Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@00:26:52 GMT

بحران آب و هوایی و خطر انقراض گونه های گیاهی

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۵۳۶۴۶

بحران آب و هوایی و خطر انقراض گونه های گیاهی

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه گاردین با استناد به نتایج این تحقیق نوشت: گرما و از دست رفتن زیستگاه ها، پرندگان و پستانداران را به سمت مناطق سردتر سوق داده که گیاهان نمی توانند آنها را دنبال کنند.   

تقریبا نیمی از همه گونه های مختلف گیاهی به حیوانات برای پراکنده کردن دانه های خود نیاز دارند اما دانشمندان نگران آن هستند که با توجه به مهاجرت حیوانات به مناطق سردتر آنها ممکن است در معرض خطر انقراض قرار گرفته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان با مطالعه بیش از ۴۰۰ شبکه دانه پراکنی در سراسر جهان به بررسی تاثیر مهاجرت حیوانات در نتیجه گرمای زمین پرداختند و دریافتند که توانایی گیاهان برای سازگار شدن با تغییرات آب و هوایی همین حالا نیز به میزان ۶۰ درصد در سطح جهان کاهش یافته است.

محققان هشدار دادند این امر می تواند به مثابه از دست رفتن برخی از گونه های گیاهی باشد.

دکتر ایوان فریک بوم شناس دانشگاه تگزاس و نویسنده این مقاله که در مجله ساینس منتشر شده است گفت: تغییرات آب و هوایی به طور مستقیم با کاهش جهانی تنوع زیستی پرندگان و پستانداران در ارتباط است. پرندگان و پستاندارانی که در پراکنده کردن بذر نقش دارند به توانایی گیاهان برای ردیابی تغییرات آب و هوایی کمک می کنند. اما این روند به اندازه کافی مختل شده است، به طوری که گونه های گیاهی دیگر نمی توانند در شرایط تغییرات آب و هوایی دوام بیاورند.

این تحقیق نشان می دهد که کاهش این تنوع زیستی در مقیاس جهانی، انعطاف پذیری ما را در مقابل تغییرات آب و هوایی در معرض خطر قرار می دهد و به عبارت دیگر انعطاف پذیری جنگل ها و گیاهان را برای مقابله با تغییرات آب و هوایی به خطر انداخته است.

 این تحقیق ضمن تاکید بر اهمیت نقش پراکنده کردن بذرها در بقای گیاهان نشان داد که از وقتی بشر همه جزایر و قاره ها را به تصرف خود در آورده است عملکرد بذرپاشی مختلف شده است و گیاهان انعطاف پذیری کمتری درمقابل تغییرات آب و هوایی پیدا کرده اند.

محققان پیشنهاد کرده اند که فضای بیشتری به زیستگاه های مفید برای گیاهان و تنوع زیستی داده شود تا جامعه گیاهی احیا شود.

برچسب‌ها تغییرات آب و هوا گیاهان تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییرات آب و هوا گیاهان تخریب محیط زیست تغییرات آب و هوا گیاهان تخریب محیط زیست تغییرات آب و هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۳۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد نوعی از پوشش گیاهی بیش از تصور پژوهشگران به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

با تشدید گرمایش جهانی خشکسالی، سیل و آتش‌سوزی در سراسر جهان، دانشمندان در غرب ایالات متحده برای کمک به جبران برخی از آسیب‌ها به این نوع از پوشش گیاهی که به عنوان جوندگان مشهور هستند، روی آورده‌اند.

محققان دانشگاه ایالتی بویز یوتا و دانشگاه ایالتی یوتا از داده‌های ماهواره‌ای برای شناسایی جریان‌هایی استفاده کرده‌اند که می‌توانند برای تقویت پوشش گیاهی، دوباره معرفی شوند و گسترش یایند. دانشمندان همچنین در حال ثبت چگونگی تغییر فراوانی آب و پوشش گیاهی مجاور آنها به عنوان معیاری برای سلامت محیط‌زیست هستند.

جودی برانت، دانشیار دانشگاه ایالتی بویز که رهبری تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد، می‌گوید: ارزش واقعی استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برای نظارت این است که برای افرادی به کار می‌رود که روی زمین سخت کار می‌کنند و پروژه‌هایی مانند افزایش دسترسی به آب، افزایش زیستگاه ماهی‌ها و گونه‌ها را اجرا می‌کنند. 

در بیانیه قبلی ناسا گفته شده است که داده‌های ماهواره‌ای برای تعیین کمیت تأثیر این نوع از جوندگان بر اکوسیستم‌های محلی نشان از اثرگذاری قابل توجه آنها داشته است و هرچه آنها را حفظ و گسترش دهیم می‌توانیم در مقیاس بزرگ‌تری از وجود آنها برای مقابله با تغییر اقلیم بهره ببریم.

طبق دیتای یکی از مقاله‌های نیویورک تایمز، این نوع پوشش گیاهی «سلاح‌های خزدار انعطاف‌پذیری آب و هوا» هستند. آنها به طور طبیعی اطراف سدها، بر روی رودخانه‌ها و نهر‌ها به وجود می‌آیند و جریان آبی را که در منطقه فوران می‌کند، کاهش می‌دهند. پوشش گیاهی سبز را تقویت می‌کنند و به نوبه خود خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها و اثرات خشکسالی و سیل را نیز کاهش می‌دهند. 

دانشمندان مکررا تاثیر این نوع پوشش گیاهی را بررسی و تاکید کرده‌اند، گسترش آنها فراتر از تصور آنها اثرگذار است و با تغییر اقلیم مبارزه می‌کند.

پوشش گیاهی مذکور تا اواخر دهه ۱۸۰۰ در دریاچه‌ها، نهر‌ها و مرداب‌های سراسر آمریکای شمالی رایج بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه