Web Analytics Made Easy - Statcounter

کلوپیدوگرل با کاهش چسبندگی پلاکت‌ها از تجمع آن و تشکیل لخته جلوگیری کرده و خطر بروز حملات قلبی یا سکته را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در خون سلول‌های چسبنده‌ای به نام پلاکت وجود دارد که با چسبیدن به یکدیگر باعث لخته شدن خون شده و از بروز خونریزی در آسیب‌های عروقی پیشگیری می‌کند؛ هنگامی که پلاکت‌ها لخته را داخل عروق تشکیل می‌دهند می‌تواند باعث انسداد عروق و وقوع سکته‌های قلبی و مغزی گردد که این اتفاق معمولاً هنگامی که دیواره‌های عروق به دلایل مختلف با رسوب چربی‌ها ضخیم شده و یا ضربان قلب نامنظم و سریع است، رخ می‌دهد و کلوپدیوگرل نیز با کاهش چسبندگی پلاکت‌ها از تجمع آن و تشکیل لخته جلوگیری کرده و خطر بروز حملات قلبی یا سکته را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موارد احتیاط پیش از مصرف کلوپیدوگرل در صورت بارداری یا شیردهی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. در صورت وجود سابقه هرگونه خونریزی از جمله زخم فعال معده، جراحی یا جراحت در چند هفته اخیر حتماً با پزشک صحبت کنید. در صورت سابقه اختلال کبدی یا کلیوی به پزشک خود اطلاع دهید سابقه حساسیت به این دارو و دیگر موارد را به پزشک خود بگویید. لیستی از کلیه داروهای مصرفی حتی بدون نسخه، مکمل‌ها و گیاهی را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید تا در صورت تداخل با کلوپیدوگرل اقدامات لازم انجام شود. نحوه مصرف کلوپیدوگرل این دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. مقدار تجویز شده در روز معمولاً یک قرص ۷۵ میلی‌گرمی یک بار است که با توجه به شرایط بیمار ممکن است با مقدار بیشتری و گاهی در نوبت اول با دوز ۱۵۰ الی ۳۰۰ تجویز گردد و پس از آن مقدار دوز کاهش یابد. می‌توانید کلوپیدوگرل را در هر زمانی از روز مصرف کنید؛ البته مصرف منظم دارو در زمان مشخص و فراموش نکردن دوز اثرات مطلوب‌تر و سریع‌تری دارد. برخی بیماران ترجیح می‌دهند این دارو را صبح‌ها مصرف کنند تا از فراموشی مصرف دارو در طی روز جلوگیری کنند. کلوپیدوگرل با غذا تداخلی ندارد و می‌توانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کنید. در صورت فراموش کردن یک نوبت دارو به محض یادآوری مصرف کنید، اما اگر بیش از ۱۲ ساعت گذشته است از مصرف آن صرف نظر کرده و نوبت بعدی را طبق روال مصرف کنید. از دو برابر مصرف نمودن دارو در یک نوبت جهت جبران دوز فراموش شده اکیداً خودداری کنید. دارو را در ظرف بسته غیر شفاف و مکان خشک نگهداری کنید. توصیه‌های مصرفی کلوپیدوگرل مصرف این دارو از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند و به همین دلیل با مصرف آن خون‌ریزی بدن بیش از قبل می‌شود؛ بنابراین تا جای ممکن از بدن خون در برابر ضربه و آسیب مراقبت کنید، همچنین از مسواک نرم برای جلوگیری از خونریزی لثه‌ها استفاده کنید و هرگونه خونریزی غیر معمول را به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت نیاز به هرگونه عمل جراحی یا اقدامات دندانپزشکی حتماً پزشک یا دندانپزشک را در جریان مصرف این دارو قرار دهید زیرا معمولاً نیاز است حداقل یک هفته قبل از عمل مصرف این دارو تحت نظر پزشک قطع شود. پیش از خرید یا شروع مصرف هر دارو بدون نسخه داروساز را در جریان مصرف کلوپیدوگرل قرار دهید تا از مناسب بودن مصرف همزمان این داروها با یکدیگر اطمینان حاصل کنید. از مصرف هرگونه داروی ضد درد و التهاب مخصوصاً داروهای حاوی آسپیرین و ایبوپروفن بدون مشورت با پزشک خودداری کنید زیرا مصرف همزمان این داروها خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. اکثر داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا حاوی آسپیرین یا ایبوپروفن است در نتیجه برای مصرف آن‌ها نیز با پزشک خود مشورت کنید. به علت شیوع عوارض گوارشی کلوپیدوگرل و داروهایی که عموماً همراه با آن جهت درمان مشکلات قلبی استفاده می‌گردد احتمالاً پزشک برای شما دارویی جهت جلوگیری از معده درد و مشکلات گوارشی تجویز می‌کند. پزشکان معمولاً همراه با کلوپیدوگرل داروی پنتوپرازول را به بیمار توصیه می‌نمایند و باید طبق توصیه پزشک داروها را مصرف کنید. از مصرف بیش از حد فرآورده‌ها و غذاهایی که موجب رقیق شدن خون می‌شود مانند سیر، جینسینگ و جینکو خودداری کنید و پیش از خرید هرگونه مکمل ویتامین یا گیاهی پزشک را در جریان قرار دهید. کلوپیدوگرل برای چیست؟

