Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: تا مصارف غیرمجاز LPG در خودرو، از مردم تلفات نگرفته، باید به فکر آن باشیم؛ البته ساماندهی این موضوع، خارج از وظایف وزارت نفت است و وزارت کشور باید به آن ورود کند. - اخبار اقتصادی -

رضا کاظم‌نژاد، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: اگر ما CNG نداشتیم، ورود LPG به سبد سوخت خودروهای ما، جزو الزامات می‌شد و از نان شب هم واجب‌تر بود؛ اما چون CNG را داریم و زیرساخت‌های آن با سرمایه‌گذاری کلانی در کشور ایجاد شده، ورود LPG به عنوان یک الزام و یک واجب‌کاری برای کشور تلقی نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* ورود LPG به سبد سوخت خودروها و سرمایه‌گذاری برای آن توجیه ندارد و منطقی نیست

وی افزود: بسیار موضوع ساده و شفاف است، وقتی ما به اندازه کافی سوخت گاز برای تبدیل به CNG‌ و به اندازه مناسب جایگاه برای عرضه این سوخت داریم، اینکه دوباره بیاییم برای توزیع LPG‌ در سبد سوخت خودروها یک‌سری جایگاه‌ها و الزامات آن‌را ایجاد کنیم، اینکار توجیه ندارد.

کاظم‌نژاد با بیان اینکه "درحال حاضر از نیمی از زیرساخت توزیع سوخت CNG کشور استفاده نمی‌شود"، گفت: مصرف روازنه CNG کشور نزدیک 21 میلیون مترمکعب است و با زیرساخت‌های فعلی، تا 40 میلیون مترمکعب می‌توان توزیع و مصرف CNG را در کشور افزایش داد، پس با این شرایط الزامی برای ورود LPG به سبد سوخت خودروها نداریم.

وی ادامه داد: برای توزیع سوخت LPG، باید مخازن ذخیره‌سازی آماده کنیم؛ در واقع مثل دیگر سوخت‌های مایع، در هر منطقه، شهر یا استانی که بخواهیم این سوخت را به مصرف خودروها برسانیم باید مخازن لازم را ایجاد کنیم، تا سیستم توزیع مرکزی و پس از آن توزیع در نواحی کوچکتر محقق شود، اینکار بخشی از توان سرمایه‌گذاری کشور را به خودش اختصاص می‌دهد؛ در صورتی که ما زیرساخت‌های مناسب توزیع و مصرف سوخت CNG را داریم و این سرمایه‌گذاری منطقی نیست.

* با وجود CNG، ورود LPG به سبد سوخت خودروها به صلاح کشور نیست

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: با وجود زیرساخت‌های مناسب CNG‌ در کشور، ورود LPG به سبد سوخت خودروها به صلاح کشور نیست.

کاظم‌نژاد با اشاره به طرح توزیع محلی و محدود LPG در برخی از شهرهای تولیدکننده این فرآورده نفتی به عنوان سوخت خودروها گفت: این طرح بهتر از طرحی است که توزیع سراسری LPG برای مصرف در خودروها را مطرح می کرد، چرا که حمل LPG در مسافت‌های طولانی برای شهرهایی که تأسیسات تولید و عرضه LPG را ندارند، توجیه‌پذیر نیست؛ اما با توجه به وجود زیرساخت‌های توزیع و عرضه CNG در همان شهرهایی که تولید LPG در پالایشگاه‌های آن رقم می‌خورد، این طرح عرضه محلی LPG نیز توجیه ندارد.

* LPG جذابیت فروش و مشتری فراوانی دارد/ صادرات و استفاده در پتروشیمی‌ها منفعت بیشتری برای کشور دارد

وی افزود: باید به این نکته مهم توجه کنیم که می‌توانیم برای LPG‌ استفاده‌ها و کاربردهای بهتری از جمله صادرات آن و استفاده به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها را در نظر بگیریم که منفعت آن برای کشور بیشتر از استفاده از آن به عنوان سوخت خودروها است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه "LPG در منطقه و جهان قیمت خوبی برای فروش و مزیتی برای صادرات کشور است"، گفت: LPG جذابیت فروش دارد و مشتری برای آن فراوان وجود دارد.

* سامان‌دهی سامانه سدف برای توزیع مناسب LPG در دستور کار است

کاظم‌نژاد در خصوص ساماندهی توزیع LPG‌ در کشور گفت: عدم توزیع مناسب LPG در کشور جزو نقایص است که باید اصلاح شود و سامان‌دهی مطلوب سامانه سدف برای توزیع مناسب LPG و با هدف اینکه عرضه‌ای که صورت می‌گیرد بر مبنای برنامه باشد، در دستور کار قرار دارد.

* خودروهایی که غیرمجاز LPG مصرف می‌کنند باید جمع‌آوری و به سمت مصرف CNG سوق داده شوند

وی ادامه داد: عرضه LPG برای مصارف سوخت خودرویی در حال حاضر به شکل بسیار خطرناک درحال انجام است که باید این بخش از مصارف شناسایی شده و به سمت استفاده از CNG سوق داده شوند؛ تا این مصارف غیرمجاز در خودرو، از مردم تلفات نگرفته، باید به فکر آن باشیم؛ البته ساماندهی این موضوع، خارج از وظایف وزارت نفت است و وزارت کشور باید به آن ورود کند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خاطرنشان کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز باید از عرضه LPG برای مصارف خودرویی جلوگیری به عمل آورد و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که LPG توزیع شده به سمت مصارف خودرویی سوق پیدا نکند.

* اعلام مخالفت وزارت نفت به گوش نمایندگان مجلس رسیده است؟

وی افزود: حتما در جریان بررسی مباحث مرتبط با انرژی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس، از نمایندگان وزارت نفت هم دعوت می شود و اگر نماینده وزارت نفت برای بررسی موضوع ورود LPG به سبد سوخت خودروها به جلسات کمیسیون‌های مجلس رفته باشد، مطمئنا با این طرح اعلام مخالفت کرده است؛ با مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت هم که در این خصوص صحبت کردم، کاملا مخالف این موضوع هستند.

کاظم‌نژاد با بیان اینکه "وزارت نفت مخالف ورود LPG به سبد سوخت خودروها است"، گفت: اگر چنین قانونی تصویب شود، حتما باید منابع و ردیف بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شود، البته در خصوص ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های آن هم می تواند مجلس تصمیماتی بگیرد که باید در این زمینه بررسی کارشناسی صورت گیرد.

* تناقض قانونی برای ورود LPG به سبد سوخت خودروها

وی ادامه داد: اینکه یک سند بیست‌ساله در بخش تأمین انرژی حمل و نقل کشور داریم که مصوب شورای عالی انرژی است و یک بند قانونی می‌خواهند در قانون بودجه سال 1401 بیاورند که بر خلاف تأکید این سند 20 ساله، LPG وارد سبد سوخت خودروها شود، این یک ناهماهنگی است که باید اصلاح شود؛ درواقع کسانی که در قانون‌گذاری تصمیم‌گیر هستند و مصوبه صادر می‌کنند باید هماهنگ باشند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: جدای از بحث‌های کارشناسی، در زمینه ورود LPG به سبد سوخت خودروها با تناقضی درگیر هستیم که اگر طبق آنچه در قانون بودجه 1400 آمده بود، بخواهیم LPG را وارد سبد سوخت خودروها کنیم، برخلاف سند بالادستی 20 ساله عمل کرده‌ایم و اگر برای ورود LPG به سبد سوخت خودروها عمل نکنیم، بندی از قانون بودجه را اجرا نکرده‌ایم.

وی افزود: مصوبه شورای عالی انرژی کشور که استفاده از LPG در سبد سوخت خودروها را نفی کرده، نسبت به قانون یک‌ساله بودجه، یک قانون بالادستی محسوب می‌شود و باید مصوبات قوانین سنواتی بودجه، با اسناد بالادستی همخوانی داشته باشد.

* پیمایش بیشتر LPG نفی‌کننده خطرات استفاده از آن نیست

کاظم‌نژاد خاطرنشان کرد: هرچه زودتر، تا خطرات آن دامن جامعه را نگرفته، باید خودروهایی که به صورت غیرمجاز به مصرف LPG می‌پردازند جمع‌آوری شوند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه "استفاده از LPG‌ نسبت به CNG و بنزین خطرات بیشتری را به‌دنبال دارد"، گفت: LPG پیمایش بهتری ندارد، بلکه پیمایش بیشتری دارد و دلیل آن، این است که LPG در فشار 4 اتمسفر مایع می‌شود و مخازن آن مقدار بیشتری سوخت را می‌توانند بگیرند، به این خاطر است که بیان می‌شود که پیمایش بیشتری دارد و با یک مخزن LPG طبیعی است که مسافت بیشتری نسبت به یک مخزن CNG طی شود، اما این مسئله نفی‌کننده خطرات استفاده از LPG در خودروها نیست.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت پالایش و پخش سوخت خودرو شرکت پالایش و پخش سوخت خودرو ورود LPG به سبد سوخت خودروها سرمایه گذاری برای توزیع کاظم نژاد وزارت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۵۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، علی‌اکبر محرابیان امروز در بازدید از کارخانه‌های گروه مپنا در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر به عموم کارگران کشور اظهار کرد: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتور‌های گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد.

محرابیان در ادامه سخنان خود به عملکرد دولت سیزدهم در بخش نیروگاهی کشور اشاره و بیان کرد: طی عملکرد دولت سیزدهم با کمک بخش‌های مختلف بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و این مهم نقش بسزایی در رفع ناترازی برق کشور داشته است.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم حمایت مالی از واحد‌های نیروگاهی کشور به منظور افزایش راندمان و توسعه ظرفیت گفت: با وجود اهمیت بالای حمایت مالی از طرح‌های توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور، صندوق توسعه ملی به تعهدات خود در این حوزه به خوبی عمل نکرده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: موضوع رفع ناترازی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که این اتفاق علاوه بر افزایش رفاه عمومی همچنین به افزایش بازدهی در حوزه انرژی منجر شده و به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: طی سه سال اخیر برنامه‌های مشخصی برای مدیریت بار مصرف برق فصل گرم در دستور کار قرار گرفت که در سال ۱۴۰۱ برای این موضوع ۱۰۰ اقدام، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۰ اقدام و برای فصل گرم سال جاری نیز ۱۸۰ اقدام طراحی و‌اجرا شد.

محرابیان با تشریح بخش‌های مختلف برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت: بخشی از اقدامات وزارت نیرو در این راستا به توسعه شبکه‌های انتقال، توزیع، افزایش پست‌ها و نظایر آن مرتبط است و بخشی نیز به افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی کشور چه در بخش حرارتی و چه در بخش برقابی باز می‌گردد.

وی با تاکید بر ضرورت مشارکت همه بخش‌های مصرف کننده برق برای عبور موفق از اوج بار سال جاری گفت: با توجه به تجارب دو سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف برق، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای افزایش مشارکت بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به اختصاص پاداش‌های ویژه به مشترکان بخش خانگی اشاره کرد.

محرابیان در همین رابطه اظهار کرد: بیش از ۸۰ میلیون پاداش اعم از هدایایی، چون لوازم برقی کم مصرف مورد نیاز خانه و خانواده، صد‌ها خودرو، بسته‌های اینترنتی و... برای مشترکان کم مصرف در تابستان سال جاری در نظر گرفته شده است که به افشار محتلف مانند کودکان، نوجوانان، بانوان و... که در مسابقات مربوطه شرکت کرده و در مدیریت مصرف برق سال جاری نقش آفرینی کنند، اهدا می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت مصرف برق صنایع نیز اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار میزان مصرف کلی برق صنایع از میزان مصرف برق بخش خانگی در ایام فصل گرم سال فراتر رفت.

محرابیان در ادامه با تاکید بر اهتمام وزارت نیرو برای تامین برق کافی برای صنایع در دوره اوج بار مصرف امسال ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت صمت و بر اساس قانون منعقد شده است، صنایع بزرگ ملزم به ایجاد نیروگاه به منظور تامین بخشی از برق مورد نیاز خود هستند.

وی با بیان این که انرژی مورد نیار صنایع امسال نیز در ساعات مختلف تامین می‌شود، گفت: هم اکنون ۵ واحد نیروگاهی صنایع در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است و صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه‌های خود تامین کرده‌اند، در اولویت اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق قرار نمی‌گیرند.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان واردات و صادرات برق کشور گفت: تبادل برق با کشور‌های همسایه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت نیرو است که به صورت کلی در طول یک سال ما ٨٠ درصد صادرات و ٢٠ درصد واردات دا‌ریم.

وزیر نیرو در این بازدید همچنین گفت: گروه تولیدی مپنا یکی از افتخارات صنعت کشور است که نقش مهمی در اجرای فعالیت‌های نیروگاهی چه در داخل و چه در خارج از کشور دارد.

محرابیان با تاکید بر اینکه گروه مپنا به طور کامل مورد حمایت دولت قرار دارد، ادامه داد: این گروه صنعتی توانسته است در طول سال‌های گذشته با به روزرسانی دانش مهندسی و تکنولوژی، همسو با دانش روز جهان حرکت کند و نقش اثرگذاری در پاسخ به نیاز کشور در حوزه انرژی ایفا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • قلیان اکسیژن؛ یک پک عمیق به سمت ناکجا؟!
  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • سهمیه سوخت این خودروها قطع می شود
  • ضرورت کاهش سرعت متوسط سالانه خودروها/ مقوله آموزرش در رسانه‌ها پررنگ‌تر شود
  • نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش/ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • کارت سوخت این خودروها باطل می‌شود
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد