Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - استان هرمزگان یکی از استان‌هایی است که همه ساله با چالش بی‌آبی و تنش‌های آبی روبه‌رو می‌شود.

 با وارد مدار شدن آب‌شیرین‌کن بندرعباس چند سالی‌ است که این چالش‌ها حداقل در بحث آب شرب بندرعباس کاهش پیدا کرده، اما به دلیل کمبود منابع آبی در استان هنوز هم بیش از ۳۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید تا پیش از ورود به دی‌ماه دغدغه و نگرانی اصلی مردم و مسئولان بحث کاهش شدید منابع آبی به ویژه سد‌ها بود که به علت عدم بارندگی در سال آبی نگرانی‌ها و زنگ خطر برای تابستان را به صدا درآورده بود و تامین آب برای فصل جدید کشاورزی نیز در برخی از مناطق انجام نشده بود.

در استان هرمزگان ۴ سد بزرگ داریم که این سد‌ها در سال‌های مختلف به بهره برداری رسیده‌اند بعنوان مثال سد میناب که تامین کننده آب شرب بندرعباس، میناب، روستا‌های اطراف و همچنین کشاورزان میناب است الان حدود ۲۵ درصد آب دارد.

اما بارندگی‌ها در دهه دوم دی‌ موجب شد سد‌های هرمزگان که تا پیش ازآن ظرفیتشان به زیر ۲۰ درصد موجودی رسیده بود در بسیاری از موارد با ظرفیت کامل آبگیری شود و حداقل مشکل کمبود آب تا یک سال آینده برای مناطقی که منبع تغذیه‌شان سد‌ها هستند برطرف شود.

از روز گذشته سامانه جدید بارشی نیز فعالیت خود را به ویژه در شرق هرمزگان و شهرستان میناب آغاز کرده و همین امر موجب شده برای مقابله با سیلاب احتمالی ناشی از فعالیت این سامانه بارشی دریچه‌های سد استقلال میناب بازگشایی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در رابطه با وضعیت سد‌های استان هرمزگان گفت: پس از بارندگی‌های اخیر سیلاب آن تا یک روز بعد ادامه داشت، سد شمیل و نیان با ظرفیت ۱۰۰ درصدی و به طور کامل آبگیری شد و مقدار کمی نیز سرریز از این سد داشتیم.

جمشید عیدانی می گوید: در سد استقلال میناب سیلاب فوق‌العاده‌ای را شاهد بودیم و تقریبا این سد ۸۰ میلیون مترمکعب آب بیش از ظرفیت سد سیلاب را در خود جای داد و علاوه براینکه سد به طور ۱۰۰ درصدی پرشد حدود ۴۰ میلیون مترمکعب آب نیز تخلیه صورت گرفت.

به گفته او در سد سرنی بارش‌ها و آبگیری کمتر بود و در حال حاضر ۳۰ درصد از حجم سد آبگیری شده و دارای آب است.

 سد جگین در شهرستان بشاگرد نیز ۸۷ درصد آبگیری شده و موجودی ذخیره آب آن مطلوب است.

 بنابر اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تخلیه آب سد استقلال میناب و شمیل و نیان ، ۵ میلیون مترمکعب آب از سد شمیل و نیان و ۲۰ میلیون متر مکعب آب از سد استقلال میناب آغاز شده و با دبی ۱۷۵ متر مکعب بر ثانیه روند تخلیه آب ادامه دارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آبگیری سد بارش باران سد استقلال میناب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۹۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان مختار بذرافشان، گفت: این مأموریت با همکاری مأمورین یگان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی شهرستان میناب انجام شد.

وی افزود: در این راستا از متخلف دستگیر شده مقدار یازده کیلو گرم گوشت کل وحشی و چهار قطعه پرنده جیرفتی کشف و ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست میناب گفت: این پرونده به مراجع قضائی ارجاع شد.

کد خبر 6097865

دیگر خبرها

  • آبان ماه ایستگاه پایانی جهت تکمیل بیمارستان‌های بندرعباس و میناب
  • ارتقای تخت‌های بیمارستانی هرمزگان در دستور کار دولت
  • حل مسائل نرم افزاری و سخت افزاری هرمز اولویت مدیران دولتی است
  • کشف ۲۲ کیلوگرم شیشه در میناب
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • تالاب حله جانی تازه گرفت
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • براثر بارش‌های چند روز گذشته تالاب حله شهرستان بوشهر جانی تازه گرفت.
  • آبگیری ۸۱ درصد کل مخازن سدهای خوزستان