دارو به فرم پروفیلاکتیک در بیماران مبتلا به آترواسکلروزیس با ریسک انفارکتوس میوکارد، سکته و بیماری‌های عروق محیطی تجویز می‌شود. کلوپیدوگرل به عنوان دارو کمکی همراه با آسپیرین در بیماران با آنژین ناپایدار تجویز می‌شود.

مکانیسم اثر کلوپیدوگرل

این دارو سبب مهار اتصال آدنوزین دی‌فسفات به گیرنده‌های پلاکتی و مهار تجمع پلاکت می‌شود.

عوارض جانبی کلوپیدوگرل هماتولوژی و انکولوژی: خونریزی خفیف و شدید (نسبتاً شایع) کبودی و هماتوم خون دماغ تداخلات دارویی کلوپیدوگرل

داروهایی که باعث کاهش اثر کلوپیدوگرل می‌شود عبارت است از:

آمیودارون مهارکننده‌های کانال کلسیمی کانگرلور مهارکننده‌های قوی و متوسط CYP2C19 اریترومایسین اس امپرازول اتراویرین فنتانیل فلووکسامین آب گریپ‌فروت لانسوپرازول مرفین امپرازول پنتوپرازول ریتوناویر سدیم زیرکونیوم سیکلوسیلیکات

داروهایی که کلوپیدوگرل اثرات آن را افزایش می‌دهد، عبارت است از:

دارو با خواص ضد پلاکت آلپلیزیب آمودیاکین داروهای ضد انعقاد آپیکسابان بمیپارین بوپروپیون سفالوتین کلادریبین کلاژناز دابیگاتران اتکسیلات دابرافنیب داسابوویر دئوکسی کولک اسید دس لوراتادین ادوکسابان انوکساپارین انزالوتامید هپارین ایبریتومومب تیوکستان اوبینوتوزومب اومبیتاسویر پاریتاپرویر ریتوناویر داسابوویر اوزانیمود پاکلی‌تاکسل پازوپانیب پیوگلیتازون رپاگلینید ریمگپننت رزوواستاتین رواروکسابان سالیسیلات‌ها سلکسی‌پگ سیبوترامین تالازوپاریب داروهای ترومبولیتیک توپوتکان ترپروستینیل آبروگپنت اوروکیناز وارفارین

داروهایی که اثرات کلوپیدوگرل را افزایش می‌دهد، عبارت است از:

آکالابروتینیت القاکننده‌های قوی CYP2C19 داساتینیب امولسیون‌های چرب (بر پایه روغن ماهی) فلووکسامین گلوکزآمین گیاهان با اثرات ضد پلاکت و ضد انعقاد ایبروتینیب اینوترسن لیماپروست مولتی‌ویتامین‌ها فلوراید مینرال‌ها پنتوسان پلی سولفات سدیم اسیدهای چرب امگا سه پنتوکسی فیلین سلومتینیب آنالوگ‌های پروستاسیکلین‌ها تیپراناویر ویتامین ای زانوبروتینیب کد خبر 548920

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دارو مصرف دارو سازمان غذا و دارو داروخانه خواص دارویی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق قرار دهید مصرف کنید پزشک خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۰۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

به گزارش خبرگزاری مهر، راضیه کشاورز، در تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه در فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی آنها، از دلایل مؤثر در مصرف بالای داروهایی است که بدون نسخه هم بفروش می‌رسد.

وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده تأثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است، یک باور غلط است و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.

کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، داروهای OTC ادامه پیدا کند حتماً عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت، همچنین توجه به فرهنگ سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این باره آموزش‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آنها است که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعمل‌های روی برچسب است که طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروساز که در داروخانه حضور دارند.

کد خبر 6088899 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت