Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌به گزارش خبرگزاری مهر علی صالح آبادی در هفتمین همایش سالانه مالی اسلامی که در بانک مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: در همایش امسال موضوع رمزارزها، رمزدارایی و رمزپول را محور کار قرار دادیم، چراکه موضوع جدیدی است که لازم است در مورد آن بحث و تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: همچنین در همین زمینه هفته گذشته در شورای پول و اعتبار دستورالعمل انتشار رمزپول ملی با عنوان رمزریال تصویب شد و به زودی در کشور عملیاتی و راه‌اندازی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل بانک مرکزی با تقدیر از اعضای شورا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره مرحوم حجت‌الاسلام سید عباس موسویان به عنوان رئیس سابق این شورا، یادآور شد: شورای فقهی بانک مرکزی سه سال پیش به موجب قانون برنامه ششم راه‌اندازی و اقدامات خوبی هم انجام شده است اما این اقدامات را به عنوان شروع می‌دانیم و در نظام‌سازی شورای فقهی کارهای زیادی باید انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اخیراً در دستورالعمل شورای فقهی بانک مرکزی اصلاحاتی صورت گرفت و موضوع جامع‌تر دیده شد، در کنار این شورای اصلی که مصوبات آن لازم الاجراست و به تأیید هیأت عامل بانک مرکزی نیز رسیده است، کارگروه تخصصی شورای فقهی در قم راه‌اندازی شد که موضوعاتی که شورای فقهی ارجاع می‌دهد را با دقت نظر و زمان کافی بررسی کرده و نتایج را برای تصمیم‌گیری به شورا ارائه می‌دهد که به دلیل انجام کار کارشناسی در این کارگروه، تصمیم‌گیری‌ها در شورای فقهی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: همچنین دبیرخانه شورای فقهی تشکیل شد و موضوعاتی را برای بررسی در ماه‌های آینده تدوین کرده‌اند که طبق اولویت‌بندی در کارگروه تخصصی بررسی و به شورای فقهی ارائه می‌شود.

صالح‌آبادی یادآور شد: ما در شورای فقهی اقداماتی را انجام داده و مصوباتی را داشته‌ایم اما مسئله مهم این است که آیا نظام بانکداری ما در صحنه عمل براساس بانکداری اسلامی کار می‌کند یا خیر؟ در این زمینه مقرر شد که مصوبات شورای فقهی در قالب چک لیست‌هایی درآید و حوزه نظارت بانک مرکزی از حیث عملیاتی مصوبات شورای فقهی را نظارت کند.

وی بیان داشت: همچنین در این فاز مقرر شد در بانک‌ها فرد متخصصی که با بانکداری اسلامی آشنایی دارد، توسط هیئت مدیره بانک به بانک مرکزی معرفی شود و در صورت تأیید صلاحیت توسط شورای فقهی، فرد به عنوان ناظر شرعی و عضو کمیته نظارت و تطبیق مقررات خواهد شد تا مسئول کنترل و رصد مصوبات شورای فقهی در بانک باشد که کمک می‌کند بانک‌ها در مسیر موازین بانکداری اسلامی حرکت کنند.

صالح آبادی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای کمک به آموزش بانک‌ها در حوزه بانکداری اسلامی، گفت: مرکز آموزش عالی بانکداری در این زمینه مأمور شده است تا مصوبات شورای فقهی و مبانی بانکداری اسلامی از طریق این مرکز مورد آموزش قرار گیرد که البته این آموزش‌ها منحصر به مرکز آموزش عالی بانکداری نخواهد بود. همچنین گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای هم طراحی می‌شود که افراد پس از آموزش، مدرک حرفه‌ای در زمینه بانکداری اسلامی دریافت کنند که با کمک این مدارک بتوانند به عنوان ناظر شرعی و عضو کمیته تطبیق فعالیت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بحث بانکداری اسلامی یکی از دغدغه‌های دولت و متدینین و علما و مراجع است و همه باید به این سمت حرکت کنیم که میزان تطابق بانکداری ما با بانکداری اسلامی کامل باشد که امیدواریم با کمک همه دست‌اندرکاران بتوانیم این مسیر را دنبال کنیم.

کد خبر 5401999 محمدحسین سیف اللهی مقدم

منبع: مهر

کلیدواژه: علی صالح آبادی بانک مرکزی ایران شورای فقهی بانک مرکزی نهضت ملی مسکن لایحه بودجه 1401 21 سوال از بودجه سید احسان خاندوزی روسیه بانک مرکزی ایران گمرک ایران وزارت جهاد کشاورزی صادرات غیرنفتی ترانزیت فروش نفت جواد اوجی تسهیلات بانکی کارت خوان الکترونیکی مصوبات شورای فقهی بانکداری اسلامی بانک مرکزی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۴۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زائران حج در واقع سفیران جمهوری اسلامی ایران هستند

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا حسین‌نژاد پیش از ظهر شنبه در همایش متمرکز آموزش زائران حج تمتع خراسان شمالی که در سالن شهید علیدخت بجنورد برگزار شد، گفت: زائران حج، سفیران جمهوری اسلامی هستند لذا حضور، اعمال و کردار زائران بیانگر شخصیت آن‌ها است.

وی در ادامه افزود: آموزش‌های زائرین قبل از انجام حج تمتع موجبات آرامش آن‌ها در اجرای اعمال حج خواهد شد.

استاندار خراسان شمالی از حج به عنوان کنگره عظیم جهانی یاد کرد و اظهار کرد: در این کنگره که از سراسر جهان با هر زبان و فرهنگی ورود پیدا می‌کنند اما در قالب یک فرهنگ و فارغ از هر نوع جایگاه و فرهنگی اعمال خود را انجام می‌دهند.

حسین‌نژاد بیان کرد: تمام زائران در یک لباس مشترک و به دور از غرور حرکت عظیمی را انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: اعمال حج درس‌های بزرگی را در دنیایی از معرفت و آئین‌ها به زائران خواهد داد.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه تمام حرکات و اقدامات زائران باید الگو باشد، بر داشتن نظم و انضباط به عنوان یک ضرورت برای زائران جمهوری اسلامی تاکید کرد.

کد خبر 6096356

دیگر خبرها

  • زمینه فعالیت مشاغل خانگی را در اصفهان تقویت می‌کنیم
  • صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
  • سابقه زیاد همکاری با آموزش و پرورش، از اولویت‌های جذب معلمان است
  • افزایش سهم بازار هدف غایی صنعت بانکداری است
  • ۶۰ هزار میلیارد تومان برای قانون رتبه‌بندی معلمان هزینه شد
  • ثبات مدیریتی باید در آموزش و پرورش حفظ شود
  • فعالیت بیش از ۱۷۰ ماما در مراکز بهداشتی استان یزد
  • رای گیری الکترونیک چگونه انجام می‌شود؟
  • زائران حج در واقع سفیران جمهوری اسلامی ایران هستند
  • زائران حج، سفیران جمهوری اسلامی هستند