Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران آلمانی در بررسی جدیدی، جهش‌هایی را آشکار کرده‌اند که می‌توانند عفونت‌زایی اُمیکرون را افزایش دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال نت، پژوهشگران آلمانی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که افزایش آمینواسیدهای دارای بار مثبت در قسمت‌های خاصی از پروتئین خوشه‌ای سویه اُمیکرون، اتصال ویروس به گیرنده‌های سلولی دارای بار منفی را بهبود می‌بخشد و به افزایش عفونت‌زایی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲"(SARS-CoV-2) به خاطر بالا بودن قابلیت جهش خود، چندین جهش را همراه با افزایش آمادگی ویروسی و افزایش عفونت‌زایی آن در بر داشته است. در نتیجه، این سویه‌های جدید به سرعت جایگزین جهش‌های رایج پیشین در سراسر جهان شده‌اند.

سویه اُمیکرون، جهش‌های ژنتیکی بسیاری را در مقایسه با نوع اصلی کروناویروس در بر دارد و گزارش‌ها حاکی از افزایش عفونت‌زایی آن هستند. پژوهشگران آلمانی به همین دلیل، بررسی کنونی خود را براساس مدل‌سازی و شبیه‌سازی شیمیایی انجام دادند تا بفهمند که این جهش‌ها چگونه تعامل سویه اُمیکرون با سلول‌های میزبان دستگاه تنفسی را تغییر می‌دهند.

نخستین گام برای ورود کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ به سلول، تعامل پروتئین خوشه‌ای آن با "پروتئوگلیکان‌های هپاران سولفات"(HSPGs) روی سطح سلول است که پیش از تعامل آن با گیرنده "آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین"(ACE2) سلول رخ می‌دهد. پروتئوگلیکان‌های هپاران سولفات، از هپاران سولفات بدون شاخه و دارای بار منفی تشکیل شده که به پروتئین‌های سطح سلول متصل است.

پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهند که اتصال ابتدایی، با تعامل الکترواستاتیکی میان پروتئوگلیکان‌های هپاران سولفات آنیونی و بخش‌های کاتیونی روی پروتئین‌ ویروس مرتبط است. این واقعیت که فعل و انفعالات الکترواستاتیکی می‌توانند تعامل ابتدایی ویروس با سلول‌های میزبان را هدایت کنند، مورد تایید بیشتر پژوهش‌های جدید است که عمدتا بر تعامل ویروس با گیرنده ACE2 میزبان تمرکز دارند.

پژوهشی که حذف پروتئوگلیکان‌های هپاران سولفات از سطوح سلولی را در بر داشت، کاهش قابل توجهی را در ابتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ نشان داد. علاوه بر این، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که الکترولیت‌های دارای بار بالا با هم رقابت دارند و از تعامل ابتدایی پروتئوگلیکان‌های هپاران سولفات با ویروس جلوگیری می‌کنند. این پژوهش‌ها نقش تعامل الکترواستاتیک ابتدایی میان ویروس‌ها و سلول‌های میزبان را به وضوح نشان می‌دهند.

آمینواسیدها

پژوهشگران با تجزیه و تحلیل ۳۲ جهش در پروتئین خوشه‌ای اُمیکرون دریافتند که بار ۹+ در توالی آمینواسید تغییریافته سویه اُمیکرون افزایش یافته است.

جهش پیشین که به پیدایش سویه دلتا منجر شد، با افزایش بار ۴+ همراه بود. حفظ و غنی‌سازی چنین جهش‌هایی در سویه‌های ویروس، نشان‌دهنده یک مزیت انتخابی در اتصال ابتدایی به سلول میزبان است.

پلی‌سولفات

انتظار می‌رود که این سویه جدید با قدرت بیشتری به پروتئوگلیکان‌های هپاران سولفات دارای بار منفی که در سطح سلول وجود دارند، متصل شود.

پژوهشگران، این فرضیه را با استفاده از شبیه‌سازی‌های دینامیک مولکولی تمام اتمی تایید کردند. از آنجا که اُمیکرون برای داشتن دو بخش کاتیونی اصلاح شده است، پلی‌گلیسرول سولفات می‌تواند به این دو بخش متصل شود و تمایل به پیوند بهبودیافته را در سویه اُمیکرون و در نتیجه، افزایش عفونی بودن ایجاد کند.

سایر جهش‌ها

این موضوع مشخص شده است که جهش "P681R"، برش پروتئین خوشه‌ای به واسطه آنزیم "فورین"(Furin) را در سویه دلتا آسان‌تر می‌کند. آنزیم فورین متعلق به ارگانیسم میزبان، پروتئین خوشه‌ای را می‌شکافد و به زیرواحدهای S1 و S2 تبدیل می‌کند. بدین ترتیب، ترکیب ابتدایی پوشش ویروس با غشای سلول میزبان آغاز می‌شود.  

پژوهشگران، یک جهش مشابه موسوم به "P681H" را در کنار محل برش ناشی از فورین در سویه اُمیکرون مشاهده کردند که ممکن است نشانه تغییر دیگری برای افزایش قابلیت ابتلای آن باشد.

به گفته این گروه پژوهشی، برای مشخص کردن پیامدهای جهش P681H در سویه اُمیکرون باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.

این پژوهش، در مجله "ChemBioChem" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کووید 19 کروناویروس ا میکرون پروتئین آنزيم سلول کرونا در جهان همه باهم علیه کرونا پروتئین خوشه ای سویه ا میکرون عفونت زایی دارای بار پژوهش ها جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۳۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها/ تعامل ستاد جمعیت و فضای دانشگاهی کشور+فیلم
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • مینی پالایشگاه دهدشت اشتغال زایی مستقیم ۳٠٠ نفر را محقق می کند
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • تعامل دستگاه‌های اجرایی با شوراها افزایش یابد
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان