Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به مصوبه روز گذشته هیئت دولت مبنی بر کاهش نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها و بازگشت آن به نرخ سال جاری، ۹۴ هزارمیلیاردتومان از منابع تبصره ۱۴ کاهش خواهد یافت و سازمان برنامه‌وبودجه باید هر چه سریعتر نسبت به تغییر در مصارف این تبصره بودجه اقدام کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته در جلسه هیأت دولت مصوب شد که فرمول محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها مانند سال 1400 محاسبه و اعمال گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و غیره آنها، معادل 40 درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی می‌باشد. همچنین صنایع سیمان و سایر صنایع معادل 10 درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌گردد.

در نتیجه سازمان برنامه و بودجه معادل کاهش در منابع ناشی از این تصمیم، می‌بایستی به صورت کاهش در مصارف تبصره (14) اعمال کند.

موضوع افزایش نرخ گاز پتروشیمی‌ها یکی از نکات مهم لایحه بودجه سال 1401 بود که بر بازار بورس نیز تاثیرگذار است. دولت از محل اصلاح نرخ گاز 94 هزار میلیارد تومان درآمد در تبصره 14 در نظر گرفته بود. طی این مدت پتروشیمی‌ها فشار زیادی به دولت وارد کردند تا این نرخ جدید در سال آینده اجرایی نشود.

در نتیجه و با توجه به مصوبه هیئت وزیران در حال حاضر 94 هزار میلیارد تومان از منابع تبصره 14 کاسته شده و سازمان برنامه و بودجه باید هر چه سریعتر نسبت به کاهش مصارف این تبصره مهم بودجه اقدام کند.

گفتنی است که مجموع منابع و مصارف تبصره 14 برابر 471 هزار میلیارد تومان بوده که با این مصوبه هیئت دولت 94 هزار میلیارد تومان کسری دارد. مصارف تبصره 14 شامل موارد مهمی مانند جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، یارانه درمان، یارانه نقدی و غیرنقدی، اجرای طرح معیشت و کاهش فقر مطلق خانوارها می‌شود که در جدول زیر قابل مشاهده است (مبلغ به هزار میلیارد تومان):

با توجه به اهمیت مصارف تبصره 14، لازم است که سازمان برنامه و بودجه هر چه سریعتر نسبت به تغییراتی که در این تبصره رخ خواهد داد شفاف‌سازی کند.

گزارش تحلیلی تسنیم| در لایحه بودجه 1401 چه‌خبر است؟/ از آشفتگی بند خاص تبصره14 تا موضع‌گیریهای دوگانه درباره حذف ارز 4200میزگرد| دولت برنامه مشخصی برای جبران آثار حذف ارز 4200 ندارد/ مجلس مخالف شوک درمانی است/ لایحه بودجه با نگاه نئولیبرالی تنظیم شد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بودجه 1401 سازمان برنامه و بودجه بودجه 1401 سازمان برنامه و بودجه هزار میلیارد تومان سازمان برنامه مصارف تبصره پتروشیمی ها لایحه بودجه نرخ گاز تبصره 14

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۰۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی شود / تلاش دولت برای تثبیت قیمت نان در 1403 با سه برابر کردن یارانه

گروه اقتصاد و درآمد:چالش اصلی اعتبارات یارانه دارو از تبصره هدفمندی، تخصیص اعتبارات است که به نظر می رسد به دلیل کسری در منابع تبصره، یارانه دارو عملکرد مناسبی نداشته است.

به گزارش جماران، مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد: اعتبار یارانه دارو در لایحه بودجه 1403 در حدود 75 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به اعتبار 69 هزار میلیارد تومانی مصوب سال گذشته، 1402، حدود 9 درصد رشد را تجربه کرده است.

چالش اصلی اعتبارات یارانه دارو از تبصره هدفمندی، تخصیص اعتبارات است که به نظر می رسد به دلیل کسری در منابع تبصره، یارانه دارو عملکرد مناسبی نداشته است.

همچنین مرکز پژوهش های مجلس در این گزارش که ذیل بررسی فقر انجام شده، آورده است: اعتبار در نظر گرفته شده برای یارانه نان در سال 1402 در حدود 56 هزار میلیارد تومان است در حالی که دولت از بودجه سال گذشته حدود 159 هزار میلیارد تومان برای یارانه نان پرداخت کرده است! این رقم نشان می دهد تا چه اندازه پیش بینی اعتبار در قانون بودجه سال گذشته خطا داشته و منجر به کسری تبصره هدفمندی شده است.

یارانه نان در لایحه سال جاری در حدود 143 هزار میلیارد پیش بینی شده که نسبت به قانون سال گذشته 150 درصد رشد داشته است.

         

دیگر خبرها

  • پشت پرده جهش ۱۵۰ درصدی یارانه نان چیست؟
  • ۱۶۱ هزار میلیارد تومان یارانه برای نان
  • ماجرای جهش ۱۵۰ درصدی یارانه نان در بودجه ۱۴۰۳ چیست؟
  • پشت پرده جهش ۱۵۰ درصدی یارانه نان در بودجه ۱۴۰۳
  • پیش بینی ۷۵۸ هزار میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه
  • تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی شود / تلاش دولت برای تثبیت قیمت نان در 1403 با سه برابر کردن یارانه
  • رشد ۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • پیگیر اجرای هدفمندسازی یارانه‌های دانشجویی در سال جدید هستیم