Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزای آریا-طالبان تقریبا 3 هزار عضو این گروه را که به تخلف از قوانین این سازمان متهم شده اند، در قالب یک فرآیند غربالگری گسترده برکنار کرده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت طالبان که با وعده به اعمال قوانین آسانتر روی کار آمد، کمیسیونی را برای شناسایی افرادی که مقررات این گروه را زیرپا می گذارند، تاسیس کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لطیف الله حکیمی مدیرکل کمیسیونی که فرودگاه های افغانستان را تحت کنترل دارد، به خبرگزاری فرانسه گفت: این افراد موجب بدنامی امارت اسلامی هستند. آنها در این فرآیند بررسی برکنار شدند تا بتوانیم ارتش و نیروهای پلیس پاکی را در آینده تشکیل دهیم.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون حدود 2 هزار و 840 عضو برکنار شده اند، افزود: آنها در فساد و مواد مخدر دست داشتند و در زندگی خصوصی مردم ایجاد مزاحمت می کردند. برخی نیز با گروه تروریستی داعش در ارتباط بودند.
حکیمی گفت: افرادی که برکنار شدند از 14 استان بودند و روند فیلتر کردن این اعضا در استان های دیگر نیز ادمه می یابد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای طالبان از سوی گروه های مدافع حقوق بشر به قتل های خارج از صلاحیت قانونی نیروهای سابق امنیتی متهم شده اند و این درحالی است که هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان پیشتر در این کشور فرمان عفو صادر کرده است.
بخش منطقه ای این گروه، به عنوان یک چالش امنیتی بزرگ برای دولت طالبان ظاهر شده و اغلب مقام ها را در حملات مسلحانه و بمب گذاری ها در کابل و شهرهای دیگر هدف قرار می دهد.
طالبان از زمان قدرت گرفتن در افغانستان، آزادی افغان ها به ویژه زنان را محدود کرده است. کارکنان زن در بخش های دولتی تا حد زیادی از بازگشت به کار منع شده اند و بسیاری از مدارس متوسطه برای دختران بازگشایی نشده است.
همچنین سفرها در مسافت های طولانی برای زنانی که با اقوام نزدیک مرد همراهی نشوند، ممنوع شده است.
این گروه سال گذشته پس از 20 سال تحرکاتی علیه دولت های سابق تحت حمایت آمریکا در افغانستان و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کنترل این کشور را در اختیار گرفت.

تظاهرات زنان ضد قوانین طالبان در کابل
گروهی از زنان افغان در اعتراض به اجباری شدن حجاب به خیابان‌های پایتخت افغانستان رفتند.
 عده‌ای از زنان افغان روز (یکشنبه) در اعتراض به درخواست وزارت امر به معروف و نهی از منکر افغانستان مبنی بر رعایت حجاب و پوشیدن روسری، در کابل تظاهرات کردند.
یکی از شرکت کنندگان در این تظاهرات گفت: ما برای دفاع از حقوق زنان به خیابان‌ها آمده‌ایم و با وجود اینکه این اعتراض مسالمت آمیز است، توسط طالبان سرکوب شدیم.
گفته می‌شود که طالبان علیه تظاهرات کنندگان زن افغان از گاز اشک آور استفاده کردند

انفجار یک خمپاره در بغلان افغانستان 
در حادثه انفجار یک خمپاره در بغلان افغانستان، 2 نفر کشته و 2 کودک نیز زخمی شده اند.
 بر اثر انفجار یک گلوله خمپاره در ولایت بغلان واقع در افغانستان، 4 نفر کشته و زخمی شدند.
بر اساس اعلام این خبرگزاری، مسئولان در ولایت بغلان در این باره اعلام کردند که در این حادثه 2 نفر کشته و 2 کودک نیز زخمی شده اند.
این در حالیست که مقامات طالبان تا کنون جزئیات بیشتری از این انفجار ارائه نکرده اند.
انفجار امروز در حالی به وقوع می‌پیوندد که هفته گذشته نیز 8 کودک در ولایت ننگرهار در نتیجۀ انفجار یک گلوله خمپاره‌ای عمل نکرده، کشته و 4 تَن دیگر هم زخمی شدند.
یونیسف به تازگی اعلام کرد که تلفات کودکان در نتیجه انفجار‌ها نگران کننده است.

کرزی به عمران خان: به متخصصان خارجی نیاز نیست
 رییس ‌جمهوری پیشین افغانستان به پیشنهاد عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر اعزام نیروی کار متخصص به افغانستان واکنش نشان داده و گفته‌است برای آمدن نیروی کار از خارج به کشور هیچگونه نیازی محسوس نمی‌شود.
به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، کرزی در اعلامیه‌ای همچنین از پیشنهاد حکومت پاکستان مبنی بر فرستادن نیروی کار متخصص خارجی از جمله پاکستانی برای پیشبرد امور به افغانستان، ابراز امتنان کرده‌است
دفتر آقای کرزی به نقل از او نوشته است: «افغانستان کادرها و متخصصین مجرب و همچنان صدها هزار جوان تحصیل یافته، اعم از دختران و پسران که در داخل و خارج از کشور تحصیلات عالی شان را در مقاطع مختلف به پایان رسانیده‌اند در اختیار دارد، به‌گونه‌ای‌ که برای آمدن نیروی کاری از خارج به کشور هیچگونه نیازی محسوس نمی‌‌گردد.»
رییس جمهوری پیشین افغانستان همچنین از طالبان خواسته‌است که علاوه بر تسهیل فرصت‌های شغلی و استخدام جوانان، زمینه برگشت کادرهای افغان از خارج را فراهم سازد.
نخست‌وزیر پاکستان به تازگی برای جلوگیری از بحران بشری بر فرستادن نیروی متخصص در بخش‌های مختلف از جمله پزشکی، تکنالوژی معلوماتی و حسابداری در افغانستان تاکید کرده‌است.
این در حالی است که نیویارک‌تایمز به تازگی گزارش داده که حکومت طالبان با مشکل کمبود کارمندان حرفه ای مواجه بوده و به دنبال دریافت کمک از پاکستان است.
نیویورک‌تایمز گفته‌است که طالبان با گذشت پنج ماه از تسلط بر افغانستان هنوز با چالش‌ حکومت‌داری دست و پنجه نرم می‌کنند و کمبود کارمند و نیروی اداری یکی از مشکلات است. به نوشته این روزنامه، مقام‌های طالبان برای حل این مشکل به پاکستان می‌روند و کارمند استخدام می‌کنند.
در این گزارش آمده‌است که مشاغل دولتی به عنوان حمایت، به جنگجویان طالبان و آن‌عده افرادی داده می‌شود که در آرامش در پاکستان زندگی می‌کنند؛ اما همه آن‌ها مهارت‌های مسلکی مورد نیاز برای کار را ندارند.
بر اساس این گزارش نیویارک‌تایمز، مقامات طالبان برای پر کردن این خلأ به پاکستان رجوع کرده و می‌خواهند از جنگجویان پیشین طالبان که در دو دهه اخیر در پاکستان زندگی می‌کردند استفاده کنند.
نیویارک‌تایمز گزارش می‌دهد که اکثر ملاهایی که اکنون طالبان آنان را در پست‌های حکومتی می‌گمارند، تحصیلکرده مدرسه‌های دارالعلوم حقانیه در پاکستان اند.
یکی از این افراد، خیال‌محمد غیور است. او 20 سال پیش در دوره اول حاکمیت طالبان یکی از مقامات وزارت دفاع بود که پس از ورود امریکا به افغانستان به پاکستان فرار کرد و در جنوب غرب این کشور خانه خرید و نانوا شد.

مقابله سازمان پیمان امنیت جمعی با قاچاق مواد مخدر در مرزهای افغانستان
دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: عملیات 3 مرحله‌ای برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروریسم در سال 2022 در مرز‌های افغانستان اجرا می‌شود.
 استانیسلاو زاس دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در گفتگو با شبکه 24 روسیه افزود:این سازمان در نظر دارد در زمینه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان جدی‌تر عمل کند.
وی تصریح کرد این برنامه بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در اجلاس سران سازمان پیمان امنیت جمعی که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گرفته شد، عملی می‌شود.
پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، نیرو‌های مسلح کشور‌های عضو این سازمان امنیتی به رهبری روسیه یک رزمایش بزرگ نظامی را در نزدیکی مرز افغانستان برگزار کردند.
سازمان پیمان امنیت جمعی در 15 می 1992 با حضور کشور‌های ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، اوزبیکستان و روسیه در چارچوب کشور‌های مستقل مشترک‌المنافع در تاشکند ایجاد شده است.
هدف اصلی این سازمان، همکاری‌های نظامی ـ سیاسی، توسعه ساختار‌های چندجانبه برای تضمین امنیت ملی کشور‌های عضو بر پایه مبانی مشترک و کمک‌رسانی دانسته شده است.
دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در گزارشی در ماه نوامبر 2021 از افزایش هشت درصدی تولید مواد مخدر پس از تسلط طالبان در افغانستان خبر داد.

سخنگوی طالبان: هر کسی مقابل نظام بایستد، نابود می‌شود
سخنگوی دولت طالبان در واکنش به ناآرامی‌های اخیر در ولایت فاریاب و گسترش آن به ولایت‌های دیگر: ما در تمام نقاط تسلط کامل داریم، در هیچ جایی به ناامنی اجازه نمی‌دهیم، نیرو‌های ما در همه ولایات به گونه منظم و قوی هستند. اگر کسی بخواهد از وضعیت سوء استفاده کند، با دشمن همدست شود، یا بر ضد نظام ایستادگی کند، مجاهدین در برابر آن‌ها واکنش قطعی دارند.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان در واکنش به ناآرامی‌های اخیر در ولایت فاریاب و گسترش آن به ولایت‌های دیگر و اظهارات مقام‌های حکومت پیشین درباره این گفت: «ما در تمام نقاط تسلط کامل داریم، در هیچ جایی به ناامنی اجازه نمی‌دهیم، نیرو‌های ما در همه ولایات به گونه منظم و قوی هستند. »
وی بیان کرد اگر کسی بخواهد از وضعیت سوء استفاده کند، با دشمن همدست شود، یا بر ضد نظام ایستادگی کند، مجاهدین در برابر آن‌ها واکنش قطعی دارند و در وقت کم نابود خواهند شد.
مجاهد می‌گوید که بازداشتی که در ولایت فاریاب صورت گرفته است با مساله ربودن یک کودک به نام عبدالروف مرتبط بوده که تحت بررسی قرار دارد. اعتراضات هم از سوی طرفداران افراد بازداشت شده انجام شده است.
ساکنان فاریاب روز پنج‌شنبه گذشته در واکنش به بازداشت مخدوم عالم، رئیس سابق کمیسیون نظامی طالبان در فاریاب و یکی از فرماندهان نامدار ازبک‌تبار آنان دست به تظاهرات زدند که گفته می‌شود در درگیری‌ها میان معترضان و افراد طالبان دو نفر نیز کشته شدند.

طالبان: مدارس دخترانه از سال آینده بازگشایی می‌شود
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با بیان اینکه این گروه مخالف آموزش دختران نیست، ابراز امیدواری کرد که از سال آینده شمسی مدارس دخترانه در تمام افغانستان بازگشایی شود.
به گزارش شفقنا افغانستان؛ سخنگوی طالبان در گفتگو با آسوشیتدپرس گفت: وزارت آموزش و پرورش طالبان به دنبال باز کردن کلاس‌های درس برای همه دختران و زنان در سال جدید شمسی است.
به دنبال تحولات اخیر، طالبان مدارس دخترانه در مقاطع راهنمایی و دبیرستان را تعطیل کرده و گفته است که در حال تدوین ضوابط لازم برای آموزش دختران است.
مجاهد در این مصاحبه گفت که آموزش برای دختران و زنان مسئله مربوط به ظرفیت است.
وی گفت که باید دختران و پسران در مدارس بر اساس جنسیت از هم تفکیک شوند و افزود که بزرگترین مانع تاکنون یافتن یا ساختن خوابگاه‌های کافی برای دختران است. در مناطق پرجمعیت، داشتن کلاس‌های درسی جداگانه برای پسران و دختران کافی نیست و برای مدارس به ساختمان‌های جداگانه نیاز است.
سخنگوی طالبان تاکید کرد که طالبان هیچگاه مخالف آموزش دختران نبوده است.
مجاهد در ادامه تاکید کرد که 80 درصد کارمندان دولت سابق افغانستان به محل کار خود بازگشته و زنان در بخش بهداشت و آموزش و پرورش و همچنین در فرودگاه کابل مشغول هستند. وی درباره بازگشت زنان در سایر مشاغل دولتی اظهارنظری نکرد.
سخنگوی طالبان در پایان با بیان اینکه با هیچ فردی مشکلی نداریم، خواستار بازگشت مهاجران افغان به افغانستان شد.

ممنوعیت خروج بیش از 5 هزار دلار از افغانستان
بر اساس اعلام مقامات فرودگاه کابل، مسافران در هنگام خروج از افغانستان بیشتر از 5 هزار دلار نمی‌توانند به‌همراه خود داشته باشند.
 مقامات فرودگاه کابل اعلام کردند مسافران حق خروج بیش از 5 هزار دلار به خارج از افغانستان را نخواهند داشت.
«عبدالهادی حمدان»، رئیس فرودگاه کابل گفت: براساس دستور دفتر نخست‌وزیر هیچ فرد یا خانواده‌ای حق خروج بیش از 5 هزار دلار را نخواهد داشت.
به گفته حمدان، کسانی که به خارج از افغانستان می‌روند مجاز به حمل 5 هزار دلار برای مایحتاج ضروری هستند.
رئیس فرودگاه کابل گفت: در چند روز گذشته افرادی که به صورت غیرمجاز قصد خروج دلار در پوشاک نوزاد را داشتند، از سوی نیروهای امنیتی فرودگاه بازداشت شدند.
وی تاکید کرد: افرادی که بیش از مقدار مصوب بخواهند به صورت غیرقانونی دلار یا طلا از افغانستان خارج کند، بازداشت و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. 
پیش از این هر مسافر می‌توانست 10 هزار دلار هنگام خروج به‌همراه خود داشته باشد. 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: طالبان افغانستان آمریکا ایران سازمان پیمان امنیت جمعی سخنگوی طالبان مدارس دخترانه 5 هزار دلار فرودگاه کابل دولت طالبان نیروی کار مواد مخدر انفجار یک بر اساس شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۷۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های آمریکا ظالمانه است

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان محدودیت‌‌های وضع‌شده بانکی از سوی آمریکا را یک عمل انتقام‌جویانه و ظالمانه خواند و گفت این عمل توجیه اخلاقی و قانونی ندارد.

وی همچنین افزود برخی کشورها به پناهگاه، آموزش‌گاه و تمویل‌گاه داعشیان تبدیل شده است.

‏متقی افزود: «در یک کشور به داعش نیروی انسانی زمینه‌سازی می‌شود، کشور دیگر مسیری شده که داعشیان از آنجا عبور می‌کنند و کشور سومی هم پناه‌گاه، مراکز تمویل‌ و محلات برنامه‌ریزی در اختیار داعشیان قرار داده است.»

وی تأکید کرد درصورتی که این سه کشور مسئولیت خود را ادا کنند، در افغانستان و منطقه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وزیر خارجه کشور همچنین گفت که در نتیجه سیاست خارجی متوازن و اقتصادمحور طالبان، افغانستان در ۳۸ کشور جهان نمایندگی سیاسی دارد.

وی با تأکید بر اینکه افغانستان به‌عنوان یک کشور امن و پیشرفته، در حال مبدل شدن به مرکز اقتصاد و ترانزیت است؛ از کشورهای منطقه و جهان خواست تا از این فرصت‌ها در افغانستان استفاده خوب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است