Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@02:37:09 GMT

وعده دولت اردوغان به مردم/تورم تک رقمی می شود

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۵۲۲۵۴

وعده دولت اردوغان به مردم/تورم تک رقمی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، به گفته نورالدین نباتی، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه، روند دلارزدایی از اقتصاد ترکیه در هفته‌های آینده تسریع خواهد شد و قیمت این ارز با کاهش محسوسی در آینده نزدیک روبرو خواهد شد.

وی گفت دولت این کشور روند تبدیل ذخایر ارزی کشور به لیر ترکیه را افزایش داده است به طوری که طی روزهای گذشته بیش از ۱۳۱ میلیارد لیر (۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶۹ میلیارد دلار) به حساب‌ها دولتی واریز شده است.

این طرح دولت در ماه گذشته رونمایی شد به طوری که در آن قرار است در برابر کاهش سپرده‌های لیر در مقابل دیگر ارزها محافظت کرده و احساس امنیت بیشتری را به شهروندان ترکیه برای نگه داشتن پس انداز خود در بانک‌ها و مقابله با نقدینگی و تورم در این کشور بدهد.

نباتی روز شنبه در صحبت با رؤسای سازمان‌های غیردولتی (NGO) در استانبول گفت: ما شاهد ادامه روند کاهشی در حساب‌های سپرده ارزی خواهیم بود.

اقتصاد ترکیه در حال حاضر با بحران روبروست است به طوری که تورم فزاینده در این کشور همچنان بیشتر و بیشتر می‌شود از طرف دیگر رشد اقتصادی متوقف شده و ذخایر ارزی این کشور به شدت کاهش یافته است.

در دسامبر گذشته ارزش لیر در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود یعنی ۱۸.۴ سقوط کرد. لیر در سال گذشته میلادی با کاهش ۴۴ درصدی ارزش خود روبرو بود هر چند که با رونمایی از طرح جدید ارزی این کشور نوسانات لیر تا حدودی کاهشی بوده است.

وزیر دارایی ترکیه ابراز امیدواری کرد که تورم در ترکیه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که قرار است سال آینده برگزار شود، تک رقمی شود.

در ماه دسامبر، نرخ تورم به بالاترین سطح خود در نزدیک به دو دهه گذشته یعنی ۳۶ درصد رسید، با این حال نباتی می‌گوید: با سیاست‌های مالی و گام‌هایی که برمی‌داریم تا زمان انتخابات قطعاً تورم را تک رقمی خواهیم کرد که این امر در سه ماهه نخست سال جاری هویدا خواهد شد.

کد خبر 5401814

منبع: مهر

کلیدواژه: ترکیه رجب طیب اردوغان لیر ترکیه تورم دلار نهضت ملی مسکن سید احسان خاندوزی روسیه لایحه بودجه 1401 گمرک ایران بانک مرکزی ایران وزارت جهاد کشاورزی صادرات غیرنفتی ترانزیت 21 سوال از بودجه تسهیلات بانکی کارت خوان الکترونیکی وزارت نیرو رستم قاسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۲۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش‌های جدید ارزی در راه است

به گزارش خبرنگار صداوسیما، معاون بین الملل بانک مرکزی گفت: رئیس کل بانک مرکزی برای شرکت در پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به دعوت رئیس این بانک به ریاض سفر کرد. بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو و مقامات بین المللی در این سفر حضور داشتند، که خوشبختانه در حاشیه اجلاس مذاکرات خوبی با مقامات سازمان‌های بین المللی و بانک‌های مرکزی کشور‌هایی که طرف کاری ما هستند صورت پذیرفت.
آقای کریمی گفت: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشور‌ها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی میشود.
معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمیگرفت.
آقای کریمی خاطر نشان کرد: ما در ظرف چند روز گذشته توانستیم پرداخت حج عمره امسال را از محل منابع مسدودی خودمان به بانک‌های عربستانی منتقل کنیم و از این جهت یک نگرانی که وجود داشت برطرف شد. اما هدف اصلی در این سفر این بود که این پرداخت‌ها را تبدیل به یک رابطه پولی و بانکی با بانک‌های ذیربط در عربستان بکنیم که این بتواند برای پرداخت‌های عربستان به صورت پایدار در بیاید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد؟ + فیلم | وقتی دست آقای سیاستمدار روی هوا ماند!
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد+ فیلم
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟
  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