Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:40:33 GMT

صد سال به این زمستان‌ها

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۵۳۶۵۸

صد سال به این زمستان‌ها

به گزارش ایرنا، سالهاست که سنندج برفی به این زیبایی را به خود ندیده بود و برای همین ترجیح دادم به جای نوروزی که همه برای آمدنش لحظه شماری می‌کنیم تا بگوییم:" صد سال به این سال ها" بگویم:" صدسال به این زمستان ها".

گاهی زمستان هم مثل نوروز می‌تواند با خود خوشحالی به همراه داشته باشد مخصوصا وقتی مدتهاست خشکسالی چنگ بر روی زمین انداخته و همواره دلهره آب را داریم که نکند کم بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هواشناسی دیروز اعلام کرده بود که بارش برف سنگین در راه است و از آنجا که گاهی پیش‌بینی‌ها درست از آب در نمیاید راستش امیدی به آمدن برف ان هم با این حجم را نداشتم.

  تا عصر دیروز هم هر از گاهی بارانی می آمد و از ظهرش سوزی به جان سنندج افتاد که حداقل در پنج سال اخیر کمتر تجربه شده بود.

شاید هیچکس  فکرش را هم نمی کرد که شب برفی سنندج از عصر که شروع شد تا ظهر روز بعد هم ادامه داشته باشد ولی هنوز هم هوا برفی برفی است؛ هر از گاهی که در این چند سال اخیر مختصر برفی می‌آمد به زمین نرسیده آب می شد و دل همه مردم را هم آب می کرد و با اینکه کردستان را به نام منطقه کوهستانی و برفی می‌شناسند اما خود سنندج بهره چندانی از برف نداشت، اما این بار برف با سنگینی تمام بر زمین نشست و همه را زمین گیر کرد.

همه شبکه‌های اجتماعی صحنه هایی از قشنگیهای برف را به نمایش گذاشتند، دیشب عده‌ای در آبیدر به «هه‌لپرکی» (رقص کُردی) پرداختند، صفحات شخصی کاربران هم پر شد از برف و برف و برف، یکی به مزاح نوشت: «وارد ایسنتاگرام می‌شوید، زنجیر چرخ ببندید، برفی است...» 

از ماشین‌هایی که سانتیمترها بر روی آنها نشسته و دم در خانه ها پارک شده تا خوردوهای سبک حمل و نقل عمومی به مشکل تردد خورده‌اند و در این میان از امروز صبح بازار اتوبوس‌های شهری رونق دوباره گرفته است چون تنها خودروهایی بودند که می‌توانستند مردم را جابجا کنند.

دی‌ماه به بیست و هفتمین روز خود رسیده و بعد از سالها مردم  با پارو آشتی کردند تا مسیر روبروی خانه‌هایشان را باز کنند و امروز حتی بزرگترها هم این بار مثل بچه ها از آمدن برف دوق کردند.

زمستان امسال کاملاً زمستانی شده و همه به هر بهانه ای از خانه بیرون می زنیم و خود من با اینکه نان بیات در خانه داشتم اما به بهانه نان تازه از خانه خارج شدم، بچه ها داشتند آدم برفی درست می کردند و کودکی با زبان شیرین کودکانه خود به کُردی می گفت: خدایا شکر؛ شاید او از سر ذوق کودکانه داشت برای برف شکرگذاری می کرد ولی این برف جای نماز شکر هم دارد.

خبری از ماشین‌های برفروب شهرداری نبود، البته حق هم دارند این وضعیت حتی مسوولان را هم غافلگیر کرد تا جایی که مدیریت بحران خیلی دیر اعلام کرد که ادارات با یک ساعت تاخیر آغاز به کار می کند.

این یک روی سکه برف و زمستان بود و آن طرفش سختی و زحمت برای راهداران و نیروهای امدادی را نشان می داد.

سختی‌های برف

چند روزی بود که در مناطق غربی استان برف می آمد و با اینکه راهداران همه تلاششان را می کردند تا روستایی در محاصره برف نماند اما به خاطر کولاک برف، با هر بار باز کردن راهها، دوباره مسیر پشت سرشان بسته می شد و همین زحمت آنها را مضاعف می کرد.

البته این تا یکشنبه شب راه ۵۲ روستا مسدود بود ولی با موج بارشی جدید تعداد روستاهای در محاصره برف به عدد ۵۵۰ رسید یعنی یک سوم از روستاهای کردستان را برف به احاطه خود در آورد.

از تمام محورهای اصلی کردستان هم تنها تردد در محورقروه- دهگلان – سنندج باز است و تردد در دیگر محورهای استان امکان پذیر نیست.

مسافرانی هم که از تهران، اهواز و کرمانشاه راهی آذربایجان غربی و شرقی بودند همان دیروز در سنندج و بیجار اسکان داده شدند چون محور بوکان مسدود بود.

جانشین رییس پلیس راه کردستان هم اعلام کرد: رانندگان به هیچ عنوان محورهای استان کردستان را تا قطع بارش‌ها برای سفر انتخاب نکنند و در صورت لزوم بدون همراه داشتن تجهیزات زمستانی راهی سفر نشوند.

سرهنگ حمید عبدالملکی گفت: هم اکنون بارش‌ها ادامه دارد و دما بین منفی ۱۰ تا منفی ۱۲ درجه است که حتی نمک‌پاشی در جاده‌ها را بی اثر کرده است.

علاوه بر اینها برق در برخی مناطق قطع شد و روابط عمومی شرکت برق کردستان هم اعلام کرد که ۳ فیدر شهری و شبکه برق ۷۰ روستای شهرستان مریوان در حال حاضر قطع شده است.

کوهسار رسولی تبار افزود: به دلیل مسدود بودن ۲ محور اصلی هورامان و کوهسالان در شهرستان سروآباد نیز شبکه برق ۵۶ روستا قطع شده بود که با تلاش نیروهای عملیاتی این شرکت در حال حاضر شبکه برق ۵۶ روستای این شهرستان به طور کامل برقرار است.

وی  با اشاره به اینکه بارش شدید برف و مسدود شدن مسیرهای اصلی منجر به عدم دسترسی نیروهای عملیاتی و  اتفاقات این شرکت به روستاها شده است گفت: در مجموع ۱۵ روستای شهرستان کامیاران به دلیل مسدود بودن محورهای مواصلاتی گاوشان و روانسر قطع است.

مدیرروابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان گفت: ۳ فیدر شهری حاجی آباد،قشلاق و بهیاری سنندج نیز از شبکه خارج شده بود که با تلاش نیروهای این شرکت مشکل ۲ فیدر حاجی آباد و بهیاری رفع شده و اکنون شبکه برق در این فیدرها برقرار است.

وی افزود: در حال حاضر شبکه برق  ۱۸ روستای  شهرستان سنندج نیز قطع شده که به محض بازگشایی مسیر این روستاها در سریع ترین زمان ممکن شبکه برقراری خواهد شد.

معاون بازرگانی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان هم گفته که هیچگونه کمبودی از لحاظ تامین سوخت به ویژه نفت سفید مورد نیاز روستاهای سخت گذر وجود ندارد و تمام جایگاه های عرضه سوخت هم در مدار هستند.

با اینکه ۲ سالی است که مدارس بخاطر کرونا تعطیل و نیمه تعطیل شده بودند ولی از حدود یک ماه قبل دانش‌آموزان یکی دو روز در هفته مشغول آموزش حضوری بودندد ولی از دیروز این روند هم مختل شد و حتی امتحانات آنها و نیز دانشگاهها هم لغو شد.

برف شدید پروازهای فرودگاه سنندج را هم لغو کرد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفته بود که درسال زراعی جاری (از ابتدای مهر) ۱۵۰ میلیمتر بارندگی در استان داشته ایم که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵ و در مقایسه با بلند مدت ۲۵ ساله، حدود ۱۴ درصد کاهش دارد.

علی پناهی این وعده را هم داده بود که پیش بینی می‌شود در صورت تحقق بارش‌های دیروز و امروز، تزار بارندگی سالانه در مقایسه با پارسال مثبت شده و به متوسط بلند مدت برسد.

او امروز گفت: شهرهای مریوان با ۵۶ سانتی‌متر، بانه ۵۵، سقز ۵۴، سنندج ۳۳، بیجار ۲۲، زرینه ۱۶، کامیاران ۱۴ و قروه پنج سانتی متر بیشترین ارتفاع برف گزارش شده در ایستگاه‌های سینوپتیک استان را در شبانه روز گذشته داشتند.

ارتفاع برف در گردنه تته به حدود ۲ متر رسید و در بسیاری از شهرهای کردستان شاخه های درختان نتوانستند زیر بار برف طاقت بیاورند و شکستند.

اگرچه برف باعث شد تا زحمات برای دستگاههای خدماترسان و مردم زیاد شود ولی کشاورزان بیشتر از همه خوشحال بودند آنها چند سالی است که دست به خاک می زنند ولی برایشان طلا نمی شود.

استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن هم راه بین‌شهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر اصلی و ۷۰۰ کیلومتر نیز فرعی و عریض است.

برچسب‌ها کردستان بارش برف سنندج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان بارش برف سنندج کردستان بارش برف سنندج کردستان هم شبکه برق قطع شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۳۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام به موقع واحد پلیس برای نجات جان شهروندان

سردار علی آزادی اظهار کرد: ماموران انتظامی سنندج در حین گشت زنی در محله شریف آباد، متوجه آتش گرفتن خودروی در آن حوالی می شوند.

فرمانده انتظامی کردستان با اشاره به اینکه یک راننده و یک سرنشین داخل خودرو بودند، افزود: ماموران وظیفه شناس بلافاصله با کپسول اطفاء حریق داخل خودرو سازمانی با اقدام شجاعانه، پژو روا که از ناحیه موتور دچار آتش سوزی شده بود، را خاموش کردند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه این حادثه صدمه جانی نداشته است، گفت: اقدام همراه با سرعت عمل ماموران موجب خوشحالی شهروندان شد.

سردار آزادی یادآور شد: پلیس با تمام توان در راستایی ایجاد امنیت و آرامش شهروندان تلاش می‌کند و این را به عنوان یک افتخار برای خود می‌داند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • میدان ۱۲ فرودین، نماد ناکارآمدی مدیریت شهری در سنندج + گزارش پیگیری
  • به روز کردن صندلی‌های پردیس سینما بهمن سنندج با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی
  • اقدام به موقع واحد پلیس برای نجات جان شهروندان
  • اقدام به موقع پلیس جان ۲ نفر را در سنندج نجات داد
  • دلجویی معاون استاندار کردستان از کارگران آسیب‌دیده سنندج
  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج افتتاح شد
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج