Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: هدف‌گذاری شده که تا سال ۱۴۰۴ حجم صادرات ایران از ۵۵ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کند و این مهم قابل دستیابی است.

رحمت الله خرمالی صبح امروز، ۲۷ دی ماه، با حضور در همایش تقویت همکاری ایران و تاجیکستان در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امید است با تلاش سفرای ۲ کشور ایران و تاجیکستان و با هدف‌گذاری دولت سیزدهم که در شهریور ماه سال جاری در شهر دوشنبه صورت گرفته است، حجم مبادلات ایران در افق ۲۰۳۰ به ۵۰۰ میلیون دلار در سال افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در گذشته از سهم سه میلیارد دلاری بازار تاجیکستان حدود هفت درصد متعلق به کالاهای ایرانی بوده است. البته در چند سال اخیر بروز برخی مشکلات در حوزه مرز ایران و ترکمنستان و همچنین مشکلات مربوط به زیرساخت‌ها در بخش حمل‌ونقل باعث ایجاد چالش‌هایی شده است.

رئیس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: ایران در گذشته نیز حضور بسیار خوبی در بازار تاجیکستان به ویژه در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته‌ است.

خرمالی تصریح کرد: مدل رفتار مصرفی بازار تاجیکستان عمدتا مربوط به محصولاتی چون پتروشیمی، مواد غذایی و محصولات مرتبط با صنعت ساختمان و همچنین در حوزه‌های مربوط به رنگ، ماشین‌آلات و... است. 

وی ادامه داد: همچنین اخیرا با حضور دستگاه‌های مختلف در تهران و با مشارکت استانداری خراسان رضوی نقشه راه همکاری‌های صنعتی، معدنی و تجاری با جمهوری تاجیکستان ترسیم شده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ارسال کرده‌ایم.

‌رئیس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برنامه‌های توسعه روابط با تاجیکستان خاطرنشان کرد: با توجه به اولویت‌های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی از برنامه‌های توسعه شامل تهاتر است. ما می‌توانیم با هدف‌گذاری صادارت ۲۰۰ و واردات ۵۰ میلیون دلاری در چند سال آینده حداقل تا میزان ۵۰ میلیون دلار از مکانیزم تهاتر را پیش بگیریم.

خرمالی درباره فرصت‌های استفاده از بخش معدن تاجیکستان گفت: در ۳۰ سال گذشته همواره بازار تاجیکستان تشنه حضور کالاهای ایرانی بود اما از طرفی باید نگاه برد برد یعنی مبادله‌ای را در بازار داشته باشیم. کشور تاجیکستان حدود ۴۰ نوع ماده معدنی وجود دارد که می‌تواند برای بخش صنایع معدنی ایران مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر کارخانه‌های سرب و روی در استان قزوین در حوزه تامین خاک روی مشکلاتی دارد که این خاک می‌تواند از کشور تاجیکستان تامین شود. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی ایران و تاجیکستان صادارت دولت سیزدهم تجارت بازار تاجیکستان میلیون دلار هدف گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۵۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد

صادرات فزاینده فولاد چین به تنش تجارت جهانی دامن زده است.

به گزارش ایسنا، بزرگترین موج صادرات فولاد چین از زمان اشباع جهانی در اواسط دهه ۲۰۱۰، تنش‌های تجاری در سراسر جهان را شعله ور می‌کند زیرا این فلز به طیف وسیع‌تری از مقاصد می‌رسد.

بزرگترین تولیدکننده جهان در سه ماهه اول حدود ۲۶ میلیون تن صادرات داشته است که ۲۸ درصد بیشتر از سال قبل بود زیرا بحران املاک باعث کاهش تقاضای داخلی شده است. آسیای شرقی همچنان بازار اصلی است اما محموله‌ها به هند، خاورمیانه و آمریکای لاتین در حال افزایش است.

صادرات فزاینده در حال تشدید اصطکاک تجاری در سراسر جهان است. جو بایدن خواستار اعمال تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر برخی محصولات فولادی چین شده است. در حالی که ایالات‌متحده فولاد بسیار کمی از بزرگترین اقتصاد آسیا می‌گیرد، این بخشی از یک اقدام گسترده‌تر واشنگتن برای عقب‌نشینی در مقابل چیزی است که می‌گوید ظرفیت مازاد چین در صنایع از فلزات تا انرژی خورشیدی است.

بر اساس گزارش، صادرات فولاد به برزیل در سه ماهه اول نسبت به سال قبل ۲۹ درصد افزایش یافت و صادرات فولاد به کلمبیا و شیلی به ترتیب ۴۶ و ۳۲ درصد افزایش یافت. هر سه کشور اقدامات تجاری را برای مقابله با این افزایش آغاز کرده‌اند یا در حال آماده سازی هستند.

چین از سال ۲۰۱۹ هر سال حدود یک میلیارد تن فولاد تولید می‌کند اما رکود سریع در فعالیت‌های ساختمانی در سال گذشته کارخانه‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، صادرات فولاد چین به مصر در سه ماهه اول ۹۵ درصد افزایش یافت، در حالی که صادرات فولاد به امارات‌متحده عربی ۸۱ درصد افزایش یافت. این کشور در حال حاضر سومین مقصد بزرگ فولاد چین پس از ویتنام و کره جنوبی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آفریقا فرصت‌های زیادی برای صنعتگران و تجار ایرانی دارد
  • تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا 
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور
  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه