پیگیری مشکلات مردم این مناطق اظهار کرد: در منطقه 17، وزرای راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و ارشاد حضور پیدا کردند تا مهم‌ترین موضوعات و مسائل منطقه بررسی شود.

سیفی با بیان اینکه قرار شد تا بعد از بررسی موارد، مصوب شود تا در اسرع وقت موضوعات مطرح شده حل شوند تا شاهد کاهش مشکلات اصلی مناطق جنوبی تهران و نزدیک‌تر شدن به عدالت در شهر تهران باشیم، گفت: یکی از مشکلات مناطق جنوبی به خصوص منطقه 17 که در این جلسه مطرح شد، موضوع کمبود سرانه‌های آموزشی بود؛ در این خصوص 2 پیشنهاد مطرح شد، وزیر آموزش و پرورش در این جلسه گزارشی ارائه داد و قرار شد نسبت به افزایش سرانه‌های آموزشی، دولت و وزارت آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشته باشند. وزیر آموزش و پرورش موضوع تاسیس و افتتاح 5 مدرسه را در این جلسه مطرح کرد که طبق آن 3 مدرسه در منطقه 17 و 2 مدرسه در منطقه 18 تاسیس خواهد شد. در کنار پیشنهاد فوق، شهردار تهران هم قول مساعدت لازم را در این باره داد تا درنهایت سرانه آموزشی این محدوده ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم منطقه 17، کمبود سرانه‌های بهداشتی و درمانی است؛ وزیر بهداشت پس از بازدیدی که از بیمارستان ضیائیان داشت، گزارشی در جلسه ارائه کرد و قرار شد تا در مورد توسعه این بیمارستان با همکاری شهرداری تصمیمات لازم اتخاذ شود.

شهردار منطقه 17 با اشاره به یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه که جزو مطالبات مردم این منطقه است، تصریح کرد: تیرهای چراغ برق معارض و فرسوده از دیگر موضوعات مطرح شده بود که مقرر شد موضوع فوق در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد تا تیرهای چراغ برق فرسوده و معارض جمع آوری شود.

بازدید وزیر کشور از پروژه بزرگراه شهید بروجردی

سیفی به یکی دیگر از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مطالبات مردم مناطق 17و 18 اشاره کرد و گفت: موضوع خط راه آهن تهران ـ اهواز جزو مباحث مهم این مناطق است و مردم خواستار آن هستند که این خط همچون خط راه آهن تهران ـ تبریز یا به زیرزمین یا در صورت امکان به خارج از این دو منطقه منتقل شود.

وی افزود: رئیس جمهور در این خصوص تاکید کرد شهرداری و وزارت نیرو در اسرع وقت بررسی‌های لازم را انجام دهند و وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن هم همکاری لازم را داشته باشند تا خط راه آهن تهران ـ اهواز که حدود 7 کیلومتر بوده و از وسط بافت شهری عبور می‌کند؛ یا جمع‌آوری شده یا به زیرزمین منتقل شود.

شهردار منطقه 17 با اشاره به نوسازی بافت فرسوده گفت: بنا بر تاکید رئیس جمهور مقرر شد بسته‌های تشویقی آماده شود که هم مالکان بافت‌های فرسوده و هم سازندگان، برای نوسازی ترغیب و تشویق شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خط راه‌آهن تهران ـ اهواز منتقل می‌شود
  • منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد
  • انسیه خزعلی : الگوی ایرانی - اسلامی را در خانواده ها احیا می کنیم/ جنبش تعهد به خانواده را مطرح کرده ایم
  • بازدید دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب
  • آیا برنامه سلامت خانواده بهتر از پزشک خانواده است؟
  • آیا برنامه سلامت خانواده قوی تر از پزشک خانواده است
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • (ویدئو) واکنش بغض‌آلود وزیر اسبق بهداشت به مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران